Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSinds 1 jaar alcoholist hulp stoppen/afbouwen?

Sinds 1 jaar alcoholist hulp stoppen/afbouwen?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zou wel hulp zoeken als ik jou was. De werkdagen zijn kennelijk niet zo’n struikelblok maar op je vrije dagen kan het lastig worden.

Cold Turkey stoppen kan wel vlg mij omdat je niet dagelijks drinkt.

Maar pas op met die pammen. Alcohol en benzo’s werken beiden op de GABA receptoren en mijn ervaring is dat stoppen met benzo’s veel moeilijker is dan stoppen met alcohol.

Waar ben je precies angstig voor?

Heb je al overwogen naar meetings van NA/AA te gaan?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Don’t know zei:
Hoi iedereen,

alvast ontzettend bedankt dat jullie me willen helpen om te stoppen met drinken.

Precies een jaar geleden kwam in in een burn-out terecht, toen begon de ellende. Ik begon te drinken om me beter te voelen. Als in mixjes me wodka. Dit deed ik 4 maanden lang elke dag. (Zo’n 6 glazen?)

daarna begon ik weer met werken omdat het beter met me ging, steeds wat stapjes vooruit, maar de alcohol bleef, en ik durfde niet te stoppen. Op mijn 3 werkdagen heb ik totaal geen last van het niet drinken, maar de overige dagen als ik vrij ben/thuis is dat anders, dan drink ik er nog steeds 4/5 op een dag. En ik weet gewoon echt niet waarom. Het is er zo ingeslopen.

Op dit moment wil ik dolgraag stoppen, maar ik durf het niet cold turkey. Ik ben zo bang voor de ontwenningsverschijnselen. Heb ik met mijn drinkgedrag een afbouw schema nodig? Of zou het nog cold turkey kunnen? Ik was ook niet bescheiden met de laag wodka in m’n glas wat denk ik zeker 2 eenheden waren, nu echt nog maar max 1.

nooit gedacht dat dit mij zou overkomen met alcohol, kan het zelf bijna niet eens geloven, maar mentaal en fysiek voel ik me echt een stuk beter nu, dus ik wil er echt vanaf voordat het echt de spuigaten uitloopt.

Ik hoop op advies van jullie?

ontzettend veel dank alvast!
Klik om te vergroten...
Zolang je 3 dagen kunt werken zonder last te krijgen van ontwenningsverschijnselen kun je gewoon in 1x stoppen!!!!!

Zodra je echt begint te trillen als je een paar uur geen drankje op hebt en/of sochtendsvroeg begint tot savonds bedtijd en snachts wakkerwordt van het trillen en zweten DAN ben je lichamelijk afhankelijk en is het gevaarlijk geworden.

Makkelijker gezegt dan gedaan maar probeer eens 7 dagen lang niet te drinken? Doe het dag voor dag je hoeft niet eens de week te halen als je faalt heb je alsnog progressie gemaakt door het te proberen en zoek je hulp
D
Don’t knowLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi iedereen,

alvast ontzettend bedankt dat jullie me willen helpen om te stoppen met drinken.

Precies een jaar geleden kwam in in een burn-out terecht, toen begon de ellende. Ik begon te drinken om me beter te voelen. Als in mixjes me wodka. Dit deed ik 4 maanden lang elke dag. (Zo’n 6 glazen?)

daarna begon ik weer met werken omdat het beter met me ging, steeds wat stapjes vooruit, maar de alcohol bleef, en ik durfde niet te stoppen. Op mijn 3 werkdagen heb ik totaal geen last van het niet drinken, maar de overige dagen als ik vrij ben/thuis is dat anders, dan drink ik er nog steeds 4/5 op een dag. En ik weet gewoon echt niet waarom. Het is er zo ingeslopen.

Op dit moment wil ik dolgraag stoppen, maar ik durf het niet cold turkey. Ik ben zo bang voor de ontwenningsverschijnselen. Heb ik met mijn drinkgedrag een afbouw schema nodig? Of zou het nog cold turkey kunnen? Ik was ook niet bescheiden met de laag wodka in m’n glas wat denk ik zeker 2 eenheden waren, nu echt nog maar max 1.

nooit gedacht dat dit mij zou overkomen met alcohol, kan het zelf bijna niet eens geloven, maar mentaal en fysiek voel ik me echt een stuk beter nu, dus ik wil er echt vanaf voordat het echt de spuigaten uitloopt.

Ik hoop op advies van jullie?

ontzettend veel dank alvast!
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Alvast top dat je zelf de stap wil zetten om te stoppen! Ik denk niet dat je moet inzitten met fysieke ontwenningsverschijnselen omdat je zelf aangeeft 3 dagen niet te drinken (en daar geen last van hebt).

Ik zat in een soortgelijke situatie (maar dronk dagelijks) en heb Antabuse aan mijn huisarts gevraagd als de spreekwoordelijke toch a ter de deur. En dan ben ik gestopt met alcohol drinken.

Misschien heb ik gewoon geluk maar eigenlijk heb ik de alcohol nooit gemist of de drang gevoeld te herbeginnen. Ondertussen ben ik zo een 4.5 jaar droog.
D
Don’t knowLid
01-01-2024, 00:00
#5
xeno1975 zei:
Alvast top dat je zelf de stap wil zetten om te stoppen! Ik denk niet dat je moet inzitten met fysieke ontwenningsverschijnselen omdat je zelf aangeeft 3 dagen niet te drinken (en daar geen last van hebt).

Ik zat in een soortgelijke situatie (maar dronk dagelijks) en heb Antabuse aan mijn huisarts gevraagd als de spreekwoordelijke toch a ter de deur. En dan ben ik gestopt met alcohol drinken.

Misschien heb ik gewoon geluk maar eigenlijk heb ik de alcohol nooit gemist of de drang gevoeld te herbeginnen. Ondertussen ben ik zo een 4.5 jaar droog.
Klik om te vergroten...
Ontzettend bedankt voor je reactie. Moet er wel bijzeggen dat ik op de werkdagen 1 “drankje” in de avond neem. Dus ben een jaar lang nog geen dag helemaal zonder geweest. Wat een ellende dit.

nog steeds cold turkey? Ik heb nog een paar stripjes oxezepam thuis (wegens de paniekaanvallen toentertijd) wellicht een idee om bijv 4 dagen in te nemen? Al is het voor het idee en angst van me?

wat ontzettend knap van je dat je gestopt bent en al zolang. Maar ook dat het je moeiteloos afgaat! Jeetje, dat geeft hoop! Dankjewel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb zelf geen ervaring met stoppen met alcohol (gelukkig nooit begonnen), maar dit zou ik afraden:
Don’t know zei:
Ik heb nog een paar stripjes oxezepam thuis (wegens de paniekaanvallen toentertijd) wellicht een idee om bijv 4 dagen in te nemen?
Klik om te vergroten...
Ontwenningsverschijnselen opvangen met benzodiazepines zou ik alleen doen onder medische begeleiding, anders raak je van de regen in de drup. Een benzodiazepine verslaving is ook geen pretje.

Wellicht is het goed om toch even hulp te zoeken? Een afspraak met de huisarts is zo gemaakt.
D
Don’t knowLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Ik heb zelf geen ervaring met stoppen met alcohol (gelukkig nooit begonnen), maar dit zou ik afraden:

Ontwenningsverschijnselen opvangen met benzodiazepines zou ik alleen doen onder medische begeleiding, anders raak je van de regen in de drup. Een benzodiazepine verslaving is ook geen pretje.

Wellicht is het goed om toch even hulp te zoeken? Een afspraak met de huisarts is zo gemaakt.
Klik om te vergroten...
Je hebt ook helemaal gelijk, maar omdat dit m’n eerste stoppoging zou zijn, dacht ik laat ik het 1 keer zelf proberen. Wellicht lukt het me echt en wat zou ik trots zijn.

oke, die oxezepam dus niet. Zal nu in eerste instantie gewoon helemaal overdag niet drinken en dan deze week alleen een drankje in de avond voor het idee (lees angst) haha en dan gewoon die achterwegen laten. Het is echt de angst voor ontwenning waar ik enorm mee worstel. Jij ook bedankt voor je reactie! :)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Don’t know zei:
Je hebt ook helemaal gelijk, maar omdat dit m’n eerste stoppoging zou zijn, dacht ik laat ik het 1 keer zelf proberen.
Klik om te vergroten...
Okay, dat begrijp ik. Je schrijft:
Don’t know zei:
Moet er wel bijzeggen dat ik op de werkdagen 1 “drankje” in de avond neem.
Klik om te vergroten...
Aangezien je dus bijna een hele dag zonder alcohol kan, denk ik dat het met de lichamelijke afhankelijkheid wel meevalt. 1 alcoholische consumptie in de avond is de volgende ochtend al lang weer uit je lichaam. Dus als dat goed gaat is cold turkey stoppen ook een mogelijkheid.

Het probleem is waarschijnlijk de geestelijke afhankelijkheid, het gevoel dat je de alcohol voor je gemoedsrust gewoon even nodig hebt. Dus ik zou van te voren bedenken wat je zou kunnen doen als je een moeilijk momentje hebt en heel graag wilt drinken. Het is wel handig om dan een plan B te hebben (zonder naar andere drugs te grijpen natuurlijk).

Veel succes alvast!
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Graag gedaan, vriend. Ik deel graag mijn persoonlijke ervaringen als dat een ander kan helpen.

Wat die benze betreft, ik zou het ene niet vervangen door het andere. Als je jezelf kan beperken tot één consumptie, kan je het ook gewoon laten. Knip die afhankelijkheid door. Één is één te veel, in dit geval. Ook wat @OtherShore al zei ivm die geestelijke afhankelijkheid. Zoek iets dat je kan helpen afleiden als je zin krijgt. Ga wandelen, doe sport, maak een puzzel, speel met je hond, etc.

Daarom dat ik Antabuse heb genomen: om me te beschermen tegen de zwakke momenten. Ik had het zo ook kunnen laten (waarschijnlijk), maar zo was "eentje" geen optie meer.

Laat me je alvast vertellen van de andere kant van de medaille, het leven is beter zonder. 🙂
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Don’t know zei:
Je hebt ook helemaal gelijk, maar omdat dit m’n eerste stoppoging zou zijn, dacht ik laat ik het 1 keer zelf proberen. Wellicht lukt het me echt en wat zou ik trots zijn.

oke, die oxezepam dus niet. Zal nu in eerste instantie gewoon helemaal overdag niet drinken en dan deze week alleen een drankje in de avond voor het idee (lees angst) haha en dan gewoon die achterwegen laten. Het is echt de angst voor ontwenning waar ik enorm mee worstel. Jij ook bedankt voor je reactie! :)
Klik om te vergroten...
Als je het bij één drankje had kunnen houden was je niet uitgekomen waar je nu bent. Probeer het maar, en als je meer dan 1 standaardconsumptie drinkt op een avond ga je de dag erop naar de huisarts 👍.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als alcoholist die niet meer drinkt, kan ik je zeggen dat hij met jouw drank inname schema, in 1 x kunt stoppen!
Ik geloof niet dat jij je over ontwenningsverschijnselen druk hoeft te maken, maar als je op zekerheid wilt spelen vraag je aan je huisarts voor maximaal een week librium. Dat is afdoende om de eventuele gevolgen van ontwenningsverschijnselen te tackelen.
Let op, maximaal een week!
Je zult jezelf zoveel beter voelen zonder die kut alcohol......neem dat maar van mij aan!
Je mag me pm men als je wilt.
Ik ben gestopt met zuipen al ruim 25 jaren.
De antrabus of refusal is een stok achter de deur.
Dat zijn stoffen waarvan je bij gebruik niets merkt, behalve als je alcohol drinkt.
Dan word je ontzettend erg ziek!
Sommige mensen nemen deze middelen als stok achter de deur. Alcohol drinken is dan echt volkomen onmogelijk. Dat leer je direct af!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."