Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom ik?

Waarom ik?

13 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
Z
ZalHet?Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedenavond,

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik even een verhaal kwijt wil.

Ik ben een jongen van 15 jaar. Ik ben op mijn 13e begonnen met blowen, dat ik snel al dagelijks deed. Op mijn 14e ben ik begonnen met harddrugs. Ik heb van alles geprobeerd: speed, coke, oxycodon, Methamfetamine en keta.
Ik weet dat ik ontiegelijk jong ben, en het echt absurd is.
De harddrugs zijn nooit een probleem geweest, het meeste was eenmalig en ondertussen heb ik dat al bijna een jaar niet meer aangeraakt.
Het grotere probleem is alleen het blowen, ik blow sinds mijn 13e (bijna) dagelijks. Ondertussen begin ik te begrijpen dat het een groter probleem is dan ik altijd dacht.
Ik was altijd een heel sociaal type, ik heb nooit problemen gehad, heb een prima thuissituatie, zit in mijn havo examjaar.
Ik wil nu graag de verslavingszorg in, en ben er achter gekomen dat ik steeds minder sociaal ben geworden sinds ik ben gaan blowen. Dus wil ik vanaf nu een nuchter leven beginnen zoals mijn normale leeftijdsgenoten.
Ik vind het echter erg vreemd waarom mijn drugsgebruik eigenlijk zo uit de hand gelopen is, ik heb nooit drugs gebruikt om erbij te horen, ik heb een prima leven, er is echt niks waar ik me zorgen over hoef te maken. Maar toch is het zover gekomen dat ik dagelijks aan het blowen ben?
Iemand tips om toch van het blowen af te blijven? En is het mogelijk om een sociale opleiding te volgen terwijl ik erg veel gebruikt hebt?
Bedankt voor het lezen!

Mvg
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pfff 15 jaar.. Maak wat van je leven. Je hebt nog een heel leven om wat te gebruiken jongen.
Z
ZalHet?Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
Pfff 15 jaar.. Maak wat van je leven. Je hebt nog een heel leven om wat te gebruiken jongen.
Klik om te vergroten...
Wat te gebruiken? Liever niet meer.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZalHet? zei:
Wat te gebruiken? Liever niet meer.
Klik om te vergroten...

Goedzo.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZalHet? zei:
Ik vind het echter erg vreemd waarom mijn drugsgebruik eigenlijk zo uit de hand gelopen is, ik heb nooit drugs gebruikt om erbij te horen, ik heb een prima leven, er is echt niks waar ik me zorgen over hoef te maken. Maar toch is het zover gekomen dat ik dagelijks aan het blowen ben?
Klik om te vergroten...
Verslaving begint er meestal mee dat je de effecten van bepaalde drugs (in dit geval cannabis) fijn vind. Het ontspant je, geeft je energie, het helpt je ineens over je verlegenheid heen of wat dan ook. Je vindt het effect fijn en wat fijn is wil je graag herhalen, dus je doet het nog een keer, en nog een keer.. en voor je het weet ben je afhankelijk van het middel en verlang je er steeds meer naar.
ZalHet? zei:
Iemand tips om toch van het blowen af te blijven?
Klik om te vergroten...
Ja, geen wiet kopen. Je bent nog geen 18 dus bij de coffeeshop haal je het vast niet weg, vraag vrienden waar je het bij haalt om je geen wiet meer te verkopen of blokkeer het nummer van degene waar je het haalt, wie of waar het ook is, maak duidelijk dat ze je niks moeten verkopen.
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Anunnaki zei:
maak duidelijk dat ze je niks moeten verkopen
Klik om te vergroten...
Zo werkt het niet helemaal he, het blijft tenslotte je eigen verantwoordelijkheid.
n
newoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Toen ik een jaar of 5 geleden op de havo zat, is het ook uit de hand gelopen met een aantal vrienden van mij omtrent blowen. Enkelen van hen zijn zo verstandig geweest om na de havo (zo goed als) te stoppen. Een paar van hen hebben dat niet gedaan en zijn nu naast hun verslaving voor wiet, voor zover ik dat kan inschatten, ook goed op weg om verslaafd te raken aan coke.

Jij bent echter nog heel jong en kan nog alle kanten op met je leven. Wees verstandig en stop direct met blowen. Richt je op school of andere belangrijke zaken en zorg dat je niet zo afzakt net als de personen uit mijn omgeving. Je zult zien dat je dat blowen echt niet meer mist als je er een tijdje vanaf bent.

Succes
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Techneut zei:
Zo werkt het niet helemaal he, het blijft tenslotte je eigen verantwoordelijkheid.
Klik om te vergroten...
Het blijft de eigen verantwoordelijkheid van een 15 jarige om van de drugs af te blijven? Dan ben je natuurlijk wel in staat om zelf na te denken maar is niet echt te vergelijken..
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZalHet? zei:
Goedenavond,

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik even een verhaal kwijt wil.

Ik ben een jongen van 15 jaar. Ik ben op mijn 13e begonnen met blowen, dat ik snel al dagelijks deed. Op mijn 14e ben ik begonnen met harddrugs. Ik heb van alles geprobeerd: speed, coke, oxycodon, Methamfetamine en keta.
Ik weet dat ik ontiegelijk jong ben, en het echt absurd is.
De harddrugs zijn nooit een probleem geweest, het meeste was eenmalig en ondertussen heb ik dat al bijna een jaar niet meer aangeraakt.
Het grotere probleem is alleen het blowen, ik blow sinds mijn 13e (bijna) dagelijks. Ondertussen begin ik te begrijpen dat het een groter probleem is dan ik altijd dacht.
Ik was altijd een heel sociaal type, ik heb nooit problemen gehad, heb een prima thuissituatie, zit in mijn havo examjaar.
Ik wil nu graag de verslavingszorg in, en ben er achter gekomen dat ik steeds minder sociaal ben geworden sinds ik ben gaan blowen. Dus wil ik vanaf nu een nuchter leven beginnen zoals mijn normale leeftijdsgenoten.
Ik vind het echter erg vreemd waarom mijn drugsgebruik eigenlijk zo uit de hand gelopen is, ik heb nooit drugs gebruikt om erbij te horen, ik heb een prima leven, er is echt niks waar ik me zorgen over hoef te maken. Maar toch is het zover gekomen dat ik dagelijks aan het blowen ben?
Iemand tips om toch van het blowen af te blijven? En is het mogelijk om een sociale opleiding te volgen terwijl ik erg veel gebruikt hebt?
Bedankt voor het lezen!

Mvg
Klik om te vergroten...
Ja hoor natuurlijk kan je een sociale opleiding volgen. Of wat voor opleiding dan ook. We zijn als mensen redelijk flexibel dus je zal je vanzelf weer aanpassen aan je nieuwe situatie. Vooral als je 15 bent; op oudere leeftijd (bijv. 30) moet je er wellicht meer moeite voor doen. Je zult erover verbaasd staan hoeveel mensen verschillende levens hebben geleid, wat niemand van hen zou verwachten... Verder kan ik je aanraden dingen niet als probleem te zien of jezelf als een probleemgeval. Dat maakt het leven stukken lichter...
Zie het als een interessante ervaring waar je nog veel aan gaat hebben.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ZalHet?

Over je gebruik

Plaatsen en mensen waarmee je gebruikt uit de weg gaan is altijd goed advies. Het gebruik voor iets anders vervangen, zoals sport, een andere hobby of een nieuw interessegebied is ook een goed idee. Daarnaast kan het helpen om je goede voornemens met zoveel mogelijk mensen die belangrijk voor je zijn te delen, zodat er meer op het spel staat als je vervalt in hetzelfde gedrag. Je ouders erbij betrekken kan misschien confronterend zijn of vanuit hen zal je misschien weinig steun kunnen verwachten. Naar je huisarts stappen en gewoon open en eerlijk zijn kan natuurlijk ook. Het enige wat hij/zij ervan zou vinden is dat het heel bewonderenswaardig is dat je vanuit jezelf langskomt om naar manieren te zoeken om je gedrag te veranderen en hij/zij zou je graag helpen.

Over de titel van je bericht
Je bent bij lange na niet de enige. Het is makkelijk om te verdrinken in zelfmedelijden en daarin ook meteen een rechtvaardiging voor het gebruiken te vinden. Niet dat ik zeg dat je dat doet, maar het is wel een valkuil waar eenieder voor op moet passen. Ik spreek uit ervaring. Je hebt het zo zwaar en jouw situatie moet wel zo anders dan die van anderen zijn dat het begrijpelijk is dat je de verantwoordelijkheid niet op je neemt waarvan je eigenlijk weet dat je die op je moet nemen. De waarheid is dat het leven zwaar is, dat die waarheid voor iedereen geldt en dat je het leed van anderen simpelweg niet ziet. Het is dan ook geen legitiem excuus.

Over je toekomst
Die ligt helemaal open voor je. Natuurlijk kun je een sociale studie gaan doen. Je kunt je gedrag sowieso stapje voor stapje nog helemaal omgooien en weer de sociale, extraverte jongen zijn die je in je bericht beschrijft. Je bent 15; over een paar jaar zul je vreemd op deze versie van jezelf terugkijken, en in de paar jaar daarna weer vreemd terugkijken op de versie die je over een paar jaar van jezelf bent. In die zin kun je jezelf nog helemaal kneden. Het is heel waardevol om daar nu al mee bezig te zijn.
Z
ZalHet?Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
@ZalHet?

Over je gebruik

Plaatsen en mensen waarmee je gebruikt uit de weg gaan is altijd goed advies. Het gebruik voor iets anders vervangen, zoals sport, een andere hobby of een nieuw interessegebied is ook een goed idee. Daarnaast kan het helpen om je goede voornemens met zoveel mogelijk mensen die belangrijk voor je zijn te delen, zodat er meer op het spel staat als je vervalt in hetzelfde gedrag. Je ouders erbij betrekken kan misschien confronterend zijn of vanuit hen zal je misschien weinig steun kunnen verwachten. Naar je huisarts stappen en gewoon open en eerlijk zijn kan natuurlijk ook. Het enige wat hij/zij ervan zou vinden is dat het heel bewonderenswaardig is dat je vanuit jezelf langskomt om naar manieren te zoeken om je gedrag te veranderen en hij/zij zou je graag helpen.

Over de titel van je bericht
Je bent bij lange na niet de enige. Het is makkelijk om te verdrinken in zelfmedelijden en daarin ook meteen een rechtvaardiging voor het gebruiken te vinden. Niet dat ik zeg dat je dat doet, maar het is wel een valkuil waar eenieder voor op moet passen. Ik spreek uit ervaring. Je hebt het zo zwaar en jouw situatie moet wel zo anders dan die van anderen zijn dat het begrijpelijk is dat je de verantwoordelijkheid niet op je neemt waarvan je eigenlijk weet dat je die op je moet nemen. De waarheid is dat het leven zwaar is, dat die waarheid voor iedereen geldt en dat je het leed van anderen simpelweg niet ziet. Het is dan ook geen legitiem excuus.

Over je toekomst
Die ligt helemaal open voor je. Natuurlijk kun je een sociale studie gaan doen. Je kunt je gedrag sowieso stapje voor stapje nog helemaal omgooien en weer de sociale, extraverte jongen zijn die je in je bericht beschrijft. Je bent 15; over een paar jaar zul je vreemd op deze versie van jezelf terugkijken, en in de paar jaar daarna weer vreemd terugkijken op de versie die je over een paar jaar van jezelf bent. In die zin kun je jezelf nog helemaal kneden. Het is heel waardevol om daar nu al mee bezig te zijn.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie en nuttige antwoorden.
Het vertellen aan mijn ouders doe ik liever niet omdat ik zo vaak heb gelogen over mijn gebruik.. Achteraf vind ik dat nog het ergste.
Stoppen gaat prima, wordt alleen wel sinds zondagnacht elke nacht wakker door nachtmerries. Maar dat zal vanzelf wel overgaan.

Bedankt iedereen verder voor de tips!
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je wil weten hoe je toekomst eruit kan komen te zien, stuur me maar een berichtje.

Je kan iedereen om raad vragen maar jij bent de enige die er wat aan kan doen.

Keuzes maken, dat is het enige wat er toe doet.

En nou hup gaan voetballen, brommer rijden en experimenteren met meisjes.
Z
ZalHet?Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hahah, ja dat experimenteren met meisjes mag wel eens tijd gaan worden!

Verder nog steeds gestopt met blowen. Geen enkel probleem.
Jammer dat het contact met vrienden die blowen redelijk over is.
Af en toe nog wel nieuwsgierig naar bepaalde drugs, maar daar blijft het ook wel bij.
Denk niet dat jullie me nog terug vinden op het forum.

Tot ziens!
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZalHet? zei:
Bedankt voor je reactie en nuttige antwoorden.
Het vertellen aan mijn ouders doe ik liever niet omdat ik zo vaak heb gelogen over mijn gebruik.. Achteraf vind ik dat nog het ergste.
Stoppen gaat prima, wordt alleen wel sinds zondagnacht elke nacht wakker door nachtmerries. Maar dat zal vanzelf wel overgaan.

Bedankt iedereen verder voor de tips!
Klik om te vergroten...

Waarom niet? Ja bang voor de gevolgen duh. Maar zo kun je ook je ouders beter leren kennen en misschien een betere relatie opbouwen. Dat jij naar hun gaat met je problemen is stukken beter dan dat je ze er buiten laat. Wederzijds vertrouwen en een band opbouwen doet niet iedereen. Maar ik vind het wel een risco waard. Vooral omdat je nog zo jong bent :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."