Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVenlafaxine/Efexor Anti Depressivia. TROEP

Venlafaxine/Efexor Anti Depressivia. TROEP

6 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wow dit is echt niet oké. Ik vind het goed dat je je verhaal heb gedeeld want een heleboel mensen zijn hierdoor misschien gewaarschuwd. En hoe gaat het nu met je? Wil je nog steeds stoppen nu?
L
LilNerdLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo ik gebruik nu 7 jaar Venlafaxine 150mg ( Wel een jaartje Paroxetine 40mg gebruikt ipv Venlafaxine ). Ik wil hier van af het vlakt me erg af, dus ik me huisarts gevraagd voor afbouwe, ze zei oke. In een week tijd moest dat kunnen, ik ben hypochondrisch dus ik vond dat snel en wou 2 weken.

IK RAAD DIT AF!

Me Huis arts is dom op het gebied van AD ( Zeg niet dom op het gebied van andere dingen )

Ik kreeg verschrikkelijke last van elektrische schokken, eerste 2 dagen bij elke stap die ik zette, 3e dag ook als ik in de bank zat.
Andere ontwenning was als ik stil stond rechtop dat ik opeens "door de vloer zakte" en viel gewoon bijna om.

Heb ze gelijk weer genomen, op google op gezocht enz, me andere huisarts heeft gezegd dit was niet de bedoeling jij moet hier nog minimaal een half jaar aanblijven!


Conclusie, LEZEN is niet ALTIJD verkeerd. LUISTER naar je EIGEN lichaam. Anti Depressivia is ROTZOOI vooral Venlafaxine en Paroxetine (Ja ik weet het helpt wel mensen, maar 7 jaar lang gebruik verliest zijn werking.)

Edit: Dit is me in me lichaam geduwd bij het GGZ toen ik 17 was, mocht niet naar school moest opgenomen worden, kreeg oxazepam en venlafaxine, 2 maanden later werd ik buiten getrapt.

LAAT JE NIKS AANPRATEN, DENK ER EERST OVER.

Meer info over AD: http://antidepressantwithdrawal.info/nl/afbouwen.php
M
MissWINGSLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik nu een jaar venlafaxine en het heeft me echt enorm geholpen. Ik zal nog in ieder geval een jaar de medicatie moeten blijven slikken voordat ik mag afbouwen. De arts heeft me verteld dat de periode waarin we gaan afbouwen tot wel zes maanden (!) kan duren, steeds een wat lagere dosis.

Wel heb ik inderdaad verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen meegemaakt gelijk aan die jij hebt beschreven; trillen, draaierig, misselijk, moe. Zodra ik hiervan last ga krijgen in de afbouwperiode ga ik dan ook weer terug naar mijn vorige dosis.

Ik hoop dat jij je afbouwperiode rustig en zonder al te veel ontwenningsverschijnselen kan doorlopen en uiteindelijk zonder medicijnen gelukkig kunt zijn :)
s
skyLid
01-01-2024, 00:00
#4
hoi,
ik heb een jaar over het afbouwen van AD gedaan en nog ondervond ik onttrekkingsverschijnselen.

In 1 of 2 weken afbouwen?
Vergeet het maar!!
k
killerBLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben zelf de korreltjes eruit gaan halen en tellen elke keer over meerdere weken meende 8 afgebouwd. Eerder inderdaar de bekende brainzaps gehad. Rare sensatie als je je hoofd draaid. Knetters in de oren etc. Dit was tegen het advies van de psychiater. Maar gezien mijn eerdere ervaring met afbouwen kon het alleen op deze manier. Volgens de psychiater zouden er te veel schommelingen zijn en de dosis niet exact als ik zelf de korrels zou tellen. Naar mijn inzien is het altijd beter dan van 75Mg naar 37,5Mg dan heb je pas grote schommelingen. Hels karweitje en een pilledoosje bij de hand hebben kan je op papiertje tellen met een vouw erin en door de vouw 90 graden te maken weer in de tablet krijgen. Ook kan je met hulp van de voorschrijver bij je apotheek medicatie laten maken. Ook daar was in mijn geval geen aandacht voor. Dus zelfredzaamheid toegepast. Zolang ik het slik nooit last van bijwerkingen gehad ook met opbouwen. Maar afbouwen was voor mij een hell om door heen te gaan de eerste paar keer. Liggen met de gordijnen dicht knetters en janken. Uiteindelijk allerlei andere AD geprobeerd maar veel last van derpressie. Heb uiteindelijk gevraagd om venlafaxine weer terug te krijgen. In eerste instantie had mijn huisarts toen der tijd en naderhand mijn psychiater mij beter moeten voorlichten over de gevolgen van het gebruik van deze medicatie. Ik gebruik het inmiddels weer wetende wat de gevolgen zijn als ik zou stoppen en dat het heel langzaam moet. Heel veel succes.
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik neem ook sinds kort een lage dosis venlaflaxine (37.5 mg) en ik zou volgens de dokter meteen kunnen stoppen zonder afkickverschijnselen.

Maar met 150 mg zou je zeker moeten afbouwen en zeker na 7 jaar gebruik.
Maar het belangrijkste aan afbouwen is dat je het niet te snel doet en dat zou je dokter toch echt moeten weten!
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zijn zat mensen die wel goed reageren op venlafaxine.
Wat wel voor iedereen geldt: dit middel moet langzaam worden afgebouwd voordat het kan worden gestaakt, met name wanneer dit middel in hoge doses is gebruikt en/of voor langere tijd.
Het kan zelfs nodig zijn om (snel) na het staken tijdelijk een ander antidepressivum zoals een SSRI te gebruiken.

De ervaring en mening van één patiënt zegt niks, het geeft niet goed weer hoe het bij een ander uit zal gaan pakken.

Topic-starter heeft het over 37,5 en 150 mg.
Doorgaans wordt de 37,5 gebruikt bij de op- en afbouw van Venlafaxine (ze zouden eigenlijk een nog lagere sterkte moeten maken, of een drank, ivm. afbouw). Ouderen en andere (kwetsbare) groepen patienten kunnen genoeg hebben aan 37,5 mg.

Tot 150 mg werkt venlafaxine als een SSRI, vanaf 150 mg en daarboven komt er ook meer dopamine in het spel en lijkt het een beetje alsof het een ander soort medicijn wordt.
Maximale dosis is gewoonlijk 375 mg, maar wordt soms ook voorgeschreven t/m 450 mg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."