"Hallo,
ben helemaal nieuw op dit forum, hopelijk stoort dit jullie niet
Ben sinds vorige week woensdag ook gestopt met blowen, na een goeie 6-7 jaar. Tot nutoe voel ik me nog steeds behoorlijk rot, weinig eten, weinig slapen,... Maar dat zijn de standaard afkick-verschijnselen, waar ik geen probleem mee heb.
Het probleem zit hem er in dat ik de laatste 3 jaar emotioneel heb gerookt, om kut-gedachten weg te werken, om het gebrek aan vrienden op te vangen, of gewoon om de immense verveling tegen te gaan. Het klopt inderdaad wat hier reeds gesteld is dat verslaving vaak te maken heeft met een onderliggende factor en die van mij is een soort depressie. Arg, voel me vaak zo stom: blanke jongen uit welgesteld gezin die zijn 'depressies' tracht weg te roken... Belachelijk. Maar mijn vriendenkring is ondertussen wel gedecimeerd, en van mijn opleiding komt ook niet veel van in huis. Dit is een soort vicieuze cirkel: ik blow omdat ik bijna geen vrienden meer heb, maar juist door het blowen maak ik geen vrienden, waardoor ik nog meer ga blowen...
Het ergste vind ik dat ik een zeer agressieve kant van mijzelf heb ontdekt de voorbije week. Voor het minste word ik ontzettend opvliegend. Heb nu zo juist -omdat ik een slechte online gaming beurt heb gemaakt, kan je 't geloven - een glas tegen de muur kapotgeslaan en keihard beginnen bloeden. Nu weer afgekoeld. Dit is maar een voorbeeld van de vele absurde oprispingen die ik heb gehad, na nog geen week gestopt te zijn. Ik heb deze agressieve gevoelens wel gekend, maar er nog nooit zo hard aan toe gegeven (wiet was een soort kalmeringspil voor mij???)
Nu jullie van deze -ongelooflijk aanstellerige - feiten op de hoogte zijn, heb ik een vraag: is het een goed idee om een plan op te stellen (op papier, een soort schema) waarbij ik langzaam afbouw (bijv. 1 joint per dag de eerste week, daarna om de twee dagen 1 joint, om na een maand of zo er volledig mee te kappen). Je moet weten dat ik wel van een 10tal joints per dag vertrek. Of is het wijzer om direct voor de cold turkey te gaan? Heb altijd gedacht dat de tweede optie de beste ging zijn, maar met al dat agressief gedoe...shit, ik ken mezelf niet meer. Bovendien als ik me vroeger slecht voelde, rookte ik me gewoon in slaap. Nu gaat dit echt niet, de slechte gedachten blijven mijn hoofd maar doorspoken.. ik hou het niet meer zo lang vol vrees ik. Een dergelijk plan zou me misschien hiermee kunnen helpen. Het constant niks doen en high zijn, daarmee heb ik het echt wél gehad, dus ik denk wel dat ik er mij aan zou kunnen houden. Me concentreren op schoolwerk en studentejobs overdag, om dan één week 's avonds één joint te roken, en na die eerste week nog meer afbouwen. Of het is een uitvlucht om toch weer te kunnen blowen, en zal ik me niet kunnen houden aan mijn eigen regels, om daarna te hervallen? Ervaringen?
@LeonR123: respect, blijven volhouden, en laat je niet verleiden door mijn 'plan': ik heb het gevoel dat jij veel meer positieve effecten van stoppen ervaart (of ik ben gewoon minder sterk :P )"