Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn ervaring met de White vein Kratom als mogelijke ADD-medicatie.

Mijn ervaring met de White vein Kratom als mogelijke ADD-medicatie.

13 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
S
SkeptaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb zelf ook adhd en heb heel veel last van bijwerkingen. Heb nu al ritalin, concerta, dex en bupropion geprobeerd. Miss toch maar tijd voor zo'n oplossing
A

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AcidWarrior
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hello mede DF-ertjes,

Zoals sommigen onder jullie wel al weten ben ik ‘meestal afwezig’, ’t is te zeggen: fulltime ADD’er.

Wat betekent ADD voor mij? Hoe beïnvloedt het mijn dagdagelijkse leven?

In grote lijnen:
  • meestal een gebrek aan concentratie; enerzijds afleiding van buitenaf door vanalles te zien, horen, ruiken, voelen. De buitenwereld komt ongefilterd binnen. Anderzijds afleiding van binnenuit door gevoelens, gedachten. Af en toe dan weer hyperfocus, als iets me ‘grijpt’, beroert, passioneert;
  • constante chaos: verlies van overzicht en structuur, moeite met dingen organiseren, dingen vergeten en verliezen, altijd te laat komen;
  • vaak sensorische overprikkeling wat soms zorgt voor angst, stress, humeurschommelingen.
Sommige symptomen vloeien natuurlijk voort uit andere symptomen, terwijl andere verschijnselen eerder op zichzelf staan.


Hoe pak ik m’n ADD aan?

Vooral via medicatie, en af en toe via therapeutische begeleiding voor wat ‘tips & tricks’ i.v.m planning & structuur.

Jaren geleden schreef de psychiater me Ritalin voor, maar dat vergrootte m’n hyperfocus nog meer en vooral de zware rebound deed m’n arts en ik voor een ander middel kiezen. Dit werd Dexamfetamine. Ik nam dit niet altijd op dagelijkse basis; tijdens drukke periodes wel (’s ochtends 9 mg, ’s middags 7,5 mg en soms ’s namiddags 5 mg), tijdens rustigere periodes helemaal niet of enkel op momenten dat ik rust en focus nodig had.

Dex bevalt/beviel me een pak beter dan Ritalin. Veel minder last van hyperfocus en rebound, rust in m’n hoofd omdat er een soort van ‘filter’ wordt toegevoegd. Echter: het bleef redelijk moeilijk om m’n leven te organiseren en structureren en wat écht de doorslag gaf om iets anders te proberen: als ik na 15u nog een zeer lichte dosis nam, raakte ik erg moeilijk in slaap ’s avonds. Hetgeen al snel tot een vicieuze cirkel kan leiden, als je niet oplet. Op den duur ben je steeds moe, licht angstig en nemen de humeurschommelingen toe, omdat je over een lange periode veel te weinig slaapt. Om nog maar te zwijgen over je nog slechtere concentratie. Etcetera.

Dus stopte ik een tijdje met Dex en toevallig bracht een kennis me in contact met Kratom. Hij heeft zeer goeie ervaringen met Red vein Kratom, als afkick hulp bij z’n opiaatverslaving. Hij had ook de Green en White vein geprobeerd en vond de White veel te speedy en opgefokt aanvoelen bij hem. Hij ervoer het niet als een opiaat (of iets in die richting), maar vooral als een amfetamine (waar hij erg gevoelig voor is).

Na wat research kwam ik erachter dat de witte Kratom niet enkel op de dopamine- receptoren werkt (zoals o.a. (dex)amfetamine), maar ook op de GABA-receptoren. En net dat laatste vond ik interessant, want een verhoogde afgifte vd. GABA heeft een positieve invloed op vermindering van angst en stress.

Zo’n anderhalve maand geleden besloot ik de Kratom een kans te geven, als alternatief v. Dexamfetamine. Concreet koos ik voor 2 soorten: de Borneo White vein Kratom en de Maeng Da white Kratom, allebei besteld bij een Nederlandse online smartshop.

De eerste poging nam ik 2 gram Borneo, op een nuchtere maag en na een nacht met te weinig slaap. Dit draaide uit op een regelrechte ramp: misselijk, duizelig, trillende handen. Na iets te eten voelde ik dan toch iets van energie. Ik zette alles op een rijtje waarom het, naar mijn gevoel, misgelopen was en ondernam na een paar dagen een tweede poging. Dit keer goed uitgeslapen en op een volle maag 1,5 gram Maeng Da white Kratom. En dit viel ineens prima!

D.w.z.:
  • in de eerste fase (3-4 uur) een energiek gevoel, zowel fysiek als mentaal, zin om met dingen aan de slag te gaan. Helder denken (de mist klaart op). Goedgezind en sociaal, vriendelijk naar de omgeving toe. Helemaal niets van hyperfocus, maar probleemloos switchen van m’n aandacht tussen verschillende taken;
  • in de tweede, laatste, fase (1-2 uur) eerder een gevoel van rust en ontspanning. Met als zeer belangrijk voordeel dat ik nu makkelijker in slaap val.

Nu, anderhalve maand later, neem ik het nog steeds regelmatig. Concreet: 1 x of 2 x 1,5 gram Maeng Da en dit gemiddeld 3 dagen/week.
  • ik merk dat mijn dagdagelijks leven nu georganiseerder, overzichtelijker loopt. ik handel en denk veel gestructureerder. En ik voel me gemotiveerd om dat zo te houden;
  • Ik heb geen hinder meer van angst en een stabieler humeur, ook in stressvolle situaties;
  • mijn slaapproblemen opgelost.
Ik voel niets van tolerantie (heb ik wel al snel bij Dex).

Kortom, ik ben erg tevreden over dit type Kratom, als FUNCTIONEEL middel welteverstaan. Voor recreatief gebruik is het te subtiel, kan ik me voorstellen.

Tot slot nog enkele bemerkingen:
  • ik bracht ondertussen m’n behandelaars (huisarts, therapeut en neuropsychiater) op de hoogte van dit nieuwe gebruik. De ene staat er al positiever tegenover dan de andere. Ik heb ook ingestemd met een regelmatige lichamelijke check-up;
  • ik voel momenteel niets van tolerantie of verslaving, maar wat wel of niet geldt voor mij, geldt natuurlijk niet voor iedereen;
  • hetzelfde voor gezondheidsklachten. Ik las al over schade aan maag, nieren, lever, psychoses, maar dit vnl. op Amerikaanse sites. Andere bronnen zeggen dan weer dat de Kratom verkocht in de VS ‘fake’ en schadelijk is en dat dit de negatieve berichtgeving verklaart. In ieder geval zou het natuurlijke goedje in Azië al eeuwenlang zonder veel problemen gebruikt worden.
Anyway, als ik plots Kratom-gerelateerde problemen zou ervaren, post ik dat op het forum.


Feel free om te reageren d.m.v. vragen, opmerkingen, ervaringen, …!
D
DrumCodeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Klinkt als een erg goede ervaring! Er is nog vrij weinig over kratom te vinden op het forum, dus bedankt voor het delen :)
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#4
Is dit denk je wat om het voor het stappen te nemen als extra energie boost?
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat apart dat je zoveel last van bijwerkingen had met Dex, ik neem dit nu ook sinds een maandje, 3x10mg per dag.

Enige wat ik herken is het moeilijker in slaap komen maar ik neem sinds kort 10mg melatonine voor het slapen en dit hielp wel, los daarvan heb ik eigenlijk totaal geen eetlust en ben volgens mij ondertussen al wel 5kg afgevallen maar dit lijkt langzaam bij te trekken.

Zou je zeggen dat dit een gezonder alternatief is op Dex? want verder zou ik geen reden hebben om over te stappen want ik ervaar alle positieve effecten al haha.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#6
Koffieboon zei:
Is dit denk je wat om het voor het stappen te nemen als extra energie boost?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het te subtiel is voor recreatief gebruik.
Vrienden van me hebben ook weleens een dosis dex v. 7,5mg van me geprobeerd en voelden daar niets van.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#7
AphexTwin zei:
Ik denk dat het te subtiel is voor recreatief gebruik.
Vrienden van me hebben ook weleens een dosis dex v. 7,5mg van me geprobeerd en voelden daar niets van.
Klik om te vergroten...

Nee kratom, dex ben ik bekend mee. Op een dosis van 15-20mg dex heb ik wel top avonden uit gehad. Ook wel 9u durende indoor feesten goed door kunnen komen op dex. Nadeel is dat je dan ook geen oog dicht doet, is gewoon net speed. Je kunt er persoonlijk ook wel net zo brak van worden.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
Koffieboon zei:
Nee kratom, dex ben ik bekend mee. Op een dosis van 15-20mg dex heb ik wel top avonden uit gehad. Ook wel 9u durende indoor feesten goed door kunnen komen op dex. Nadeel is dat je dan ook geen oog dicht doet, is gewoon net speed. Je kunt er persoonlijk ook wel net zo brak van worden.
Klik om te vergroten...
Had je die 15-20 mg oraal of nasaal genomen? Nasaal komt een stuk harder binnen.
Als je v. 15mg dex de nacht doorkomt, is een paar gram white Kratom mss wel effectief genoeg voor je. Houd er wel rekening mee dat je na een uur of 4-5 er slaperig van kan worden.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#9
AphexTwin zei:
Had je die 15-20 mg oraal of nasaal genomen? Nasaal komt een stuk harder binnen.
Als je v. 15mg dex de nacht doorkomt, is een paar gram white Kratom mss wel effectief genoeg voor je. Houd er wel rekening mee dat je na een uur of 4-5 er slaperig van kan worden.
Klik om te vergroten...
Lijkt me wel echt pijnlijk om dex te snuiven..
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anunnaki zei:
Wat apart dat je zoveel last van bijwerkingen had met Dex, ik neem dit nu ook sinds een maandje, 3x10mg per dag.

Enige wat ik herken is het moeilijker in slaap komen maar ik neem sinds kort 10mg melatonine voor het slapen en dit hielp wel, los daarvan heb ik eigenlijk totaal geen eetlust en ben volgens mij ondertussen al wel 5kg afgevallen maar dit lijkt langzaam bij te trekken.

Zou je zeggen dat dit een gezonder alternatief is op Dex? want verder zou ik geen reden hebben om over te stappen want ik ervaar alle positieve effecten al haha.
Klik om te vergroten...
Mijn grote struikelblok bij Dex is het slaapprobleem. Met Kratom is dat volledig opgelost en volgens mij kan ik me daardoor ook indirect beter organiseren, omdat ik nu o.a. dankzij een goede nachtrust de hele dag door voldoende energie heb.
Maar die melatonine vind ik een goeie tip van je. Ik ga het mss eens proberen met Dex.

Of Kratom een gezonder alternatief is dan Dex weet ik niet. Feit is wel dat Kratom een natuurlijk middel is en Dex chemisch is.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#11
Anunnaki zei:
Lijkt me wel echt pijnlijk om dex te snuiven..
Klik om te vergroten...
Ik heb Belgische Dex en die zit puur in een capsule. Is dus geen Nederlandse tablet Dex + bindmiddelen.
Maar voor alle duidelijkheid: heb het maar een enkele keer gesnoven —> loopneus, maar niet pijnlijk.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#12
AphexTwin zei:
Ik heb Belgische Dex en die zit puur in een capsule. Is dus geen Nederlandse tablet Dex + bindmiddelen.
Maar voor alle duidelijkheid: heb het maar een enkele keer gesnoven —> loopneus, maar niet pijnlijk.
Klik om te vergroten...
Ja dat had ik ook liever gehad.. hier heb je ze alleen in pil vorm en ook nog eens alleen in 2.5MG tenminste in mijn geval wel, wat dus betekent dat ik in totaal 12 pillen dex naar binnen werk op een dag :rolleyes:
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#13
AphexTwin zei:
Had je die 15-20 mg oraal of nasaal genomen?
Klik om te vergroten...

Oraal want de werken ze langer en je moet anders toch best een hoop poeder naar binnen werken in een keer. Makkelijker om paar van die kleine tabletjes weg te tikken.

Kratom wekt wel mijn interesse, maar een keer proberen als ik het tegenkom in de smartshop. Ga dan denk ik wel voor een iets lagere dosering van 1 gram, gezien m'n lichaamsgewicht.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#14
Koffieboon zei:
Oraal want de werken ze langer en je moet anders toch best een hoop poeder naar binnen werken in een keer. Makkelijker om paar van die kleine tabletjes weg te tikken.

Kratom wekt wel mijn interesse, maar een keer proberen als ik het tegenkom in de smartshop. Ga dan denk ik wel voor een iets lagere dosering van 1 gram, gezien m'n lichaamsgewicht.
Klik om te vergroten...
Let er dan wel op dat je 1 gram Kratom poeder neemt en niet 1 gram Kratom extract.

@Bas nam gisteren 1 gram 15 x extract en da’s dan wel sterker natuurlijk.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."