Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Jazz35 zei: @Pompoen Was jij nu trouwens óók gestopt met drinken, of alleen met drugs? Met alles geloof ik, toch? Bij mij is het inmiddels beperkt tot 'en en toe een drankje' (en ook dat gaat stoppen binnenkort, maar ben nog effe aan het 'uitfaden'). Sinds vijf weken helemaal geen drugs meer gebruikt! Weinig cravings ook, moet ik zeggen. Heeel af en toe een trigger, maar zéker niet zo erg dat ik denk: ik ga de dealer bellen. 🥳 Klik om te vergroten... Nou.. ik drink ook nog wel af en toe een drankje de laatste tijd, maar dan max 2. Gisteren bijv één prosecco op bij het feestje en daarna overgestapt op 0.0. Dat vind ik prima zo. Super knap, 5 weken al! 🤗"
"Kordie zei: Nuchter carnaval vieren lijkt mij ook heel moeilijk. Jammer dat je niet meer kan deelnemen aan iets waar je klaarblijkelijk altijd veel lol aan hebt beleefd. Maar wat ontzettend sterk dat je dit inziet en daarop je keuzes aan kan passen. Daar voor kan ik alleen maar lof en respect hebben Klik om te vergroten... Precies dit! 💪💪 super jammer ergens, maar de prijs die je er anders voor betaalt is het niet meer waard."
"Klinkt pittig! Is er hulpverlening betrokken? Voor jou op psychisch vlak maar wellicht ook ondersteuning in de thuissituatie met je kindjes? Hoe oud zijn ze? Is er een andere ouder betrokken? Allemaal vragen lijkt me dat therapie inclusief rouw-/traumaverwerking eerst aan de orde is. Voor jou, maar ook om te kunnen blijven staan voor je kinderen. Maar wellicht ben je daar al mee aan de slag gegaan? Sterkte!!"
"De Zandman zei: De kunst is om niet dronken te worden, maar dat je op tijd stopt met innemen. Aangeschoten, ja. Maar apezat, nee. Al liep het bij mij ook weleens uit de hand dat zeg ik eerlijk. Dat drankgebruik, dat wil ik en kan ik niet meer hebben. Dan blijft er maar 1 remedie en dat is: er wegblijven. Los van het feit dat ik er niet meer woon, en ik zou moeten auto rijden. Dat zou dan onder invloed rijden opleveren en ook dat kan echt niet. Dus: ik kijk tv. Klik om te vergroten... Wel leuk dat je het dan nog volgt op televisie. Dat vind ik dan weer niet zo boeiend denk ik. Dan ga ik liever totaal iets anders doen, anders zit ik mezelf misschien alleen maar in de weg. Maar knappe keuzes maak je. Ik vind het misschien nog wel het lastigst richting mijn omgeving. Die weet niet beter dan dat ik de halve week in de stad te vinden ben met carnaval en moet dit nu al gaan uitleggen (en natuurlijk weet niet iedereen dat het eigenlijk met drugsgebruik te maken heeft dat ik niet wil drinken)."
"Koffieb00n zei: Herkenbaar . Ik ben zelf nooit echt persoon geweest van drukte. Socialisen heb ik altijd behoefte aan gehad, maar liever in een rustige setting. Bij iemand thuis, in de coffeeshop of een vast tafeltje in het cafe of op het terras. Een overvolle kroeg, discotheek of rave daar moet ik nu echt niet meer aan denken. Gek eigenlijk terwijl dit wel jarenlang een uitlaapklep voor me is geweest. Ik vond het geweldig. Maar dan stopte ik mezelf altijd wel helemaal vol met vanalles en nog wat. Een soort coping om met alle prikkels om te gaan. Maar ik kreeg ook altijd praatkicks van alcohol en drugs en stond zo uuuuren met jan en alleman te kletsen als ik wat op had. Terwijl ik nuchter helemaal niet op onbekenden af stap of echt de behoefte voel om daarmee te gaan praten. Dus ja voor mij was het toch een soort sociaal smeermiddel, maar goed de prijs die ik er uiteindelijk voor betaalde werd me veels te groot. En het is verslaaavend.. Klik om te vergroten... Nou alsof ik dit zelf geschreven heb. Totaal herkenbaar. Ik ben afgelopen jaar ook 2 maanden nuchter geweest en kon in die periode ook echt niet meer genieten van feestjes. Prikkels, ongemakkelijkheid, steeds op de klok kijken of ik al naar huis kon . Terwijl ik met alcohol of drugs het super leuk vind juist, uren klets en de laatste ben die het licht uit doet. Dat heeft me toen al aan het denken gezet: dat verheugen op die feestjes was volgens mij vooral gewoon verheugen op verdoven. Of ik dronk om iets wat nuchter eigenlijk helemaal niet leuk is, toch leuk te vinden (carnaval) en ik vond het ook wel heerlijk dat gevoel van “connecten” met anderen, al ben je natuurlijk alleen maar langs elkaar en over jezelf aan t lullen 😂. Nu merk ik dat ik eigenlijk veel introverter ben, wel geniet van sociaal contact maar dan het liefst met z’n tweeën of drieën. We leren nog eens wat over onszelf zo nuchter 😉"
"Amber.cherry zei: Ik lees net je verhaal en de reacties. Maar je hebt een kind ? En is die bij jou de hele week? Voor je stopt met wat dan ook een plan hebben, echt de mindset op 200%. Houd een dagboek bij met je gevoel, kleine gelukjes. Geld wat je bespaard per dag of week. En gezien je introvert bent en van Nature dus geen feestbeest, ergens lunchen , bioscoop , kinderboerderij, Zijn super leuk. Ik geniet daar meer van dan feesten. Drink ook niet meer sinds 2014. Maar wel sinds 2016 zware pijnstillers. Drank verdoofd, heb chronisch pijn en zwaar ptss. Alleen die pijnstillers zijn laag en al 4 jaar hetzelfde, dus geen high of euforie, enkel ff een uurtje minder pijn Zodat ik wat kan doen, nu bezig met afbouwen naar 0. Naja, februari. Net gestopt met vapen. 21 dagen. Pittig maar rookvrij nu weer. Daarom plan maken, doelen, en doe het voor jezelf. En je kind daarna, jij moet het doen en je goed gaan voelen , dan pas Kan je er weer echt voor een ander zijn. En geloof in jezelf. Terugval is niet erg, opgeven wel. Lief zijn voor jezelf maar ook streng qua plan. En praten blijven , met je partner, hier. Nieuwe start. Succes Klik om te vergroten... Hee! Dank je wel voor je berichtje. Ja wij hebben samen een kind en die is bij ons, al gaat ze met feestjes of wanneer we van tevoren wisten dat het laat ging worden, wel logeren. Of mijn man en ik wisselden elkaar af in wie weg ging en thuis bleef. Maar de laatste paar maanden dus ook een paar keer gebruikt terwijl ze boven lag te slapen. Op momenten dat we ons voorgenomen hadden niets te gebruiken en het dan toch deden. Nooit overdag met haar erbij gebruikt, maar de cravings wel gevoeld (maar dan niets mee gedaan). Ben er niet trots op (verre van) en dit maakt dus ook dat ik hier dit bericht heb getypt in de hoop dat dit mij verder zou helpen. Ik moet zeggen dat ik wel echt gemotiveerd ben dit aan te pakken en de noodzaak er ook echt van voel. Het plan heb ik inmiddels ook al wel: voorlopig (en ik doel op een jaar) niets gebruiken en geen alcohol. Mocht het toch misgaan dan zoek ik hulp. De feestjes vermijd ik even of ik g vroeg en met de auto, etc. Probeer de weekenden strak in te plannen. En ben inderdaad ook aan het schrijven. Lief dat je meedenkt overigens en je hebt gelijk dat ik het voor mezelf moet doen. Dat doe ik ook, ik wil me graag gezond, geconcentreerd en fit voelen, maar de noodzaak ontstaat meer door t feit dat ik een kind heb. Het voelt nu ook wel anders dan eerdere stoppogingen. klinkt alsof jij een heel moeilijke tijd hebt doorgemaakt en soms nog doormaakt. Knap dat je momenteel aan het afbouwen bent! Ook jij heel veel succes!"
"Even van me afschrijven. Inmiddels bijna 4 weken niks gedronken/gebruikt. Op zich is dat niet zo’n kunst, want gebruikte wel vaker een paar weken niks. Ben ook wel een aantal dingen uit de weg gegaan. Nu hebben we vanavond een soort huwelijksborrel van vrienden. Met hen, en ook anderen die komen, hebben we vaker doorzakavonden (nachten) gehad en ik weet zeker dat ze dat vanavond ook gaan doen. We willen wel naar die borrel, aangezien het een groot moment is voor hen en we vinden het ook leuk ze weer te zien. aangezien we echt even een periode niet willen gebruiken, hebben we bewust oppas geregeld voor onze dochter, ipv dat ze ergens gaat logeren. Dit betekent namelijk op tijd weer naar huis. Ook gaan we met de auto (we rijden sowieso nuchter) als extra stok achter de deur. Verder heb ik zojuist al even gecheckt wat voor alcoholvrije drankjes ze in die kroeg hebben zodat ik daar niet meer over na hoef te denken. Vrij goede voorbereiding haha, maar dat is nodig want ik ken mezelf inmiddels.. 😅 Ik merk dat ik de hele dag al een soort van onrustig ben. Heb zin om te drinken, stoom af te blazen, ben ergens ook zenuwachtig voor vanavond. Ga ik het leuk vinden, hoe ga ik uitleggen dat ik nog steeds niks wil drinken/gebruiken (anderen zien ons probleem niet echt en ik heb het idee dat ze vinden dat we overdrijven of te streng zijn ofzo). Ik maak het in ieder geval heel groot in m’n hoofd. Ook heb ik er dus ook wel zin in en ook van “leuke kriebels” heb ik de neiging om die te verdoven. De middag voordat ik naar een festival ga bijvoorbeeld heb ik meestal thuis al een paar wijn gedronken. Nouja, weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil. Gewoon even m’n gedachten ordenen denk ik. Fijn weekend allemaal! 🤗"
"dupont zei: Lekker bezig! Ik vond het in het begin ook lastig. Wat ga ik zeggen als ik alleen maar fris drink ‘s avondsin de kroeg? Niemand vroeg er naar op de avond zelf. Dus relax 😄 Klik om te vergroten... Hahah ja dit gaat ook zo zijn vermoed ik. Lekker druk maken om niks. 🥴"
"Damius zei: Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet. Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier. Veel plezier vanavond! Klik om te vergroten... Thanks voor de tip! Soms vergeet ik de positieve effecten en lijkt het alsof ik het enkel doe om de negatieve effecten te vermijden zeg maar, dus geen kater, geen ellendig schuldgevoel etc, maar moet het idd omdraaien: ik voel me fit, word al de hele week vóór de wekker wakker, heb zin om dingen te ondernemen, huis is opgeruimd, heb meer geduld richting mijn kind. ik heb vrienden er zeker wel in meegenomen en ze geven aan het goed van mij te vinden en het ook te snappen, maar vorige week zei een vriendin wel: ik hoop dat je jezelf niet aan het straffen bent door geen leuke dingen meer te mogen doen of nooit meer een keer te mogen doorhalen. Maar daar gaat het niet om, straffen. Dat heb ik wel proberen uit te leggen. En een andere vriendin zei geïnspireerd te zijn en dat ze ook even nuchter januari wilde doorkomen. Veel vrienden weten ook niet van ons drugsgebruik dus dat maakt het wel soms lastiger om uit te leggen waarom ik ineens niet drink of vroeg naar huis ga, al kom ik daar steeds ook wel uit eigenlijk. fijn dat je even meedenkt, druk voelt alweer wat minder"
"HappyMind zei: Dikke knuffel voor jou! 💛 Klik om te vergroten... Liefff! Fijn om het hier te delen."