Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTruffels en paddenstoelen bewaren, drogen/vacumeren/invriezen?

Truffels en paddenstoelen bewaren, drogen/vacumeren/invriezen?

9 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dank voor je uitgebreide reactie! Je stopt ze dus na drogen niet in de vriezer dan?

Die honing is een leuke tip! Aan hoeveel honing moet ik dan denken?
T

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Trippi
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal!

Ik heb even zitten zoeken op dit forum maar kon op mijn vraag geen antwoord vinden. Excuses als dat wel ergens staat, dan heb ik echt niet goed gekeken.

Ik heb hier 15 gram magic truffels in plakjes gesneden in de dehydrator gegooid en die zijn na twee dagen op lage temperatuur kurkdroog. Ik heb ze gevacumeerd en mijn vraag is nu hoe ze te bewaren en hoe lang. Heeft het zin deze gedroogde gevacumeerde batch in te vriezen? Hoe lang zijn ze dan houdbaar?

En hoe zit dat met magische paddenstoelen? Kan ik die na de oogst ook in de dehydrator drogen? Moet ik ze dan klein snijden of juist in hun geheel drogen? Heeft iemand een idee van de houdbaarheid als ze goed droog, vacuum en eventueel ingevroren zijn?

Veel vragen, ik ben nog niet zo thuis in deze materie. Vast dank voor de reacties en fijn weekend! ✨️🌈🍄
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#3
Gedroogd blijven ze in mijn ervaring zeker wel 6 maanden goed. Zelf droog ik ze aan de lucht en doe ze dan in een vacuumbak. Ze zullen langzaamaan minder sterk worden maar ik heb dat niet in 6 maanden kunnen merken.

Paddo’s droog ik door ze in tweeen te breken, ik druk onderaan de stam, en dan splijten ze zo open, dan trek je ze zo in tweeen. Zo drogen ze volgens mij wat sneller. In geheel kan ook prima als ze niet te groot zijn. Maar dat is aan de lucht drogen. Van de week 6 amanitas in de voedseldroger gedaan en dat ging prima in 6 uur dus met zo’n droger zijn grotere paddo’s ook geen issue.

Truffel/paddo honing maken is ook een goeie om ze langer te bewaren. Gedroogde paddo truffel verpoederen in koffiebonen maler en mengen met een goede niet verhitte honing. Zo schijnt de honing te helpen de psilocybine te behouden. Heb zelf een pot staan waarvan een theelepeltje een microdosis is.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#4
In principe zou je ze gedroogd kunnen invriezen.
Maar ik denk dat, als je ze droogt en dan vacuüm trekt, je ze al meerdere jaren kunt bewaren (mits stabiele temperatuur en uit het licht)
Ik had gedroogde paddo's in een vacuüm bak gedaan, maar de bak bleek niet luchtdicht (expres extra geld uitgegeven voor een goede, niet van de Ali expres, najah..). Maar goed, na ruim een jaar waren de paddo's nog goed. Ze staan inmiddels 2 jaar in de kast, hmm, goede reden om binnenkort weer een tripje te maken, kan ik kijken of ze nog goed zijn😁. (Het gaat wel om copelandia paddo's, die zijn kleiner en dus makkelijker te drogen)
Wat ik ook doe is de gedroogde paddo's vermalen tot poeder en er dan chocolade van maken, dan schijnen ze ook lang houdbaar te zijn. Dan wel pure chocolade gebruiken, zo hoog mogelijk cacao gehalte.

Happy trips😉
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dank voor je reactie. Klinkt alsof je zeker weer eens een tripje moet inplannen 😁

Ik heb ze vacuum verpakt met de vacumeermachine dus heb goede hoop dat dit wel even vacuüm blijft. Ik vertrouw die bakken niet zo, en zo te lezen is dat terecht. Ik wil er zeker eens chocola van maken, ik dacht alleen dat die chocola dan minder lang houdbaar zou zijn dan de truffel/paddo gedroogd/gevacumeerd. Nou ja genoeg te experimenteren dus!
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#6
Trippi zei:
Dank voor je uitgebreide reactie! Je stopt ze dus na drogen niet in de vriezer dan?

Die honing is een leuke tip! Aan hoeveel honing moet ik dan denken?
Klik om te vergroten...
Nee meen ergens gelezen te hebben dat te warm en te koud de psilo kapot kan maken, ook wel gelezen dat het wel goed ging maar better safe than sorry in dit geval.

Gebruik zelf een pot van 400ml, net wat je wil. Weet af hoeveel een theelepel weegt, en je kan op deze manier simpel uitrekenen hoeveel tl er in een pot gaat, en zo ook weer hoeveel stof je erin doet. Heb zelf 0,4g gedroogde truffels en paddo’s in deze batch, meerendeel truffel, denk 66%, rest paddo’s. Maar dit was al een aardige bult poeder wat je dan vermengt, zou eerder voor iets minder gaan de volgende keer.

Leuke experimentjes!
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#7
MK-ULTRA zei:
Nee meen ergens gelezen te hebben dat te warm en te koud de psilo kapot kan maken, ook wel gelezen dat het wel goed ging maar better safe than sorry in dit geval.
Klik om te vergroten...

Te heet heb ik inderdaad gelezen, daarom heb ik de dehydrator ook op een lage stand gezet. Te koud is nieuw voor me, maar goed om te weten!

Ik ga eens experimenteren de komende tijd 🤩
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kleine update voor de geïnteresseerden, ik heb de truffels gedroogd en gevacumeerd uiteindelijk en donker bewaard (niet in de koeling). Vrijdagavond heb ik ze vermalen en er chocola van gemaakt en gisteren opgegeten. Ik hoefde ze deze keer dus niet lang te bewaren 😅

Er staat nu een grow kit die bijna klaar is dus ik denk dat ik daar ook weer chocola van maak want het beviel heel goed. Helemaal geen misselijkheid (waar ik best gevoelig voor ben). Mijn partner, die van verse truffels ook misselijk wordt, had nergens last van. Mooie ervaring! ✨️🤯
X
XploreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Voor minimaal verlies van actieve stoffen, moet je ze zo snel mogelijk van hun vocht ontdoen. Dehydrator op maximale stand (meestal rond de 70 °C, maar als je onder de 120°C blijft, wordt er door de hitte veel minder actiefs afgebroken dan door de langere aanwezigheid van water bij trager drogen). Daarna zo luchtdicht mogelijk bewaren met een paar zakjes silica. Er is niets mis met vacumeren, maar in een goed sluitende glazen pot gaat het ook prima.

Als je ze lang wil bewaren, kun je ze het beste zo heel als mogelijk bewaren. Hoe minder oppervlak er kan worden blootgesteld aan lucht en vocht, des te langer de houdbaarheid. Het is ook handig om ze te verdelen over een aantal afzonderlijke units, zodat je niet je hele voorraad hoeft bloot te stellen aan de elementen als je er maar een paar nodig hebt.

Technisch gezien kun je ze daarna het beste op een donkere, koele plaats bewaren. Bij echt droge exemplaren is een diepvries ook niet nodig, maar het komt de houdbaarheid wel iets ten goede.

Er chocola van maken gaat inderdaad ook prima. Maar dat kun je dan het beste in een hoeveelheid maken die binnen een maand of 3 geconsumeerd (of de prullenbak in geconsuminderd) kan worden. Door het vergroten van het oppervlak (verpoederen) en het niet meer kurkdroog en luchtdicht kunnen opslaan, gaat de sterkte relatief snel achteruit. En wordt het op een bepaald moment lastig doseren. Als je ze in hun gedroogde staat bewaart, kun je er na een half jaar makkelijker rekening mee houden dat de sterkte wrsch iets minder is dan bij het moment van oogsten/vinden/winnen/ruilen/verwerken. Bij chocolade is dat een stuk lastiger, omdat het verpoederen en verwerken de degradatie van actieve stoffen een stuk onvoorspelbaarder maakt.
D
DoorLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hmmm, ik maal ze altijd (werkt altijd wel, ook nog wel hele tijd erna), maar idd zo heel mogelijk bewaren, daar heb je best een punt.
Ik denk dat ik vandaag mijn Golden Teachers in de week zet :) Ga binnenkort iemand begeleiden die hierop een reis gaat maken, qua timing kan ik haar dan hopelijk verse aanbieden.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."