Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBloedtest politie cannabis

Bloedtest politie cannabis

13 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
J
JopperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi ik ben vorige week vrijdag staande gehouden door politie in de auto. Alles was verder goed maar op het laatst wilden ze toch nog even een speekseltest doen. Ik zou niet weten waarom, geen raar rijgedrag, geen rode ogen, rook niet naar hasj. Uit de test was ik positief en ik had ook niet anders verwacht want heb helaas kort daarvoor geblowd. Ik moest mee om bloed af te nemen op het bureau. Ik heb ongeveer driekwart voorgedraaide joint gerookt en ongeveer 2,5 / 3 uur later bloed afgenomen. Ik ga er van uit dat ik straks mijn rijbewijs moet inleveren maar heb om me heen ook veel verhalen gehoord van mensen in de zelfde situatie of misschien nog wel erger die gewoon onder de waardes zaten. Nou vraag ik me af of meerdere dit hebben meegemaakt en hoe dat is afgelopen.. hopelijk kan iemand me wat meer vertellen.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het belangrijkste kunnen we je niet vertellen.. en dat is wat de waarden in je bloed gaan zijn…
R
Raoul_DukeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben lang geleden ooit gepakt in België.
Gek genoeg had ik 's avonds nog een of twee jointjes gerookt en was de speekseltest pas 14 uur later.
Toch positief getest. Daarna nog een bloedtest af laten nemen en anderhalve week later de uitslag. Ik zat net een beetje boven de grenswaarde.
Ik moest meteen voor 2 weken mijn rijbewijs inleveren.
Een aantal maanden later moest ik voorkomen bij de politierechter.
Natuurlijk schuldig en een straf gekregen, waarvan gelukkig een groot deel voorwaardelijk.
Wel moest ik voor al die testen, de bloedafname en zo ook nog een behoorlijk bedrag betalen.
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij moest ik mijn rijbewijs nog 2 weken langer inleveren (en daarnaast nog een deel voorwaardelijk) en kreeg ik een boete van ongeveer 500 euro (en nog iets van 1500 euro voorwaardelijk).
Totaal heeft dit geintje me 4 weken mijn rijbewijs gekost en ook nog ongeveer 1100 euro.

Daarna moest ik ook nog een jaar lang elke 3 maanden urine inleveren bij mijn huisarts en op het eind van het jaar nog een keer op locatie urine inleveren en een gesprek voeren over mijn gebruik.
Tot mijn verbijstering was die laatste test weer positief, terwijl ik al 3 maanden geen joint had aangeraakt.
Toen heb ik een hertest aangevraagd en die was gelukkig negatief.

Tegenwoordig kijk ik hierdoor wel extra uit. Als ik de volgende dag met de auto ergens naartoe moet, blow ik sowieso niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raoul_Duke zei:
Tegenwoordig kijk ik hierdoor wel extra uit. Als ik de volgende dag met de auto ergens naartoe moet, blow ik sowieso niet.
Klik om te vergroten...

Noot:
Als je de dag na het blowen getest wordt, is de kans heel groot dat je alsnog positief bevonden wordt.
Dat kan drie dagen later ook nog het geval zijn.
Thc blijft ontzettend lang in het lichaam aanwezig....ook al voel je niets meer.....
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Noot:
Als je de dag na het blowen getest wordt, is de kans heel groot dat je alsnog positief bevonden wordt.
Dat kan drie dagen later ook nog het geval zijn.
Thc blijft ontzettend lang in het lichaam aanwezig....ook al voel je niets meer.....
Klik om te vergroten...
Zo krom vind ik dat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er zou eens onderzocht moeten worden in hoeverre je nog onbekwaam bent om te rijden de dag nadat je geblowd hebt.... alhoewel het qua bloedwaarden gewoon vastligt.
De dag erna, soms nog langer, liggen die waarden gewoon boven een wetenschappelijk vastgesteld niveau.
Ik vraag me af of er goed onderzoek is gedaan of je met een zekere waarde aan thc of coke nog veilig rijden kunt?
Net zoals je met 1 tot 2 glazen alcohol als gevorderde bestuurder nog mag rijden?
Maar ikzelf keur rijden en gebruiken absoluut af.
Het kan gewoon niet meer.
Het verkeer is veel te druk....
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Er zou eens onderzocht moeten worden in hoeverre je nog onbekwaam bent om te rijden de dag nadat je geblowd hebt.... alhoewel het qua bloedwaarden gewoon vastligt.
De dag erna, soms nog langer, liggen die waarden gewoon boven een wetenschappelijk vastgesteld niveau.
Ik vraag me af of er goed onderzoek is gedaan of je met een zekere waarde aan thc of coke nog veilig rijden kunt?
Klik om te vergroten...
Mee eens. Er zou onderzoek gedaan moeten worden in hoeverre thc invloed heeft op je rijgedrag en wellicht een manier om te achterhalen hoe lang de laatste inname geleden is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het schijnt dat sommige drugs zeer snel en zeer langzaam uit het bloed verdwenen zijn...
Achterhalen wanneer de laatste inname geweest is, schijnt niet mogelijk te zijn ook al omdat ieder lichaam anders is....alleen met alcohol is de afbraak bij iedereen hetzelfde.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind eigenlijk alle testen een beetje achterhaald. Maar it is what it is... Maar er komt een dag, dat je auto zelf rijdt of dat je eerst een testje moet doen voordat je zelf mag sturen, gassen n remmen.
Maar iedereen rijdt onder invloed, alleen gaat het meestal wel goed. Invloed als zijnde: teveel stof in je lichaam, of juist te weinig, teveel beïnvloedende gedachtes, beïnvloedend door vermoeidheid, stoer gedrag, ouderdom, gillende kinderen, binnenkomende berichten, sneeuw, ijs regen en windvlagen..
Maar tja, we moeten de wet volgen, anders is het niet te managen onze samenleving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Manu76 , onder invloed ben je, juridisch gezien, als je een stof gebruikt hebt, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
Niet als je stoer, jong, oud, vermoeid, last hebt van gillende kinderen, of gewoon opgefokt bent.
Dat zijn wel factoren die van invloed kunnen zijn, dat zeker, maar waar we het over hebben is de juridische zaak van een stof genuttigd hebben die maakt dat je niet meer veilig kunt deelnemen aan het verkeer.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
@Manu76 , onder invloed ben je, juridisch gezien, als je een stof gebruikt hebt, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
Niet als je stoer, jong, oud, vermoeid, last hebt van gillende kinderen, of gewoon opgefokt bent.
Dat zijn wel factoren die van invloed kunnen zijn, dat zeker, maar waar we het over hebben is de juridische zaak van een stof genuttigd hebben die maakt dat je niet meer veilig kunt deelnemen aan het verkeer.
Klik om te vergroten...
Ok, ja maar een alcoholist die twee dagen niet gedronken heeft is toch gevaarlijker achter het stuur dan de alcoholist die 3 biertjes op heeft en niet meer aan het trillen is? Ik was zo afhankelijk van de wiet, dat ik echt beter kon rijden onder invloed en werken en alles... Maar denk dat je dergelijke verslaafde beter even rijbewijs kunt afnemen dan.
Maar daarom, het is een moeilijk vraagstuk voor de samenleving en blij dat de rechter niet in het grijze vlak hoeft te manoeuvreren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Maar daarom, het is een moeilijk vraagstuk voor de samenleving en blij dat de rechter niet in het grijze vlak hoeft te manoeuvreren.
Klik om te vergroten...

Noot:
En juridisch ligt een en ander wettelijk vast.
Aan de hand van de bestaande wetgeving neemt de rechter een besluit en wijst vonnis.
In wezen is dat niet zo moeilijk.
Wat wèl moeilijk is, aangezien wij allemaal een ander lichaam hebben, is de invloed van een gehalte van enige stof, wie kan er met een joint op nog wel rijden en wie niet....ik denk dat er mensen zijn die met die joint op nog best wel kunnen rijden al zegt de wetenschap van niet.
De wetenschap zegt: bij meer dan 0,3 microgram of in die orde van grootte kan niemand nog veilig deelnemen aan het verkeer.
De vraag rijst, is dat werkelijk zo en wie en hoe is dit vastgesteld?
Ik neem aan, dat hiernaar een gedegen onderzoek heeft plaatsgevonden.

Maar waar het om gaat is niet te gaan rijden als je iets genomen hebt, wat de rijvaardigheid beïnvloeden kan en we moeten ons aan de wet houden.
Ook al zijn we het er niet mee eens.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
......Ik was zo afhankelijk van de wiet, dat ik echt beter kon rijden onder invloed en werken en alles...
Klik om te vergroten...

Noot:. Was dit echt zo?
Ik heb de indruk dat je nuchter het beste kunt rijden en werken, ook al denk je dat je met een bepaalde stof afhankelijkheid beter functioneren kunt....
J
JopperLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nee helaas niet. Dat was wel het eerste jointje van de dag en blow gemiddeld 1 jointje per avond. Niet echt meer. Ik heb die dag rond half 8 een driekwart jointje gerookt en heb om halff 11 bloed moeten afnemen. Zelf heb ik eigenlijk weinig lichaamsvet en een snelle stofwisseling ( weet niet of het invloed heeft ) nou heb ik ook wat vrienden die zijn gepakt en wonder boven wonder zaten die ook onder de waardes.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."