Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlles wat ik dacht over verslaving is een leugen?

Alles wat ik dacht over verslaving is een leugen?

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
debrekeruitdelft015 zei:
@LucidLucy Je nederlaag toegeven, hulp vragen en het accepteren is juist het bewijs dat de geest sterker is en het geeft me oprecht een goed gevoel om zoiets te lezen. Verslaving is ook een ziekte en sommigen komen er nooit vanaf. Ik ben ook totaal niet boos op hem omdat hij verslaafd is, maar 1 serieuze stoppoging zien had me al goed gedaan. Heb hem ook al heel vaak verteld: Het maakt mij echt niet uit hoe vaak je terugvalt, maar blijf strijden. 'To try is to win'

Maar het probleem is dat er geen enkele strijd wordt gevoerd tegen de verslaving, er wordt een strijd gevoerd tegen het 'gezeik' van de mensen die om hem geven. Hij roept al ruim een half jaar dat hij de kliniek in gaat, maar elke keer komt er toevallig iets tussen waardoor de datum opschuift. Zelfs het intakegesprek is 5x zeer dubieuze redenen verplaatst met als absoluut dieptepunt dat hij de laatste keer expres naar de verkeerde locatie is gegaan en deed alsof dit per ongeluk was gegaan. Mijn stiefmoeder had hiervoor al haar meetings verplaatst en zij heeft echt een serieuze baan.

Verder was de aanleiding van onze totaal uit de hand gelopen ruzie het volgende: Hij liep al dagen te zeiken over het twaalf-stappen programma. Ik ging hier niet op in. Ook zei hij dat hij absoluut geen excuusbrieven zou gaan sturen aan de mensen die hij met zijn verslaving pijn heeft gedaan 'want hij heeft alleen zichzelf pijn gedaan'. Nadat hij dit voor de derde dag op rij zei reageerde ik hier op, geëmotioneerd maar niet boos. Flipte volledig en de volgende dag zat ik op de eerste hulp. Narcisme en verslaving is zo'n ongelofelijk lastige combi. I love him to death en heb echt altijd voor hem klaar gestaan, nooit geoordeeld en heb zijn zijde nooit verlaten, hoe vaak hij ook over mijn grenzen is gegaan. Maar ik heb gezien hoe mijn eigen vader mij oprecht kapot wilde maken. Als ik geen fitte gast met vechtsportervaring was geweest, had ie me kapot gemaakt. Dan ben je zo ver heen dat ik de conclusie moet trekken dat dit een gedane zaak is.
Klik om te vergroten...

Klinkt als het gedrag van een rasechte verslaafde die in de waanzin zit van zijn verslaving. Het komt me allemaal maar al te bekend voor...

Helaas. Heel goed denk ik dat je wat afstand hebt genomen.

Ik moest stiekem ook een beetje lachen om die excuusbrieven. Dan gaat het over stap 9. Voordat je daar bent, ben je 1 tot 3 jaar in herstel. Afhankelijk van het programma en hoe snel je door de stappen heen gaat. Het is niet voor niets dat die andere 8 stappen ervoor staan. Tegen die tijd kijk je heel anders naar jezelf en schades die je hebt aangericht. Het gaat ook niet om brieven sturen. Zo makkelijk kom je er niet mee weg. Het gaat meer om de ander aan te horen in hun beleving. Zonder verwijten terug te geven.
Achja, ik hoef het jou niet uit te leggen. Maar kon het even niet laten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Klinkt als het gedrag van een rasechte verslaafde die in de waanzin zit van zijn verslaving. Het komt me allemaal maar al te bekend voor...

Helaas. Heel goed denk ik dat je wat afstand hebt genomen.

Ik moest stiekem ook een beetje lachen om die excuusbrieven. Dan gaat het over stap 9. Voordat je daar bent, ben je 1 tot 3 jaar in herstel. Afhankelijk van het programma en hoe snel je door de stappen heen gaat. Het is niet voor niets dat die andere 8 stappen ervoor staan. Tegen die tijd kijk je heel anders naar jezelf en schades die je hebt aangericht. Het gaat ook niet om brieven sturen. Zo makkelijk kom je er niet mee weg. Het gaat meer om de ander aan te horen in hun beleving. Zonder verwijten terug te geven.
Achja, ik hoef het jou niet uit te leggen. Maar kon het even niet laten.
Klik om te vergroten...
Excuses maken is onmogelijk voor Narcisten. Het zijn loze beloftes met als enig doel het afwentelen van verantwoordelijkheid.
Vaak verbergen ze er ook nog een beschuldiging van de onschuldige ander in :wink:

Wie het wel eens heeft meegemaakt weet hoe het voelt :)
T
TheDudeAbidesLid
01-01-2024, 00:00
#3
BrieMetDeBril zei:
Denk dat je hierin op dit moment wel realistisch in moet zijn en verder moet gaan met je eigen.
Al is dat enorm moeilijk, het is nodig om iemand jn herstel te krijgen en wanneer de persoon wel er bereid voor is hen te steunen!
Klik om te vergroten...
Dat doe ik zeker. Heb in het afgelopen half jaar echt een soort metamorfose ondergaan en hij (of iemand anders) gaat mij niet meer in de weg staan om een volmaakt en gelukkig leven te leiden. Ik ben best nieuw hier dus weet niet hoe ik handig een link naar een andere topic in dit bericht gaan zetten, maar mocht je geïnteresseerd zijn, heb ik in farmaceutische drugs een topic geplaatst waarin ik dit uitleg. Het heet: 'Er weer helemaal bovenop door een SSRI, maar misschien over naar Buproprion?' Krijgt niet zo veel aandacht als deze, maar ben zelf vrij trots op het verhaal. @LucidLucy, ik merk dat je een lieverd bent en met me begaan bent, dus als je wil zien wat ik doe om hier mee te dealen, kijk er ook even naar!
T
TheDudeAbidesLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Excuses maken is onmogelijk voor Narcisten. Het zijn loze beloftes met als enig doel het afwentelen van verantwoordelijkheid.

Wie het wel eens heeft meegemaakt weet hoe het voelt :)
Klik om te vergroten...
Heb je The Soprano's wel eens gekeken? Naast dat het wat mij betreft de beste serie aller tijden is, is het ook echt een zee van herkenbaarheid voor iedereen die wel eens met een narcist te maken heeft gehad. Aanrader!!!

Edit: Pa heeft me overigens geïntroduceerd aan alle goede films en series die er zijn, maar op de een of andere manier heeft hij deze nooit genoemd. Hmmmm
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
debrekeruitdelft015 zei:
Dat doe ik zeker. Heb in het afgelopen half jaar echt een soort metamorfose ondergaan en hij (of iemand anders) gaat mij niet meer in de weg staan om een volmaakt en gelukkig leven te leiden. Ik ben best nieuw hier dus weet niet hoe ik handig een link naar een andere topic in dit bericht gaan zetten, maar mocht je geïnteresseerd zijn, heb ik in farmaceutische drugs een topic geplaatst waarin ik dit uitleg. Het heet: 'Er weer helemaal bovenop door een SSRI, maar misschien over naar Buproprion?' Krijgt niet zo veel aandacht als deze, maar ben zelf vrij trots op het verhaal. @LucidLucy, ik merk dat je een lieverd bent en met me begaan bent, dus als je wil zien wat ik doe om hier mee te dealen, kijk er ook even naar!
Klik om te vergroten...

Nouja je hebt in dat andere topic wel een paar reacties gehad waar je ook nog niet op gereageerd hebt verder. Terwijl ik wel alles gelezen heb en heel uitgebreid heb gereageerd.

Je kunt de link van een topic gewoon zo plakken:

https://drugsforum.nl/threads/er-weer-helemaal-bovenop-door-een-ssri-maar-toch-misschien-naar-buproprion.78423/
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
debrekeruitdelft015 zei:
Dat doe ik zeker. Heb in het afgelopen half jaar echt een soort metamorfose ondergaan en hij (of iemand anders) gaat mij niet meer in de weg staan om een volmaakt en gelukkig leven te leiden. Ik ben best nieuw hier dus weet niet hoe ik handig een link naar een andere topic in dit bericht gaan zetten, maar mocht je geïnteresseerd zijn, heb ik in farmaceutische drugs een topic geplaatst waarin ik dit uitleg. Het heet: 'Er weer helemaal bovenop door een SSRI, maar misschien over naar Buproprion?' Krijgt niet zo veel aandacht als deze, maar ben zelf vrij trots op het verhaal. @LucidLucy, ik merk dat je een lieverd bent en met me begaan bent, dus als je wil zien wat ik doe om hier mee te dealen, kijk er ook even naar!
Klik om te vergroten...

Had het al wel gelezen, maar niet specifiek daarop gereageerd. Mooie stappen heb je gemaakt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."