Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMao-remmer: Roken of Oraal?

Mao-remmer: Roken of Oraal?

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het ´mao-enzym´ in de maag breekt bepaalde stoffen af (b.v. dmt-achtige stoffen zoals die in paddo´s te vinden zijn.) En om te voorkomen dat die worden afgebroken kan iemand een mao-remmer nemen. Bijvoorbeeld passiebloem. Hier kan thee van gezet worden, maar het kan ook gerookt worden.

Mijn hoofdvraag is: Heeft het roken van een mao-remmer (b.v. passiebloem) in principe dezelfde werking als orale inname, namelijk dat het het afbreken van bepaalde stoffen in de maag tegengaat? Het zal dan wel via de bloedbaan in contact komen met de maag, waar het zijn werk verricht.

En verder ben ik ook nog wel benieuwd of het mao-enzym ook nog werkzaam is buiten de maag, bijvoorbeeld in de hersenen.

bvd,
:)
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#2
kapitein-x zei:
En verder ben ik ook nog wel benieuwd of het mao-enzym ook nog werkzaam is buiten de maag, bijvoorbeeld in de hersenen.
Klik om te vergroten...
MAO is aanwezig in (vrijwel?) alle cellen in het lichaam. Een gerookte MAOI zal waarschijnlijk nog steeds effectief zijn, hoewel de extra hoeveelheid MAO in het spijsverteringskanaal misschien minder efficient wordt geblokkeerd, hierover ben ik niet zeker.
In tabak zitten in ieder geval ook enkele MAO-remmers, die ervoor zorgen dat de nicotine werkzaam wordt. Het werkt dus in ieder geval wel als je de bijbehorende psychedelica ook rookt (DMT bijvoorbeeld), ik weet niet hoe het zit als de andere stoffen gewoon oraal worden ingenomen maar vermoed dat de MAOI dan ook gewoon effectief zal zijn.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#3
^Bedankt voor je info, dat zet me al iets meer op het goede spoor.

Ik begrijp als iemand dmt rookt dat er dan geen mao-remmer nodig is, dit in tegenstelling tot wanneer iemand een dmt-houdende stof oraal inneemt - want dan is er dus wel een mao-remmer nodig. Mijn vraag gaat dus over orale inname van een dmt-houdende stof (of sterk verwante stoffen, want het schijnt dus dat in paddo´s ook dmt-achtige stoffen zitten die dus ook deels worden afgebroken in de maag, tenzij je een maoi neemt.)

Uiteindelijk vindt de psychedelische werking plaats in de hersenen, lijkt mij. Als je een dmt-houdende stof rookt dan bypass je dus de maag en kan het direct (ik neem aan via de bloedbaan) naar de hersens gaan. Dan heb je dus geen last van mao´s (of tenminste een stuk minder.) Maar als je het oraal inneemt dan gaan de dmt-stoffen amper naar de hersens omdat het in de maag wordt afgebroken. Blijkbaar zijn hier dus heel veel mao´s werkzaam?

Dus eigenlijk wil ik de werking van een mao-remmer (wanneer gebruikt bij een dmt-stof) wel is iets meer in detail weten (met wikipedia enzo kom ik niet verder.)
En in deze context ben ik dus benieuwd of het zo is dat wanneer je b.v. bij paddothee een mao-remmer wilt nemen het idd zo is dat orale inname effectiever is dan roken (want dit moet dan via de bloedbaan in de maag komen, en is dus minder direct dan orale inname.)
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een MAO-remmer kan ook helpen bij gerookte psychoactieven, omdat MAO ook in zenuwcellen aanwezig is (dus ook in de hersenen), maar inderdaad, bij orale inname is een MAOI veel belangrijker dan bij een gerookt psychedelicum. Dit komt inderdaad doordat (bijvoorbeeld) de DMT in ayahuasca een veel langere weg moet afleggen door het lichaam dan gerookte DMT, die direct door de longen in de bloedbaan wordt opgenomen, en zo veel minder met het enzym in aanraking komt voordat de DMT de hersenen bereikt.
MAO-A is verder inderdaad vooral aanwezig in de maag en lever, ik weet eerlijk gezegd niet of een gerookte MAO-remmer daar voldoende aanwezig zal zijn om evenveel effect te hebben als een oraal ingenomen MAOI. Het lijkt me logisch dat het bij paddothee het handigst zou zijn om de MAO-remmer ook oraal in te nemen, maar dit is een beetje een gok :smoke:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gewoon oraal innemen, is echt veel te veel om te gaan roken.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#6
Einstein zei:
[...] bij orale inname is een MAOI veel belangrijker dan bij een gerookt psychedelicum. Dit komt inderdaad doordat (bijvoorbeeld) de DMT in ayahuasca een veel langere weg moet afleggen door het lichaam dan gerookte DMT, die direct door de longen in de bloedbaan wordt opgenomen, en zo veel minder met het enzym in aanraking komt voordat de DMT de hersenen bereikt.
Klik om te vergroten...
Oke, bedankt het is nu een stuk duidelijker voor mij. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat mao-enzymen zich in principe in heel het lichaam bevinden, en dus in kleine mate ook hun invloed hebben op bijvoorbeeld gerookte dmt, maar pas echt hun invloed doen gelden bij orale inname van dmt omdat de mao-enzymen dan langer de tijd hebben om hun afbrekende werk te doen.

En, btw: Ik me er iets bij voorstellen dat bij paddothee orale inname van een maoi de voorkeur verdient boven het roken daarvan. Omdat bij orale inname van de maoi deze langer werkzaam zal zijn (neem ik aan), wat dus goed combineert met de paddothee.

Hoewel de topic-titel het wel doet vermoeden is dit voor mij trouwens niet echt een praktijkvraag, want ik zal zelf niet snel iets roken - doe mij maar een theetje :) . Maar ik ben vooral benieuwd hoe dat ´mao-remmer gebeuren´ nou ongeveer in elkaar steekt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."