Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hallo, Ik heb zo'n 4 jaar geleden (toen was ik 25) rijlessen gehad en was toen al een tijdje gediagnosticeerd met adhd, ik ben op mijn 21e gediagnosticeerd en in behandeling hiervoor geweest en ook voor een speedverslaving. Ik slikte ook medicatie. Ik heb toen dus ja ingevuld op 2 vragen van de eigen verklaring. Na 5 rijlessen ben ik gestopt omdat de noodzaak van het rijbewijs verdween na verhuizing en de financiën er niet meer naar waren. Ik ben inmiddels al heel lang van de drugs af en heb me recentelijk ook laten herdiagnosticeren, omdat ik mezelf eigenlijk helemaal niet kan vinden in de diagnose die toen gesteld is. Ik had de vragen over de kindertijd naar eigen inzicht ingevuld (geen contact met ouders) en was aardig uit balans door mijn gebruik. De ontbrekende kennis en symptomen van speedgebruik hebben de uitkomst van de diagnose dus beïnvloed. Ik ben nu 29 en ze (psych) zijn na een hertest tot de conclusie gekomen dat ik geen adhd heb, nu ik nuchter door het leven ga en weer contact heb met mijn ouders die de vragen over mijn kindertijd in hebben kunnen vullen ditkeer. Nu ben ik weer begonnen met rijlessen (4 jaar later) en heb op alles 'nee' ingevuld op de eigen verklaring, gezien het niet meer van toepassing is. Nu kreeg ik alsnog een brief van het cbr waarin staat dat ik naar een psychiater moet en bloedonderzoek etc moet laten doen. Ook willen ze kijken naar mijn adhd. Nu vind ik het al wat krom, omdat de verslaving 8 jaar geleden was, en dus langer geleden is dan 5 jaar. En de adhd bleek een misdiagnose. Ondanks dat snap ik wel dat ze duidelijkheid willen gezien het verschil in de eigen verklaring. Nu ben ik een beetje bang dat ik niet serieus genomen zal worden.. En alsnog mijn rijbewijs niet mag halen. Ik ben namelijk op eigen kracht uit mijn verslaving gekomen NA de behandeling bij de psych, dus in de ontslagbrief van de psych uit 2012 staat dat ik nog wel regelmatig gebruikte. Deze brief moet ik meenemen naar het gesprek met de cbr psychiater over 2 weken. Hoe gaat het cbr dit na dan? Hebben zij echt zwart op wit nodig dat ik 'genezen' ben als het ware? Of is een mondeling: 'ik ben al.. jaar gestopt met drugs' voldoende? Moet dit echt uit een behandeling blijken? Verder ben ik benieuwd of ze aan zullen nemen dat de diagnose adhd herzien is en blijkt dat ik geen adhd heb.. Ik lees op internet namelijk dat het cbr de regel hanteert dat als de diagnose na je 16e is gesteld, dit nog wel geldig is. Maarja.. De herdiagnose is een half jaar geleden gesteld op eigen verzoek. Kan het cbr je het rijbewijs weigeren op basis van een ex verslaving en (ex) adhd klachten? Vragen zij overigens ook informatie op bij je huisarts? (dossier bijv?) Ik word er in ieder geval erg onzeker van en lees allerlei horrorverhalen op internet dus ik hoop hier advies te kunnen krijgen of mensen te treffen met een soortgelijke ervaring.. Alvast bedankt!"
"F.E.A.R. zei: Dat je nooit bent uitbehandeld voor de verslaving is wel onhandig.. Ik weet niet zeker of je de ontslagbrief van de kliniek moet meenemen. Misschien beter van niet als het niet hoeft. Laat jouw huisarts verklaren dat je bent behandeld, en geef aan dat je de verslaving hebt overwonnen. De nieuwe diagnose toont dit deels aan. En met de urinetest ga je uiteindelijk aantonen dat je niet meer gebruikt. Klik om te vergroten... Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al contact opgenomen met mijn huisarts, deze geeft aan dat zij geen verklaringen schrijven voor patiënten. Wat ze wel doen is je dossier uitprinten. Hier staat nog in dat ik 2 jaar geleden eens heb aangeklopt bij de VNN wegens een kleine terugval, uiteindelijk ben ik hier niet in behandeling geweest omdat ik voor een alternatieve route heb gekozen: ayahuasca namelijk. Verder staan er verspreid over de jaren daarvoor nog wel wat andere dingen in dat dossier (depressieklachten, automutilatie en een zelfmoordpoging 10 jaar geleden etc) . Best wel heftige dingen, waar ik nu gelukkig geen last meer van heb maar waarvan ik me kan voorstellen dat het een heftig beeld schetst als men mijn volledige dossier in handen krijgt. Je ziet in mijn dossier dat ik regelmatig hulp heb gezocht voor middelenmisbruik, en ik dus veel terugvallen heb gehad, maar niet verder kwam dan een intake omdat ik toch steeds weer koos voor een andere route. Tot hoever vragen ze zoiets op dan? Het dossier van het afgelopen jaar? Of van de afgelopen 5 jaar? Of je volledige dossier? Als het alleen van het afgelopen jaar is dan is er niet zoveel aan de hand maar als er vanalles opgegraven wordt en mijn hele dossier op tafel moet komen dan vrees ik het ergste. Ze zullen dan wel een bepaald patroon zien wat nog redelijk vers is, dus ik vraag mij dan af in hoeverre hun oordeel zich tot die 12 maanden beperkt. En alle alternatieve therapieën die ik heb gevolgd, die voor mijn herstel hebben gezorgd, staan uiteraard niet zwart op wit. In de nieuwe diagnose die ik heb laten stellen afgelopen december, waar in staat dat ik geen adhd heb, staat overigens ook in het kort aangegeven dat ik al zo'n 3 jaar niet gebruik. (had achteraf gezien dus 2 jaar moeten zijn maar goed) De titel van deze brief is: specialistische intake en tevens ontslagbrief. Deze meenemen eventueel? Dat is wellicht wat positiever dan die van 2012 waarin staat dat ik op dat moment nog gebruikte en concerta kreeg voor mijn "adhd" . Misschien voorkom ik hier ook mee dat ze nog verdere gegevens willen opvragen? In dit verslag staan wel dingen die refereren naar het middelenmisbruik in 2012.. Dus mogelijk willen ze dat verslag dan alsnog zien? Of is de laatste ontslagbrief voldoende? Deze is dus wel korter dan een jaar geleden opgesteld. Ook heb ik vorig jaar nog diazepam geslikt voor een periode, hier ben ik in november mee gestopt. Korter dan 12 maanden ook dus.. Ik heb mijn huisarts vorige week overigens verzocht om bepaalde dingen uit mijn dossier te verwijderen. Dit mag gewoon op verzoek. De dingen die in mijn nadeel kunnen werken heb ik dus geschrapt. Het is nu alleen de vraag of zij voor aanstaande vrijdag alles heeft verwijderd.. Dus ik ben ook nog wel benieuwd of iemand weet of ze bij de eerste afspraak al gaan vragen naar je dossier van de huisarts? Vragen zij dit dan op of mag je dit zelf aanleveren? In het laatste geval zou ik nog even tijd kunnen rekken om er zeker van te zijn dat alles gedelete is.. Tsja, of ik moet er voor kiezen om de afspraak pas door te laten gaan wanneer mijn dossier is 'opgeschoond'. Vrijdag is het gesprek met de psych namelijk al. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Edit: ik denk er serieus over na om het 1 jaar of 2 jaar uit te stellen, zodat ik er "dossier-technisch" gezien wat beter voor sta en er ook meer tijd is verstreken sinds mijn laatste medicatiegebruik. Zou zonde zijn als ik straks 12 jaar geen rijbewijs mag halen toch.. Of veel geld kwijt ben aan alle onderzoeken en het antwoord is alsnog nee. Ik hoor graag jullie meningen en adviezen! Ik vind het echt een hele lastige keuze!"
"Ik heb mijn huisarts gebeld met de vraag of zij meewerken aan het invullen van een dergelijk formulier, gezien ze geen verklaringen afgeven. Hier hoor ik vanmiddag meer over, ik moest even terugbellen. Zo nee, dan is de enige optie dus het uitprinten van mijn dossier en als ik daar dingen uit heb laten schrappen dan komen zij er dus niet achter dat ik bijv 2 jaar geleden nog een intake heb gedaan, of 10 jaar geleden een zelfmoordpoging heb gedaan en allerlei andere klachten had. Dat is dan niet meer zichtbaar. Dan zou de laatste ontslagbrief van de psych dus doorslaggevend moeten zijn, waarin staat dat ik al een tijd niks gebruik en de diagnose voor de adhd een valse diagnose was. De diazepam heb ik over een tijdbestek van 3 jaar steeds een paar maanden gekregen voor stressklachten. Hier werd eigenlijk niet heel intensief op doorgevraagd, ik kreeg het gewoon mee van de huisarts en sindsdien maakte ik daar ook gebruik van. Ik kan me vinden in wat je zegt, wat betreft het uitstellen.. Het punt voor mij is wel dat als ik het nu uitstel, dit mij 600euro in kosten kan schelen aan onderzoeken etc. Die ik dan over 12 maanden weer moet betalen. Is het dan niet handiger om er over 12 maanden pas aan te beginnen, en dan 'safe' te zitten en dus maar eenmalig zo'n onderzoek te hoeven doen en dus eenmalig die kosten te hebben? Denk je niet dat de kans dan groter is dat ik wel voor mijn rijbewijs mag gaan gezien het dan a. Al langer geleden is dat ik ben behandeld voor iets (en dus more likely dat ik geen terugval heb gehad) en b. Er dan ruim anderhalf jaar tussen mijn laatste medicijngebruik zit. Het is dus ook even een financiële kwestie. Van dat geld kan ik bijv eerst ook een jaar rondrijden op een scooter en dan fris het traject van het cbr in. Ik ben benieuwd of daar iets tussen zit wat je evt kan weerleggen.."
"Ik heb zojuist met de psychiater gebeld, deze gaf aan dat het verhaal mbt de medicatie niet erg was, het gaat echt puur om of ik in het afgelopen jaar alcohol of drugs heb gebruikt. Ook gaf hij aan dat mijn laatste ontslagbrief voldoende zou zijn, waarin dus staat dat ik al 3 jaar niet gebruik en mijn diagnoses niet meer van toepassing zijn. Ik heb dus toch besloten om de afspraak door te laten gaan. Hopelijk valt het mee, en anders wordt het inderdaad een jaar wachten. Maar goed, dan weet ik in ieder geval wel waar ik aan toe ben. En dat is ook wel een fijn gevoel. Ik laat nog wel even weten hoe het verliep, wat de uitkomst is etc. Wat betreft het dossier: je hebt in Nederland het recht om je medisch dossier te laten verwijderen of delen hiervan te verwijderen. Hier heb ik dan ook een beroep op gedaan door dingen als verslavingen en dergelijke uit mijn dossier te laten halen door de huisarts. Ik vind niet dat dit nog van toepassing is en dat dergelijke informatie dan ook niet tot in detail bij een ander die hier naar vraagt terecht hoeft te komen. Zodoende. Dus praktisch gezien, wanneer dat rond is en ik zou eventueel overstappen naar een andere huisarts, die blanco mijn dossier krijgt en niks weet van mijn achtergrond, heb ik een nieuwe start als het ware."
"Het onderzoek ging goed, de psychiater was wel een sympathieke man. Hij stelde eigenlijk niet heel veel vragen. Hij vond dat ik er goed uit zag en maakte uit mijn verhaal op dat ik nu in een andere levensfase zit dan toen ik nog gebruikte. Hij heeft mijn ontslagbrief doorgenomen en gaf aan een mooi verslag te gaan typen voor me. Wel met de notitie dat het cbr uiteindelijk besluit, dus dat is nog even spannend. Dus ik ben toch wel blij dat ik ben gegaan! Nu alleen volgende week nog urine inleveren. Dan heb ik ook 4 weken niet geblowd. Dat moet voldoende zijn toch? Ik heb in de afgelopen 3 a 4 maanden daarvoor in het weekend 2 hasjjointjes gerookt en de afgelopen 4 weken dus helemaal niks."
"Ik heb zojuist urine ingeleverd en volgens een insider die mij de uitslag al kon geven stond er bij dat er wel thc aantoonbaar was, maar minder dan <40,0. Maar gezien het onder de bepalingsgrens is stond er in het verslag:niet aantoonbaar. Geen idee wat dat betekent. En hoe dit verslag dan vertoond wordt naar de psych toe. Of ze die 40 vermelden of dus het "niet aantoonbaar" gedeelte. 4 weken stoppen met blowen, met daarvoor een frequentie van 2 joints per week was voor mij dus niet voldoende. Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit wel of niet gaat hebben voor me.. Edit! Ik vernam zojuist dat deze grenswaarde altijd wordt aangegeven wanneer het thc betreft, de uitslag is dus wel gewoon negatief. Oftewel: er was niks aantoonbaar in mijn urine. Hoera!"
"Beste forummers, Ik zit even met het volgende... ik ben onlangs begonnen met rijlessen en heb hiervoor natuurlijk ook mijn eigen verklaring moeten inleveren. Op deze verklaring heb ik o.a. aangegeven in het verleden met middelenmisbruik te maken gehad te hebben. Daarnaast heb ik ADHD. En gebruik ik overigens nog elk weekend nog wel het een en ander op feestjes.(coke of speed- dit weet het cbr natuurlijk niet) Nu heeft het CBR mij uitgenodigd om op gesprek te komen bij een ADHD-psychiater die vast gaat stellen of ik wel rijgeschikt ben. Dat even terzijde..want bij de bevestiging van de afspraak met de psych stond dat er ook een formulier voor een laboratoriumonderzoek mijn kant op komt. Ze willen dus mijn bloed gaan testen??? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En wat kan ik doen om een beetje positief uit deze test te komen, oftewel; hoelang blijven bepaalde middelen aantoonbaar in mijn bloed? Ik slik ook concerta- geeft dit niet dezelfde uitslag als amfetamines bij een bloedtest? Ik weet namelijk ook dat ze als het goed is je leverwaardes kunnen meten, bij bijvoorbeeld mensen die hun rijbewijs in hebben moeten leveren wegens rijden onder invloed- zij moeten een periode 'clean' blijven. Mij werd verteld dat ze zelfs van vorig jaar nog kunnen zien wanneer bij wijze van je verjaardag was- vanwege verhoogde leverwaardes... Help!! Tips?"