#1
Ik ben een expat
Die hebben heel veel gevoel, voor zichzelf. Overigens, iedereen die ik ken die uit elkaar zijn gegaan noemt zijn of haar ex een narcist. Als ik daar een percentage aan hang zou inmiddels 60% van de bevolking narcistisch zijn. Ik denk dat het meer de 'ik' maatschappij is die mensen narcistische kenmerken laat ontwikkelen naar de echte narcist komt 0.1 tot 6 procent voor. Het aantal groeit wel. Ik denk alleen wel dat drugs of middelen beginnende op jonge leeftijd ervoor zorgt dat het misbruik groeit met als gevolg dat een groeiende groep narcistische persoonlijkheidskenmerken ontwikkeld.Als je als empath echt kunt voelen wat de ander voelt dan zou je een narcist er zo uitpikken toch?
Die hebben heel veel gevoel, voor zichzelf. Overigens, iedereen die ik ken die uit elkaar zijn gegaan noemt zijn of haar ex een narcist. Als ik daar een percentage aan hang zou inmiddels 60% van de bevolking narcistisch zijn. Ik denk dat het meer de 'ik' maatschappij is die mensen narcistische kenmerken laat ontwikkelen naar de echte narcist komt 0.1 tot 6 procent voor. Het aantal groeit wel. Ik denk alleen wel dat drugs of middelen beginnende op jonge leeftijd ervoor zorgt dat het misbruik groeit met als gevolg dat een groeiende groep narcistische persoonlijkheidskenmerken ontwikkeld.
Maat wat wil jij nou bereiken!?Maar ze zijn wel heel erg geschikt als moderator omdat ze geen last hebben van hun geweten.
Gaslichting en narcisten zijn de kanker van de maatschappij.
Maar ze zijn wel heel erg geschikt al moderator omdat ze geen last hebben van hun geweten.
Tuurlijk, ieder zijn ding. En ik denk en ervaar dat het wel degelijk alles met mij te maken heeft, en tegelijkertijd alles met de ander. Kan ik andermans energie voelen? Ik sluit dat niet per sƩ uit. Ik denk dat het hem eerder zit in een materialistische kijk: dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen (zeer waarschijnlijk iets uit het gezin waarin ik ben opgegroeid). En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid. Dat aanpassen heb ik grotendeels wel losgelaten, dat was voor mijn herstel ook wel echt nodig. Mezelf worden en durven zijn ondanks die stroom informatie uit die onbewuste scans.Eens. Geen fan van het pathologiseren van normale karaktertrekken. Dit zijn geen bestaande diagnoses.
De ene mens is gevoeliger dan de andere mens (en dat is niet altijd makkelijk). Thatās it.
Ik heb het filmpje nog niet bekenen @_shikantaza, dus ik heb het niet over jou en jouw journey, even puur over het begrip āempathā.
Ik vind āik ben een empathā een beetje hetzelfde klinken als wanneer iemand zou zeggen: āik ben succesvolā.
(Hyper)empathisch zijn is een relationeel concept. Het is dus niet zozeer aan jezelf, maar vooral aan anderen om daarover te oordelen. Dit over jezelf zeggen ontkracht eigenlijk precies datgene wat je zegt te zijn.
Maar nogmaals: niets persoonlijks!
Tuurlijk, ieder zijn ding. En ik denk en ervaar dat het wel degelijk alles met mij te maken heeft, en tegelijkertijd alles met de ander. Kan ik andermans energie voelen? Ik sluit dat niet per sƩ uit. Ik denk dat het hem eerder zit in een materialistische kijk: dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen. En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid. Dat aanpassen heb ik grotendeels wel losgelaten, dat was voor mijn herstel ook wel echt nodig. Mezelf worden en durven zijn ondanks die stroom informatie uit die onbewuste scans.
En tsja, geef het maar een naam. Iedereen ervaart het toch op zijn of haar manier. Maar door het te delen en benoemen wordt er een opening gemaakt om het er over te kunnen hebben met mensen die iets soortgelijks ervaren. De ene ADHDer is ook de andere niet. En dat is een stempeltje / diagnose waar richtlijnen en medicijnen voor zijn, maar toch is er ook genoeg verschil. En toch als ADHDers (of lotgenoten met welk stickertje dan ook) met elkaar gaan praten zal er veel herkenning komen. En dat werkt helend. Want voor zover ik weet is er voor "empaths" geen medicatie. En dus is de weg om er mee om te leren gaan: praten. En door het stickertje weten we elkaar te vinden. Met al onze onderlinge verschillen maar ook overeenkomsten.
Dat beweert volgens mij ook niemand hoor. Ik niet tenminste. Het is wel een grote handicap geweest voor me zonder dat ik het doorhad. Maar zo gaan die dingen. Ik denk dat mijn voorliefde voor stimulanten er wel mee te maken heeft overigens. Dan kon ik even wat "asocialer" zijn en niet steeds met (mijn interpretatie van) andermans behoeften bezig zijn. Dan voelde ik me in balans, en eigenlijk zoals ik in het leven wilde staan.Er is geen medicatie voor, omdat het ook geen stoornis isā¦
Cool dat je toch nog even post šVerder wel mooi om je persoonlijke pad te lezen! Ik zou hier graag uitgebreider op reageren, maar: werk.
Precies dit, hoewel ik trauma zo zwaar vind klinken. En ik geef de ervaring graag door voor het geval iemand het herkent, vliegende start.⦠dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen. En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid.
Dit klinkt als een traumarespons, en als een doordachte en zeer waarschijnlijke verklaring voor het āgevoeliger dan gemiddeld zijn voor andermans staat van zijnā. Heftigā¦, maar het helpt om te weten waar het vandaan komt, dat zie je terug in jouw herstel. Goed dat je meer jezelf leert zijn, in plaats van alleen een versie van jezelf die altijd alleen maar compleet afgestemd is op anderen.
Tuurlijk, ieder zijn ding. En ik denk en ervaar dat het wel degelijk alles met mij te maken heeft, en tegelijkertijd alles met de ander. Kan ik andermans energie voelen? Ik sluit dat niet per sƩ uit. Ik denk dat het hem eerder zit in een materialistische kijk: dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen (zeer waarschijnlijk iets uit het gezin waarin ik ben opgegroeid). En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid. Dat aanpassen heb ik grotendeels wel losgelaten, dat was voor mijn herstel ook wel echt nodig. Mezelf worden en durven zijn ondanks die stroom informatie uit die onbewuste scans.
En tsja, geef het maar een naam. Iedereen ervaart het toch op zijn of haar manier. Maar door het te delen en benoemen wordt er een opening gemaakt om het er over te kunnen hebben met mensen die iets soortgelijks ervaren. De ene ADHDer is ook de andere niet. En dat is een stempeltje / diagnose waar richtlijnen en medicijnen voor zijn, maar toch is er ook genoeg verschil. En toch als ADHDers (of lotgenoten met welk stickertje dan ook) met elkaar gaan praten zal er veel herkenning komen. En dat werkt helend. Want voor zover ik weet is er voor "empaths" geen medicatie. En dus is de weg om er mee om te leren gaan: praten. En door het stickertje weten we elkaar te vinden. Met al onze onderlinge verschillen maar ook overeenkomsten.
Er is geen medicatie voor, omdat het ook geen stoornis isā¦
Verder wel mooi om je persoonlijke pad te lezen! Ik zou hier graag uitgebreider op reageren, maar: werk.
⦠dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen. En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid.
Dit klinkt als een traumarespons, en als een doordachte en zeer waarschijnlijke verklaring voor het āgevoeliger dan gemiddeld zijn voor andermans staat van zijnā. Heftigā¦, maar het helpt om te weten waar het vandaan komt, dat zie je terug in jouw herstel. Goed dat je meer jezelf leert zijn, in plaats van alleen een versie van jezelf die altijd alleen maar compleet afgestemd is op anderen.
Ik herken het scepsisme van Olifantje wel hoor, zat stiekem al een beetje te wachten op een reactie van haarš Bij mij komt dat vooral voort uit dat het zoān typische gehypete internet term is, net zoals dat inderdaad alle exen narcisten zijn tegenwoordig. En bij @Roze Olifant is het haar professie en ik herken de frustratie dat popular culture daarmee aan de haal gaat maar al te goed.Dat beweert volgens mij ook niemand hoor. Ik niet tenminste. Het is wel een grote handicap geweest voor me zonder dat ik het doorhad. Maar zo gaan die dingen. Ik denk dat mijn voorliefde voor stimulanten er wel mee te maken heeft overigens. Dan kon ik even wat "asocialer" zijn en niet steeds met (mijn interpretatie van) andermans behoeften bezig zijn. Dan voelde ik me in balans, en eigenlijk zoals ik in het leven wilde staan.
Cool dat je toch nog even post š
Precies dit, hoewel ik trauma zo zwaar vind klinken. En ik geef de ervaring graag door voor het geval iemand het herkent, vliegende start.
Herkenbaar hoor. Ik ben ook vrij slecht in van die sociale white lies. Nog nƩt niet kokhalzend iemands pasgeboren baby schattig noemen ofzoLeuk topic en veel interessante dingen die alweer gezegd werden. Ik herken mij erg in dat traumarespons dat je beschreef,@_shikantaza. Wat ik ook merk is dat ik als een vogel voor de kat ben voor mensen die kunnen liegen en manipuleren, omdat ik net geen filter heb en enkel mijn waarheid spreek. Plus mijn lichaamstaal spreekt boekdelen dus ik kan het moeilijk verbergen als ik ergens een hekel aan heb.
Lol dit is precies wat ik wilde zeggen maar dan in 1 zinšWaar het vooral om gaat is dat er een groeiende groep mensen is die alle mogelijke excuses zoeken om de verantwoordelijkheid buiten zichzelf te gaan leggen en om zich steeds te gaan nestelen in een fragiel ego dat de werkelijkheid verdraait in een versie waarin zij het slachtoffer zijn.
Dat blijkt ook uit alle bijdragen die ik ooit van je heb gelezen de afgelopen jaren, dus daarom nogmaals: Ik zie dit absoluut niet bij jou, en als zoān term jou helpt dan ben ik heel blij voor ješšEn dank ook @ljuv voor je opmerkzaamheid. Ik ben de laatste die zich zal verschuilen achter een diagnose van wie dan ook![]()
Helemaal mee eens, zelf ben ik ook zo'n dinosaurus die geen enkel account heeft op klassieke social media. Reddit lees ik offline en vaak met het truukje van old.reddit om aan content te geraken waar je anders voor moet ingelogd zijn. DF is de enige plek waar ik effectief ingelogd ben en dingen deel. En youtube gebruik ik meer als een hub voor documentaires en cinemafielen, muziek en diy-stuff. Ik besef dat dit ook consumeren is, maar vind het nog anders dan iemand volgen die een foto van zichzelf neemt terwijl die ontbijt ofzo xD.Herkenbaar hoor. Ik ben ook vrij slecht in van die sociale white lies. Nog nƩt niet kokhalzend iemands pasgeboren baby schattig noemen ofzo
En verder, social media... neem het voor wat het is, en vooral niet al te serieus. DF en Reddit bevallen me nog wel, maar daar houdt ook het ook echt wel bij op.
En dank ook @ljuv voor je opmerkzaamheid. Ik ben de laatste die zich zal verschuilen achter een diagnose van wie dan ookBovendien vind ik het vaak maar een soort tunnelvisie opleveren. Hoewel het wel een ontdekkingstocht in de juiste richting in gang kan zetten. Ik kan verder ook iedereen aanraden: zoek lekker naar wat voor jouw welzijn werkt, en als je een ander er niet mee benadeelt blijf het lekker doen.
Hehehe ja toen ik je post zag verschijnen net toen ik de mijne af had dacht ik ook van lol we zeggen hetzelfde ^^. Leuke toevoeging wel van dat eind- of startpunt. Stof tot nadenken allemaal.Lol dit is precies wat ik wilde zeggen maar dan in 1 zinš
alles valt en staat dus een beetje met āgeef het maar een naamā maar daar zou ik dus aan willen toevoegen: āen of je het als eindpunt of startpunt zietā.
Triest om te lezen. Ik realiseerde me nog niet zo heel lang geleden dat, hoe mooi de bewuste opvoeding (en de doorgegeven wijsheden / boodschappen) ook is, kinderen vooral de gedragspatronen overnemen. En misschien wel hun eigen betekenis daaraan geven en zo weer hun eigen wereldbeeld vormen. Rebelleren tegen je eigen ouders levert rebellerende kinderen op ofzo? Of misschien is het wel gewoon genetisch bepaald en heb je helemaal niet zo veel op te voeden.Mijn zus is alleenstaande mama met 2 dochtertjes die vanuit een dikke fuck you naar mijn ouders toe gekozen heeft om alles zo anders mogelijk te gaan doen dan van hoe wij werden opgevoed. Dit opnieuw onder het mom van hoe empatisch ze wel niet is en met haar kinderen omgaat. Resultaat is dat de oudste nu onhandelbaar is volgens haar en nu een diagnose moet krijgen voor adhd om hierdoor te gaan bevestigen dat zij het kind niet faalde met haar opvoeding, maar dat het nu eenmaal een moeilijk kind is. "Uiteraard" is het zeker niet de schuld van de "het kind beslist" methode en/of de steiner school etc.
Dat resoneert best wel. Ik had een vrij grote aha-erlebnis naar mijn zus en moeder toe in de periode dat ik eventjes terug bij mijn moeder woonde en zij zorgde voor mijn grootmoeder. Plots had ik door dat wat mijn zus over mijn moeder zegt woord voor woord bijna spiegelt aan hoe mijn moeder denkt over mijn grootmoeder. Dus heel gek hoe je kunt denken over je ouders van "ik ga nooit doen wat jullie doen" en dat dit uiteindelijk resulteert in dezelfde plaat lekker nog eens gaan draaien.Ik realiseerde me nog niet zo heel lang geleden dat, hoe mooi de bewuste opvoeding (en de doorgegeven wijsheden / boodschappen) ook is, kinderen vooral de gedragspatronen overnemen. En misschien wel hun eigen betekenis daaraan geven en zo weer hun eigen wereldbeeld vormen. Rebelleren tegen je eigen ouders levert rebellerende kinderen op ofzo?
Da's het eeuwige debat he, aka kip of het ei, nature or nurture. Is het aangeleerd of aangeboren? Het zal wel ergens in het midden liggen. Plus je kunt vatbaar zijn voor bepaalde dingen (lees aangeboren), maar door je hier ofwel extra veel aan bloot te stellen of net door je hier weg van te houden heel anders gaan ontwikkelen. Dat hebben ze aangetoond door tweelingen te splitsen en in compleet verschillende families te doen opgroeien.Of misschien is het wel gewoon genetisch bepaald en heb je helemaal niet zo veel op te voeden.
š¤Old.reddit.com gang šŖ
Behandeling / medicatie tegen empathie is langdurig hooggedoseerd cocaĆÆne icm alcohol eveneens langdurig en hooggedoseerdEr is geen medicatie voor, omdat het ook geen stoornis isā¦
Verder wel mooi om je persoonlijke pad te lezen! Ik zou hier graag uitgebreider op reageren, maar: werk.
⦠dat ik mezelf onbewust heb aangeleerd om mijn omgeving te scannen. En dat dat een zeer gevoelig instrument is geworden, waardoor ik misschien details zie die een ander niet opvallen. Ik heb het merendeel van mijn leven die onbewuste scan gebruikt om mijn gedrag aan te passen aan hoe ik de omgeving interpreteerde, vermoedelijk uit angst voor (verbale) onveiligheid.
Dit klinkt als een traumarespons, en als een doordachte en zeer waarschijnlijke verklaring voor het āgevoeliger dan gemiddeld zijn voor andermans staat van zijnā. Heftigā¦, maar het helpt om te weten waar het vandaan komt, dat zie je terug in jouw herstel. Goed dat je meer jezelf leert zijn, in plaats van alleen een versie van jezelf die altijd alleen maar compleet afgestemd is op anderen.
De trieste waarheid...Behandeling / medicatie tegen empathie is langdurig hooggedoseerd cocaĆÆne icm alcohol eveneens langdurig en hooggedoseerd
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."