#1
best wel simpel eigenlijk, dit het reactiemechanisme:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/b/b3/Gbl.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/b/b3/Gbl.jpg
Robdebob zei:De verhoudingen zijn 1:1, dus voor elke mol GBL heb je 1 mol NaOH nodig. De molariteit van GBL is 86 g/mol en die van NaOH ongeveer 40 g/mol. Dus voor elke 86 gram GBL heb je 40 gram NaOH nodig.
Reactievergelijking is dan:
GBL + Na(+) + OH(-) --> NaGHB
J0rrit zei:EDIT: dan nog 2 vragen waarna ik denk ik wel genoeg weet. De dichtheid van GBL, waar is die te vinden ( internet??? ), en MOET je er nu nog water bijgooien dan, of kan de reactie ook zonder water verlopen?
J0rrit zei:ja dit snap ik, heb ik op school gehad. Maar OH- is nu toch niet meer in ionvorm maar zit nu toch in de GHB zeg maar, of maakt dat niks uit?
Zelfde als POH= -log[OH-], PH=14- POH.
PH=7, dus POH=7 --> -logx = 7, x= 10^-7, dus 10^-7 mol NaOH moet erbij. 10^-7 x 39,988 = 3,9988 x 10^-5 g NaOH.
Dit kun je niet eens afwegen? Wat doe ik fout?
Het zijn ionen dus die zitten niet vast aan elkaarJ0rrit zei:weet je ook of die Na+ bij de GHB eraan vast zit? Ja toch want er onststaan NaGHB?
tomz0r zei:Ja, gedestilleerd water. In ieder geval zo zuiver mogelijk.
Verdun het 2 maal. Gebruik dus ongeveer even veel water als GBL.
Meng eerst de GBL en NaOH in de verhouding die RobdeBob aangeeft, voeg dan gedestilleerd water toe, en verwarm het dan en schud, roer of mix een beetje. Volgens mij moet je het net niet laten koken. Geen idee hoe lang het duurt voor de reactie afgelopen is. Gok al na een paar minuten.
Ivoos zei:Het zijn ionen dus die zitten niet vast aan elkaarJ0rrit zei:weet je ook of die Na+ bij de GHB eraan vast zit? Ja toch want er onststaan NaGHB?![]()
J0rrit zei:tomz0r zei:Ja, gedestilleerd water. In ieder geval zo zuiver mogelijk.
Verdun het 2 maal. Gebruik dus ongeveer even veel water als GBL.
Meng eerst de GBL en NaOH in de verhouding die RobdeBob aangeeft, voeg dan gedestilleerd water toe, en verwarm het dan en schud, roer of mix een beetje. Volgens mij moet je het net niet laten koken. Geen idee hoe lang het duurt voor de reactie afgelopen is. Gok al na een paar minuten.
Ok thanks! En dan zou die hoe sterk zijn? Gemiddeld sterk ofzo?
J0rrit zei:ok thanks, hoe kan ik dat het beste doen dan? In een pan en gewoon op het vuur een tijdje ofzo?
tomz0r zei:J0rrit zei:ok thanks, hoe kan ik dat het beste doen dan? In een pan en gewoon op het vuur een tijdje ofzo?
Het beste is een groot grondoppervlak en een groot brandoppervlak. Pan is erg goed in dat geval. Tenminste als je niet met zo'n lullig gasbrandertje aankomt wat 3 vierkante centimeter verwarmt.
Alles moet ongeveer gelijk verwarmd worden dus anders hard roeren zodat de temperatuur overal gelijk blijft. :P
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."