Beste forumleden,
Ik zit met een dilemma. Mijn broer is nu ongeveer 6 jaar verslaafd aan cannabis. Na een periode waarin hij een schooljaar niet haalde is het gebruik toegenomen. Hij rookt nu (voor zover ik weet) 4 joints per dag. Het is hem godzijdank gelukt om zijn HBO-diploma in de wacht te slepen, maar helaas betekent dat niet dat het hem nu helemaal goed af gaat. Hij is nu 24, heeft geen baan, woont weer bij pa en ma, is (ongewild) vrijgezel, zijn sociale omgeving beperkt zich tot mij, onze andere broer, onze ouders en een klein handjevol vrienden. 2 maanden geleden kon ik het niet langer aanzien dat hij zijn leven wegblowd en heb ik hem erop aangesproken. Hij wil het er eigenlijk nooit over hebben, maar uiteindelijk hebben we er een hele vrijdagmiddag rustig over kunnen praten. Zelf kwam hij met het idee om de maandag daarop te stoppen. De verandering was mijns inziens groot. Hij werd actiever, gedroeg zich socialer, was alerter, minder snel geïriteerd. Ik was echt trots op hem. Ik was enorm trots op hem. Hij wilde het namelijk pertinent zonder hulp van anderen doen, en het leek ook goed te gaan. Maar helaas viel hij terug in zijn oude patroon.
Na twee weken zag ik het gedrag weer terug veranderen. Dan wilde ie liever niet afspreken. Ging ie op rare momenten een uur weg. Was weer sneller geïrriteerd. Voor mij duidelijke signalen dat het bergafwaarts ging, maar als ik ernaar vroeg, ontkende hij in alle toonaarden. Begrijpelijk, want we hadden afgesproken dat als het hem niet zou lukken om er vanaf te blijven dat hij dan contact op zou nemen met het Jelinec oid. Ik heb het maar even gelaten in de hoop dat hij zelf naa me toe zou komen om het erover te hebben, maar dat bleef helaas uit.
Nu, in totaal 2 maanden verder sinds hij was gestopt, ben ik plots bij hem langs gegaan. Eigenlijk in de hoop om hem te betrappen, zodat er geen uitweg meer was om het te ontkennen. Dat lukte ook min of meer. In de asbak lagen 2 opgerookte joints, gezien de hoeveelheid peuken in de asbak, waren de joints op 1 dag gerookt. Wederom heb ik het een dag gelaten in de hoop dat hij we zelf over wilde beginnen. Maar dat bleef wederom uit. Dus ik heb hem er toch maar op aangesroken. Wederom ontkennen, maar toen ik de lege verpakkingen uit zijn jaszak had gevist, sloeg hij helemaal dicht, werd bozig en wilde er niet meer met me over praten.
Wat moet ik nu???? Ik vind het zo sneu voor hem. Hij verdient het om een leuke baan te hebben, voor zichzelf in een eigen huisje te kunnen zorgen. Een vriendin te ontmoeten en van die troep af te blijven. Ik weet dat hij het zelf moet willen, maar als zijn omgeving het gedoogd (zoals we nu al een paar jaar hebben gedaan) gebeurt er ook niks. Mijn zorg is dat ie in een isolement terecht komt(voor zover dat nu al niet het geval is). Is er iemand die me raad kan geven?