Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHarm reduction: tanden

Harm reduction: tanden

19 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is een andere toedieningsroute nog te overwegen of is de snelle piekconcentratie in je bloed juist hetgeen wat het aantrekkelijk maakt voor je?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?

Heb een goed gebit, maar sommige van de spullen die ik rook (O-PCE en MDPHP Freebase en heel soms meth) zijn waarschijnlijk erg corrosief?

Tips?
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Misschien helpt glazuur beschermende tand gel of pasta op je tanden smeren
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien zo'n mouth guard, al lijkt me dat niet prettig basen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Beter dan rotte tanden... dank je wel.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
- Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
Klik om te vergroten...
Blijf je niet speeksel aanmaken zolang je iets in je mond hebt, zoals kauwgom of een zuigsnoepje? Zou dat mogelijk ook helpen?

Casrus zei:
Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?
Klik om te vergroten...
Mondhygiëne is sowieso belangrijk, ook zonder drugs, dus wat misschien helpt is om ervoor te zorgen dat je routinematig tweemaaldaags je tanden begint te poetsen, je daarna altijd je tanden flost of een tandenstoker gebruikt om al het vuil weg te halen wat er dan nog zit en daarna je mond te spoelen met wat mondwater. Misschien handig om zoiets in huis te halen:

1000023933.png
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?

Heb een goed gebit, zj. maar sommige van de spullen die ik rook (O-PCE en MDPHP Freebase en heel soms meth) zijn waarschijnlijk erg corrosief?

Tips?
Klik om te vergroten...
De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.

Stimulerende drugs:
-verminderen speekselproductie
-bevorderen onbewuste kauwbewegingen
-leiden af waardoor je niet goed meer je tanden poetst

Door de combinatie van die drie dingen kan je gebit langzaam vergaan:
-Door de kauwbewegingen slijten je tanden sneller.
-Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
-Als je je tanden niet goed poetst dan blijft tandplak zitten, wordt het tandsteen, kan het tandvlees gaat irriteren of onsteken, en als dat niet wordt behandeld kunnen de wortels van tanden en kiezen beschadigen waardoor die gaan uitvallen.

Wat je eraan kan doen is:
-Lagere doseringen nemen
-Minder lang wakker blijven
-Tussendoor je tanden poetsen
-Voldoende (maar niet te veel) water drinken
-Regelmatig naar de mondhyhiënist gaan
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zeemeerman zei:
Misschien helpt glazuur beschermende tand gel of pasta op je tanden smeren
Klik om te vergroten...

Zou kunnen.

Neo-Shulginist zei:
De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.

Stimulerende drugs:
-verminderen speekselproductie
-bevorderen onbewuste kauwbewegingen
-leiden af waardoor je niet goed meer je tanden poetst

Door de combinatie van die drie dingen kan je gebit langzaam vergaan:
-Door de kauwbewegingen slijten je tanden sneller.
-Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
-Als je je tanden niet goed poetst dan blijft tandplak zitten, wordt het tandsteen, kan het tandvlees gaat irriteren of onsteken, en als dat niet wordt behandeld kunnen de wortels van tanden en kiezen beschadigen waardoor die gaan uitvallen.

Wat je eraan kan doen is:
-Lagere doseringen nemen
-Minder lang wakker blijven
-Tussendoor je tanden poetsen
-Voldoende (maar niet te veel) water drinken
-Regelmatig naar de mondhyhiënist gaan
Klik om te vergroten...

Dank je.

Maar als een gebitsbeschermer tegen rook-verkleuring werkt, zou het hier dan ook niet werken?
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vaag antwoord van de tandarts.

Ik had nog nooit van tanderosie gehoord 😬
Dat is idd wel iets om bezorgd over te zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Maar als een gebitsbeschermer tegen rook-verkleuring werkt, zou het hier dan ook niet werken?
Klik om te vergroten...
Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik denk dat het weinig kwaad kan, maar ook dat het weinig helpt.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Is een andere toedieningsroute nog te overwegen of is de snelle piekconcentratie in je bloed juist hetgeen wat het aantrekkelijk maakt voor je?
Klik om te vergroten...

Roken vind ik een fijne ROA voor dit soort middelen als ik maar één nacht heb.

Blijf je niet speeksel aanmaken zolang je iets in je mond hebt, zoals kauwgom of een zuigsnoepje? Zou dat mogelijk ook helpen?


Mondhygiëne is sowieso belangrijk, ook zonder drugs, dus wat misschien helpt is om ervoor te zorgen dat je routinematig tweemaaldaags je tanden begint te poetsen, je daarna altijd je tanden flost of een tandenstoker gebruikt om al het vuil weg te halen wat er dan nog zit en daarna je mond te spoelen met wat mondwater. Misschien handig om zoiets in huis te halen:

Bekijk bijlage 54551
Heb liever houten tandenstokers (en het allerliefste een houten tandenborstel stok maar die moesten uit Turkije komen).
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Er bestaat speciale gel tegen droge mond als je te weinig speeksel hebt
Ik heb het wel gebruikt werkt goed is te koop bij drogist
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan, want de bacterien die zich in die ruimtes ophopen, juist die veroorzaken gaatjes. Ik heb al 25 jaar geen gaatjes meer…

Opzich is alleen stoken genoeg, flossen werkt lang zo goed niet.
Als je grote ruimtes tussen je tanden hebt die te groot zijn voor een stoker, dan moet je van die ragertjes kopen.

Opzoek naar duurzame TePe ragers? | Tandwinkel.nl

Ontdek TePe interdentale ragers bij Tandwinkel.nl! ✓ Een duurzame optie ✓ TePe Original, Easypick, Angle of Extra Soft ✓ Altijd voordelig
tandwinkel.nl tandwinkel.nl

@Casrus Jij gaat toch ook 1 of 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts? Als je bezorgd bent om je glazuur vraag je dat daar dan niet hoe het ervoor staat?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
alles gaat voorbij zei:
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan
Klik om te vergroten...

Bij mij blijven die stokken altijd tussen de tanden zitten.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Bij mij blijven die stokken altijd tussen de tanden zitten.
Klik om te vergroten...
Ja ze breken wel eens.
Je moet ze ook eerst een beetje nat maken.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan, want de bacterien die zich in die ruimtes ophopen, juist die veroorzaken gaatjes. Ik heb al 25 jaar geen gaatjes meer…

Opzich is alleen stoken genoeg, flossen werkt lang zo goed niet.
Als je grote ruimtes tussen je tanden hebt die te groot zijn voor een stoker, dan moet je van die ragertjes kopen.

Opzoek naar duurzame TePe ragers? | Tandwinkel.nl

Ontdek TePe interdentale ragers bij Tandwinkel.nl! ✓ Een duurzame optie ✓ TePe Original, Easypick, Angle of Extra Soft ✓ Altijd voordelig
tandwinkel.nl tandwinkel.nl

@Casrus Jij gaat toch ook 1 of 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts? Als je bezorgd bent om je glazuur vraag je dat daar dan niet hoe het ervoor staat?
Klik om te vergroten...

Heb een bit laten maken tegen het tandenknarsen en heb gevraagd hoe het met tanderosie stond. Mijn tandarts zei dat hij dat op dat moment niet kon zeggen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Ja ze breken wel eens.
Je moet ze ook eerst een beetje nat maken.
Klik om te vergroten...

Maar dan nog krijg ik ze er amper tot niet tussen. Bij een rager gebeurd dat misschien minder.

Mij is geadviseerd om na het poetsen de mond te spoelen voor tussen de tanden.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Maar dan nog krijg ik ze er amper tot niet tussen
Klik om te vergroten...
Ow daarom breken ze ook zo snel…
Kordie zei:
Bij een rager gebeurd dat misschien minder.
Klik om te vergroten...
Denk dat die ook snel breken hoor want een dunne rager heeft ook een dunner draadje/stangetje.


Kordie zei:
Mij is geadviseerd om na het poetsen de mond te spoelen voor tussen de tanden.
Klik om te vergroten...
Spoelen met mondwater of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
alles gaat voorbij zei:
of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?
Klik om te vergroten...

Die heb ik ok nog ergens in de kelder staan.
Was echt wel een ideaal ding.
Maar de gehele wasbak inclusief spiegels lagen vol met water als ik ermee aan de slag was gegaan.

Ik spoel nu gewoon via een bekertje meerdere malen per week.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat ik elke dag doe voor goede tandverzorging:
- Eerst met een zachte tandenborstel wat grove restjes tussen de tanden weg te halen/strijken.
- Dan met een grove rager tussen de kiezen (Interprox Plus ragers micro groen).
- Daarna met een fijne rager tussen alle tanden en kiezen (GUM Trav-ler 0,6 mm).
- Vervolgens met een elektrische tandenborstel (Philips Sonicare) 5 seconden (zachtjes) tegen de elke rand van het tandvlees houden, waar het een kies/tand raakt.
- Daarna een tongschraper gebruiken (Halita Tongreiniger)
- Als laatste 30 secondes met 15 ml mondspoelen (Vitis Gezond tandvlees mondspoeling 500 milliliter).

Ik doe het op deze manier op instructie van mijn paradontoloog en mondhygiënist ivm parodontitis (ontstoken/teruggetrokken tandvlees) wat ik heb gehad en 2 spalkjes die ik heb na mijn beugel.
Sindsdien heeft mijn tandarts in ieder geval NIETS meer te klagen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Succes! 😁

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."