Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoge bloeddruk na ritalin

Hoge bloeddruk na ritalin

7 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
G
GyahqLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gebruik nu 150 mg per dag en mijn bloedruk was net 170/100
Moet ik me zorgen maken?
g
giganerdLid
01-01-2024, 00:00
#2
150mg ritalin is absurd hoog, stop met gebruiken en ga naar de huisarts en vertel je klachten
G
GyahqLid
01-01-2024, 00:00
#3
Huisarts zegt dat dr niks aan de hand is en ik gwn paniek heb
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#4
Koop een degelijke bloeddrukmeter en meet het thuis gedurende een week even na

gelijk bij opstaan
Midden op de dag
Avond voor slapengaan

170 over 100 is in mijn ogen gevaarlijk hoog om maanden/jaren mee door te lopen.
Vaak hebben wij een hogere bloeddruk wanneer we bij de huisarts zijn maar dit is wel hoog als je het mij vraagt.
Een te hoge bloeddruk is een echte sluipmoordenaar 🫠
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Volgens mij zit de gezonde standaard bij een bovendruk rond de 120, en onderdruk rond de 80.
Koop een fatsoenlijke bloeddruk meter en test het thuis eens. Of er dan verschil in zit. Die kun je btw ook vaak lenen bij de huisarts.

Indien afwijkend;
Laat je niet afschepen met "het is stress".
Al zou het dat zijn > dan moet hij nog om laag, of nader onderzocht worden.

Mijn ervaring van eerder dit jaar is dat huisartsen vaak veel te makkelijk mensen afschepen onder de noemer stress. Of het zit tussen je oren. Of het is coping blabla.
Nader onderzoek wijst dan uit dat het toch wat anders is
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gyahq zei:
Gebruik nu 150 mg per dag en mijn bloedruk was net 170/100
Moet ik me zorgen maken?
Klik om te vergroten...
Een hoge bloeddruk is een veel voorkomend bijwerking van Ritalin. Meestal is dat iets dat artsen goed in de gaten houden, maar artsen maken zich pas echt zorgen vanaf een bovendruk van 180 (volgens mijn psychiater). Daar zat je dus nog onder.

Als je continu zo hoog zit is dat wel een reden om te stoppen met de Ritalin, maar volgens mij was het maar een moment opname. Dus hou het in de gaten. Er is nog geen reden om je echt druk te maken.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Een hoge bloeddruk is een veel voorkomend bijwerking van Ritalin. Meestal is dat iets dat artsen goed in de gaten houden, maar artsen maken zich pas echt zorgen vanaf een bovendruk van 180 (volgens mijn psychiater). Daar zat je dus nog onder.
Klik om te vergroten...
In welke context heeft deze psychiater dit gezegd?
Tijdens medicatiegebruik die bloeddrukverhogend werken of gewoon bloeddruk in het algemeen? Want daar zit nogal een verschil in.


OtherShore zei:
Als je continu zo hoog zit is dat wel een reden om te stoppen met de Ritalin, maar volgens mij was het maar een moment opname. Dus hou het in de gaten. Er is nog geen reden om je echt druk te maken.
Klik om te vergroten...
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
In welke context heeft deze psychiater dit gezegd?
Klik om te vergroten...
In de context van medicatiegebruik, specifiek in de context van methylfenidaat gebruik. Dus daarom gaat het denk ik ook op voor de TS. Kanttekening is wel dat je niet continu op 170 moet zitten, maar even kort is niet meteen een probleem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."