Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCBR gezondheidsverklaring

CBR gezondheidsverklaring

34 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
MyLittlePonyPack zei:
Ja dat wel helemaal als je alles bij elkaar optelt. Maar ja ik rij nou weer na 8 jaar en dat wil ik wel blijven doen. Maar ik ben al een angsthaas en bang voor ongelukken en als ik dan niet eerlijk en niet verzekerd zou zijn dan zou ik helemaal nooit meer slapen 🙈
Klik om te vergroten...
Ja maar gewoon dat aangeven! Dat je heel bewust bent van dit soort shit spreekt juist voor je. Ik denk dat het lastiger is voor de wat overmoedigere types. Té angstig is natuurlijk ook gevaarlijk maar gewoon: ik weet wat de gevaren van mijn “aandoening” zijn en op deze en deze manier houd ik daar rekening mee.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
MyLittlePonyPack zei:
Hoeveel was dat, weet je dat nog? Mag wel vast op tijd beginnen met sparen wss dan voor prijs van eigen verklaring, oogarts, psych en rijbewijs zelf😓
Klik om te vergroten...

Eventuele rijtest is voor niks las ik in dat stuk op facebook.
Rijbewijs moet je sowieso betalen, verschilt per gemeente.

Hier wat meer info over het traject ervoor:

Wat kost een Gezondheidsverklaring?

Op deze pagina ziet u wat de kosten zijn voor een Gezondheidsverklaring. U betaalt zo mee aan de kosten die het CBR maakt voor de beoordeling.
www.cbr.nl www.cbr.nl

Zijn niet de hoogste bedragen, maar ben met Ljuv eens.
Kost wel genoeg. Zeker omdat je aan een ziekte vaak niks kan doen.

MyLittlePonyPack zei:
Ja dat wel helemaal als je alles bij elkaar optelt. Maar ja ik rij nou weer na 8 jaar en dat wil ik wel blijven doen. Maar ik ben al een angsthaas en bang voor ongelukken en als ik dan niet eerlijk en niet verzekerd zou zijn dan zou ik helemaal nooit meer slapen 🙈
Klik om te vergroten...

Ik heb dat laatste ook wel.
Ben niet bang om ongelukken te maken. Wil me wel laten beoordelen door een professional.
Maar juist dat stuk wel of niet verzekerd speelt wel mee in mijn achterhoofd. Denk dat ik na mijn behandeling gewoon die gezondheidsverklaring in vul.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Zeker omdat je aan een ziekte vaak niks kan doen.
Klik om te vergroten...
Dit inderdaad… Ben ik principieel enorm op tegen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Maar juist dat stuk wel of niet verzekerd speelt wel mee in mijn achterhoofd. Denk dat ik na mijn behandeling gewoon die gezondheidsverklaring in vul.
Klik om te vergroten...
En bel je verzekeraar gewoon! Al is t anoniem.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Dit inderdaad… Ben ik principieel enorm op tegen.
Klik om te vergroten...

Ja dat is met die diabetes ook zo balen. Dan moet je zelfs elke vijf jaar dus je rijbewijs verlengen. Dus ik heb elke 5 jaar dit geintje maar hopelijk dan maar 1 keer nu die extra keuring voor de psychiater. Heb nou geen behandeling meer dus hopelijk de volgende keer kan ik dat nog steeds zeggen dat ik dat dan 5 jaar niet gehad heb💪
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Anoniem gechat. Zijn woorden:
"Bij gezondheidsverandering gelijk de gezondheidsverklaring van het CBR invullen en opsturen. Via hun site of op te halen bij het gemeentehuis. CBR beslist dan of je rijbevoegd nog oke is of dat dit nog nader onderzocht moet worden"

------

Ik heb zo'n idee dat veel mensen met een niet bevoegd roze pasje rijden, en dit niet weten.
Klik om te vergroten...
Tsja, feitelijk dien je de wet te kennen🤷🏻‍♀️
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Onder het mom van gezondheidsveranderingen:

Als je het rijbewijs gaat halen moet je een gezondheidsverklaring in gaat vullen.
Zover ik weet zegt de wet dat je iedere gezondheidsverandering op lichamelijk of geestelijk gebied moet vermelden.
Zie onder andere deze bron (en vragen van de verklaring): https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/wanneer-moet-ik-een-gezondheidsverklaring-invullen

Maar weet iemand hoe dit precies zit?
In theorie zou je dus iedere gezondheidsverandering moeten vermelden als je één van de vragen met ja beantwoord.

Ik zit zelf met die PTSS en daardoor ontstane soort van NAH te worstelen.
Nu op dit moment kan ik niet autorijden. Na afloop revalidatie wil ik er serieuzer naar gaan kijken.
Sowieso via een rijschool laten beoordelen. Maar ja .... meld je zoiets ook bij het CBR of hoeft dat niet.

Is nu in mijn geval nog niet aan de orde.
Maar hier zijn vast meer mensen die met deze vraag rond lopen of rond liepen.
Klik om te vergroten...
Gewoon op alles nee antwoorden en zolang je geen medicatie slikt die gevaarlijk zijn voor het verkeer dan is er weinig aan de hand
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze Herbs Mang zei:
Gewoon op alles nee antwoorden en zolang je geen medicatie slikt die gevaarlijk zijn voor het verkeer dan is er weinig aan de hand
Klik om te vergroten...

Dat is ook een verhaal wat je idd veel hoort. Ook van professionals dus.
En het stuk hoofd zit vaak een tijd aan.
Bv drie maanden na een diagnose.

Maar gaat mij er vooral om; wat als je het niet meld en je rijd iemand dood. Ben je dan wel of niet verzekerd omdat je geen gezondheidsverklaring hebt ingevuld en cbr dus niks van je ziekte weet.

Anderzijds; ik ken mensen met diabetes / ahdh etc en die hebben het ook niet gemeld. Terwijl dat eigenlijk wel moet.

Misschien vooralsnog maar glas water in die hete soep gooien. Zeker omdat ik niet verder kom dan een rondje rondom de kerk op dit moment.

Dank allen voor de reacties
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Kordie

Alleen het feit dat je zo bewust rekening houdt met eventuele impact om je rijvaardigheid, maakt je al een veiligere verkeersdeelnemer dan menig ander op de weg.

❤️
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je moet de gezondheidsverklaring invullen , het is aan jou hoe je hem invult haha
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ze Herbs Mang zei:
Je moet de gezondheidsverklaring invullen , het is aan jou hoe je hem invult haha
Klik om te vergroten...

Fout invullen is liegen.
En risico voor de verzekering bij een fikse klapper
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Fout invullen is liegen.
En risico voor de verzekering bij een fikse klapper
Klik om te vergroten...
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er staan vragen op die het CBR geen zak aan gaan. Relevant is of je medicatie slikt of aandoeningen hebt die je rijvaardigheid beïnvloeden. Die hele gezondheidsverklaring is een dik verdienmodel geworden en een heleboel zaken die erop staan gaan medisch gezien veels te ver.

Verder staan die verklaring en de verzekering los van elkaar. Als ik bijvoorbeeld erop zet dat ik cptss en een persoonlijkheidsstoornis heb, kan het cbr mij verplichten om een afspraak met een arts te maken, kost 400 euro en daarna gaan we een gesprek voeren over zaken die niks met mijn rijvaardigheid te maken hebben en ook niet relevant zijn voor een verzekering.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Omg de fucking saga continues...

Het invullen van de gezondheidsverklaring voor het CBR is per december veranderd voor mensen met AD(H)D en autisme: Vanaf dit jaar wordt er geen nader onderzoek meer gedaan als je deze vragen over ad(h)d/autisme positief invult, omdat ze het zelf eigenlijk ook wel onzin vonden. Veruit de meesten mensen werden positief beoordeeld. Vanaf april zitten deze vragen überhaupt niet meer in de gezondheidsverklaring...

Belangrijke wijziging in de regelgeving AD(H)D en ASS op de Gezondheidsverklaring

www.cbr.nl www.cbr.nl

Nou had ik woensdag voor het eerst sinds mijn laatste praktijkexamen weer les - ja, op die verschrikkelijke sneeuwdag ja😂. Had even geduurd omdat ik mijn theorie opnieuw moest halen omdat deze in de tussentijd verlopen is (2 keer bijna 50eu extra wiehoe). We wilden woensdag dus ook gelijk mijn nieuwe examen inplannen maar dat ging dus ineens niet meer. MOET IK DUS BLIJKBAAR WEER MIJN FACKING GEZONDHEIDSVERKLARING OPNIEUW DOEN!!!!

Dus effe he: ik heb in 2024 al zo'n verklaring ingevuld wat je bijna 50eu kost. Toen MOEST ik een psychologische test doen bij een psychiater van nog eens 180eu. Vervolgens komen ze er zelf ook eindelijk achter dat die testen onzin zijn, MOET IK HET FORMULIER OPNIEUW INVULLEN. Weer bijna 50eu kwijt.


Er rust echt een waanzinnige vloek op het halen van mijn rijbewijs. Maargoed, bedankt voor het luisteren amen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Omg de fucking saga continues...

Het invullen van de gezondheidsverklaring voor het CBR is per december veranderd voor mensen met AD(H)D en autisme: Vanaf dit jaar wordt er geen nader onderzoek meer gedaan als je deze vragen over ad(h)d/autisme positief invult, omdat ze het zelf eigenlijk ook wel onzin vonden. Veruit de meesten mensen werden positief beoordeeld. Vanaf april zitten deze vragen überhaupt niet meer in de gezondheidsverklaring...

Belangrijke wijziging in de regelgeving AD(H)D en ASS op de Gezondheidsverklaring

www.cbr.nl www.cbr.nl

Nou had ik woensdag voor het eerst sinds mijn laatste praktijkexamen weer les - ja, op die verschrikkelijke sneeuwdag ja😂. Had even geduurd omdat ik mijn theorie opnieuw moest halen omdat deze in de tussentijd verlopen is (2 keer bijna 50eu extra wiehoe). We wilden woensdag dus ook gelijk mijn nieuwe examen inplannen maar dat ging dus ineens niet meer. MOET IK DUS BLIJKBAAR WEER MIJN FACKING GEZONDHEIDSVERKLARING OPNIEUW DOEN!!!!

Dus effe he: ik heb in 2024 al zo'n verklaring ingevuld wat je bijna 50eu kost. Toen MOEST ik een psychologische test doen bij een psychiater van nog eens 180eu. Vervolgens komen ze er zelf ook eindelijk achter dat die testen onzin zijn, MOET IK HET FORMULIER OPNIEUW INVULLEN. Weer bijna 50eu kwijt.


Er rust echt een waanzinnige vloek op het halen van mijn rijbewijs. Maargoed, bedankt voor het luisteren amen.
Klik om te vergroten...

Misschien een poging doen om het geld terug te krijgen.
Als ze het zelf onzin vinden maak je misschien best wel kans.
Alhoewel, blijft overheidsinstantie :)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Omg de fucking saga continues...

Het invullen van de gezondheidsverklaring voor het CBR is per december veranderd voor mensen met AD(H)D en autisme: Vanaf dit jaar wordt er geen nader onderzoek meer gedaan als je deze vragen over ad(h)d/autisme positief invult, omdat ze het zelf eigenlijk ook wel onzin vonden. Veruit de meesten mensen werden positief beoordeeld. Vanaf april zitten deze vragen überhaupt niet meer in de gezondheidsverklaring...

Belangrijke wijziging in de regelgeving AD(H)D en ASS op de Gezondheidsverklaring

www.cbr.nl www.cbr.nl

Nou had ik woensdag voor het eerst sinds mijn laatste praktijkexamen weer les - ja, op die verschrikkelijke sneeuwdag ja😂. Had even geduurd omdat ik mijn theorie opnieuw moest halen omdat deze in de tussentijd verlopen is (2 keer bijna 50eu extra wiehoe). We wilden woensdag dus ook gelijk mijn nieuwe examen inplannen maar dat ging dus ineens niet meer. MOET IK DUS BLIJKBAAR WEER MIJN FACKING GEZONDHEIDSVERKLARING OPNIEUW DOEN!!!!

Dus effe he: ik heb in 2024 al zo'n verklaring ingevuld wat je bijna 50eu kost. Toen MOEST ik een psychologische test doen bij een psychiater van nog eens 180eu. Vervolgens komen ze er zelf ook eindelijk achter dat die testen onzin zijn, MOET IK HET FORMULIER OPNIEUW INVULLEN. Weer bijna 50eu kwijt.


Er rust echt een waanzinnige vloek op het halen van mijn rijbewijs. Maargoed, bedankt voor het luisteren amen.
Klik om te vergroten...
Je gezondheidsverklaring is maar een jaar geldig. Ik heb het eerder al gezegd, een heleboel van die vragen die erop staan gaan echt veels te ver. Natuurlijk, als je medicijnen slikt die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden zou je eerlijk moeten zijn. Maar net wat je zelf ook zegt, je betaalt heel veel extra en uiteindelijk bevinden ze je meestal positief of je kan in het ergste geval in een nog langer traject komen wat heel veel mensen veel tijd kost en daarmee geld. En verder is het ook gewoon een wassen neus. Ook vragen over de afgelopen jaren gaan helemaal nergens over want het heeft niet met nu en de toekomst te maken en totaal niet relevant voor je rijvaardigheid. Een nee wordt ook een gesprekje a 180 euro terwijl de relevantie 0 is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."