Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHersenschade ten gevolge van "badtrip" Truffels

Hersenschade ten gevolge van "badtrip" Truffels

6 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
V
Vesper005Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag Forum leden,

Context:
Afgelopen weekend nam ik voor de derde keer in mijn leven truffels. Ik was echter die dag niet super in vorm. Ik had een nog een beetje last van een kater van de dag voordien. Echter de truffels zouden vervallen en die bewuste zaterdag was het enige moment dat ik en mijn huisgenoot nog tijd hadden om een tripje te doen. Jaren geleden experimenteerden we al eerder met truffels, wat zorgde voor enkele prachtige ervaringen. Echter vorig weekend ging het helemaal mis. De truffels kwamen na een half uurtje al super intens binnen, ik werd enorm nerveus en wist niet goed meer wat ik moest doen. Tv kijken? Naar buiten? Even zitten? Toch maar staan? Ik werd super actief en zenuwachtig, relatief snel ook vrij angstig, ik had al snel spijt van het feit dat ik hoewel ik me niet super voelde toch had beslist om de truffels in te nemen.

Tijdens het hoogte punt van de trip geraakt ik vast te zitten in een zeer korte gedachtenlus. Ik kon nog slechts 3 dingen denken en kwam steeds terug op hetzelfde punt, ik voelde me gevangen en angstig... . Ik deed ook gedurende een hele tijd dezelfde handeling. Ik ging voor het raam staan, wandelde dan weer de trap op en zei dat ik moest slapen, kwam weer naar beneden even zitten, terug naar het raam, weer de trap op, etc,... zeer repetitieve handelingen dus.

Uiteindelijk ben ik dan toch in mijn bed geraakt en heb ik daar de rest van het meest intense deel van de trip uitgezeten. Ik weet praktisch niets meer van die uren maar mijn vrienden verklaarden dat ik me zeer angstig gedroeg en dat ik steeds hetzelfde bleef vragen.

Probleem:
Sinds de trip voel ik me niet meer hetzelfde. Eerst dacht ik dat dit te wijten was aan een zware verkoudheid die de dag na de trip verder was doorgebroken maar die is ondertussen ook over maar het nare gevoel blijft. Ik heb last van rare sensaties in mijn achter en voorhoofd. In het algemeen voelt mijn hoofd ook zwaar aan, een beetje zoals bij een griep. Ik moet serieus moeite doen om normaal te presteren. Ik kan met niet van de indruk ontdoen dat mijn cognitieve vermogen een beetje verminderd is.

We zijn nu 3 dagen verder, ik ging er vanuit dat ik gewoon wat moest rusten en dat dit wel vanzelf zou overgaan. Echter enkele minuten geleden zat ik weer op mijn bed zoals tijdens de trip en zag ik het schaduwspel in mijn gordijnen op net dezelfde manier bewegen als tijdens de trip. Precies alsof het raam open staat en er een briesje waait, echter staat het raam niet open en bewegen de gordijnen ook helemaal niet... :(

Vraagstelling:
Is dit nu wat ze bedoelen met een blijvende psychose?
Heeft iemand ervaring met ongeveer dezelfde klachten?
Gaat dit nog over? Wat is de herstel periode? En wat kan je doen om dit te versnellen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Je hebt een badtrip gehad met paniekaanval en het is gewoon de angst die een beetje doorwerkt en dat geeft wat klachten die wel weer wegtrekken na een paar dagen. Kunst is om je er zo min mogelijk druk om te maken, dan ben je er het snelst vanaf.

Psychedelica vragen om een uitstekende mindset (lekker in je vel voelen), en die regel heb je niet nageleefd. Laat dit een les zijn voor je!

Ik zag zo'n gedachtenloop ooit eens bij een maat na LSD. Die bleef 10 uur lang herhalen: 'ik heb iets op en ik weet het niet meer'. En hij had ook een paar dagen nodig om er van bij te komen.

Hersenschade is gelukkig niet mogelijk bij psilocybine, de werkzame stof in truffels.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Vesper005,

Ik weet wat je bedoeld met die gedachtelus (mindloop). Ik heb dat zelf ervaren op een zware paddo trip (zelfde actieve stof). Het is heel makkelijk te denken dat je hierdoor iets hebt beschadigd omdat het voelt alsof je over een bepaald punt heen bent gegaan. Dat je bent doorgeslagen op de een of andere manier.

Maar luister even goed. Het inzitten hierover is wat je laat hangen in je angst nu. Hersenschade heb je echt niet zomaar en het is lichamelijk juist heel veilig om truffels/paddo's te nemen, zelfs op hoge doseringen. Maar je hoofd kan je andere dingen vertellen en zo kun je een angst ontwikkelen en zelfs een angst voor angst (paniekaanvallen). Onderschat niet wat je geest je kan doen laten geloven en wat voor lichamelijke effecten dat teweeg kan doen brengen(!)

Neem dus even een paar keer goed adem en besef je dat je lichamelijk oké bent. Geen noodzaak om nu in paniek te schieten hierover. Het heeft nu even tijd nodig om dit geestelijk te verwerken en hoe minder je jezelf in die angst praat, hoe sneller dat gaat.

Je komt hier gewoon helemaal uit. Was bij mij ook zo. :)
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dat dit inderdaad een reactie is op angst/paniek in plaats van (zoals jij noemde) een blijvende psychose. Je focust je waarschijnlijk ook erg op de vraag of er iets mis is, en je gedachten kunnen HEEL veel invloed hebben op je lijf :) Neem de tijd het te verwerken, maar ik kan je in ieder geval vertellen dat hersenbeschadigingen door psilocybine niet voorkomen.
Wat ik wel wil zeggen is; ga eens goed reflecteren op de trip, waarom was je zo angstig en heb je dit vaker (ook als je niet tript)? Je hoeft niet te antwoorden hier hoor, maar voor jezelf is het wellicht wel goed zoiets eens door te nemen. Kan heel leerzaam zijn. Truffels zijn harde leermeesters soms, wel effectief :)
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Drugs kunnen wel dingen ontgrendelen die er al waren maar zich nog niet manifesteerden, maar dat wil niet zeggen dat dat hier per se het geval zou zijn. Ik zou het maar even kalm aankijken en de volgende keer beter aan de start komen en minder tegelijk innemen. De mens lijdt het meest door wat hij vreest.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Probeer even los te komen van dit alles door wat andere dingen te gaan doen. Sporten, of films zien of iets dergelijks. Mediteren en yoga werken erg goed. Verandering van omgeving...
V
Vesper005Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt allemaal voor de geruststellende reacties! Het zware gevoel in mijn achterhoofd is precies al wat minder. Denk dat het door de overprikkeling/traumatische ervaring kwam. Ben wel cognitief nog steeds niet helemaal terug (brain fog) maar denk inderdaad dat het gewoon wat tijd nodig heeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."