"Ik weet niet waarom, maar ik heb zin om dit te posten. Waarschijnlijk interesseert dit niemand, maar wie houdt me tegen? Het is ook een kans om eens te schrijven. Ik deed dit redelijk graag in het middelbaar en krijg nu geen opdrachten meer. Alle kritiek is welkom.
Geschiedenis
Eerste alcohol
In het derde middelbaar zat ik een kleine school in een klein dorp en van uitgaan komt niets in huis(ik ben 14 en een half). We hebben een groepje van een stuk of 8 hechte vrienden. Een vriend zijn broer en zus(tweeling) hebben hun plechtige communie, het is blijkbaar een excuus om een groot feest te geven, we worden allen uitgenodigd.
Die vriend, Sander, heeft een soort van chalet als garage, met op de bovenste verdieping een chill-room. Dit is de eerste keer dat ik bij hem ben, en vind het geweldig, hij heeft een pooltafel, een redelijk grote tv, enkele consoles,...
Eerst drinken we schuimwijn op het feest, gevolgd met sangria en uiteindelijk drinken we bier(want dat is wat echte mannen drinken ). We stelen een bak en gaan terug naar de chalet.
Voor ons allemaal was dit waarschijnlijk de eerste keer dat we echt dronken waren.
Het jaar erna geeft hij nog enkele feestjes, de ene al gekker dan de andere.
Op één ervan had John iets mee waarvan hij dacht dat het een nieuwe soort Bacardi Breezer was. En dat was het. Alleen had het 20% alcohol ipv 6%. Stoer als we zijn drinken we enkele shotjes, en niet veel later begint John(die altijd redelijk moet opvallen) zich minder lekker te voelen. Hij drinkt een beetje water, maar opeens is zijn maag het beu en loopt naar het balkon van de chalet en geeft over op de wagen van Sander zijn ouders.
Eerste wiet
Op het einde van het vierde jaar beslissen we in groep dat we zin hebben om eens wiet te proberen. Tijdens de examens praten we over niets anders. Een vriendin die in Brugge(de grote stad) op school zat had al eens gepraat over wiet en zij ging er voor ons kopen. Ik meen mij te herinneren dat het €25 was voor 5 gram, maar het nooit echt 5gram was(ik voelde me meteen opgelicht). Ik wist echter niets ervan en ging akkoord. 25 euro gedeeld door de 5 mensen die meededen was het redelijk goedkoop. Ik weet wel dat ik redelijk paranoia was en altijd meteen de berichtjes omtrent wiet verwijderde.
De examens zijn bijna gedaan, en ik ga om de wiet. Ze geeft het heel subtiel. Ik ben zo bang dat iemand het zal zien, bedank haar en vertrek naar huis. Man dat ruik je hard. Thuisgekomen draai ik het in een wikkel toiletpapier en verstop het in een tupperware pot.
Het laatste examen is gedaan. De hele middag doen we dingen, maar ik kan enkel wachten op 's avonds. We bekijken wat tutorials op youtube over hoe je moet rollen. Lore ging voor blaadjes, tabak en tipjes zorgen. Een kans om te oefenen krijg ik dus niet.
Rond de middag gaan we naar de chalet, gaan om frieten en eten op ons gemak. De meisjes waren gaan shoppen en komen dus pas later. Opeens zijn ze daar.
Ik en Lore zijn het meest enthousiast, een 3 tal anderen willen best meedoen, nog een 4 tal anderen zijn niet tegen, maar ze gaan zeker niet meedoen.
We nemen de laptop erbij en beseffen dat onze wiet te groot is om in dat blaadje te passen. Enkele youtube filmpjes later ontdekken we dat je een crusher ofzo nodig hebt.
De wiet wordt met de hand versnipperd. Een half uur en tien blaadjes later hebben zowel ik als lore een joint gerold. We gaan naar buiten en beginnen de eerste met z'n vijven op te roken. Enkel Lore, die soms rookt, kan inhaleren. De rest en ik hoesten verschrikkelijk. Lore is ook de enige die er iets van voelt. Nuja, niet erg. We hebben nog heel wat wiet. Ik probeer een sigaret te roken met het trucje van "oooooooooooooooooh, mama is daar" en het werkt. We rollen nog enkele joints en ook ik word high. Dat denk ik tenminste. Misschien was het placebo effect, maar dat zullen we nooit weten.
Meer genot
In het vijfde middelbaar moeten we veranderen van school. Onze school gaat slechts tot het 4e middelbaar voor ASO. Onze wereld gaat open. We leren allemaal heel wat nieuwe mensen kennen, zeker ik, die in een alleen in een nieuwe klas zit. Ik zat in de populairste klas, en het uitgaan begint. Ik werd pas 16 in december, dus uitgaan was redelijk lastig aangezien ik niet telkens binnengeraak. Eind september is er Leffinge Leuren, een klein festival, maar omdat al mijn nieuwe klasgenoten en oude vrienden er zullen zijn ga ik ook.
Dit festival is één van de dagen dat mijn leven is veranderd. Ik ontdek er live muziek(wat ik geweldig vindt), in combinatie met hoge hoeveelheden alcohol(ook tof) en mijn tweede keer wiet.
Enkele vrienden van de scouts zitten in een andere school, en op de camping ga ik naar hen toe. Ik krijg er zomaar joints van onbekende mensen en vraag of ik er iets voor moet teruggeven.
- "Je moet om bier gaan"
* "Ahn, umm, ik heb geen bier meer"
- "Daar in die tent bedoel ik"
Okay, ik rook hun wiet, ik drink hun drank, mensen zijn best tof.
Deze keer ben ik wel redelijk high, maar voor de rest gebeurd er niet veel.
Een half jaar later is er de 100 dagen fuif(100 dagen voor het einde van het schooljaar) van de zesdes en ik ga ook. Samen met twee gasten rook ik voor de derde keer in m'n leven wiet. Niets speciaals. Tot een maand later. Het blijkt dat heel wat mensen in school wiet roken. Niet alleen de vijfde- en zesdejaars, maar zelfs vierdejaars. Enkele leerkrachten vinden dat ze actie moeten ondernemen en beginnen een razzia. Al de mensen in mijn klas waren mensen die uitgingen en dus ook soms eens wiet rookten. Iedereen wordt ombeurten weggeroepen tijdens een klasgesprek over alcohol en drugsgebruik bij jongeren in de les engels. De ironie.
Ook ik moet gaan. Ik wist nog bijna niets over wiet en mocht ik nu mogen teruggaan naar dat moment zou ik het volledig anders aanpakken. Het ging ongeveer als volgt:
Ze vroegen me of ik wist wat wiet was, hoeveel je ongeveer ervoor betaalde, of het slecht was, ...
Toen vroegen ze me een bepaald moment dat ik wiet had gerookt. Ze doelden op die laatste keer op de honderd dagen fuif. Ik was met twee mensen toen en één ervan had me dus geklikt. Ik bleef ontkennen en zei dat ik enkel op LL wiet had gerookt met mensen die niet op school zaten. Opeens dreigen ze om mijn ouders op te bellen, maar ze geven me de kans om het zelf te vertellen. Ik mag terug gaan.
Die avond ga ik naar mijn vaders kamer en zeg hem dat ik eens wiet heb gerookt. Hij zegt dat hij het zelf ooit nog heeft gedaan en er niets aan vond. Hij vraagt me of ik het tof vind en ik denk dat ik toen beloofd heb dat ik het nooit meer zal doen.
Een volledige verdere geschiedenis zou saai zijn, dus kies ik er enkele moment uit.
Leffinge leuren 2008: mijn tweede festival
Ik kom toe en begin meteen met een bacardi cola of twee. Daarna rook ik een beetje wiet. Wanneer de bands beginnen die we willen zien vertrekken we. Mijn zintuigen werken niet meer goed. Ik noem het het snapshot effect. Alsof ik alleen maar foto's zie. Goose(Kortrijkse elektro rock band) begint te spelen en ik word gek. Beste feestje ooit.
De tweede avond ben ik redelijk dronken en high. We zitten in een kring en de meesten drinken wijn uit de zak van zo'n kratje. Ik hou het bij mijn bacardi. De voorzitter van de studentenraad, die redelijk gerespecteerd is, is er ook. Opeens ligt hij op de grond met Liesbeth te kussen. Twee minuten later is Liesbeth weer weg. Dries zit terug recht en was blijkbaar in slaap gevallen. "Was het zo saai misschien?" lacht iemand, terwijl dries verward rond zich kijkt "Wat is er net gebeurd?" "Je hebt Liesbeth net binnengedaan en toen is ze weggewandeld" "KUT" is zijn antwoord "dit komt niet meer goed" en hij gaat gaan slapen.
De rest blijft nog even zitten en lachen, ik rook nog een jointje met Lore. Even later komt Liesbeth volledig verward en zonder schoenen terug. "uhm, wat is er met je schoenen gebeurd?" "D'r was brand en ik ben weggelopen en nu ben ik hier". Even later ontdekken we dat ze in slaap was gevallen in iemand's tent, er een compressor was om luchtmatrassen op te blazen. Die compressor werkte op benzine en die gasten zaten er mee te klooien. Het is uit de hand gelopen. De tent waar Liesbeth in sliep is in brand geschoten. En nu was ze terug ons probleem. We hadden Liesbeth niet meer zo graag.
Het volgende dat ik herinner is dat Liesbeth op de grond ligt te beven. Ze stottert een verhaal dat ze pillen heeft genomen. Iedereen is redelijk dronken, high of beide. Enkele mensen blijven redelijk serieus. Ik vond Liesbeth niet zo tof en krijg opeens een enorme lachkick. Liesbeth begint nog harder te trippen, begint namen te stotteren, waaronder de mijne. "J-J-J-J-AN... J-J-Jan". Mijn lachkick eindigt abrupt en ik kijk naar haar. "We zouden haar best naar de EHBO brengen, ze ligt te rillen en beven" "Fuck dat" zeg ik "We gaan haar naar de EHBO brengen terwijl ze onze namen roept, pillen heeft genomen en ik dronken en high ben? No way, het gaat wel uitwerken. Geef haar water en leg haar in een tent."
Ik neem niet vaak de leiding en iedereen kijkt raar naar me. Ze beslissen Dries te halen, hij is redelijk volwassen. Iemand gaat naar Dries' tent en blijkbaar was hij nog met twee anderen wakker en aan het drinken. Hij komt tot bij onze cirkel en begint te lachen. Even later valt hij om. Dries is niet zo verantwoordelijk
Uiteindelijk besluit ik dat ze mijn verantwoordelijkheid niet is. Een goeie vriend van mij voelt zich wel verantwoordelijk en blijft maar zagen. Ik bel enkele mensen, maar niemand heeft zin om zich te moeien. Bovendien was het waarschijnlijk al 4-5u.
Het kan me niets meer schelen en ik kruip in m'n bed. De volgende ochtend blijkt dat ze nog gebraakt heeft(roze Iemand die weet of dit van bepaalde pillen kan zijn? Misschien rode wodka, ik heb er geen idee van). Uiteindelijk hebben ze haar naar de ehbo gebracht, die haar naar het ziekenhuis heeft gebracht, waar ze haar maag hebben leeggepompt.
Pukkelpop 2009: Mijn eerste grote festival
Ik heb even geen zin meer om te schrijven. wordt vervolgd(titel enkel gezet omdat ik de volgende keer weet waar ik over moet schrijven"
In: hoe ik begonnen ben met drugs
1-1-2024