#1
Ik zou graag hier mijn verhhaal plaatsen over hoe cannabis in de voorbije 10 jaar steeds aanwezig is geweest in mijn leven.
Eerst zou ik graag omschrijven hoe de plant gegroeid is in mijn leven. Het begon allemaal onschuldig toen ik zo'n 20 jaar was. Ik weet mijn eerste joint nog heel goed. Ik kan me nog herinneren hoe het voelde. Het gelukzalige zorgeloze gevoel. Gedurende de volgende jaren groeide het gebruik van maandelijks naar wekelijks tot dagelijks gebruik. Tijdens mijn universitaire studies kon ik de disipline opbrengen om mijn gebruik tijdens examenperiodes terug te schroeven. Daardoor heb ik mijn diploma kunnen behalen. Ik begon toen een relatie. Naast het vinden van mijn eerste baan, betekende dit een positieve invloed op mijn verslaving. Het klinkt misschien raar, maar ik ging meer uitkijken naar blowen. Het werd terug iets om echt van te genieten.
Toen begon het echter fout te lopen. Mijn vriendenkring begon meer en meer te bestaan uit mensen die ook cannabis gebruikten. Ook moest ik voor mijn partner een groot deel van mijn gebruik verborgen houden. Toen begon de plant in mijn leven te woekeren. Vriendschappen draaiden meer en meer om het gezamelijk gebruiken van cannabis, of het praten over het gebruik, het samen aankopen er van. Toen ik merkte dat ik ook wel in de week kon gebruiken en de volgende dag nog kon werken, verdween die zelfopgelegde regel van niet blowen in de week als sneeuw voor de zon. Mijn job zorgde er ook niet voor dat ik, als tijdens mijn studies, ergens moest naartoe werken. Er was geen extra factor om mijn gebruik terug te dringen. Mijn relatie liep op termijn ook fout. De daarop volgende jaren heb ik mezelf echt niets qua grens meer opgelegd. ik rookte bijna dagelijks. Andere drugs heb ik in de voorbije 10 jaar ook wel sporadisch gebruikt maar nooit meer dan een keer per maand. Nu op mijn 30 lijkt het me wel tijd om het probleem bij de wortel aan te pakken.
Kijk ik naar hoe ik cannabis heb ervaren dan is er toch heel veel veranderd tussen die eerste lachbui en vandaag. Aanvankelijk werd ik high en moest ik lachen, voelde een niet werkend korte termijn geheugen als grappig aan en was een boek lezen stoned een reis in mijn fantasy. Gelijdelijk aan is het meer een deken geworden waar alle problemen, uitdagingen, ik daagde me zelf niet meer uit en de uitdagingen van het leven ging ik uit de weg, worden verstopt.
Er zijn een aantal aanleidingen die me er toe gebracht hebben om dit neer te schrijven en voor mezelf in te zien dat cannabis voor veel negatieve effecten heeft gezorgd in mijn leven in de voorbije 10 jaar.
Ten eerste zie ik in dat het aantal vrienden dat nooit cannabis gebruikt quasi nul is. Als ik nieuwe mensen ontmoet zijn dit meestal ook mensen die blowen.
Ten tweede zie ik via sociale media (ik weet ook dat het een wat vertekend beeld geeft) dat ik op veel vlakken bij wijze van spreken 10 jaar achter hobbel. Mensen zijn getrouwd, hebben kinderen een eigen huis, een carriëre.
Ten derde is er het feit dat ik over 1 maand met een nieuwe baan begin. Ik voel terug de extra factor om mijn gebruik te verminderen en dus te analyseren. Bij het in kaart brengen merk ik natuurlijk hoe vaak ik gebruik en op welke manier het in mijn leven een rol is gaan spelen.
Ten vierde las ik een artikel over hoe cannabis je slaapritme beïnvloed. Ik wist zelf niet dat het je slaappatroon zo wijzigde. Ik heb onlangs 4 dagen niet geblowd en kreeg inderdaad superrealistische dromen. Dat was langs de ene kant wel vreemd maar ook wel leuk. Ik kon echter wel heel moeilijk in slaap geraken.
Die 4 dagen stoppen resulteerde daarnaast ook in veel depressieve gedachten: Wat heb ik met mijn leven al gedaan?, waar had ik gestaan had ik niet zo veel geblowd?, hoe kan ik dingen nuchter terug leuk vinden?, gevoelens van eenzaamheid….
Ik schrijf dit alles voornamelijk voor mezelf neer, maar ik hoop dat iemand dit leest en zich in mijn verhaal herkent en me tips kan geven...
Eerst zou ik graag omschrijven hoe de plant gegroeid is in mijn leven. Het begon allemaal onschuldig toen ik zo'n 20 jaar was. Ik weet mijn eerste joint nog heel goed. Ik kan me nog herinneren hoe het voelde. Het gelukzalige zorgeloze gevoel. Gedurende de volgende jaren groeide het gebruik van maandelijks naar wekelijks tot dagelijks gebruik. Tijdens mijn universitaire studies kon ik de disipline opbrengen om mijn gebruik tijdens examenperiodes terug te schroeven. Daardoor heb ik mijn diploma kunnen behalen. Ik begon toen een relatie. Naast het vinden van mijn eerste baan, betekende dit een positieve invloed op mijn verslaving. Het klinkt misschien raar, maar ik ging meer uitkijken naar blowen. Het werd terug iets om echt van te genieten.
Toen begon het echter fout te lopen. Mijn vriendenkring begon meer en meer te bestaan uit mensen die ook cannabis gebruikten. Ook moest ik voor mijn partner een groot deel van mijn gebruik verborgen houden. Toen begon de plant in mijn leven te woekeren. Vriendschappen draaiden meer en meer om het gezamelijk gebruiken van cannabis, of het praten over het gebruik, het samen aankopen er van. Toen ik merkte dat ik ook wel in de week kon gebruiken en de volgende dag nog kon werken, verdween die zelfopgelegde regel van niet blowen in de week als sneeuw voor de zon. Mijn job zorgde er ook niet voor dat ik, als tijdens mijn studies, ergens moest naartoe werken. Er was geen extra factor om mijn gebruik terug te dringen. Mijn relatie liep op termijn ook fout. De daarop volgende jaren heb ik mezelf echt niets qua grens meer opgelegd. ik rookte bijna dagelijks. Andere drugs heb ik in de voorbije 10 jaar ook wel sporadisch gebruikt maar nooit meer dan een keer per maand. Nu op mijn 30 lijkt het me wel tijd om het probleem bij de wortel aan te pakken.
Kijk ik naar hoe ik cannabis heb ervaren dan is er toch heel veel veranderd tussen die eerste lachbui en vandaag. Aanvankelijk werd ik high en moest ik lachen, voelde een niet werkend korte termijn geheugen als grappig aan en was een boek lezen stoned een reis in mijn fantasy. Gelijdelijk aan is het meer een deken geworden waar alle problemen, uitdagingen, ik daagde me zelf niet meer uit en de uitdagingen van het leven ging ik uit de weg, worden verstopt.
Er zijn een aantal aanleidingen die me er toe gebracht hebben om dit neer te schrijven en voor mezelf in te zien dat cannabis voor veel negatieve effecten heeft gezorgd in mijn leven in de voorbije 10 jaar.
Ten eerste zie ik in dat het aantal vrienden dat nooit cannabis gebruikt quasi nul is. Als ik nieuwe mensen ontmoet zijn dit meestal ook mensen die blowen.
Ten tweede zie ik via sociale media (ik weet ook dat het een wat vertekend beeld geeft) dat ik op veel vlakken bij wijze van spreken 10 jaar achter hobbel. Mensen zijn getrouwd, hebben kinderen een eigen huis, een carriëre.
Ten derde is er het feit dat ik over 1 maand met een nieuwe baan begin. Ik voel terug de extra factor om mijn gebruik te verminderen en dus te analyseren. Bij het in kaart brengen merk ik natuurlijk hoe vaak ik gebruik en op welke manier het in mijn leven een rol is gaan spelen.
Ten vierde las ik een artikel over hoe cannabis je slaapritme beïnvloed. Ik wist zelf niet dat het je slaappatroon zo wijzigde. Ik heb onlangs 4 dagen niet geblowd en kreeg inderdaad superrealistische dromen. Dat was langs de ene kant wel vreemd maar ook wel leuk. Ik kon echter wel heel moeilijk in slaap geraken.
Die 4 dagen stoppen resulteerde daarnaast ook in veel depressieve gedachten: Wat heb ik met mijn leven al gedaan?, waar had ik gestaan had ik niet zo veel geblowd?, hoe kan ik dingen nuchter terug leuk vinden?, gevoelens van eenzaamheid….
Ik schrijf dit alles voornamelijk voor mezelf neer, maar ik hoop dat iemand dit leest en zich in mijn verhaal herkent en me tips kan geven...