Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTip!: Alela Diane - mijn folkheldin in wording

Tip!: Alela Diane - mijn folkheldin in wording

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Thanks for "To be still", cronos! Heerlijke plaat (:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alela Diane is een nieuwe ster aan het folkfirmament. Haar muziek is een kruising tussen het vroegere werk van Bob Dylan en Joni Mitchell, maar toch eigenlijk ook weer helemaal niet, want daarvoor is haar stijl te eigen.

Ik heb haar debuut cd, The Pirate's Gospel, en daar staan een aantal pareltjes op - en toegegeven, ook een paar nummers die gewoon gemiddeld zijn. Ik persoonlijk denk en hoop dat ze nog kan groeien, en dat ze in de toekomst echte folkklassiekers gaat afleveren, als ze dat nu al niet doet. En uiteraard schrijft ze haar eigen nummers.
En o ja, ik ben ook nog verliefd op haar. :rolleyes: :hearteyes:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mABNUIaiuBQ&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mABNUIaiuBQ&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
c
cronosLid
01-01-2024, 00:00
#3
wow,mooi liedje :grin: ,heb vlug eens haar discografie bekeken,jammer dat ze nog steeds geen nieuwe cd heeft uitgebracht :openmouth:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey! Leuk dat zo'n topic ook nog daadwerkelijk iemand aanzet tot het luisteren (en zelfs kopen) van deze muziek.

Idd, simpel (of op een bepaald soort manier eenvoudig te noemen.) Toen ik de cd voor 't eerst hoorde, schrok ik wat van de rauwheid van haar stem. Maar al snel vond ik dat, dat juist ideaal samenging met de zoetheid van sommige teksten. :smoke:
Apart is dat ik op youtube ook nummers van haar ben tegengekomen die ik prachtig vind, maar die helemaal niet op deze cd staan, maar wel op een vinyl plaatje, met een oplage van 500 ofzo. Ik hoop dat sommige van deze nummers nog is op een officiële cd uitkomen.

bijvoorbeeld dit nummer, Lady Divine:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kiS5KBYLFBg&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kiS5KBYLFBg&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
c
cronosLid
01-01-2024, 00:00
#5
heb haar cd nu ook in bezit :) simpel maar mooi :hearteyes:
c
cronosLid
01-01-2024, 00:00
#6
ja dit liedje klinkt ook goed :grin: :nota:openmouth:p mijn cd staan er 11 nummers ,had beter de cd gekocht met de bonustracks(daar staan er 14 nummers op) :flushed:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zag net dat binnenkort haar 2e album uitkomt. To Be Still geheten. Bij bol.com is ie vanaf de 18e verkrijgbaar. Waarschijnlijk bestel ik hem wel in de loop van deze maand. Op nu.nl zag ik een recensie die gematigd positief was. De recensent vond het vooral jammer dat ze nu begeleid werd door meer instrumenten, en dat het dus wat minder kaal (rauw) is. Maar hij eindigt wel met deze alinea: " Toch kan 'To Be Still' rustig ingeslagen worden. Diane's tweede mag dan niet zo aangrijpend als 'The Pirate's Gospel' zijn, het is toch zeker een plaat die de middelmaat ruimschoots ontstijgt en een uitzonderlijke vocaliste en bekwaam songwriter laat horen."

Hier alvast een nummer (met prachtige clip) van haar nieuwe album. Het klinkt mij erg goed in de oren:
:hearteyes:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/G-_-l_NaDcw&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/G-_-l_NaDcw&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Maar voor het evenwicht wil ik deze 'mooie' reactie van een youtuber ook even plaatsen: "[...]the first time the drums kicked in, I nearly cried [...] "
En dat is dus negatief bedoeld. :grin: En ik moet zeggen, ik heb wel een klein beetje begrip voor deze reactie, in de zin dat ik begrijp dat het voortkomt uit de angst dat het hele album overgeorkestreerd is. Hopelijk is het album als geheel niet dermate gelikt dat de angst om een steekje te laten vallen volledig ingekapseld is.

Na ja, we wachten af. Ik zie dat Tatted Lace ( http://www.youtube.com/watch?v=bIPZga_H9Yc ) er ook opstaat, dus dat is opzich al reden genoeg om het album aan te schaffen - tenzij ze het gepresteerd hebben om dit nummer met een compleet strijkorkest op te pimpen. (nah, dat zullen ze toch niet gedaan hebben?) :rolleyes: :grin:
c
cronosLid
01-01-2024, 00:00
#8
gewoonweg downloaden of kopen deze cd!!!een must voor liefhebbers die eens rustige muziek kunnen appricieren :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wauw klinkt goed zeg! Ik ben sinds mn geboorte al grootgebracht met (schotse) folk en na een tijd begint dat snel te vervelen dus dit is wel zeker een frisse wind! Thanks om te delen :)
c
cronosLid
01-01-2024, 00:00
#10
ExceptionalInsight zei:
Thanks for "To be still", cronos! Heerlijke plaat (:
Klik om te vergroten...
no problem :wink:
persoonlijk vind ik hem ietske beter dan de debuut cd.
t
timmaniacLid
01-01-2024, 00:00
#11
leuke muziek!

to be still, echt toffe plaat.

Die eerste vind ik ook tof, alleen ik hou wel van een beetje aankleding.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vandaag via bollll.com binnen gekregen. De eerste indruk is zeker wel positief.
Maar haar debuut maakte op mij wel wat meer indruk. Die nummers hadden wat meer urgentie, vooral door haar rauwe gezang en gedurftheid. Het is nu wat meer gepolijst.

Is haar eerste cd een koude winteravond bij het haardvuur, in een vervlogen tijd, zeker tweehonderd jaar terug, terwijl een weerwolf in de verte huilt. Dan is haar tweede cd een zwoele nazomerdag aan een traag riviertje, waar men uitrust na een middagje fossielen zoeken, terwijl af en toe een sluierwolkje de ondergaande zon bedekt. :grin:

Allebei heeft het z'n charme. :)

edit: net voor de 3e keer Lady Divine gehoord. Deze keer lekker hard. Man wat een warmte! Mijn persoonlijke favoriet van het album.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."