#1
Heel goed dat hier aandacht aan gegeven wordt en fijn dat jij het hier op DF onder de aandacht brengt! Hulp zoeken kan zo verdomd moeilijk, eng maar levensveranderend zijn. ✨️
Bedankt voor het delen !!! Mag ik vragen wat voor een verwijzing je hebt gekregen? wat voor hulp ga je krijgen?Normaal ben ik niet zo van de "Awareness"-dag/week/maand. (Vandaag is het Nationale uiendag...just saying..)
Maar deze loopt toevallig synchroon met mijn leven, vandaar.
Ik ben deze week een traject gestart. Emotionele verwaarlozing door mijn ouders en daarna 9 jaar gegijzeld in een zeer giftige relatie. Al 20 jaar liep ik met de gedachte dat ik hulp nodig had maar nooit gedaan want: Zo erg is het toch niet? Er zijn mensen met ergere problemen. Je komt hier zelf wel doorheen..
Toen die vervelende relatie ten einde kwam merkte ik pas hoe erg ik beschadigd ben. Ik was me al bewust van mijn onzekerheid, wantrouwen in de Mensch en minderwaardigheidscomplex. Daar vind je met de jaren zo je manieren voor om mee om te gaan. Maar nu kwamen daar herbelevingen en paniekaanvallen bij. Dat was voor mij de druppel, "Kerel, je hebt je moedig staande gehouden maar genoeg is genoeg".
De stap naar de huisarts was echt wel moeilijk. Ondanks dat ik me bewust ben van mijn problematiek blijft toch ook dat "het valt allemaal wel mee, even doorbijten" gevoel. De huisarts luisterde heel aandachtig en respectvol naar mijn verhaal, gaf complimenten dat ik gekomen was en verwees me door. Dat voelde heel veilig en warm.
Kortom. Bij twijfel, gewoon doen. Je gaat er sowieso niet slechter van worden.
En nog even een line van Fresku ter afsluiting:
"Voor hen die aan mij twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan ik? Ik betwijfel het."

Trauma therapie is zeker niet bizar! Trauma is zeker niet alleen voor oorlogsveteranen. Zet dit ajb uit je hoofd want het gaat er om hoe jijzelf dit hebt ervaren. Je kan ook denken dat er mensen zijn die voor minder dan wat jij hebt meegemaakt, dit soort therapiën volgt en nog beter, jezelf niet vergelijken met anderen. Het gaat in dit verhaal om jou!Na een gesprek met de praktijkondersteuner weer doorverwezen voor trauma-therapie. Het klinkt voor mij nog wat bizar. Trauma? Dat hebben mensen die een oorlog hebben meegemaakt of in hun jeugd misbruikt zijn, ik toch niet?
.. en nog beter, jezelf niet vergelijken met anderen. Het gaat in dit verhaal om jou!
Zelfvertrouwen komt met ervaring. En in tegenstelling tot wat veel andere mensen denken is zelfvertrouwen taakspecifiek. Als je veel oefent op een bepaalde taak, dan word je er steeds beter in, en gaat het ook steeds meer automatisch. Dat is wat veel mensen zien als zelfvertrouwen: dat je dingen onderneemt, als vanzelf, zonder (zienderogen) te twijfelen aan wat de juiste handeling is. Je kunt dat wel trainen, maar niet voor alles in het leven.Ik zit wel nog altijd met een sortiment minderwaardigheids-complex. Al weet ik dat ik zowel in werk als privé enorm gewaardeerd word, ik blijf verlegen, terughoudend en laat nog té makkelijk over me heen lopen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."