Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met roken

Stoppen met roken

18 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
marc1234Lid
01-01-2024, 00:00
#1
heeft iemand tips voor stoppen met roken
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben ook gestopt met roken na 5 jaar.

Gewoon...gestopt. Hoe meer je er een probleem van maakt hoe moeilijker het gaat worden. Had nergens last van (moeilijk slapen...naja boehoe...zijn ergere dingen in het leven).
Rook nu alleen soms in weekend een avondje, gaat prima zo.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen peuk meer opsteken.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Electronische sigaret..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
lotske1984- zei:
Electronische sigaret..
Klik om te vergroten...
Dan rook je toch nog steeds? En die E sigaretten zijn net zo slecht als gewoon roken. Ook die variant zonder nicotine. De vervangers zijn kankerverwekkend.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dunnetjess33 zei:
Dan rook je toch nog steeds? En die E sigaretten zijn net zo slecht als gewoon roken. Ook die variant zonder nicotine. De vervangers zijn kankerverwekkend.
Klik om te vergroten...
Vind het ook altijd zo opmerkelijk dat mensen dan trots zeggen dat ze gestopt zijn met roken, maar het in werkelijkheid vervangen hebben voor een e-sigaret. Kijk als het je helpt om het af te bouwen is er op zich niks mis mee natuurlijk, maar je voed dan gewoon nog steeds je verslaving. Dus zolang je nog dat doet ben je niet gestopt in ieder geval.

Of die e-sigaretten net zo slecht zijn als gewone sigaretten weten we nog helemaal niet, want daarvoor is het veel te kort pas op de markt. Maar daar zit juist ook het probleem, we weten dus eigenlijk helemaal hoe goed of hoe slecht het is. Het zou net zo goed nog veel slechter voor je kunnen zijn die vloeistof damp dan gewoon rook, who knows... De aanname dat het beter voor je is, lijkt vals gebaseerd te zijn opdat damp beter voor je is dan rook. Als je kijkt naar echte verdampers voor wiet of kruiden, dan klopt het dat damp beter is dan rook. Echter gaat het daar om pure damp, zonder damp van enige vloeistof.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Vind het ook altijd zo opmerkelijk dat mensen dan trots zeggen dat ze gestopt zijn met roken, maar het in werkelijkheid vervangen hebben voor een e-sigaret. Kijk als het je helpt om het af te bouwen is er op zich niks mis mee natuurlijk, maar je voed dan gewoon nog steeds je verslaving. Dus zolang je nog dat doet ben je niet gestopt in ieder geval.
Klik om te vergroten...

Een kennis van mij blowt elke avond nog steeds. En toch kwam er vd week op Facebook voorbij dat ze 1 jaar gestopt is met roken.
Ik zei toen van "ja je rookt toch nog elke dag? "
"Dat is anders, geen peuken meer."
Dus....
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben gestopt met roken en blowen op een LSD trip.
Ik voeg even een linkje toe.
https://www.vice.com/nl/article/kwm97w/ik-ben-gestopt-met-roken-dankzij-lsd-824
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Yaizer zei:
Ik ben ook gestopt met roken na 5 jaar.

Gewoon...gestopt. Hoe meer je er een probleem van maakt hoe moeilijker het gaat worden. Had nergens last van (moeilijk slapen...naja boehoe...zijn ergere dingen in het leven).
Rook nu alleen soms in weekend een avondje, gaat prima zo.
Klik om te vergroten...

Ik had dat met blowen. Ik keek er echt erg tegenop en plande het hele gebeuren. Nou na dag 3 viel mijn plan helemaal in het water want het was niet moeilijk. Althans, ja ik sliep slecht maar vanaf dag 6 alweer normaal geslapen en heerlijk! Ik kan nu goed af en toe blowen.
Sigaretten hebben mij veel meer moeite en pogingen gekost. En af en toe heb ik nog steeds een heel kort momentje trek in een peuk. Een paar seconden. Ik heb nooit meer een sigaret gerookt na het stoppen. Ik ben (nog) veel te bang dat ik terug val. Dat wil ik echt niet. Dus dan maar nooit meer een peuk.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dunnetjess33 zei:
Ik had dat met blowen. Ik keek er echt erg tegenop en plande het hele gebeuren. Nou na dag 3 viel mijn plan helemaal in het water want het was niet moeilijk. Althans, ja ik sliep slecht maar vanaf dag 6 alweer normaal geslapen en heerlijk! Ik kan nu goed af en toe blowen.
Sigaretten hebben mij veel meer moeite en pogingen gekost. En af en toe heb ik nog steeds een heel kort momentje trek in een peuk. Een paar seconden. Ik heb nooit meer een sigaret gerookt na het stoppen. Ik ben (nog) veel te bang dat ik terug val. Dat wil ik echt niet. Dus dan maar nooit meer een peuk.
Klik om te vergroten...

Goed dat je dan geen peuk maar aanraakt :)
Had het ook met blowen, blowde 5 á 6 maanden dagelijks...gewoon omdat ik even op school die slechte jongen uithing maar er was een dag dat ik zei: oh ik heb al 3 weken niet geblowt. Sindsdien blow ik echt sporadisch, eens in de 4 maanden ofzo. Geen behoefte meer aan.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yaizer zei:
Goed dat je dan geen peuk maar aanraakt :confused:mile:
Had het ook met blowen, blowde 5 á 6 maanden dagelijks...gewoon omdat ik even op school die slechte jongen uithing maar er was een dag dat ik zei: oh ik heb al 3 weken niet geblowt. Sindsdien blow ik echt sporadisch, eens in de 4 maanden ofzo. Geen behoefte meer aan.
Klik om te vergroten...
Ja het valt echt mee stoppen met blowen. Wel denk ik dat je echt moet willen. Ik heb zelf een half jaar niks geblowt voor ik weer af en toe ging blowen. Toen rookte ik ook niet meer en heb ook geen alcohol of andrere drugs genomen. Een half jaar mijn lijf clean gehouden. "Ontgiften" hahaha. Ik merkte echt verschil.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik wil ook heel graag stoppen met roken, wat het voor mij extra moeilijk maakt, is dat ik dus echt geen koffie lust als ik niet rook. Ik ben al eerder een keer een jaar compleet gestopt geweest, en toen nog verschillende keren toch geprobeerd, maar krijg het echt niet weg dan. En dat is nou juist het gene waar ik iedere dag zo naar uitkijk, die 2 bakkies sóchtends en savonds..... Dat maakt de muur om het een nieuwe serieuze poging te geven super zwaar.
N
NatureLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zelf heb ik ervaren dat ik tijdens en de periode na een sterke paddo trip geen behoefte had om te roken.

Dit misschien door een verlaagd stress niveau, door de soort van serotonine boost als gevolg van psilocybine gebruik.
Of door de nieuwe verbindingen in de hersenen en toch wel de wens te hebben om te stoppen met roken (een beetje wel en een beetje niet, ik heb mn redenen)
Ik weet het ook niet, ik kan enkel speculeren.

Het was bij mij een week voor de sigaretten weer meer en meer werden, iedere dag een paar meer dan de dag ervoor.
En ja, inmiddels paf ik weer een pakje per dag weg, faal. (Ja was te verwachten met mijn redenen)

Maargoed...
Je kan alles als je het maar echt wil!
Gewoon stoppen, doe het.
Je wil het, dus je kan het!
Wees sterk.

Succes!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
SanneBanne zei:
Ik wil ook heel graag stoppen met roken, wat het voor mij extra moeilijk maakt, is dat ik dus echt geen koffie lust als ik niet rook. Ik ben al eerder een keer een jaar compleet gestopt geweest, en toen nog verschillende keren toch geprobeerd, maar krijg het echt niet weg dan. En dat is nou juist het gene waar ik iedere dag zo naar uitkijk, die 2 bakkies sóchtends en savonds..... Dat maakt de muur om het een nieuwe serieuze poging te geven super zwaar.
Klik om te vergroten...
Dit bedoel ik niet bot hoor, maar een beetje een slap excuus vind je niet? Stop dan gewoon met koffie als het je tegenhoud om te stoppen met roken. Ik houd ook ontzettend van koffie en heb jaren echt minimaal 5 maar eerder 10 of meer kopen koffie per dag gedronken. Maar ik ben er inmiddels mee gestopt en drink misschien 1 keer per week nog een bak koffie omdat ik het lekker vind. Je hebt het gewoon lichamelijk niet nodig en nu de gewoonte weg is mis ik de smaak ook niet meer elke dag.

Anders is het een kwestie van net zo lang koffie blijven drinken totdat je de smaak zonder roken wel kunt waarderen. De eerste week of twee zal het misschien niet heel lekker zijn, maar dat went snel en voor je het weet kun je gewoon genieten van je bakje koffie zonder erbij te roken. Alle smaken wennen, zolang je jezelf maar de kans geeft om het te blijven proberen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je toch niet door blijft gaan met een verwoestende en nutteloze verslaving zoals roken enkel om je verslaving van koffie in stand te houden? Nu ik dit zo uittyp klinkt dat best krankzinnig toch of niet? Nogmaals niet bot bedoeld en ook geen aanval, maar ik herken gewoon een krankzinnige gedachtegang van een verslaafde hierin. Toen ik verslaafd was aan blowen, had ik ook altijd dit soort aparte excuses waardoor ik niet kon stoppen. Zolang je daar in blijft hangen blijf je verslaafd en neem je geen volledige verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Pas als je die verantwoordelijkheid wel neemt en niet meer in je eigen excuses trapt kun je er ook uitkomen.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja, je hebt ook gelijk. Ik blijf excuses verzinnen om maar niet te "hoeven" stoppen. Is niet alleen de koffie hoor. Kan zo nog wel wat excuses opnoemen om niet te stoppen. Terwijl het voordelen van stoppen lijstje met redenen natuurlijk gewoon 20x zo lang is, en daar kijk ik dan niet naar. Ik ga binnenkort in therapie voor andere problemen, en ik denk dat het eigenlijk een goede timing zal zijn ook het roken achter me te laten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
SanneBanne zei:
Ja, je hebt ook gelijk. Ik blijf excuses verzinnen om maar niet te "hoeven" stoppen.
Klik om te vergroten...
Het komt mij maar al te bekend voor uit mijn tijd dat ik dagelijks blowde, altijd wel excuses vinden om mijn gebruik goed te praten.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja. En ik kan dan ook mezelf echt vreselijk zielig vinden, terwijl ik mezelf uiteindelijk alleen maar een plezier doe. Verslaving kan je zo in de maling nemen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Yep. Het maakt je echt letterlijk slaaf van het middel of de handeling.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#19
De gedacht wanneer je een sigaret wil omzetten naar beweging, afleiding. Een muntje eten. Verder gewoon volhouden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."