Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKernkabinet België eens over drugscommissaris

Kernkabinet België eens over drugscommissaris

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lemmy zei:
Bart De Wever en Georges Louis Bouchez willen het leger inzetten...

Geen énkele journalist durft zeker die eerste niet confronteren met het feit dat de war on drugs in bvb de VS en Mexico totaal niet heeft gewerkt. In Colombia gaan er stemmen voor een totaal andere aanpak op...

Ik stoor me ook aan het feit dat men alle drugs maar op één hoopje gooit, net als alle gebruikers.

Voor de rest: ik deel graag nog even deze leuke meme met jullie:

Klik om te vergroten...
Zalige afbeelding 🙈
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lemmy zei:
Geen énkele journalist durft zeker die eerste niet confronteren met het feit dat de war on drugs in bvb de VS en Mexico totaal niet heeft gewerkt
Klik om te vergroten...
In de VS is het helemaal een grap, zolang je daar maar belasting betaald vinden ze het prima.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Anunnaki zei:
In de VS is het helemaal een grap, zolang je daar maar belasting betaald vinden ze het prima.
Klik om te vergroten...

De war on drugs begon in 1972 daar.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zoals de drug czar in de VS er al lang voor zorgt dat er daar niks meer te krijgen is. Dat ook de linkse partijen hier mee akkoord gaan snap ik dus niet.

De dood van dat kind wordt op een schurfterige wijze misbruikt.

www.standaard.be

Kernkabinet eens over nationaal drugscommissaris

Het federale kernkabinet is het vrijdag principieel eens geraakt over het voorstel van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) om een nationaal drugscommissaris aan te duiden. Dat bevestigt ook haar kabinet.
www.standaard.be www.standaard.be
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Zoals de drug czar in de VS er al lang voor zorgt dat er daar niks meer te krijgen is. Dat ook de linkse partijen hier mee akkoord gaan snap ik dus niet.

De dood van dat kind wordt op een schurfterige wijze misbruikt.

www.standaard.be

Kernkabinet eens over nationaal drugscommissaris

Het federale kernkabinet is het vrijdag principieel eens geraakt over het voorstel van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) om een nationaal drugscommissaris aan te duiden. Dat bevestigt ook haar kabinet.
www.standaard.be www.standaard.be
Klik om te vergroten...

Nu moet er even op een incident gereageerd worden door te laten zien dat ze er 'iets' aan doen. Dat iets is dan een oppervlakkige maatregel die even snel genomen kan worden en die aansluit bij de gewone gang van zaken; een versteviging van de status-quo. Of dat werkt of niet is onbelangrijk. Want als het structureel mis gaat dan kun je bovenstaand trucje blijven uitvoeren om steeds je macht te verstevigen, verantwoordelijkheden af te wentelen, en daarmee steeds weer het probleem creëren wat aan de basis ligt van je autoriteit.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bart De Wever en Georges Louis Bouchez willen het leger inzetten...

Geen énkele journalist durft zeker die eerste niet confronteren met het feit dat de war on drugs in bvb de VS en Mexico totaal niet heeft gewerkt. In Colombia gaan er stemmen voor een totaal andere aanpak op...

Ik stoor me ook aan het feit dat men alle drugs maar op één hoopje gooit, net als alle gebruikers.

Voor de rest: ik deel graag nog even deze leuke meme met jullie:

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lemmy zei:
Geen énkele journalist durft zeker die eerste niet confronteren met het feit dat de war on drugs in bvb de VS en Mexico totaal niet heeft gewerkt.
Klik om te vergroten...
De War on Drugs werkt perfect daar.

De doelstellingen zijn alleen anders dan wat men publiekelijk beweert. Ze zeggen dat het gaat om de volksgezondheid te verbeteren en criminaliteit verminderen. Maar dat zijn voornamelijk sociaal-wenselijke doelen die moeten verhullen welk smerig machtsspelletje er gespeeld wordt. President Nixon begon met de War on Drugs om de Vietnamoorlog te 'redden' (lees: een onwinbare oorlog voort te zetten zodat hij herverkozen kon worden), zijn oppositie buiten spel te zetten, en tegelijkertijd meer macht naar zich toe te trekken.

Als je de War on Drugs bekijkt vanuit Nixons perspectief, dan loopt het gesmeerd.

Je kan voorkomen dat de commies invloed weten te winnen, je kan jezelf meer machtsmiddelen geven, en je kan subculturen onderwerpen aan de logica en hierarchie van je old boys network.

Wat wil je nog meer?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lemmy zei:
Geen énkele journalist durft zeker die eerste niet confronteren met het feit dat de war on drugs in bvb de VS en Mexico totaal niet heeft gewerkt.
Klik om te vergroten...
Er zijn overigens wel journalisten die dit aankaarten hoor.

Lees bijvoorbeeld het boek The Most Dangerous Man in America: Timothy Leary, Richard Nixon and the Hunt for the Fugitive King of LSD.
Echt een fantastisch boek over die tijd van Nixon vs de Hippies die ten grondslag ligt aan ons huidige internationale drugsbeleid.

www.goodreads.com

The Most Dangerous Man in America: Timothy Leary, Richa…

From Bill Minutaglio and Steven L. Davis, authors of th…
www.goodreads.com www.goodreads.com

Een andere aanrader is het boek Chasing the Scream van Johann Hari. Over hoe het Amerikaanse drugsbeleid steeds verstevigd werd dankzij Harry Anslinger die aan de lopende band nepnieuws verspreidde over het gevaar van drugs.
www.goodreads.com

Chasing the Scream: The First and Last Days of the War …

New York Times Bestseller It is now one hundred years …
www.goodreads.com www.goodreads.com

Van het boek is ook een verfilming gemaakt: The United States vs Billie Holiday.

Er zijn zelfs sociaal wetenschappers die haarfijn uitleggen wat het Amerikaanse belang is van de War on Drugs in landen zoals Mexico.

Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico on JSTOR

JULIEN MERCILLE, Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico, Third World Quarterly, Vol. 32, No. 9 (2011), pp. 1637-1653
www.jstor.org www.jstor.org

Maar inderdaad zijn er nog veel meer mensen die dat soort publicaties straal negeren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Maar inderdaad zijn er nog veel meer mensen die dat soort publicaties straal negeren.
Klik om te vergroten...
Oh en nog een goede tip is Kill the Messenger. Een film met waargebeurd verhaal over een journalist die per ongeluk ontdekt dat de CIA drugshandel aanwakkert om zo guerillabewegingen in het buitenland te voorzien van steun.

En journalistieke nieuwsmedia die zich tegen die journalist keren.

L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Er zijn overigens wel journalisten die dit aankaarten hoor.

Lees bijvoorbeeld het boek The Most Dangerous Man in America: Timothy Leary, Richard Nixon and the Hunt for the Fugitive King of LSD.
Echt een fantastisch boek over die tijd van Nixon vs de Hippies die ten grondslag ligt aan ons huidige internationale drugsbeleid.

www.goodreads.com

The Most Dangerous Man in America: Timothy Leary, Richa…

From Bill Minutaglio and Steven L. Davis, authors of th…
www.goodreads.com www.goodreads.com

Een andere aanrader is het boek Chasing the Scream van Johann Hari. Over hoe het Amerikaanse drugsbeleid steeds verstevigd werd dankzij Harry Anslinger die aan de lopende band nepnieuws verspreidde over het gevaar van drugs.
www.goodreads.com

Chasing the Scream: The First and Last Days of the War …

New York Times Bestseller It is now one hundred years …
www.goodreads.com www.goodreads.com

Van het boek is ook een verfilming gemaakt: The United States vs Billie Holiday.

Er zijn zelfs sociaal wetenschappers die haarfijn uitleggen wat het Amerikaanse belang is van de War on Drugs in landen zoals Mexico.

Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico on JSTOR

JULIEN MERCILLE, Violent Narco-Cartels or US Hegemony? The political economy of the 'war on drugs' in Mexico, Third World Quarterly, Vol. 32, No. 9 (2011), pp. 1637-1653
www.jstor.org www.jstor.org

Maar inderdaad zijn er nog veel meer mensen die dat soort publicaties straal negeren.
Klik om te vergroten...

Dat laatste boek heb ik gisteren aan mijn "to read" catalogus toegevoegd. :sunglasses:
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11

Ja tuurlijk joh.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Grapperhaus intensifies
Screenshot_20230114-230601-256.png

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."