"Hieronder mijn reactie op jouw stuk
ALLE DRUGS, onder welke naam dan ook, zijn verslavend, ongeacht het gebruik. Ook GHB.
Of drugs verslavend zijn heeft meer te maken met de persoon, dan de drug. Mensen met een sterk sociaal netwerk, een baan, een stabiele woonplek, een goede geestelijke gezondheid zullen veel beter bestand zijn tegen het ontwikkelen van een verslaving dan mensen zonder een dergelijk vangnet.
Er is haast niet van af te komen en ik heb heel wat mensen naar de goot zien verdwijnen. Het idee dat het ĂĽberhaupt goed is elke dag te gebruiken is waanzin, wat je er zelf ook van denkt. Ook het idee dat je er beter van denkt te functioneren is waanzin.
Zelf medicatie met drugs is het begin van het einde, het is onmogelijk jezelf objectief te beoordelen omdat alle veranderingen langzaamaan gaan.
Ik zou zeggen, elke beoordeling is objectief, maar ik zou niet kunnen inzien waarom dit iets negatiefs is.
Je kan zelf onmogelijk beoordelen of je er beter van wordt of niet. Dat kan alleen je omgeving. Ik denk dat je best zelf kunt beoordelen hoe het met je gaat en of je ergens beter van wordt. Om te zeggen dat alleen je omgeving kan beoordelen of je ergens beter van wordt vind ik erg kort door bocht. Zeg nou eerlijk; wie van de gegadigde hier vertelt zijn omgeving dat hij/zij elke dag GHB of drugs gebruikt als zelfmedicatie en kan, zonder in de verdediging te schieten, zeggen dat ze ongelijk hebben.
Je zal jezelf altijd beschermen door de schuld te leggen bij anderen omdat “die het niet zien zoals jijzelf” en “dat ze je niet begrijpen. Onzin. Als je dit soort meningen of opvattingen deelt ben je wel degelijk over een grens gegaan en zit je wel degelijk, zoals velen hier, in een ontkenningsfase.
Je kunt leuk met geleerde termen strooien alsof het zout is maar lichamelijke afhankelijkheid is een verslaving! Een noodzaak om door te kunnen gaan met het ingeslagen pad. Water is ook een noodzakelijkheid net als eten, maar omdat het niet bekend staat als slecht of schadelijk is het een basisbehoefte. Dat wordt een geregeld gebruik van GHB of ander drugs ook. Zo wordt het een verslaving. Je beoordeelt een gewoonte en een verslaving als hetzelfde, maar dat is het niet. Het kan een gewoonte voor je zijn om elke dag GHB te gebruiken, dat betekent niet automatisch dat je verslaafd bent. Iemand die elke dag gaat hardlopen is niet verslaafd aan hardlopen, maar die heeft dit als gewoonte ontwikkeld. Een gewoonte is niet perse iets negatiefs. Gewoontes geven mensen houvast en structuur. Of je een gewoonte positief of negatief beoordeelt ligt bij jezelf. Als je last krijgt van je knieën door het hardlopen zou je kunnen zeggen dat dit een negatieve gewoonte is, maar daarentegen levert het je ook goede conditie op. Niet alle gewoontes zijn louter positief of louter negatief. Niets is zo zwart/wit.
Elke drugsgebruiker kan een week stoppen, elke alcoholist kan een week stoppen. Je noemt hier de termen “drugsgebruiker” en “alcoholist” als gelijken, maar een drugsgebruiker hoeft niet perse verslaafd te zijn, en een alcoholist heeft een groot probleem. Een alcoholist kán niet zonder begeleiding een week stoppen. Dat is hartstikke gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Ik vind het daarom echt onbegrijpelijk dat je zegt dat alcoholisten zomaar een week kunnen stoppen met drinken. Er zijn trouwens ook zat drugsverslaafden die écht niet zomaar een week kunnen stoppen. Je moet drugsgebruikers en drugsverslaafden niet over één kam scheren.
Je denkt “als ik een week stoppen kan dan ben ik niet verslaafd en als ik dat red heb ik dat bewezen”. Onzin. Verslaafd zijn zit hem niet in of je stoppen kan voor een dag of een week. Het langdurige effect zit hem in de kern van je onderbewustzijn. Het kan na weken, maanden terug komen. Zelf jaren later. Een week is niks. Ik vind dit ook echt schadelijk om te zeggen. De opvatting dat verslaafd zijn een soort ziekte is, waar je nooit vanaf komt en die áltijd op de loer ligt. Ik weet dat dit heel gebruikelijk is in de verslavingszorg, maar gelukkig zijn er ondertussen ook mensen die het tegendeel beweren (Marc Lewis) Het gaat erom dat je je beter voelt dan wanneer je niet op hebt, zoals bijvoorbeeld GHB of XTC. Omdat je je anders voelt dan nuchter zijn wil het niet zeggen dat het goed voor je werkt al zal je zelf vast vinden dat het wel zo is. Ik denk dat er wel wat meer redenen zijn om drugs te gebruiken dan louter het "nuchtere gevoel" te onderdrukken. Je moet al behoorlijk ver heen zijn wil je het nuchter zijn als zo onplezierig ervaren dat je ervoor in de plaats maar drugs gebruikt.
Ik spreek uit eigen ervaring en hoop dat er een besef gaat komen dat het niet de juiste weg is. Buiten wetenschappelijk onderzoek zou je bij jezelf moeten denken heeft mijn moeder dit na mijn geboorte naast me in de wieg gelegd zodat ik me zelf ermee voor de gek kan houden? Waarom gebruikt ze het dan zelf niet? Of tijdens de zwangerschap? Of je buurman en zijn gezin, zoals cocaĂŻne ook gewoon voorgeschreven werd in de jaren 40 en 50. Waar wil je heen met dit stuk tekst? Dat iedereen zich moet gedragen zoals zijn/haar moeder voor ogen had? Waarom haal je de buurman aan? Ik begrijp hier echt niks van! CocaĂŻne in de jaren 40? Als je bedoeld dat je mening over drugsgebruik subjectief en tijdsgebonden is, haal je je eigen argument, dat al het drugsgebruik uitdraait op verslaving, onderuit.
Drugs is recreatief leuk om te gebruiken, zoals het soms leuk is om hard te rijden in de auto. Dat houdt je concentratie ook hoog en maakt je scherper, maar om nou elke dag een artikel 5 te plegen en zeggen dat je er beter van wordt kun je toch niet tegen je zelf zeggen als je in de spiegel kijkt. Ook weer een onbegrijpelijke toevoeging. (Te) hard autorijden brengt anderen in gevaar, in tegenstelling tot persoonlijk drugsgebruik.
Hopelijk kijken jullie er jaren later nog zo tegen aan als nu. Dat het allemaal niet zo erg is als ze zeggen, want “ik heb de controle!!!” Als je dat zou hebben samen met je discipline, zou je beseffen dat je het helemaal niet nodig hebt en dat het je ook helemaal niet verder helpt of verder gaat helpen.
Ik ben blij dat het forum er is, zodat er zicht is op waarom je drugsgebruik van jezelf of anderen die je lief zijn, goed in de gaten moet houden. Want een verslaving zit al in je vanaf de dag dat je geboren bent, het zit hem niet in hoeveel dagen je het hebt gebruikt. Het feit dat je het gebruikt betekent dat je er gevoelig voor bent en dat is de eerste stap op weg naar een hoop ellende voor je naasten. Drugsgebruik heeft niks met de gevoeligheid voor verslaving te maken, waar in de literatuur wordt dit genoemd? Hoeveel drugsgebruikers zijn er wel niet in Nederland, die nĂet verslaafd zijn? Het gaat vaker goed dan fout.
TLDR: Om even kort samen te vatten: drugsgebruikers zijn niet automatisch (potentiële) drugsverslaafden, en een drugsgewoonte is niet automatisch een drugsverslaving."
In: Ghb (geheel hulp behoevend)
1-1-2024