Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMycelium vermeerderen

Mycelium vermeerderen

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoewel er nog geen reactie is met tips en ik ook geen zicht heb op de interesse in dit postje en/of er al iemand het gelezen heeft kan ik met enige blijdschap melden dat de kolonisatie perfect verloopt en ik nu de deklaag heb aangebracht (in de vorm vam grond voor bonzaï, een los mengsel van kleibolletjes en zand).
Ik heb ruim het volume voor 3 dozen van 1200 ml zoals je ze zou kopen nu.
Nog 2 dagen verder laten koloniseren in warme donkere omgeving en dan doe ik de coldshock met hydratatie om de herfst te simuleren en verdeel ik de cake in een paar stukken om in heldere bakken met broeddeksel te zetten en ga ik voor 1.5 kg shroomies in 2 flushes. Dat wordt een hoop poeder en kunnen we wat jaartjes verder zonder te moeten bijkweken en ook eens iets te kunnen weggeven aan vrienden.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als dit je gaat lukken zonder groene schimmelvorming is het een hele prestatie!
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#3
PaddoKweker zei:
Als dit je gaat lukken zonder groene schimmelvorming is het een hele prestatie!
Klik om te vergroten...
Wel, goed nieuws! Ik heb deze middag een perfecte cake uit de donkere schaal gehaald. Het mycelium heeft zich prachtig uitgebreid en gehecht aan de houtsnippers. Dus de hele zwamvlok houdt alle snippers bijeen en die zijn mooi overgroeid. Hij ligt nu in de koelkast voor de koudeshock en dan wordt het soaken. ik heb ondertussen een doorschijnende emmer van 15 liter bemachtigd waar ik hem op de bodem zal voorzien van een beetje extra afdekmiddel en gehydrayeerd houden tot we de vruchten hebben. Ik verwacht toch wel al pinheads binnen een dikke week hoor
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#4
succes, en een fotootje zou leuk zijn!
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#5
PaddoKweker zei:
succes, en een fotootje zou leuk zijn!
Klik om te vergroten...
Heb er een paar in het postje bijgezet, ik moest ze eerst wat verkleinen om ze hier geupload te krijgen
[edit]... Hoewel ik ze niet direkt zie staan, ga ff verder kijken wat ik evt mis doe[/edit]
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even nieuw postje met hopelijk de bijlagesIMG_20190406_144455_compress_26.jpg IMG_20190406_144528_compress_5.jpg IMG_20190406_144531_compress_9.jpg IMG_20190406_144455_compress_26.jpg IMG_20190406_144506_compress_43.jpg
Op de laatste zie je mooi hoe de draden de stukjes hout koloniseren
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gewaagd project hoor. Mij ontzettend benieuwen hoe goed dit zal gaan. Leuk om te volgen.
Denk je niet dat het mycelium niet nog even door moet groeien? Mijn vermoede zegt dat het wel echt bijna geheel wit moet zijn want dat vergroot sowieso de kans op (betere) volgende flushes.
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Gewaagd project hoor. Mij ontzettend benieuwen hoe goed dit zal gaan. Leuk om te volgen.
Denk je niet dat het mycelium niet nog even door moet groeien? Mijn vermoede zegt dat het wel echt bijna geheel wit moet zijn want dat vergroot sowieso de kans op (betere) volgende flushes.
Klik om te vergroten...
Wel van dat doorgroeien, ik twijfelde zelf een beetje maar toen ik de koek vast had dacht ik wel dat het kon. Het is bij kant-en-klare sets ook geweten dat de tweede flush mooiere oogst geeft dan de eerste, dat schijnt te komen net omdat de zwamvlok nog verder moet groeien bij aankoop. Die firma's willen ook asap verkopen en de klant een zo lang mogelijke bewaartijd garanderen.
Met andere woorden waag ik het erop, tenslotte is het deels een leuk experimentje, ik heb namelijk erg groene vingers algemeen dus wil dit ook wel eens proberen, en als het toch mislukt of onder mijn verwachtingen blijft is er niks verloren, het was tenslotte een uitgeputte set die anders de vuilnisbak in ging. Op deze oppervlakte mycelium verwacht ik zelfs bij een mislukking een 200gr flush. Duim maar alvast mee
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
leuk project, ik blijf je volgen :handok:
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#10
PaddoKweker zei:
leuk project, ik blijf je volgen :handok:
Klik om te vergroten...
Voorlopig kan ik nog even meegeven dat het mycelium gekoeld is geweest tot een 7-tal graden en geweekt in even koel water om dan in de emmer geplaatst te zijn. Het verslag gaat nu natuurlijk even op een laag pitje komen te staan, aangezien het nu een kwestie van afwachten is tot de eerste pinheads verschijnen. Dat gaat naar mijn gevoel in dit geval ongeveer 10 dagen duren. Maar dan rapporteer ik dat natuurlijk direkt met de nodige fotootjes erbij
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een korte update voor @PaddoKweker.
Zoals je aangaf was het misschien nodig van het mycelium nog wat langer te laten groeien, blijkt dat dat niet het geval is. Na het overbrengen van de vlok naar de emmer heb ik een klein afdeklaagje van enkele millimeters bonzaïsubstraat erover gestrooid. Daar komen nu al terug de zwamdraden door. Dus de vlok groeit nog steeds vlot bij. Zoals het er nu uitziet kan het best wel eens zijn dat dit projectje meer dan geslaagd gaat worden.
t
therealburningmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wauw! ik ben geinspireerd door dit verhaal. Wat een mooi proces en daar getuigen van te zijn.
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#13
therealburningman zei:
Wauw! ik ben geinspireerd door dit verhaal. Wat een mooi proces en daar getuigen van te zijn.
Klik om te vergroten...
Wel, hier een update. Ook bedoeld voor alle gegadigden, maar vooral voor jou en @PaddoKweker.
Het blijkt veel moeilijker te zijn dan ik dacht om een goede nieuwe zwamvlok te kweken vanuit een opgebruikte kit. Met een sporenspuit gaat het véél simpeler als je de juiste dingen doet en gebruikt. Dat ligt grotendeels aan het substraat dat ik koos, namelijk houtsnippers, denk ik. In voorgaande posts beschrijf ik hoe goed de draden zich ontwikkelden en ik er zodanig vertrouwen in had dat ik vrij snel heb besloten over te gaan naar een klimaat voor vruchtgroei. Dus het mycelium omdraaien, koelen en hydrateren.
Ik heb hier zelfs een prognose gemaakt van dagen voor de eerste pinheads even geleden.
Dit had nu ongeveer moeten zichtbaar aan het worden zijn, maar bij de dagelijkse inspectie stelde ik vast dat er nog bijlange geen sprake van was en heb ik de bodem van de emmer eens goed bekeken.
Grote paniek, want ik zag toch wel veel vocht en een bijna groenige substantie aan de onderkant vd cake.
Dus: ingrijpen is de boodschap en ik heb de cake weer uit de emmer gehaald, geïnspecteerd en weer in de emmer geplaatst, maar ondersteboven.

Want

Ik was bang voor een verkeerde schimmelkolonisatie door teveel vocht. Gelukkig was dat maar de verkleuring van de bonzaïsubstraat-afdeklaag die ik gebruikte en die onderaan was komen liggen na de eerste verhuizing. Tot mijn aangename verrassing is er op de onderkant van de cake een heleboel pinheads te zien, sommigen herken je al als paddo.
Het is wel zo dat ik denk dat bij deze vruchtgroei ik niet echt ga kunnen spreken van een flush, eerder dat het allemaal mislukte kopjes gaan zijn.
En dat ligt dan wss aan het feit dat ik het nieuwe substraat niet genoeg tijd heb gegeven om gekoloniseerd te worden. En het soort substraat, etc...

Maar geen wanhoop hier. Even kijken wat die pinheads nu precies gaan doen in de komende 2 dagen en anders gewoon verder werken. Het zag er even kritiek uit, maar het project blijft levend en wel.
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#14
... Enkele van de pinheads zijn wel degelijk aan het groeien tot paddo. Maar ik herhaal dat ik denk dat deze flush niets gaat opleveren.
De pinheads zitten trouwens voornamelijk aan 1 kant vd cake, op de andere kant is het afdeklaagje wel wat dikker, maar dat geeft dus aan dat deze myceliumvlok nog te groeien heeft.

Ik denk dat het vermeerderen naar ruim 300% van het originele volume meer tijd vraagt dan ik tot op heden had ingeschat , gebaseerd op opzoekingen die ik deed en die wss niet zo een grote vermeerdering in gedacht hebben.

Leuk echter is te zien dat er op de zijkant van de cake al enkele echte stoeltjes zitten die hun kopje tegen de emmer drukken.

Zoals lezers die al eerder hebben gekweekt weten is het een rare neiging van paddo's om graag aan de zijkant van je mycelium te groeien in plaats van netjes naar boven. Ik heb er wel eens ene gehad die het volledige blok van de kit op 1 nacht tot buiten de rand van de doos had geduwd!

Zo, dat is het wel weer eventjes, conclusie is dat ik moet dagen naar weken vertalen en dat er op zijn minst een tweede flush gaat moeten zijn om van een oogst te kunnen spreken.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#15
het kweken op houtsnippers heb ik geen goede ervaring mee, dus was ik vooral benieuwd of het jou wel zou lukken.
ik hou het bij m'n granen, waarbij ik sporenspuiten gebruik die ik soms ook zelf maak van sporenprinten.
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#16
IMG_20190419_122500_resize_55.jpg IMG_20190419_122439_resize_9.jpg IMG_20190419_122601_resize_72.jpg
PaddoKweker zei:
het kweken op houtsnippers heb ik geen goede ervaring mee, dus was ik vooral benieuwd of het jou wel zou lukken.
ik hou het bij m'n granen, waarbij ik sporenspuiten gebruik die ik soms ook zelf maak van sporenprinten.
Klik om te vergroten...
Weer een kleine update. Deze afgelopen nacht zijn er veel stoeltjes ontwikkeld die geklemd zaten tussen de rand vh mycelium en de emmerrand, dus ik keb de vlok gebroken en een beetje rechtop gezet. Het stuk dat ik heb afgebroken is ongeveer de maat van een 1200cc pot. Op de andere 2/3, het is ietsje groter, komen de pinheads ook stilaan hun best doen.
Dus op dit moment ziet het er weer een leefbaar project uit waar ik toch zeker 1 flush die je kan verwachten van een 1200cc kit. Op zich niet zo heel slecht wetende dat het een dode uitgeputte kit was.
En verder is het afwachten in de komende dagen hoe de rest ontwikkelt.
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#17
PaddoKweker zei:
waarbij ik sporenspuiten gebruik die ik soms ook zelf maak van sporenprinten.
Klik om te vergroten...

Zelf prints maken ben ik nog niet aan toe, maar het is wel iets waar ik zeker interesse in heb om te leren in de toekomst!
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#18
De eerste flush gaat toch een 150-200 gram opleveren merk ik nu... IMG_20190420_233838_resize_77.jpg
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#19
12 uur later... Het ziet er wat "slordig" uit omdat het natuurlijk geen aangekocht potje is, maar eerder zoals de natuur in het echt werkt. De eerste paddo die zijn vlies brak is geoogst aan 15,5gr en heeft een heel heftige verkleuring vertoond door het kneuzen tijdens de oogst, wat doet vermoeden dat hij erg krachtig is...

Door het meer natuurlijke aspect van deze kweek denk ik ook dat er niet meer kan gerekend worden op echte flushes, maar eerder een constante rijping en oogst van de vruchten.
IMG_20190421_065801_resize_49.jpg IMG_20190421_070000_resize_99.jpg IMG_20190421_065812_resize_43.jpg
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Weer een paar uurtjes verder. De 3 die op de laatste foto te zien zijn links zijn nu zo:IMG_20190421_192658_resize_1.jpg
Dat lijkt me niet echt slecht. Ik schat dat ze ongeveer 20 gram elks gaan wegen straks of morgen wanneer het vlies breekt en dus geoogst moeten worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."