"Ik heb dit probleem ook. Wat ik merk dat wel kan helpen zijn de volgende dingen:
- meditatie en sport (helpen je uit je hoofd te geraken als je daar te veel zit), als je moeite hebt met meditatie gebruik dan guided meditations die je op youtube kan vinden
- in de natuur zijn, eventueel alleen, en gewoon wat bezinnen of zelfs niet, gewoon ervaren, kijken, zien
- schrijven over je gevoelens, eventuele nare herinneringen, vooruitzichten en plannen, enzovoort
- creatief bezig zijn op allerlei manieren, om in de 'flow-state' te geraken
als je dan terug wil proberen roken zou ik het zo doen: je begint met heel kleine hoeveelheden (zelfs één trekje kan al goed zijn), alleen of met een heel goede vriend(in). Oftewel doe je dit op een fijne plek, in de natuur ofzo, en geniet je daar gewoon van, mediteer je wat, luister je muziek, praat je met die vriend, of wat je maar wil. Oftewel probeer je je bezig te houden met iets uitdagend, zoals creatief zijn, lezen, etc. Als je dit een paar keer doet zonder problemen, best met wat tijd tussen natuurlijk (een week of meer) ga je over tot de volgende stap, en dat is een heel kleine, miniscule joint roken, zodanig je in staat bent nog steeds je emoties onder controle te houden. Of je rookt nog steeds één of twee trekjes en je pusht jezelf om onder mensen te komen, met de mindstate dat je je niet zal laten doen door je onzekerheden en je je best zal doen om mee deel te nemen/betrokken te raken in je omgeving.
De rest vul je zelf maar aan, ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel. Telkens je merkt dat je het moeilijk krijgt neem je een of meerdere stappen achteruit en evalueer je (nu je kan, omdat je mindful was) wat er misliep. Als dit allemaal niet lukt dan scheelt er iets erger en dan stop je beter of ga je professionele hulp zoeken."
In: Angstig/teveel nadenken na het roken van wiet
1-1-2024