Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCBR gezondheidsverklaring

CBR gezondheidsverklaring

34 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Ja ik, je moet dan een keer op consult komen bij een psych en die stelt wat vragen over je diagnose en hoe je daarmee omgaat. En I guess als je weet waar je valkuilen zitten en weet hoe je die moet tackelen, zoals bij adhd, dan is er weinig aan de hand. Ik had in elk geval niet het idee dat ik heel streng of heftig beoordeeld werd maar zou voor de zekerheid altijd nee zeggen als ze vragen of je ooit onder invloed van drugs hebt gereden😅😂
Klik om te vergroten...

Oke dankjewel. Nou ja dat heb ik ook echt nooit, dus dat kan ik gewoon in alle eerlijkheid zeggen👍
Moet je dat consult ook zelf betalen net als die verklaring van de oogarts of dat niet?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Wat is je vraag precies…? Best duidelijk toch?
Klik om te vergroten...

Ik vind het een grijs gebied.
Maar dat ligt mogelijk ook aan mij.

Jij hebt het bv over een medische vragenlijst bij verlengen.
Maar in mijn beleving moet je bij iedere verandering in je gezondheid deze lijst in vullen.

Stel;
Jij haalt op 1 jan 2020 je rijbewijs.
Dat is geldig tot 1 jan 2030.
Je medicatie ADHD krijg je op 1 jan 2022.
Meld je het dan in 2022 of 2030?

Ik heb een geldig rijbewijs.
Dat is geloof ik nog tot 2031 geldig.
Geen arts of behandelaar heeft tegen mij gezegd dat ik met mijn huidige ziekte een vragenlijst van het cbr moet invullen, maar toch is nu al mijn gezondheid veranderd.
Dit in 2031 pas melden klinkt dan erg laat.

Vraag concreet:
Ik heb nu lang niet ver gereden. Na mijn revalidatietraject wil ik mijn rijgedrag eens laten beoordelen door een rij instructeur.
Met als doel: "is dit veilig?"
Niet omdat ik zelf denk van niet maar omdat ik lang niet ver heb gereden.
MAAR ik heb helaas wel een chronische gezondheidsverandering.
Moet zoiets gemeld? Is een dagje rijden met een instructeur ter beoordeling ook voldoende?

De vraag gaat zich dan vooral om het verzekeringstechnisch stuk. Wat als je een ongeluk krijgt met een veranderde gezondheidssituaties tussen je rijbewijsverlengingen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Onder het mom van gezondheidsveranderingen:

Als je het rijbewijs gaat halen moet je een gezondheidsverklaring in gaat vullen.
Zover ik weet zegt de wet dat je iedere gezondheidsverandering op lichamelijk of geestelijk gebied moet vermelden.
Zie onder andere deze bron (en vragen van de verklaring): https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/wanneer-moet-ik-een-gezondheidsverklaring-invullen

Maar weet iemand hoe dit precies zit?
In theorie zou je dus iedere gezondheidsverandering moeten vermelden als je één van de vragen met ja beantwoord.

Ik zit zelf met die PTSS en daardoor ontstane soort van NAH te worstelen.
Nu op dit moment kan ik niet autorijden. Na afloop revalidatie wil ik er serieuzer naar gaan kijken.
Sowieso via een rijschool laten beoordelen. Maar ja .... meld je zoiets ook bij het CBR of hoeft dat niet.

Is nu in mijn geval nog niet aan de orde.
Maar hier zijn vast meer mensen die met deze vraag rond lopen of rond liepen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Onder het mom van gezondheidsveranderingen:

Als je het rijbewijs gaat halen moet je een gezondheidsverklaring in gaat vullen.
Zover ik weet zegt de wet dat je iedere gezondheidsverandering op lichamelijk of geestelijk gebied moet vermelden.
Zie onder andere deze bron (en vragen van de verklaring): https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/wanneer-moet-ik-een-gezondheidsverklaring-invullen

Maar weet iemand hoe dit precies zit?
In theorie zou je dus iedere gezondheidsverandering moeten vermelden als je één van de vragen met ja beantwoord.

Ik zit zelf met die PTSS en daardoor ontstane soort van NAH te worstelen.
Nu op dit moment kan ik niet autorijden. Na afloop revalidatie wil ik er serieuzer naar gaan kijken.
Sowieso via een rijschool laten beoordelen. Maar ja .... meld je zoiets ook bij het CBR of hoeft dat niet.

Is nu in mijn geval nog niet aan de orde.
Maar hier zijn vast meer mensen die met deze vraag rond lopen of rond liepen.
Klik om te vergroten...
Wat is je vraag precies…? Best duidelijk toch?
Bij t verlengen van je rijbewijs moet je een vragenlijst invullen. Als die hetzelfde is als bij het halen van je rijbewijs:
Wanneer je op één van de vragen “ja” hebt geantwoord, dan beoordeelt het cbs zelf eerst of er verder onderzoek nodig is. Dat kan medisch en psychisch zijn. Zo moest ik via het cbr een onderzoek laten uitvoeren door een psycholoog ivm mijn adhd medicatie. De arts beoordeelt vervolgens of je rijbevoegd bent en geeft dit door aan het cbr.

Dus het is pas aan de orde als je je rijbewijs voor t eerst gaat halen óf als je deze gaat verlengen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Vorig jaar was t €44,50. Zal nu wel ieeeeets meer zijn.
Klik om te vergroten...

Oke maar geen 100en € dus
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Meld je het dan in 2022 of 2030?
Klik om te vergroten...
2030 pas officieel.
Alleen ben je dan wel de sjaak als je bijvoorbeeld medicatie krijgt en getest wordt. Dus dan je dat met een arts bespreken. Je kan ook zelf een medische keuring aanvragen maar het MOET als je je rijbewijs gaat verlengen.

“

Er is iets veranderd in mijn gezondheid​

Is er iets veranderd in uw lichamelijke of geestelijke gezondheid? Dit kan invloed hebben op uw rijgeschiktheid. Meld deze verandering in uw gezondheid door een Gezondheidsverklaring in te dienen. Bespreek met uw arts, of een arts van het CBR, of dit nodig is. U kunt de vragen van de Gezondheidsverklaring alvast doorlezen om te zien of uw situatie aan bod komt.”

En er zijn natuurlijk medische gevallen waarbij je sowieso opnieuw gekeurd moet worden voor een rijbewijs. Zoals mijn vader na zijn hersenbloedingen. Dat staat hier alleen
los van.


Kordie zei:
Vraag concreet:
Ik heb nu lang niet ver gereden. Na mijn revalidatietraject wil ik mijn rijgedrag eens laten beoordelen door een rij instructeur.
Met als doel: "is dit veilig?"
Niet omdat ik zelf denk van niet maar omdat ik lang niet ver heb gereden.
MAAR ik heb helaas wel een chronische gezondheidsverandering.
Moet zoiets gemeld? Is een dagje rijden met een instructeur ter beoordeling ook voldoende?
Klik om te vergroten...
Dit lijkt me dus echt meer iets voor je eigen geruststelling. Voor die gezondheidsverklaring hoef je in elk geval geen nieuwe rijles te boeken. Maar of je verder gekeurd moet worden zal dus afhangen van die vragenlijst.

Je bent ook nooit verplicht de verklaring in te vullen tenzij je dus een rijbewijs gaat halen. Je bent wel verplicht hem naar waarheid in te vullen. Én je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en die van anderen in het verkeer… dus kan me inderdaad voorstellen dat als je deze vragen niet aan je arts voorlegt en een ongeluk maakt, het verzekeringstechnisch een lastig verhaal wordt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Wat is je vraag precies…? Best duidelijk toch?
Bij t verlengen van je rijbewijs moet je een vragenlijst invullen. Als die hetzelfde is als bij het halen van je rijbewijs:
Wanneer je op één van de vragen “ja” hebt geantwoord, dan beoordeelt het cbs zelf eerst of er verder onderzoek nodig is. Dat kan medisch en psychisch zijn. Zo moest ik via het cbr een onderzoek laten uitvoeren door een psycholoog ivm mijn adhd medicatie. De arts beoordeelt vervolgens of je rijbevoegd bent en geeft dit door aan het cbr.

Dus het is pas aan de orde als je je rijbewijs voor t eerst gaat halen óf als je deze gaat verlengen.
Klik om te vergroten...

Hè? Ik heb toevallig deze maand mijn rijbewijs laten verlengen. Of ja, ik had nog een Belgisch rijbewijs, omdat mijn Nederlandse rijbewijs verliep toen ik nog in BE woonde, en dat heb ik nu laten omwisselen.

Vooral om het als ID te gebruiken overigens (kon hier in NL niet met m’n Belgische rijbewijs), want ik heb al in geen tig jaren meer gereden en durf het ook niet zomaar meer.

Heb geen vragenlijst gehad. Beter ook, want had echt geen zin gehad in gedoe omwille van m’n recente ADD-diagnose, zeker omdat ik dus toch niet rij. Maar wel gek, waarschijnlijk heb ik dat dan niet gehad omdat het geen officiële verlenging was, maar een omwisseling.

De dans ontsprongen en nu voor tien jaar er vanaf?:cheerpompom:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Bespreek met uw arts
Klik om te vergroten...

Die heeft er niks van gezegd.
Hij zegt: "je moet zelf inschatten wat je wel en niet kunt"

ljuv zei:
En er zijn natuurlijk medische gevallen waarbij je sowieso opnieuw gekeurd moet worden voor een rijbewijs. Zoals mijn vader na zijn hersenbloedingen. Dat staat hier alleen
los van.
Klik om te vergroten...

Bij zoiets gaf hij idd het voorbeeld dat een neuroloog/medisch specialist dan altijd een waarschuwing moet geven.
Maar dat je wel verantwoordelijk bent om het zelf aan te geven.

ljuv zei:
Alleen ben je dan wel de sjaak als je bijvoorbeeld medicatie krijgt en getest wordt. Dus dan je dat met een arts bespreken
Klik om te vergroten...

Ik heb geen medicatie die mijn rijvaardigheid kan beinvloeden

ljuv zei:
Dit lijkt me dus echt meer iets voor je eigen geruststelling
Klik om te vergroten...

Ja klopt, omdat ik allang niet meer heb gereden.
Of maar heel weinig.


Roze Olifant zei:
De dans ontsprongen en nu voor tien jaar er vanaf
Klik om te vergroten...

Hier blijft dan voor mij nog wel het grijze gebied.
Omdat ik ook ergens op de site van het CBR las dat jezelf verantwoord bent om bij een gezondheidsverandering / medicatie verandering de vragenlijst in moet vullen. Althans zo had ik het gelezen, maar mogelijkerwijs is dat dan toch niet.

Zou dan ook betekenen dat iedereen met bv diabetes die vragenlijst moet invullen.
En hoeveel mensen doen dat.

Ik ben vooral beetje bang voor het stuk verzekering.
Stel ik knal in juni met 80 achterop een auto. Als er dan uit rolt dat ik PTSS heb (inclusief geheugenprloblemen, verminderde contractie, niet tegen prikkels kunnen) vraag ik me af of je verzekerd bent.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Hè? Ik heb toevallig deze maand mijn rijbewijs laten verlengen. Of ja, ik had nog een Belgisch rijbewijs, omdat mijn Nederlandse rijbewijs verliep toen ik nog in BE woonde, en dat heb ik nu laten omwisselen.

Vooral om het als ID te gebruiken overigens (kon hier in NL niet met m’n Belgische rijbewijs), want ik heb al in geen tig jaren meer gereden en durf het ook niet zomaar meer.

Heb geen vragenlijst gehad. Beter ook, want had echt geen zin gehad in gedoe omwille van m’n recente ADD-diagnose, zeker omdat ik dus toch niet rij. Maar wel gek, waarschijnlijk heb ik dat dan niet gehad omdat het geen officiële verlenging was, maar een omwisseling.

De dans ontsprongen en nu voor tien jaar er vanaf?:cheerpompom:
Klik om te vergroten...
Heel raar want bij een omwisseling moet het expliciet wel😂 Maar goed, als jij niet tegen t cbr zegt dat je een nieuwe diagnose of nieuwe medicatie hebt dan zeggen zij niet dat je een verklaring in moet vullen🤷🏻‍♀️ Ze hebben geem recht op of tot je medische gegevens in elk geval.

Kordie zei:
Hij zegt: "je moet zelf inschatten wat je wel en niet kunt"
Klik om te vergroten...
Dan hoeft het dus niet en is t aan jezelf🤷🏻‍♀️

Kordie zei:
Maar dat je wel verantwoordelijk bent om het zelf aan te geven.
Klik om te vergroten...
Dat is indd de wet.

Kordie zei:
Omdat ik ook ergens op de site van het CBR las dat jezelf verantwoord bent om bij een gezondheidsverandering / medicatie verandering de vragenlijst in moet vullen. Althans zo had ik het gelezen, maar mogelijkerwijs is dat dan toch niet.
Klik om te vergroten...
Je bent dus wel degelijk verplicht dit naar waarheid in te vullen en juridisch gezien ben je verantwoordelijk voor veiligheid in het verkeer als je daaraan deelneemt. Dus je bent niet verplicht het in te vullen, maar als je ongelukken veroorzaakt die daarmee voorkomen konden worden ben je wel de sjaak.

Misschien kun je het dus het beste de verzekeraar vragen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Maar goed, als jij niet tegen t cbr zegt dat je een nieuwe diagnose of nieuwe medicatie hebt dan zeggen zij niet dat je een verklaring in moet vullen
Klik om te vergroten...

Nieuwe diagnose of nieuw medicatiegebruik moet je wel doorgeven.

Ik zag vandaag op social media een stuk over ADHD en die gezondheidsverklaring. Stond bij dat als je als kind de diagnose hebt gekregen en vanaf 16 jaar geen medicatie meer slikt en geen klachten meer hebt je niks hoeft te doen. Slik je wel nog medicijnen, of ga je medicijnen slikken na je rijbewijs, of heb je nog klachten moet je dit aangeven en word je door een psychiater beoordeeld.

Iemand vond dit raar en dit was de reactie van het CBR op haar:

1738872226187.png
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vanwege mijn diabetes moest ik altijd al een extra keuring bij de oogarts doen (en dat zelf betalen).

Nu is deze vraag natuurlijk ook relevant voor mij aangezien ik wel in behandeling ben geweest. Ik heb nooit met alcohol/drugs/medicijnen gereden. Pas nadat ik langere tijd van de Diazepam af was vorig jaar ben ik na ruim 8 jaar weer gaan rijden.

Screenshot_20250206_214735_Chrome Beta.jpg

Ik moet eind volgend jaar mijn rijbewijs verlengen. Wat gebeurt er als ik dan daar Ja in vul? Wat gaan ze dan doen? Moeten hier toch wel mensen op het forum zijn die daar eerlijk antwoord op hebben gegeven?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Nieuwe diagnose of nieuw medicatiegebruik moet je wel doorgeven.

Ik zag vandaag op social media een stuk over ADHD en die gezondheidsverklaring. Stond bij dat als je als kind de diagnose hebt gekregen en vanaf 16 jaar geen medicatie meer slikt en geen klachten meer hebt je niks hoeft te doen. Slik je wel nog medicijnen, of ga je medicijnen slikken na je rijbewijs, of heb je nog klachten moet je dit aangeven en word je door een psychiater beoordeeld.

Iemand vond dit raar en dit was de reactie van het CBR op haar:

Bekijk bijlage 64206
Klik om te vergroten...
Hahaha karin🫶🏻
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
MyLittlePonyPack zei:
Ik moet eind volgend jaar mijn rijbewijs verlengen. Wat gebeurt er als ik dan daar Ja in vul? Wat gaan ze dan doen? Moeten hier toch wel mensen op het forum zijn die daar eerlijk antwoord op hebben gegeven?
Klik om te vergroten...

Soortgelijk verhaal als Ingeborg van het CBR op reactie van die Karin met ADHD.
Als je op facebook bij cbr kijkt hebben ze er vandaag een stuk over geschreven / vragen beantwoord.

ik denk dat dat voor alles en iedereen geldt dat je problemen met verzekering
kan krijgen bij;
- Vragen gezondheidsverklaring niet
eerlijk beantwoorden
- Niet een wijziging in je gezondheid
doorgeven via gezondheidsverklaring,
ook als je niet hoeft te verlengen.

Ik blijf het grijs gebied vinden.
In jou geval sowieso eind 2026 die verklaring invullen. En misschien beoordeling door psychiater.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
MyLittlePonyPack zei:
Vanwege mijn diabetes moest ik altijd al een extra keuring bij de oogarts doen (en dat zelf betalen).

Nu is deze vraag natuurlijk ook relevant voor mij aangezien ik wel in behandeling ben geweest. Ik heb nooit met alcohol/drugs/medicijnen gereden. Pas nadat ik langere tijd van de Diazepam af was vorig jaar ben ik na ruim 8 jaar weer gaan rijden.

Bekijk bijlage 64207

Ik moet eind volgend jaar mijn rijbewijs verlengen. Wat gebeurt er als ik dan daar Ja in vul? Wat gaan ze dan doen? Moeten hier toch wel mensen op het forum zijn die daar eerlijk antwoord op hebben gegeven?
Klik om te vergroten...
Ja ik, je moet dan een keer op consult komen bij een psych en die stelt wat vragen over je diagnose en hoe je daarmee omgaat. En I guess als je weet waar je valkuilen zitten en weet hoe je die moet tackelen, zoals bij adhd, dan is er weinig aan de hand. Ik had in elk geval niet het idee dat ik heel streng of heftig beoordeeld werd maar zou voor de zekerheid altijd nee zeggen als ze vragen of je ooit onder invloed van drugs hebt gereden😅😂
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
MyLittlePonyPack zei:
Nou ja dat heb ik ook echt nooit, dus dat kan ik gewoon in alle eerlijkheid zeggen👍
Klik om te vergroten...
Das t allerbelangrijkste

MyLittlePonyPack zei:
Moet je dat consult ook zelf betalen net als die verklaring van de oogarts of dat niet?
Klik om te vergroten...
Yup dat wel🥲
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Das t allerbelangrijkste


Yup dat wel🥲
Klik om te vergroten...

Hoeveel was dat, weet je dat nog? Mag wel vast op tijd beginnen met sparen wss dan voor prijs van eigen verklaring, oogarts, psych en rijbewijs zelf😓
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
MyLittlePonyPack zei:
Hoeveel was dat, weet je dat nog? Mag wel vast op tijd beginnen met sparen wss dan voor prijs van eigen verklaring, oogarts, psych en rijbewijs zelf😓
Klik om te vergroten...
Vorig jaar was t €44,50. Zal nu wel ieeeeets meer zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
MyLittlePonyPack zei:
Oke maar geen 100en € dus
Klik om te vergroten...
Neeee dat zeker niet. Maar alsnog duur.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Neeee dat zeker niet. Maar alsnog duur.
Klik om te vergroten...

Ja dat wel helemaal als je alles bij elkaar optelt. Maar ja ik rij nou weer na 8 jaar en dat wil ik wel blijven doen. Maar ik ben al een angsthaas en bang voor ongelukken en als ik dan niet eerlijk en niet verzekerd zou zijn dan zou ik helemaal nooit meer slapen 🙈
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
En bel je verzekeraar gewoon! Al is t anoniem.
Klik om te vergroten...

Anoniem gechat. Zijn woorden:
"Bij gezondheidsverandering gelijk de gezondheidsverklaring van het CBR invullen en opsturen. Via hun site of op te halen bij het gemeentehuis. CBR beslist dan of je rijbevoegd nog oke is of dat dit nog nader onderzocht moet worden"

------

Ik heb zo'n idee dat veel mensen met een niet bevoegd roze pasje rijden, en dit niet weten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."