Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp, dringende vraag over hallucinaties door benzodiazepines en/of alcohol!

Help, dringende vraag over hallucinaties door benzodiazepines en/of alcohol!

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eerst moet ze in beeld krijgen hoeveel ze waarvan dagelijks gebruikt.
Z
Zweevteev

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo iedereen, ik heb een dringende vraag. Iemand die ik ken ervaart momenteel vissuele hallucinaties voor het eerst in haar leven. Ze ziet haar broertje, terwijl hij niet in Nederland is. Ze slikt een langere tijd lorazepam, 6mg per dag en daarbuiten drinkt ze ook dagelijks. Heb haar gevraagd wat precies en hoeveel en ze zegt dat dat haar niet uitmaakt, dus ik ga uit van dat het waarschijnlijk wel redelijk veel is. Heb haar gevraagd of ze na een dag niet drinken fysieke klachten heeft, waarop ze nee zei, maar toen ik vroeg naar mentale klachten wist ze het niet. Er is volgens haar ook niemand in haar familie die ooit last heeft gehad van visuele hallucinaties, maar ik weet niet in hoeverre ze hier zeker van is.

Ik weet dat er mensen gaan zijn die mij/haar gaan adviseren om ermee naar een dokter te gaan, maar het ding is dat zij heel erg extreme zorgtrauma's heeft aan de zorgverlening hier in Nederland, dus als echt niemand hier wat over kan zeggen dan zullen wij waarschijnlijk wel externe hulp inschakelen, maar voor nu nog niet. Mijn vraag is specifiek of dit voor iemand herkenbaar is en/of iemand hier mogelijk een verklaring voor heeft.

Alvast bedankt,

Zweevteev

Update 1: Nog even een belangrijke aanvulling: ze heeft een eetstoornis, dus alle maaltijden die ze op een dag eet, die kotst ze direct uit, dus eigenlijk is haar maag gewoon de hele dag leeg, slikt ze een hele hoge dosis lorazepam en drinkt ze daarnaast ook dagelijks. Ze heeft vandaag geen alcohol gedronken en vriendin van ons gaat nu aan haar vragen of ze haar lorazepam ook niet genomen heeft.

Er schoot me net een scenario te binnen: is het mogelijk om zo snel een delier te krijgen (na een dag geen alcohol te drinken, terwijl je voor een langere tijd veel drinkt) omdat je mogelijk last hebt van ontwenningsverschijnselen? Kan prima zijn dat dit het niet is, maar er zijn echt zoveel verschillende factoren die ik in gedachten moet houden hierbij dat ik echt even met m'n handen in het haar zit.

Het gaat overigens wel "goed" met haar nu, in hoeverre je het goed kan noemen. Ze is niet angstig en heeft geen fysieke klachten, maar ze voelt zich wel extreem verward door de hallucinaties.

Update 2: ze zegt dat ze 1 blikje Smirnoff of Bacardi per dag drinkt en dat ze haar lorazepam nog niet gehad heeft vandaag, maar nogmaals: ze kots dus al haar maaltijden uit en ze heeft een zeer laag BMI. Verder is het kennelijk wel zo dat ze meerdere trajecten gaat starten bij de GGZ en dat ze binnenkort een herevaluatie heeft bij een psychiater, dus hulp komt er binnenkort sowieso wel gelukkig.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Eerst moet ze in beeld krijgen hoeveel ze waarvan dagelijks gebruikt.
Klik om te vergroten...
Eens, ik heb nu gevraagd of toch kan proberen aan te geven wat ze gebruikt, want ik mis inderdaad gewoon te veel informatie om haar goed te kunnen helpen. Dit kan nu echt nog 1000 verklaringen hebben.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Waarschijnlijk (zeker) een psychose.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallucinaties kunnen wel horen bij de ontwenning van alcohol en/of benzo's. Maar in gebruik heb ik daar niet eerder over gehoord. Dan klinkt het toch meer als psychotische symptomen. Let dan vooral ook op waanideeën. Dat is wanneer het echt serieus begint te worden en wanneer iemand het contact met de realiteit begint te verliezen. Gevolg is dat je dan wantrouwend en onhandelbaar kan raken omdat je je omgeving dus niet meer vertrouwd.

Overigens zou ik oppassen met plots stoppen van alcohol en benzos. Dit kan inderdaad zorgen voor een delier, voor epileptische insulten of andere narigheid. Nou zal het wel meevallen met de alcohol als het één blikje Smirnoff of Bacardi is. Ik ga dan even uit van die mix drankjes. Als het gaat om een kwart liter pure Smirnoff of Bacardi is het al wel serieuzer.
Maar het kan ook zijn dat iemand zijn gebruik bagatelliseert. Dus wees waakzaam zou ik zeggen en let op symptomen die wijzen op ontwenning.

Als de klachten aanhouden of verergeren, ga dan zeker aub op zoek naar professionele hulp.

Edit: overigens zou het mij niet verbazen dat een ernstige en/of langdurige eetstoornis ook wazige mentale problemen met zich mee brengt. Dus met de combinatie van alles, zou ik erg voorzichtig zijn. Om uit de hallucinaties te raken, zal er dan ook iets structureel moeten verbeteren. En vaak is daar hulp bij nodig.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Overgeven en overmatig alcohol/benzodiazepine gebruik is een risicovolle combinatie. Een eerste mogelijk psychotische fase moet toch echt door een deskundige beoordeeld worden. Beseft ze ergens ook dat haar broer niet echt aanwezig is of is dit haar volledige realiteit?

Ik zou bij dat laatste toch de crisisdienst bellen. Ze kunnen altijd adviseren en maken een melding die belangrijk is voor haar behandelaren. Ze komen niet altijd met drang of dwang uitrukken. Je noemt meerdere alarmerende punten op. Het kan zijn dat ze niet eerlijk is over haar gebruik. Uiteindelijk gaat veiligheid boven alles.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor de antwoorden. Weet niet precies wat er in de afgelopen uren gebeurd is, maar ze ligt nu in het ziekenhuis, dus er wordt op haar gelet gelukkig.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."