Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBroertje van 15 blowt

Broertje van 15 blowt

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#1
praat met hem, ga niet dreigen of zeggen je moet dit of dat wel/niet doen, maar vraag hem hoe of wat. Dat is altijd een heel goed begin :wink:
l
lucideLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ha allemaal, ik ben hier een tijd niet meer geweest maar wilde toch even graag jullie hulp vragen.

Ik heb vandaag namelijk ontdekt (of eigenlijk concreet bewijs gezien, ik vermoede het al langer) dat mijn broertje van 15 blowt. Nu rookte ik op die leeftijd ook mijn eerste blowtje, niks aan de hand zou je zeggen. Maar mijn broertje zit in een typische neerwaartse spiraal die sommigen misschien wel uit eigen omgeving herkennen (?) ; Het gaat niet goed op school, hij spijbelt (op school willen ze hem eigenlijk al niet meer hebben),hij liegt over alles, hij heeft maar een paar vrienden (die ik nog nooit heb gezien, maar die voornamelijk ouder zijn) hij is lam en wil alleen maar de hele dag gamen. Eigenlijk vertoont hij ook symptomen van een depressie
Nogal typisch dus, zoals ik al zei.

Ik maak me zorgen. Door zijn apatische gedrag en andere signalen die ik herkende uit ervaring dacht ik al dat hij blowde, maar vanmiddag rolden er 3 jointjes uit zijn jaszak toen ik mijn eigen jas pakte. Ik heb er niks over gezegd, maar weet ook niet hoe ik dit aan moet pakken. Hij is heel erg gesloten (altijd al geweest) en praat nooit over dingen die hem dwars zitten.
Mijn ouders vermoeden al dat er iets aan de hand is, maar ik wil ze er (nog) niet bij halen. Ik denk namelijk niet dat dit de situatie gaat verbeteren (boze ouders, verbod op vanalles, dat gaat alleen maar tegen werken).

Ik wil hem graag helpen en denk dat het blowen ook meer een secundair probleem is, maar ik heb geen idee wat ik hier mee moet. Zijn er hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben en tips hebben?
Alvast ontzettend bedankt :)
b
bietskyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Probeer inderdaad gewoon met hem te praten,maak hem geen verwijten en probeer hem niet te veroordelen, als je al zegt dat je broertje moeilijk over zichzelf praat,probeer hem dan gewoon gerust te stellen dat hij aan jou alles wel in vertrouwen kan vertellen ( en beschaam dat vertrouwen dan ook niet). Zorg dat hij een grote broer/zus heeft waar hij zijn verhaal kwijt kan en probeer eerst niet te snel naar een ''oplossing'' toe te werken, als hij eerlijk naar jou toe kan zijn zal dat jou en hem een hele hoop stres schelen.

Als hij namelijk eerlijk tegen jou kan zijn over alles dan heb je namelijk al 1 groot ding berijkt en dat is dat als het werkelijk mis gaat ( of dat nou met het blowen(verslaving) of met foute vrienden of met school zo is) hij jou in vertrouwen zal nemen.

Probeer vooral dichter bij hem te komen( in emotionele zin) en hem niet van je af te stoten.

Veel succes en sterkte ( hopelijk is het maar een fase).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."