Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevraagd

Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevraagd

7 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
k
klaasvaak90Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Ik zit de al een tijdje met een probleem in mijn maag.. Ik hoop dat jullie mijn verhaal willen lezen en er op willen reageren.. wat kan ik het beste doen?

Een goede vriend van me, eigenlijk mijn beste vriend, zit nu al bijna 2 jaar aan de coke. Gewoon elke keer als we gaan drinken dan zit ie aan de coke. Ik moet eerlijk zeggen, ik doe het zelf ook wel eens, maar gewoon met mate. Verantwoordelijk ermee omgaan, gewoon recreatief. Ik focus mij op mijn hbo studie en wil hierna naar de universiteit.

Hij doet het echter elke keer, laten we zeggen minstens 2x per week en hij stopt ook niet. Ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan omdat hij ook al op zijn 15e gestopt is met school en nooit werk of school daarna gehad heeft en hij zit dus gewoon al meer dan 8 jaar thuis. Hij wordt dit jaar 24, heeft totaal geen ambitie en loopt vast, terwijl dat dus haaks staat op mijn situatie. Ik weet namelijk wel wat ik wil en loop niet continue te zeiken, negatief te zijn en tegen het systeem aan te trappen. Nu sinds 2 jaar zit ie dus ook vol aan de coke en hij zakt gewoon af in mijn ogen. Hij woont nog bij zijn ouders en die zouden dit eens moeten weten, denk ik dan.. Ook is hij een paar jaar geleden al eens gedwongen opgenomen en thuis opgehaald door de politie en ambulance omdat hij thuis totaal was doorgedraaid. Hij heeft toen een paar dagen op een psychiatrische afdeling in een celletje gezeten en is daarna nooit meer geholpen of iets dergelijks. Ik heb het idee dat zijn ouders niet goed weten hoe ze hiermee om moeten gaan en hem als een zorgenkindje blijven zien. Zodoende houden zijn ouders hem dus blijvend de hand boven het hoofd.

Hem ermee confronteren heeft geen zin want uiteindelijk komt het erop neer dat ik er telkens een probleem van maak en dat ik dus de zeikerd ben. Hij doet er zelf heel luchtig over. Ik heb zon gevoel dat ik de vriendschap ook niet persee wil stoppen want hij is al een jaar of 8 mijn beste vriend maar aan de andere kant wil ik niet elke keer met die troep geconfronteerd worden en zelf in de verleiding komen want dat gebeurd automatisch als ik met hem ben. Ik associeer hem gewoon met coke..

Aan de ene kant is hij dus al een tijd mijn beste vriend en hoef ik hem dus niet zomaar kwijt te raken, maar aan de andere kant kan dit gewoon niet verder omdat zijn leven niet de mijne moet worden, ik wil dat pad niet op. Ik heb me nooit 100% goed gevoeld bij het gebruik van coke en door mijn afzijdige houding op het gebied van coke-gebruik grapt hij er wel eens over dat ik nog in de 'coke ontkenningsfase' zit. De omgekeerde wereld voor mij, zo'n uitspraak.. alsof hij wil dat ik persee ook zijn pad volg en van de andere gebruikers waar hij mee omgaat. Ik hou hier bewust afstand van en van dat vriendengroepje. Zo af en toe doe ik eens mee, dat geef ik ook nogmaals toe. Echter.. recreatief gematigd gebruik! Voor hem komt dat over alsof ik schijnheilig doe omdat ik het zelf ook wel eens gebruik, maar het gaat mij om zijn persoonlijke situatie. De mijne is veel anders en rooskleuriger en ik ga er verantwoordelijk mee om.

De laatste maanden kan ik ook niet meer met een leuk gevoel met hem omgaan door dit verhaal dus.. Ik heb mijn respect voor hem verloren doordat hij al 8 jaar lang thuiszit, geen hulp wil zoeken om maatschappelijk een doorstart te maken en ook door zijn toch wel forse coke gebruik. Er komt gewoon geen positieve ontwikkeling in zijn leven en hij zakt af. Gewoon een sneu bestaan heeft hij nu, maar als persoon zelf is het gewoon een goede vriendelijke jongen, een allemans vriend waar iedereen bevriend mee zou kunnen worden. Tuurlijk.. het is allemaal uiteraard zijn eigen keus, maar ik kan dit niet langer aanzien en hiermee omgaan.

Wat zou jij doen? Ik vind het een moeilijke zaak en denk er veel over na...

Fijn dat ik dit ergens kon delen en ik hoop wat te horen!

Groet..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Het klinkt hard, maar als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt het mij het beste om afstand te nemen van hem, want hij wil niet geholpen worden en daarnaast betrekt hij jou in zijn leven op een manier die voor jou niet prettig aanvoelt. Met andere woorden: confronteer hem en maak hem duidelijk dat hij kan kiezen, of hulp accepteren of hij verliest een vriend.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Hmmm. Als je zelf enerzijds zegt dat je hem maar niet kan laten inzien dat er iets zou moeten veranderen en hij wil dat ook niet (het is tenslotte zijn eigen leven), en anderzijds ga je ook niet met veel plezier naar hem toe, klinkt het niet alsof je nog een heel toffe vriendschap hebt. Wat denk je dat je er zelf nog uit kan halen? Het is ook moeilijk om zelf constant moeite te blijven doen voor hem terwijl hij jou niks teruggeeft op dat vlak.
k
klaasvaak90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Jullie hebben helemaal gelijk.. maar voor mij is dat een moeilijke stap om te zetten. Ik zal misschien die stap toch moeten zetten want dit kan, volgens mijn inziens, niet langer doorgaan zo.

Het is toch een blok aan mijn been, deze situatie. Ergens zal ik dan ook een deel kwijtraken op sociaal vlak, want samen of via hem heb ik ook contact met veel andere mensen die ik waarschijnlijk dan ook niet meer spreek. Puur uit eigen belang gezien zou ik dan ook sociaal beperkter worden in de zin van sociale contacten verliezen. Het is afwegen..
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Je hoeft ook niet per se te zeggen 'hey ik wil je niet meer zien' maar je kan ook gewoon eerst geleidelijk minder met hem afspreken en kijken hoe dat voor je is? Als je hem toch ineens veel mist, weet je wat je moet doen. Als je merkt dat het eigenlijk prettiger voelt en je je bezwaard voelt als je toch met hem afspreekt, weet je ook hoe het zit. :wink:
k
klaasvaak90Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Je laatste zin is dus het geval.. Ik spreek de laatste tijd al veel minder met hem af en ik spreek hem ook veel minder op bijvoorbeeld Whatsapp en dergelijke. Ik voel me inderdaad ergens bezwaard ALS ik met hem afspreek, dus dat zegt al genoeg..
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Dit is inderdaad lastig. Als je zelf stopt met de coke kan hij je in ieder geval niet meer schijnheilig noemen. Verder zou ik tegen hem zeggen dat je het steeds minder leuk vindt om met hem om te gaan. Dat is gewoon een mededeling, en het betekent niet meteen dat je het contact verbreekt, dus je houdt voor jezelf de ruimte om te besluiten wel of geen contact te houden. Misschien opent het zijn ogen. Als hij je een zeikerd vindt, kan je zeggen dat je misschien wel een zeikerd bent, maar dat je het dan nog steeds niet leuk vindt. Ook al is hij het er niet mee eens, hij moet er toch respect voor hebben hoe jij de situatie beleeft? Als dat niet helpt kan je het contact afbouwen. Als je hem dan wel weer spreekt kan je hem vragen wat hij ervan vindt dat de coke zo tussen jullie in komt te staan, en misschien wel het einde van jullie vriendschap kan betekenen. Als hij merkt dat hij op deze manier echt mensen kwijtraakt ziet hij misschien in dat hij er wat aan moet doen.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Mijn verhaal.. Meningen, advies of nieuwe inzichten gevr

Zeg hem wat het met jou doet.Een dope-relatie is wel het laatste wat je wil.Zeg hem wat het met jou doet en dat je zo niet verder wil omdat dat pijn doet.ik ken verder de situatie niet maar hou het bij jezelf en praat.Waarom wil hij coke gebruiken.Voordelen nadelen op laten schrijven Door hem.
Sterkte
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."