Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc terugval

3mmc terugval

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
Afca1200Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedendag,

ik zit met een probleem. Ik had/heb een 3mmc verslaving ontwikkelt 1.5 jaar geleden. Dit omdat ik veel stress had en onduidelijheid met mijn opleiding + een lastige thuis situatie. Met vallen en op staan ben ik uiteindelijk 2x 3 maanden gestopt. Nu ben ik afgelopen zaterdag op een feestje geweest waar ik veel te veel gedronken had. Hier ben ik de fout in gegaan en heb 2 puntjes 3mnc gehad. Ik ben erg bang om weer in de fout te gaan met 3mmc. Kunnen jullie me meer informatie en tips geven over hoe dit proces zich gaat vorderen komende weken? Ik heb dit overigens ook met mijn behandelaar besproken. Maar alle extra tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Afca1200
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is vandaag vrijdag, en je bent bent vorige week zaterdag de fout ingegaan door 2 puntjes te nemen?

Het is dus bijna een week verder.
Heb je nog genomen sindsdien?

NEE?
--> Dan zou ik mij niet teveel zorgen maken, je kunt er nu al een week afblijven.
Kun je dus ook veel langer met de juiste ingesteldheid.

JA?
--> Zoek voor de reden waarom je nog nam na een feestje. Probeer je doelen voor ogen te zien die je wil bereiken en ga ervoor.
En vermijd verdere (verleiding tot) terugvallen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stop met drinken, en als je dan nog steeds de fout in blijft gaan, zoek (extra) hulp.
R
Rob90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Vermijd situaties waarvan je weet dat je het moeilijk krijgt en ga aan de slag met hulp.

Deel het daarnaast met je omgeving zodat zij ook rekening kunnen houden en jou niet in de verleiding laten komen. Vaak kan het aanbieden van namelijk al triggerend werken.

Maar voel je vooral niet schuldig, een terugval is normaal en hoort erbij. Focus vooral op de momenten dat het je wél is gelukt niet te pakken.

Ga pas weer naar feesten als jij en je eventuele begeleider vind(en) dat je sterk genoeg in je schoenen staat om de verleiding te weerstaan.

En praat met iemand als je een zwak moment hebt, nergens om je voor te schamen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Afca1200 zei:
Goedendag,

ik zit met een probleem. Ik had/heb een 3mmc verslaving ontwikkelt 1.5 jaar geleden. Dit omdat ik veel stress had en onduidelijheid met mijn opleiding + een lastige thuis situatie. Met vallen en op staan ben ik uiteindelijk 2x 3 maanden gestopt. Nu ben ik afgelopen zaterdag op een feestje geweest waar ik veel te veel gedronken had. Hier ben ik de fout in gegaan en heb 2 puntjes 3mnc gehad. Ik ben erg bang om weer in de fout te gaan met 3mmc. Kunnen jullie me meer informatie en tips geven over hoe dit proces zich gaat vorderen komende weken? Ik heb dit overigens ook met mijn behandelaar besproken. Maar alle extra tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Afca1200
Klik om te vergroten...
Er is één ding wat je niet moet doen: excuses bedenken waarom je nu wel weer 3-MMC kunt gebruiken.

Zo werkt verslaving namelijk. Je wil eigenlijk stoppen, maar altijd pas later. Nu eerst nog één keertje. Het is de laatste keer. Ik heb het nodig. Ik heb het verdiend. Zo erg is het niet. DAT ZIJN DUS ALLEMAAL VAN ZULKE EXCUSES. NIET DOEN.

Maar goed ons brein is verschrikkelijk slecht in dingen niet doen. Dus wat kan je wel doen?

Zorg voor een dagbesteding, vooral op momenten waarop je normaal 3-MMC zou gebruiken. Ga dan iets concreets doen (wat je leuk vindt) zoals muziek maken, schilderen, sporten, afspreken met vrienden (maar niet gebruiksvrienden).
s
steevLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Stop met drinken, en als je dan nog steeds de fout in blijft gaan, zoek (extra) hulp.
Klik om te vergroten...
Alcohol is de gateway naar ellende. Probleem is dat het maatschappelijk geaccepteerd is en dus moeilijk om te ontlopen.
Vind dit wel een top comment van @dupont, want hoe kut het ook is, (tijdelijk) stoppen met drinken werkt.
R
Rob90Lid
01-01-2024, 00:00
#7
steev zei:
Alcohol is de gateway naar ellende. Probleem is dat het maatschappelijk geaccepteerd is en dus moeilijk om te ontlopen.
Vind dit wel een top comment van @dupont, want hoe kut het ook is, (tijdelijk) stoppen met drinken werkt.
Klik om te vergroten...
Stoppen met drinken werkt zeker maar je haalt dan alleen de trigger weg, je lost je probleem niet op.

Je moet daarnaast in therapie die trigger leren kennen en onder controle zien te krijgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rob90 zei:
Stoppen met drinken werkt zeker maar je haalt dan alleen de trigger weg, je lost je probleem niet op.

Je moet daarnaast in therapie die trigger leren kennen en onder controle zien te krijgen.
Klik om te vergroten...
Precies, maar je creëert wel de voorwaarde van nuchterheid om de therapie een kans van slagen te geven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."