Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Een vriend van mij zit aan de drugs. Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen. Hij is nog maar 18 jaar, net als ik. Ik zie het sneu voor hem in later. Een afkickkliniek denk ik. En ik wil hem helpen maar hij wil zelf niet stoppen met blowen. Ik kwam hem vandaag tegen en zag aan hem hoe erg hij eraan toe was. Hij wist niet eens meer waar hij naartoe ging! Hij zag er niet depressief uit maar een beetje wazig. Alsof hij niet wist wat hij deed en waar hij was. Ik vroeg aan hem of hij gebruikt had (xtc) maar hij zei nee. Ik wil hem helpen, ookal weet ik dat dat me niet gaat lukken. Hij moet het zelf willen en dat wil hij de komende 10 jaar nog niet. Met blowen wil hij ook nog wel even doorgaan, zei hij. Hij stopt over een paar jaar wel. Maar wat hij niet beseft, over een paar jaar kan hij niet meer stoppen want dan is hij nog verslaafder dan nu. Ik wil hem waarschuwen, niet dat ik mezelf dalijk schuldig ga voelen dat ik hem niet geholpen heb als er wat met hem gebeurd. Ik kan ook niks tegen m'n ouders vertellen want die zijn streng tegen drugs en alcohol en roken, alles. Die halen meteen zijn ouders erbij. En denken ook meteen dat ik eraan zit. Nou heb ik vaak geblowd en gedronken maar die tijd ben ik nu voorbij. Dat kan mijn vriend wel verlinken aan mijn ouders als mijn ouders zijn ouders erbij gaan halen. Ik zie het erg, later zal hij te vinden zijn bij een afkickkliniek. En ik weet het nu al. En ik kan niks doen. Ik heb gewaarschuwd tenminste en gezegd wat er allemaal kan gebeuren met blowen en andere shit. Maar luisteren nee, verslaafd is verslaafd. Niemand is de baas over hem, zelfs hijzelf niet. Wat moet ik doen? Gr Nadje."
"Ja dus als duizende mensen het doen is het dan goed? Roken doen ook veel mensen op de wereld, zat thuis komen elk weekend doen ook veel jongeren in de wereld... maar is het dan gezond? Is het dan normaal? Is het dan niet verslavend? Als je slim bent, verantwoordelijk bent en 18 bent, laat je die troep liggen. Later zal het je terugpakken. Lichamelijk en geestelijk. Blowen maakt je kapot, ookal lijkt het een onschuldige softdrug. drank maakt trouwens ook veel kapot. Dan elk weekend een pilletje of speed, snuiven erbij. Weet je hoe slecht dat is? Hij is er nu al slecht aan toe, na een paar jaartjes stevig blowen. zal dat beter worden, nee! Dus weet iemand wat ik moet doen. Praten met hem heb ik al gedaan maar hij wilt niet stoppen. Moet ik het dan maar zo laten want eigenlijk zijn verslaafde drugsmensen niet meer diegene wie ze eerst waren. Door de drugs zijn ze andere mensen geworden. Ze doen alles voor die drugs, worden snel boos enzo. dus of ik moet het zo laten of met hem een heel goed serieus gesprek houden maar dan echt at ik hem gewoon bijna bang maak wat de gevolgen zijn. dat hij wel wil stoppen. als hij het maar wilt, dan kan hij het. maar hij wilt het niet. ik denk niet dat ouders inlichten veel beter zal worden, ouders verpesten het meestal."
"Hoe gaat een verslaafde tiener ervoor zorgen dat hij/zij meer mensen aan de drugs krijgt? En doet hij dan alsof ze vrienden zijn terwijl het om de drugs gaat? Ohja, Sorry for so much questions, but I have to know."
"Nou hij doet alsof hij een vriendschap met je heeft. je kent hem amper alleen van school.. en dan wil je iets halen in de stad, bied hij aan om mee te gaan. je denkt ach wat aardig. in de stad haal je dat en meteen erna zegt hij kom we gaan even chillen en steekt hij een joint op en vervolgens vraagt hij of ik ook wil. en zo doet hij alsof hij je vriend is maar eigenlijk ben je gewoon iemand om hem gezelschap te houden als hij wil blowen of snuiven of wat anders. en soms pusht hij je zo dat je ook mee doet."
"ja toen hij dat vertelde van ja ik ga alleen met je om omdat je blowt en drinkt brak er iets in me en dacht ik ja hij heeft gelijk want zo deed hij ook soms/vaak. en het was altijd hetzelfde wat hij wilde doen, ergens zitten en blowen of drinken. ik voel me gebruikt en als ik terugkijk denk ik van ja daarom deed hij dit en dat dus… en valt alles op zn plaats in de puzzel."
"ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden"
"Flameon zei: Iedere keer een ander punt gebruiken om je gebruik goed te praten, bv: 'Ik heb vanavond gedronken omdat ik bezoek had' 'ik heb vanavond een benzo genomen omdat ik moest slapen omdat ik wat naars heb meegemaakt' 'ik heb vandaag een wietje gerookt omdat ik flinke stress heb' Klik om te vergroten... mee eens. tis gewoon kwestie van zelfbeheersing en niet snel verslaafd raken aan dingen."
"Exceptional Insight zei: Drientje zei: Had het ff moeilijk met de begrafenis Klik om te vergroten... Hoe werkt zoiets eigenlijk? Je ziet die kist en denkt: "Hey! Dat wil ik ook!" ? Klik om te vergroten... whahahaha :P moest er wel ff hard om lache toen ik het las :$ eigenlijk is het helemaal niet grappig. maar goed niet rokers snappen rokers nou eenmaal niet en andersom ook niet. het is moeilijk als je iemand verliest en dan grijp je gewoon snel naar iets wat je lekker/leuk vind. maar je hebt wel gelijk, je denkt toch niet van hee dat wil ik ook XD"
"okee dan."
"Haha dat kan ook en is ie ook.."