Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Lichtelijke) zorgen over m'n dagelijkse alcoholgebruik

(Lichtelijke) zorgen over m'n dagelijkse alcoholgebruik

4 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Svali zei:
Met je huidige gebruik zou ik me niet zo zorgen maken om de schadelijke gevolgen. Schadelijk is het altijd en inderdaad drink je beter niks, maar zo lang je gezond leeft en erbij sport zal je lichaam dit goed kunnen opvangen.
Klik om te vergroten...
Maar je lever en hersencellen (2 dingen waar alcohol niet zo heel bevorderlijk voor is) kunnen zo'n hoeveelheid dus nog wel verwerken zonder problemen?
Wel is het zo dat je met dagelijks gebruik een bepaalde mate van afhankelijkheid opbouwt. Dat hoeft niet direct voor een probleem te zorgen maar aangezien je er zelf een topic over aanmaakt voel je zelf al aan dat er iets niet helemaal goed is.
Klik om te vergroten...
Dat doe ik ook met name omdat ik natuurlijk wel redelijk boven het 'geadviseerde' aantal glazen zit. Niet echt omdat het slecht voelt of dat ik er de volgende dag last van heb. Ik vroeg me toch af hoe heilig we dat moeten nemen. Ik vermoed dat het meevalt want anders was ik al wel gestopt/zwaar geminderd. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat experts zeggen dat je er 2 mag, als 3 of 4 gevaarlijk is. Al was het zoals ik al zei maar dat als voor een lange brede kerel van 1.91 2 glazen de maximale 'gezonde' hoeveelheid is, het dan sowieso al teveel was voor een dun mannetje van 1.60m. Als je je advies op die laatste instelt, zal je nooit iemand teveel adviseren.

Maar ik sta altijd open voor tegenargumenten, zelfs al zijn die misschien minder leuk om te horen.

Die afhankelijkheid heb je helemaal gelijk in. Ik heb met mezelf ook al afgesproken dat als ik ooit merk dat het 2 werkdagen achter elkaar 4 flesjes worden, ik een maand helemaal stop met drinken. Want die tolerantie kan enorm sluipend toeslaan, dat hou ik in de gaten met die grens.
Ga voor jezelf eens na waarom je elke dag een paar biertjes nodig hebt. Ik weet dat het ontspant maar waarom zou je die spanning niet kwijt kunnen raken zonder alcohol? En natuurlijk (...) is het lekker maar biefstuk vind je misschien ook wel lekker en dat eet je toch ook niet elke dag?
Klik om te vergroten...
Het is niet echt dat ik vaak last van spanning heb ofzo. Maar van een paar biertjes ben je nou eenmaal net iets relaxter dan zonder :wink:
Denk niet dat je een probleem hebt hoor, eerder dat je dingen nogal eens te veel overdenkt. Maar het kan nooit kwaad jezelf eens wat dingen af te vragen natuurlijk. :wink:
Klik om te vergroten...
Dat klopt helemaal, ik ben nogal iemand die wat betreft z'n eigen gezondheid soms een beetje aan het overdenken is (en ook die van m'n familie/geliefden en zelfs m'n lieve hond en kat :P). Ik haatte het b.v. toen m'n vriendin en m'n moeder nog rookten, ik kan nogal slecht tegen ziektes.

Maar ook weer niet zo dat ik een hypochonder ben ofzo :wink: Ben alleen wel van mening dat we in 'het westen' teveel stress en een te ongezonde levensstijl hebben. Niet voor niets krijgen hier 'opeens' zoveel mensen kanker, terwijl dat in andere (vooral zuidelijke) landen veel en veel minder is.

Hoewel het misschien gek klinkt met m'n 3 biertjes per dag, ben ik wel met m'n gezondheid bezig.
Zelf drink ik niets meer maar heb dat wel genoeg gedaan.
Klik om te vergroten...
Een specifieke reden dat je stopte?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#2
bkll zei:
Maar je lever en hersencellen (2 dingen waar alcohol niet zo heel bevorderlijk voor is) kunnen zo'n hoeveelheid dus nog wel verwerken zonder problemen?
Klik om te vergroten...

Over het algemeen wel. Uitzonderingen daargelaten.

Met het geadviseerde aantal glazen per dag zit natuurlijk wel een veiligheidsmarge ingebouwd. Je bent altijd afhankelijk van de persoon op zich en zoals je zelf al zegt, de lichaamsbouw.

bkll zei:
Hoewel het misschien gek klinkt met m'n 3 biertjes per dag, ben ik wel met m'n gezondheid bezig.
Klik om te vergroten...

Misschien als je niet zo met je gezondheid bezig was, dronk je er wel zes, of tien. Je kan het ook zien als een goed iets, een vorm van discipline.

bkll zei:
Een specifieke reden dat je stopte?
Klik om te vergroten...

Mijn aantal glazen alcohol per dag zat over de veertig, en dat een aantal jaren lang.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
bkll zei:
Maar je lever en hersencellen (2 dingen waar alcohol niet zo heel bevorderlijk voor is) kunnen zo'n hoeveelheid dus nog wel verwerken zonder problemen?
Klik om te vergroten...

Je zit er wel een beetje boven. Het advies voor verantwoord alcoholgebruik is maximaal 2 glazen per dag. Dat gaat om standaardglazen dus niet om flesjes. Dat is voor de meeste mensen te verwerken en levert meestal geen gezondheidsklachten op.

Met jouw hoeveelheid is de kans op hersenschade niet heel groot, dat komt vooral voor bij veel alcohol in korte tijd. Met dagelijks alcoholgebruik heb je meer risico's op de lange termijn, een verhoogd risico op kanker bijvoorbeeld.

Ik denk dat je je niet direct zorgen hoeft te maken om de hoeveelheid per dag, het is wel een aanrader om één of twee alcoholvrije dagen per week in te stellen. Op die manier kun je de gewoonte er een beetje uit houden. Dat is beter voor je slaapritme onder andere.

Ik persoonlijk drink zo'n 10 tot 15 glazen per week. Maandag en dinsdag drink ik meestal niet en woensdag soms. Donderdag tot zondag heb ik altijd wel een paar biertjes maar ik ben geen grote drinker.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik weet niet of het echt in 'verslaving' thuishoort, maar ik zet hem toch maar hier neer.
Het zit zo: mijn alcoholgebruik is niet extreem, maar ik drink toch gemiddeld 3 flesjes bier op een avond. De rest van de dag is het niet zo dat ik behoefte aan alcohol heb, tenzij een keer in de zon op een terrasje ofzo natuurlijk, maar elke dag na 21:45-22:00 neem ik graag een biertje. Wat er meestal 2 tot 3 worden uiteindelijk. Het is allereerst gewoon lekker en daarnaast ontspant het me een beetje.

Toch zijn dat toch gauw (3 x 7 =) 21 flesjes per week. Dat is toch bijna een heel krat en 1 flesje telt als 1,5 glazen drank (x 3 = 4,5 glazen) waar voor een man maximaal 2 glazen per dag aangeraden wordt. Hoewel ik aanneem dat er nog een marge in zit i.v.m. gemiddelden (als 5 voor de gemiddelde man enigszins verantwoord zou zijn gingen ze veilig op 3 zitten, ze zouden niet 1 glas het verschil laten maken tussen verantwoord en zeer schadelijk, ook omdat ze 'benedengemiddelde' mannen mee berekenen en incalculeren dat mensen eigenwijs zijn en er altijd mensen zijn die er net 1 glas boven gaan zitten, lijkt me). Maar toch, ik zit wel op het dubbele. Ook al scheelt het wellicht iets dat ik meestal die kleinere flesjes Heineken neem.

Hoewel ik voor de rest redelijk gezond eet, ik sport en geen klachten heb maak ik me toch een beetje zorgen om de eventuele schade aan m'n hersenen en organen die in de loop der jaren oplevert. M'n alcoholgebruik is nu gemiddeld lager dan toen ik 16-18 was en (met m'n nog niet uitgegroeide hersenen) elke week minimaal 1 keer uitging en er zo 12 op een avond dronk maar hoe erg is m'n huidige dagelijkse aantal biertjes, zolang ik verder redelijk gezond leef, sport, niet rook en m'n gewicht, bloeddruk en conditie op orde hou? Weegt algemeen gezond leven op tegen die schade, of maakt dat niet uit en voorkom ik daar niet de schade aan m'n lever, hersencellen etc. mee? Natuurlijk is helemaal niets drinken altijd het beste, maar altijd 100 % gezond leven is ook maar saai :wink:

En hoeveel drinken jullie zelf gemiddeld per dag? Is mijn gebruik zwaar bovengemiddeld hier?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
Met je huidige gebruik zou ik me niet zo zorgen maken om de schadelijke gevolgen. Schadelijk is het altijd en inderdaad drink je beter niks, maar zo lang je gezond leeft en erbij sport zal je lichaam dit goed kunnen opvangen.

Wel is het zo dat je met dagelijks gebruik een bepaalde mate van afhankelijkheid opbouwt. Dat hoeft niet direct voor een probleem te zorgen maar aangezien je er zelf een topic over aanmaakt voel je zelf al aan dat er iets niet helemaal goed is. Ga voor jezelf eens na waarom je elke dag een paar biertjes nodig hebt. Ik weet dat het ontspant maar waarom zou je die spanning niet kwijt kunnen raken zonder alcohol? En natuurlijk (...) is het lekker maar biefstuk vind je misschien ook wel lekker en dat eet je toch ook niet elke dag?

Denk niet dat je een probleem hebt hoor, eerder dat je dingen nogal eens te veel overdenkt. Maar het kan nooit kwaad jezelf eens wat dingen af te vragen natuurlijk. :wink:

Zelf drink ik niets meer maar heb dat wel genoeg gedaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."