Maar.. misschien.. nu ik er nog Ãets langer over nadenk..
Het probleem met slapen kun je deels ondervangen door je sessie goed te plannen. Je moet echt even goed kijken naar de werkingsduur van de drug die je neemt, en het tijdstip waarop je normaal gesproken gaat slapen. Ook ontspanning zoeken na het drugs gebruiken helpt om de slaap te bevorderen.
Het werkt goed om je sessie zo te plannen dat je in je normale ritme blijft. Want rommelen met je ritme veroorzaakt pas echt slaapproblemen (lees maar eens over het
circadiaanse ritme).
3-MMC en 4-MMC werken zo'n 6 tot 8 uur, en bij herhaaldelijke doseringen vaak nog iets langer. Dat betekent dat je minimaal acht uur voor het slapen al gestopt moet zijn met mephedrone innemen.
Dit soort dingen kun je goed plannnen. Stel, jij wil om 23.00 uur 's avonds in bed liggen. Dan moet je er rekening mee houden dat je uiterlijk om 15.00 uur je laatste dosis neemt.
Sommige mensen zijn extra gevoelig voor verstoringen van de melatonine-afgifte. Dat merk je aan het feit dat die mensen extreme avondmensen zijn, en dat ze echt niet kunnen slapen van koffie. Die mensen moeten extra vroeg beginnen met stoppen. Want niet alleen de drug moet uitwerken.. Je zenuwstelsel moet ook nog beginnen met de afgifte van melatonine. En dat kan zo maar 3 uur langer duren.
Het helpt ook om ontspanning te zoeken in de momenten dat je geen uppers meer gebruikt. Je lichaam gaat meer van het stresshormoon cortisol afgeven in respons op stimulerende drugs zoals 4-MMC. Cortisol houdt de afgifte van melatonine tegen, waardoor je niet kan slapen.
Daarom kan het een goed idee zijn om in bad te gaan een paar uur na het snuiven. Andere ontspannende activiteiten zijn bijvoorbeeld kruidenthee drinken, rustige muziek luisteren, de lichten dimmen, een leuk boek lezen, en mediteren of yoga.