Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProefpersoon.nl onderzoek Ketamine bij depressie

Proefpersoon.nl onderzoek Ketamine bij depressie

10 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Probeerde me 2 jaar geleden op te geven voor een onderzoek naar (es)ketamine uit neusspray maar dat is jammer genoeg niet gelukt. :')

In de VS hebben ze klinieken waar ze ketamine injecteren via infuus, dat werkt 'wonderbaarlijk' als een toeter blijkbaar. :P

Voor operaties wordt vrij standaard een cocktail met ketamine en morfine gebruikt en ziekenhuis zijn verplicht om aanzienlijke voorraden ketamine beschikbaar te hebben. Het wordt waarschijnlijk meer toegepaste dan de meeste mensen denken.

Er is een wetenschappelijk onderzoek dat stelt dat (gecontroleerde) toepassing van ketamine de aanmaak van synapsen in de hersens stimuleert, dat zou ook langdurende verlichting van depressie suggereren.

Persoonlijk denk ik dat dissociatieven een zelfde soort antidepressieve werking kunnen hebben als psychedelica, het grijpt in tegenstelling tot andere medicatie (die enkel afvlakt) ook de onderliggende problematiek aan, al is dat wetenschappelijk waarschijnlijk vrijwel onmogelijk aan te tonen.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Misschien voor iemand hier van toepassing. :)

https://www.proefpersoon.nl/pages/223/Onderzoek-naar-depressie.html

Deelnemerscategorie:
Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar met een depressieve stoornis, vastgesteld door een huisarts of psychiater. Vrijwilligers gebruiken een antidepressivum (SSRI/SNRI) die (nog) niet helpt.

Het onderzoek:
In dit onderzoek wordt gekeken naar het effect van een bestaand geneesmiddel op depressie. Het bestaande geneesmiddel, genaamd ketamine, wordt gebruikt in onderzoek naar nieuwe behandelingen voor depressie. Ketamine is in Europa geregistreerd als middel om mensen in slaap te brengen bij een operatie. Daarnaast wordt het gebruikt om pijn te bestrijden. Het doel van dit onderzoek is om te kijken hoe ketamine de hersenen van mensen met een depressie beïnvloedt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van hersenscans (fMRI) en computertesten. Ook wordt er gekeken wat het effect van ketamine op de stemming is. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ketamine de symptomen van depressie snel maar kortdurend kan verlichten.
G
GezelligheidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zeg altijd al een avondje keta haalt iedereen uit een depressie..
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#4
En toch is er ook de keerzijde die net een sluimerende depressie tot leven kan roepen na het gebruik van bv. psychedelica, dissociatief of niet...
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga dit topic ophalen omdat ik dit onderwerp interessant vind en benieuwd ben of mensen veel informatie over dit onderwerp hebben. Toen ik ooit voor de eerste keer ketamine probeerde (trouwens zo heel lang geleden was dat helemaal niet).. vond ik ketamine maar een gekke ervaring. Ik had nog niet veel soorten drugs geprobeerd, dus de ervaring was veel intenser dan ik hem nu ervaar.

Ik vond het best leuk, niet heel bijzonder maar wel geinig, maar toen het voor de eerste keer inkickte (5-10mg) voelde het zoals hoe mensen coke beschreven. Nu ik speed (nogsteeds geen coke geprobeerd) heb gebruikt weet ik dat dit veel geforceerder aanvoelt dan wat ik destijds voelde.

Nu ik veel lees over de anti depressieve werking en terugdacht is dat wel echt wat ik voelde. Ik was alleen niet depressief. Ik voelde mij opgewekt, gemotiveerd en had een goed gevoel over alles. Echt zin om dingen te doen maar niet echt gestimuleerd. Heel natuurlijk voelde het. Is dit het effect wat ketamine op bepaalde neurotransmitters heeft? Ik meen gehoord te hebben dat ze door keta erachter zijn gekomen (of een andere disso) dat serotonine niet het enige is wat een rol speelt bij depressie.

Toen ik door wiet een tijdje geleden in een depressieve (vooral luie, niks heftigs) bui zat voelde ik mij de dagen na een disso heerlijk opgewekt en zinvol.

Ervaart iedereen dit en hebben er hier mensen echt hulp aan ketamine? Vind het machtig interessant.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een van de redenen voor mij om ketamine te proberen, was de anti depressieve werking. Ik heb het nu 3x geprobeerd, de 1e keer heb ik nauwelijks wat gevoeld (krijg niet veel door mijn neus, altijd last van verstoppingen) 2e keer wel en 3e keer iets minder. Niet hoger dan 120 mg gedoseerd over de hele avond.

2e keer had ik rustgevende muziek opgezet met een trippy randje en wat visuals op de tv gezet, sfeerlichtje aan. Ik heb toen naar mijn gevoel alles wat meer kunnen relativeren en de visuals in combinatie met de trippy muziek zorgden voor een mooi geheel dat me even op reis nam.
Ik leek op dat moment wel een positieve werking te hebben van de ketamine en kon alles even vergeten, maar enkele dagen later voelde ik me eigenlijk weer kut hoor. Bij het uitwerken en de dag nadien voelde ik me wel ff herboren. Heb wel gelezen dat je pas na meerdere malen echt effect hebt.

Onlangs dus nog eens geprobeerd en toen had ik het weer minder gevoeld. Maar, sindsdien (ben er wel van overtuigd dat dit door de keta komt) heb ik bijna dagelijks dat ik een droom terugzie; dromen die ik jarenlang geleden heb gedroomd, maar even goed recentere.
Dit gebeurt gewoon doorheen de dag, niet als ik aan het slapen ben.
Het lijken meestal ook dromen te zijn waar niets speciaal in gebeurt, maar ik weet wel zeker dat ik ze al eens heb beleefd. Vind dit wel opmerkelijk.
Ik onthoud mijn dromen zelden omdat ik dagelijks wiet rook en dit mijn slaap beïnvloedt.

Hierdoor heb ik wel interesse gekregen in psychedelica; echter twijfel ik of mijn geest dit aankan. Denk dat ik misschien lichtjes psychose gevoelig ben.
Te veel thc bv. kan mij angstig maken en in mijn tienerjaren heb ik een bad-trip op salvia gehad. (wat niet uitzonderlijk is natuurlijk)
Sindsdien heb ik geen geen psychedelica aangeraakt behalve 2 cb.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
chipmunk zei:
Een van de redenen voor mij om ketamine te proberen, was de anti depressieve werking. Ik heb het nu 3x geprobeerd, de 1e keer heb ik nauwelijks wat gevoeld (krijg niet veel door mijn neus, altijd last van verstoppingen) 2e keer wel en 3e keer iets minder. Niet hoger dan 120 mg gedoseerd over de hele avond.

2e keer had ik rustgevende muziek opgezet met een trippy randje en wat visuals op de tv gezet, sfeerlichtje aan. Ik heb toen naar mijn gevoel alles wat meer kunnen relativeren en de visuals in combinatie met de trippy muziek zorgden voor een mooi geheel dat me even op reis nam.
Ik leek op dat moment wel een positieve werking te hebben van de ketamine en kon alles even vergeten, maar enkele dagen later voelde ik me eigenlijk weer kut hoor. Bij het uitwerken en de dag nadien voelde ik me wel ff herboren. Heb wel gelezen dat je pas na meerdere malen echt effect hebt.

Onlangs dus nog eens geprobeerd en toen had ik het weer minder gevoeld. Maar, sindsdien (ben er wel van overtuigd dat dit door de keta komt) heb ik bijna dagelijks dat ik een droom terugzie; dromen die ik jarenlang geleden heb gedroomd, maar even goed recentere.
Dit gebeurt gewoon doorheen de dag, niet als ik aan het slapen ben.
Het lijken meestal ook dromen te zijn waar niets speciaal in gebeurt, maar ik weet wel zeker dat ik ze al eens heb beleefd. Vind dit wel opmerkelijk.
Ik onthoud mijn dromen zelden omdat ik dagelijks wiet rook en dit mijn slaap beïnvloedt.

Hierdoor heb ik wel interesse gekregen in psychedelica; echter twijfel ik of mijn geest dit aankan. Denk dat ik misschien lichtjes psychose gevoelig ben.
Te veel thc bv. kan mij angstig maken en in mijn tienerjaren heb ik een bad-trip op salvia gehad. (wat niet uitzonderlijk is natuurlijk)
Sindsdien heb ik geen geen psychedelica aangeraakt behalve 2 cb.
Klik om te vergroten...
Je hoeft niet psychotisch te zijn om bad te gaan op Salvia of angstig te worden van wiet. Beide heb ik ook (altijd angstig op wiet), en psychedelica is een van de mooiste dingen in mijn leven.

Keta voel ik altijd, vind het best een heftig middel (snuif altijd wel voldoende binnen denk ik).
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stonologie zei:
Je hoeft niet psychotisch te zijn om bad te gaan op Salvia of angstig te worden van wiet. Beide heb ik ook (altijd angstig op wiet), en psychedelica is een van de mooiste dingen in mijn leven.

Keta voel ik altijd, vind het best een heftig middel (snuif altijd wel voldoende binnen denk ik).
Klik om te vergroten...
Binnenkort eens 2cb-fly proberen; nadien zie ik nog wel of ik door wil gaan naar truffels of lsd. Wat is je favoriete psychedelicum?
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
chipmunk zei:
Binnenkort eens 2cb-fly proberen; nadien zie ik nog wel of ik door wil gaan naar truffels of lsd. Wat is je favoriete psychedelicum?
Klik om te vergroten...
Van alle die ik heb geprobeerd (LSD, 1P-LSD, ALD-52, 1cP-LSD, LSA, Truffels, 2C-C, 2C-B, 4-HO-MET, DOC, BOH-2C-B en 5-MeO-MiPT) vind ik 4-HO-MET de leukste stof over het algemeen. Mijn beste ervaring (van mn leven) was op truffels. MDMA is er niks bij haha.
A
AzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi is boh 2cb en aanrader is het heftiger dan lsd of magic truffles Ben en ervaren tripper op dat ook op mdma kan je de effecten vergelijken met milder dan die drugs of zwaarder en hoelang werkt het
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ketamine geven ze ook in ziekenhuizen aan mensen met veel pijn elk half jaar 2 weken lang aan de ketamine en dat werkt enorm goed

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."