Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverslaafd aan wiet, onzeker

verslaafd aan wiet, onzeker

5 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je hebt het zelf al heel goed gezien!
Je hebt zelf ook in de gaten dat dit blowen slecht is voor je zelfvertrouwen. Ik denk dat je nog best wel een redelijk zelfverzekerde jongen kan zijn, zonder die wiet. Ik denk, zoals jij zelf ook al vermoed, dat de wiet deze problemen erger maakt.
Hierdoor ben je veel verder op het punt van het stoppen met drugs dan je zelf zou verwachten. De grootste stap bij het stoppen met drugs is toegeven dat je verslaafd bent en wat de gevolgen hier van zijn. Je weet dat je verslaafd bent en je weet dat dit een negatieve invloed heeft op je gevoel en je zelfvertrouwen.

Hier heb ik veel respect voor. Je weet het en je wilt er wat aan doen. En geloof me, dit gaat jou lukken! Maar dan het grootste vraagstuk, hoe ga je dit doen?
Momenteel lijkt het misschien heel moeilijk om te stoppen, maar dit is echt goed mogelijk. Je moet alleen een knop omzetten in je hoofd, echt even je gedachten aanpassen. Wat jij moet ontwikkelen in je hoofd is het besef dat jij helemaal geen joint nodig hebt. Dit lijkt misschien wel zo, omdat het blowen zo'n ontzettende gewoonte is geworden bij heel veel handelingen, waardoor jou geest en lichaam aangeven dat het blowen een soort van vereiste is bij het tv kijken of wat dan ook. Maar dit is niet zo. Als je het besef hebt dat iets niet nodig is, dan hoeft dit ook niet veel moeite te kosten om het niet te doen. Want jij weet dat blowen niet nodig is en je geeft jezelf een verbod hierop, waardoor je dit kosten wat kost niet doet.
Vervolgens kan je misschien ervaren dat je het wel nodig hebt, omdat je het tv kijken helemaal niet zo leuk vind nuchter, maar als je een joint rookt gaat dit het echt niet veel beter maken. Je moet je focussen op bijvoorbeeld de aflevering waar je naar kijkt, de inhoud daarvan, maar niet op het feit dat je op dat moment nuchter bent. Je hebt het niet nodig, alleen wekt je geest die illusie, omdat het een gewoonte is geworden.

Dit komt bij meer dingen voor (zo deed ik bijvoorbeeld vroeger altijd de deur dicht in de woonkamer als het koud was, maar nu kan ik niet meer met de open deur in de kamer zitten). Zo zijn er nog vele voorbeelden van dagelijkse dingen die als noodzakelijk voelen, maar dit niet zijn. Deze impulsgevoelens negeren en je focussen op het gene wat je echt aan het doen bent (bv: playstationen) laten je door deze gewoonte heen breken, waardoor dit al gauw als normaal aan zal voelen en je beseft dat wat ik zeg geen onzin is.

Vaak zal je hierdoor wel verlangen krijgen aan een vervangend iets. Maar dit is niet erg. Je kan wel een vervangend iets doen, als dit maar niet het lichaam schaadt en een negatieve invloed op je karakter heeft. Ga desnoods voor het playstationen eerst aan je pik trekken terwijl je aan die bitch denkt die jou heeft genaaid :') Die hoogst waarschijnlijk facking lekker was, haha.
Maar snap je, als het te moeilijk wordt dan kan je even een vervangend iets doen, als het maar geen drugs is ofzo. Het is serieus geen slecht idee te rukken ofzo, want daar komen ook allemaal genotsstofjes bij vrij, of je kan gewoon ff opdrukken of iets anders lichamelijks als dat. Het zal toch een soort voldoening geven en daarna voelt het lekker en kan je misschien zonder extreem verlangen gaan gamen of tv kijken.

Sowieso raadt ik je heel erg aan te sporten! Dit zorgt ervoor dat je veel minder behoefte hebt aan drugs en het is zo'n ontzettende egoboost he. Je zal er veel zelfverzekerder van worden. Wat ook nog erg positief is van het sporten is dat je ritme iets veranderd, waardoor je lichaam zich sowieso op een positieve manier aan zal passen. Geloof me :)

Gast, je beseft niet hoe ver je nu al bent, en het inzien dat je geen joint nodig hebt en alleen een gewoonte moet doorbreken, zal je heel erg verder helpen. Niet afbouwen, ga voor de cold turkey, dit kan jij!

Ey gozer, vergeet niet wat ik zei en ik wens je veel succes.

Peace
V
VLD_HolyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo
Ik ben tony, 25 jaar en verslaafd aan wiet al 10 jaar.
Toen ik begon met blowen was het leuk, elke keer na een blow lachkick met vrienden helemaal aan het spacen enzo maar nu 10 jaar later ben ik er verslaafd aan geraakt, elke dag 3/4 jointjes (en een pakje sigaretten per dag) en voelt het niet meer als toen ik begon maar ik kan niet meer zonder hoe graag ik dat ook wil. Niks vind ik nog leuk zonder een joint, film kijken tv kijken, moet ik er een joint bij hebben anders vind ik het niet meer leuk. In de loop der jaren ben ik steeds meer gaan blowen en ook alleen, eerst deed ik altijd met vrienden maar nu bijna altijd alleen en zie die vrienden ook niet meer opeens, mijn dag ziet er zo uit: werken en daarna gelijk naar huis alleen blowen tv kijken/playstation, blowen tv kijken en dan voor het slapen gaan weer een blow roken, als ik vrij ben lig ik heel de dag op bed blowen en tv kijken of playstation, heb geen vrienden meer om wat anders te gaan doen.

Ben altijd al een rustige jongen geweest, verlegen en onzeker maar laatste tijd ben ik veel meer onzekerder geworden van mezelf en denk dat het door het blowen kom, vanaf mijn 14e kreeg ik ook opeens last van veel zweetplekken onder me oksels en dat is nog steeds zo en schaam mij daar heel erg voor en word daar ook heel onzeker van, je heb er we'll middellen voor om het te verminderen maar na een tijd werkt dat ook niet meer. Met de dames gaat het ook moeizaam, heb nog nooit een vaste relatie gehad en als ik met een meisje praat dan val ik opeens stil en weet ik niet wat ik moet zeggen, had een tijdje terug we'l vaak contact met een meisje, we vonden elkaar leuk, vaak blowen met elkaar maar na een tijd liet ze niks meer van haar horen en ging ze mij negeren, waarom dat weet ik nog steeds niet en ben er nog meer onzekerder van geworden.

Soms vraag ik me af wat ik hier doet op deze wereld want hoe ik nu leef dat wil ik niet meer maar door die wiet (denk ik) blijf ik maar steeds hetzelfde doen, ik kan ook niet stoppen heb het wel geprobeerd maar verveel me dan heel erg en heb ook niemand om wat anders mee te gaan doen dus dan ga ik maar weer blowen.

Kan iemand mij helpen om mijn leven leuker te maken want zo leven wil ik niet meer.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey Tony,

Ten eerste: Ontzettend goed dat je het bent gaan inzien. Dit is een goede eerste stap. Je verhaal delen kan al zoveel goeds doen!
Ten tweede: Smoken heeft eigenlijk alles al gezegd. Je associeert blowen automatisch met een hele hoop dingen. Denkt dat zonder blowen het leven niet leuk is. Maar je weet stiekem al dat het het tegenovergestelde is. Dat je je veel beter gaat voelen als je niet blowt. Dat je sterker word als je niet blowt, dat je meer kan als je niet blowt, dat je een mooi meisje kan regelen, want het blowen versterkt die verlegenheid alleen maar. Dat je kan genieten van het leven.

Het is in ieder geval goed dat je je verhaal gedeeld hebt, maar wij zijn ook maar mensen achter een computer. Ik weet dat het een grote stap is, maar misschien zou professioneel hulp enorm helpen! Of iemand in je omgeving om mee te praten, die je kan helpen!
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gappie

Ik heb toevallig wel tien minuten aan me bericht gewerkt.. Nou ga je reageren ook, haha :tearsofjoy:

Lees het ff goed door en laat me weten hoe het gaat.

Peace
a
abrakadabra93Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Heey kerel,

T zou idd wel ff netjes zyn ook te reageren hehe

Maar over je blowen, heb zelf ook zo gezeten dat ik veel ging nadenken over de dingen en dat ik ook heel erg onzeker wordt van blowen. Ik werd echt gek van mezelf. Toen ben ik er op een gegeven moment uit het niets mee gestopt want wist dat blowen de oorzaak was en indd je vermijd conversaties met mensen en loopt voor dingen weg en in dingen morgen doen wordt je kampioen. Ik ben inmiddels paar weken gestopt en het praatje maken wordt ook weer echt leuk en dingen doen die je dan niet zou durven geeft ook wel een beetje kick hehe zoals op meisjes afstappen bijvoorbeeld.

Het stoppen zelf ging me makkelijk af omdat ik op een geven moment alleen maar een slechte gedachte ervaring + gedachte had over en tijdens het blowen. Als je die slechte gedachte erover vasthoud zal het zeker niet moeilijk voor je worden!

Toch baal ik wel dat et zover is gekomen. Dit wordt je in de shop op voorhand niet ff verteld haha, zal vast en zeker ook komen door hoe de persoon zelf in elkaar steekt maar ik laat elk geval niet gebruik van me maken door de wiet :wave: !
P
PabloJungerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Genoeg mensen die gereageerd hebben op de post van VLD_Holy.
Allemaal positieve berichten. Ik vind het jammer dat ik niet weet hoe het verder gegaan is met jouw verslaving. Ik denk dat je niet verder bent gekomen. Sterk sta jij niet in jou schoenen. De omgeving in jouw buurt heeft veel invloed op je. Iedergeval erg bedankt voor de berichten. Op deze manier heb ik zelf meer info en kan ik anderen in mijn omgeving ook beter adviseren! :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."