"Ik heb de float ervaring 90min gedaan, dit was mijn eerste maal.
De eerste 10min waren wennen aan het drijven zelf, de tank(zowel het principe in een tank liggen als de ruimtelijke beperkingen vd tank in functie van het floaten), een beetje stretchen en wat relaxen.
Na 10min ging het licht uit, ik had mijn ogen al dicht en besloot deze zo te houden of in meditatieve houding(lichte opening). Nu en dan heb ik ze geopend, dit alles leek weinig verschil te maken en vnl afh van waar je je het rustigste bij voelt.
Het floaten zelf was uniek, ik zou het iedereen eens aanraden al ben ik er zelf niet meteen ‘verslaafd’ aan.
Het unieke is vnl te schetsen in contrast met andere technieken.
Net als bij een massage krijg je om de x-aantal minuten het besef hoe gespannen je eerder was en nu niet meer, dat blijft herhalen zodat je steeds meer en meer ontspant en effectief denkt van ‘huh ik was in dat been/arm/nek/.. net toch al ontspannen, blijkbaar niet...’ zo herhalen alle lichaamsdelen zich afwisselend en tezamen traag maar gestaag.
Het grote verschil is dan dat jij dit zelf doet, ofjah in éénheid met het water, maar je beseft meer dan bij een massage dat dit jou state of mind is; wat een uniek proces is dat actiever lijkt dan bij een massage waar ‘de ander het doet’ en jij dit doen moet accepteren. Het is dus ongeveer hetzelfde maar voor je besef heel anders wat het uniek maakt...
Op een massagetafel kan je indien je ver gaat wel eens denken door de tafel te zakken, dit effect is veel feller in zo’n tank natuurlijk.
Samen met de spierontspanning hoort het gevoel hier van ‘vallen’. Door het zout kan je niet zinken, het voelt net als in bad maar je hebt die zekerheid niet kopje onder te gaan of op je zij te kantelen. Hierdoor kan je jezelf laten ‘vallen’ en dan nog eens, en nog eens... Uiteindelijk krijg je een gevoel van in de ruimte zitten.
Het is wel zo dat je het water voelt, dus het is geen letterlijke ‘sensory deprivation’, ook kan je eens tegen de rand komen of een druppel kan horen van condensatie. Dit alles stoort niet, het is een kwestie van loslaten en inbeelden dat je in de ruimte zit; eens je dat kan geniet je van het zweven naar links en rechts en rondom zonder dat je een besef hebt wat links/rechts/enz is... je weet maw niet hoe je in de tank gepositioneerd ligt tenzij je dat echt wil.
Wat me brengt op volgend punt.
Tov psychedelica is het vergelijkbaar met een lichte trip waarbij je een uurtje met je ego worstelt. Uiteraard zal meer ervaring de tijd beïnvloeden maar voor zover ik lees is een 40min toch wat nodig is om ‘er in te komen’, en zo leek het ook bij mij.
Je denkt veel, net als bij trippen. ‘Hoe lang zou dit duren, hoe lang zou er nu gepasseerd zijn, ik hoop dat ik me niet ga vervelen, waarom doe ik dit, ik hoop dat ik niet naar toilet moet, ...’ ook dagdagelijkse zorgen komen op, rekeningen, je werk, familie, of wat ook je bezigheden zijn, net als bij meditatie hoor je wat op je adem te letten of een mentaal beeld vast te houden op dat soort momenten en dan zal het over gaan. Dat gaat hand in hand met die spierontspanningen; en je wordt je meer en meer gewaar hoe dit alles elkaar in stand houdt.
Uiteindelijk ben je er, het punt dat je niet denkt, dat je beseft dat jij die gedachten niet bent, dat jij die spanning niet bent, dat jij enkel bent. Dat gaat samen met dat universum idee waarbij je ‘vergeet’ door loslaten dat de tank een tank is. Niets is bepaald, geen zwaartekracht, geen tijd, niets.
Op dat punt komen hallucinaties(in mijn geval relatief licht).
Die gaan weer weg bij denken.
En komen terug.
Een tripper zal dit herkennen; denken haalt de visuals weg. Toch is het anders daar je het niet kan steken op een plant, je kan het niet verwarren met een middel; je moet ook wat meer loslaten daar je niet kan rondlopen of dansen enz...
Uiteindelijk was het net lang genoeg daar ik toch teveel vocht op had tevoren en dat me de laatste 10min begon af te leiden(ego trigger).
Wat ik vnl hieraan over hou is dat ik gemotiveerd ben vaker te mediteren. Ik trip veel en ik mediteer weinig. Ik besef nu dat een trip vaak uren duurt, waar de Dalai Lama bvb iedere ochtend slechts een half uur mediteert. Ik had moeite met die raad te volgen; een half uur iedere dag... net als anderhalf uur floaten lang leek, en ik nu denk tjah het was even efficiënt als een lichte trip en duurde minder lang...
Moest floaten gratis zijn zou ik het vaker doen, maar het is slechts 1 optie. En dankzij dat floaten besef ik nu dat mediteren evenzeer een heel goede optie is.
Ik ga wel terug, dit was niet voor éénmaal...
Ps ik leek de rest van de dag ontspannen, ik weet niet of het epsom zout hier fel mee te maken had of de ervaring op zich. Het leek even fel door te rekken dan na een goede trip of een zeer goede massage."
In: Sensory Deprivation Tank, ooit gedaan?
1-1-2024