Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAccepting Life as it is : The Buddhist path to freedom video

Accepting Life as it is : The Buddhist path to freedom video

9 antwoorden
685 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1

Interessante video. Er wordt veel besproken wat het overdenken waard is.
M
Mezelf

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:

Interessante video. Er wordt veel besproken wat het overdenken waard is.
Klik om te vergroten...
"Overdenken" is nou precies net niet wat The buddhist will advice to do :wink:...
Grappig al moest ik hem wel even op 1,4 afspeelsnelheid zetten anders ging me hoofd op vakantie 🚀
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#3
Naar de buitenwereld ben ik ruim denkend en is acceptatie niet echt een opgave.
Maar naar mezelf, pfoe dat is echt een hele lastige.
Zelf acceptatie wat in het leven hoort past niet in mijn persoonlijkheid volgens dr GGZ.
Ik hoop op een dag dat ik mezelf accepteer en verder kan komen in het doen en laten van bepaalde zaken.
Ik ben nogal geneigd mijzelf te straffen omdat het heel mijn leven gegaan is zoals ik beschrijf.
> Gedrag > straffen > lijden > repeat.
Het is er zo ingestampt dat er geen korte uitweg is.
Mijn gebruik komt voort uit dit mechanisme om de straffende persoon in mij te doven.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
"Overdenken" is nou precies net niet wat The buddhist will advice to do :wink:...
Grappig al moest ik hem wel even op 1,4 afspeelsnelheid zetten anders ging me hoofd op vakantie 🚀
Klik om te vergroten...
Klopt. Het gaat voornamelijk over observeren en/of waarnemen. We denken veel te veel na over alles en dat is dan ook de kern van wat wij lijden noemen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
BrieMetDeBril zei:
Naar de buitenwereld ben ik ruim denkend en is acceptatie niet echt een opgave.
Maar naar mezelf, pfoe dat is echt een hele lastige.
Zelf acceptatie wat in het leven hoort past niet in mijn persoonlijkheid volgens dr GGZ.
Ik hoop op een dag dat ik mezelf accepteer en verder kan komen in het doen en laten van bepaalde zaken.
Ik ben nogal geneigd mijzelf te straffen omdat het heel mijn leven gegaan is zoals ik beschrijf.
> Gedrag > straffen > lijden > repeat.
Het is er zo ingestampt dat er geen korte uitweg is.
Mijn gebruik komt voort uit dit mechanisme om de straffende persoon in mij te doven.
Klik om te vergroten...
Meditatie helpt wel voor mij. Iedere dag weer. Dan komt er op een gegeven moment een klein randje om die automatische gedachten heen.

Ik hoor ook regelmatig mijn ouders in mijn hoofd, vaak zelfs voor de gebeurtenis die fout zou kunnen gaan al.

De uitweg is er wel, maar kort inderdaad niet :)

Als je het nog niet hebt gedaan, kijk eens of je jouw straffers kunt vergeven, en wat dat met je doet.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik doe wel aan meditatie. Echter verzwakt mijn coping er niet van helaas.
Wel heb ik sinds kort meer acceptatie rondom hoe ik mijn leven lijd en in deel.
Ik ben van nature heel empathisch en als iemand dus commentaar heeft kan dat flinke gevolgen hebben als ik het niet op tijd merk.
Afgelopen week probeer ik me daar veel bewuster mee om te gaan om onnodig leed te verkomen.
Want ; het veranderd me niet wat anderen denken en ik leef niet voor anderen.
Het besef dat het allemaal niet uitmaakt hoe ik en/of een ander leef stelt me wel gerust omdat ik daardoor veel meer rust en acceptatie in vind.
Ik merk wel dat de opvoeding in de kinderjaren/jeugd enorm veel impact hebben op latere leeftijd. Ik ken het gezegden wel maar nam het nooit zo serieus.
Tot het moment van inzicht.
Ik wil niet leven en denken zoals anderen dat mij hebben geforceerd te doen op school en in de opvoeding. In wil mezelf kunnen zijn en dat is erg lastig als dat niet is wat je kent en geleerd is.

Dag bij dag komt er meer in m'n gedachten dat ik voor leven moet kiezen en niet voor straf.
Ook ik mag leven!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
BrieMetDeBril zei:
Ik merk wel dat de opvoeding in de kinderjaren/jeugd enorm veel impact hebben op latere leeftijd. Ik ken het gezegden wel maar nam het nooit zo serieus.
Tot het moment van inzicht.
Ik wil niet leven en denken zoals anderen dat mij hebben geforceerd te doen op school en in de opvoeding. In wil mezelf kunnen zijn en dat is erg lastig als dat niet is wat je kent en geleerd is.
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar.
Het heeft jaren geduurd voordat ik besefte hoeveel impact vooral mijn vroege jeugd op me heeft gehad. En nog steeds.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
BrieMetDeBril zei:
Ik doe wel aan meditatie. Echter verzwakt mijn coping er niet van helaas.
Klik om te vergroten...
Het kan wel. Maar dat is een kwestie van je copingsgedrag herkennen en dan de neiging verdragen en het niet doen.
Dat was voor mij althans de manier om er achter komen wat mijn ego nou precies probeerde te verbergen met
dat copingsgedrag. Meditatie maakt dat herkennen en verdragen wel een stukje makkelijker.

BrieMetDeBril zei:
Wel heb ik sinds kort meer acceptatie rondom hoe ik mijn leven lijd en in deel.
Ik ben van nature heel empathisch en als iemand dus commentaar heeft kan dat flinke gevolgen hebben als ik het niet op tijd merk.
Afgelopen week probeer ik me daar veel bewuster mee om te gaan om onnodig leed te verkomen.
Want ; het veranderd me niet wat anderen denken en ik leef niet voor anderen.
Klik om te vergroten...
Mooi!

BrieMetDeBril zei:
Het besef dat het allemaal niet uitmaakt hoe ik en/of een ander leef stelt me wel gerust omdat ik daardoor veel meer rust en acceptatie in vind.
Ik merk wel dat de opvoeding in de kinderjaren/jeugd enorm veel impact hebben op latere leeftijd. Ik ken het gezegden wel maar nam het nooit zo serieus.
Tot het moment van inzicht.
Klik om te vergroten...
Het is uiteindelijk allemaal aangeleerd gedrag, en dus ook weer af te leren. Het aanleren is onbewust gegaan, het afleren
begint met bewustwording.

BrieMetDeBril zei:
Ik wil niet leven en denken zoals anderen dat mij hebben geforceerd te doen op school en in de opvoeding. In wil mezelf kunnen zijn en dat is erg lastig als dat niet is wat je kent en geleerd is.
Klik om te vergroten...
De keuze om iets wel of niet te doen komt uiteindelijk van binnen (net als de druk die we soms ervaren).
Ook dat is weer zo'n les uit meditatie en het herkennen van copingsstrategieën en door het ongemak heen.
BIj mij was het vooral ook stoppen met het verantwoorden van mijn gedrag en keuzes. Dat zette dan
ook weer in mij iets in gang van acceptatie.

BrieMetDeBril zei:
Dag bij dag komt er meer in m'n gedachten dat ik voor leven moet kiezen en niet voor straf.
Ook ik mag leven!
Klik om te vergroten...
Jij verdient het. Net zoals iedereen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Het is uiteindelijk allemaal aangeleerd gedrag, en dus ook weer af te leren. Het aanleren is onbewust gegaan, het afleren
begint met bewustwording.
Klik om te vergroten...
Hoe zag dat er bij jou uit?
Was je consistent in het zien van oud gedrag en lukte dat ook iedere dag?
Deed je het alleen of met hulp, en hoe zag de hulp eruit?
Waar begon je mee of deed je vanalles tegelijkertijd?

Ik heb 'n tijdje geleden een switch ervaren na een EMDR sessie wat enorm veel impact had gegeven.
Ineens was de verdoving niet nodig en was ik enorm sterk. Ik kan me ook nog herinneren dat 2 dagen na de sessie ik snel een afspraak had gemaakt met de psycholoog omdat ik identiteit verloren was. ( De trauma identiteit)
Ik wist daar geen raad mee omdat het ineens zo leeg was en ik leven ervaarde wat ik niet kende.
Ik ervaarde het positief.
Toen ben ik ruim 12 weken abstinent gebleven.
Rondom week 3 en 5 wilde we weer een sessie gaan doen en dat lukte niet, het was alsof er niets was. Ik werd voor de gek gehouden leek het wel.
Langzamerhand werd het allemaal weer zoals het oude en ben ik de drive verloren.
Moet ook wel bekennen dat ik op dat moment ook 2 enorm belangrijke dingen in m'n leven was verloren en dat deed zo ontzettend veel verdriet, toen ging het mis.
Hoe dan ook, word de cirkel rond.
Het is ook lastig want het lijkt vaak dat het onmogelijk is. Het lijden en in het donker lopen voelt als liefde...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
BrieMetDeBril zei:
Hoe zag dat er bij jou uit?
Klik om te vergroten...
Poe, dat was een boel hoor als ik vanaf het begin in ergens 2015 ofzo kijk. Ik denk in totaal iets van 10-12 psychologen,
2 x een ambulante verslavingsbehandeling, 1 x klinische opname, en 1 x dagbehandeling. 12-stappenwerk, dagelijkse meditatie, dagelijks dagboek schrijven, een paar meetings in de week, en lezen over herstel en spirituele groei.
BrieMetDeBril zei:
Was je consistent in het zien van oud gedrag en lukte dat ook iedere dag?
Klik om te vergroten...
Het dagboek hielp mij daarbij.
BrieMetDeBril zei:
Deed je het alleen of met hulp, en hoe zag de hulp eruit?
Klik om te vergroten...
Zie hierboven voor de professionals. Daarnaast veel contact met fellows van CA/NA/AA, twee sponsors, een boeddhistische groep en meetings van Recovery Dharma.
BrieMetDeBril zei:
Waar begon je mee of deed je vanalles tegelijkertijd?
Klik om te vergroten...
Eerst schoorvoetend met psychologen aan de gang gegaan, en halfslachtig naar meetings. Toen de knop eenmaal om ging deed ik
wat ik maar kon om aan mijn herstel te werken. Ook vrijwilligerswerk hielp daarbij. Dat had ik niet gekund als ik niet in de WIA was
gekomen. Dat was wel hetgeen dat mij in staat stelde herstel echt op 1 te zetten.
BrieMetDeBril zei:
Ik heb 'n tijdje geleden een switch ervaren na een EMDR sessie wat enorm veel impact had gegeven.
Ineens was de verdoving niet nodig en was ik enorm sterk. Ik kan me ook nog herinneren dat 2 dagen na de sessie ik snel een afspraak had gemaakt met de psycholoog omdat ik identiteit verloren was. ( De trauma identiteit)
Ik wist daar geen raad mee omdat het ineens zo leeg was en ik leven ervaarde wat ik niet kende.
Ik ervaarde het positief.
Toen ben ik ruim 12 weken abstinent gebleven.
Rondom week 3 en 5 wilde we weer een sessie gaan doen en dat lukte niet, het was alsof er niets was. Ik werd voor de gek gehouden leek het wel.
Langzamerhand werd het allemaal weer zoals het oude en ben ik de drive verloren.
Moet ook wel bekennen dat ik op dat moment ook 2 enorm belangrijke dingen in m'n leven was verloren en dat deed zo ontzettend veel verdriet, toen ging het mis.
Hoe dan ook, word de cirkel rond.
Het is ook lastig want het lijkt vaak dat het onmogelijk is. Het lijden en in het donker lopen voelt als liefde...
Klik om te vergroten...
Klinkt als een mooie ervaring om er van te proeven. Herstel heeft onderhoud nodig. Dagelijks in vele gevallen.

In het begin vond ik dat lastig maar inmiddels weet ik wat het me brengt. Af en toe sla ik wel eens iets over maar
nooit alles, en ik pak het zo snel mogelijk weer op.

Bovenal heeft luisteren en een open geest me geholpen. Ik heb zo veel gehad aan bijvoorbeeld gebed en gaan geloven
in een hogere macht terwijl ik dat altijd maar voor zwakkelingen vond. Zo heb ik mijzelf 45 jaar lang iets misgund omdat
ik er vooroordelen over had die uiteraard niet waar bleken te zijn, want het zijn vooroordelen :wink:

Dus mijn raad zou zijn: ga veel dingen proberen. Niet tegelijk maar geef dingen echt een kans door het een aantal
weken dagelijk te doen. En lid worden van een meditatieclubje kan ook echt helpen.

Opruimen, accepteren en afbreken totdat alleen de echte ik nog over is. Dag voor dag.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."