Hoi
@Anoniempje420
Goed dat je deze stap zet!
Zelf verdeel ik het aanpakken van een verslaving in twee gedeelten: korte en lange termijn.
Korte termijn kan zijn:
- Zorgen dat er geen beschikbaarheid is. Dus niet in huis halen, eventuele nummers van dealers verwijderen, niet toelaten dat mensen het bij jou thuis gebruiken, niet daar naartoe gaan waar gebruikt wordt, etc. (Dit gezegd hebbende, ik heb zelf meestal nog wel wiet in huis gehad tijdens periodes dat ik ermee wou stoppen.
![:sweatsmile:]()
Maar ik zou het niet aanraden.)
- Afleiding: Activiteiten doen die je afleiden van denken aan in jouw geval wiet. Bijvoorbeeld sporten, een hobby beoefenen, vakantie, sociale activiteiten met niet gebruikende mensen.
- Motivatie gebruiken om een langere tijd wietvrij te realiseren: filmpjes over stoppen met wiet kijken, succesverhalen van mensen lezen voor inspiratie, je eigen motivatie utiliseren.
- Ik heb hier zelf op het forum een topic aangemaakt om korte termijn voornemens te maken. Dit topic heeft als doel een persoonlijk concreet (met plan van uitvoering, periode, etc.) voornemen te stellen op de korte termijn en op een publieke plek, zodat je een soort van sociale controle hebt. Het is dan niet meer alleen jij die privé een afspraak met jezelf maakt, maar jij die dat doet onder het meekijkend oog van anderen. Zodat je een extra stok achter de deur hebt om dat voornemen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Dit kan net die extra motivatie geven die je nodig hebt. Hierbij de link mocht je interesse hebben:
Voornemen topic
Op de lange termijn niet gebruiken draait in mijn ogen om:
1: Discipline
Pure wilskracht. Op de momenten dat je hunkert naar wiet of om de een of andere reden in een situatie bent waar er de beschikking over is en je motivatie weg is (vertrouw nooit alleen op motivatie), tóch niet toegeven daaraan.
2: Een fundamentele verandering in jouw nuchtere staat van welzijn.
Je kunt wellicht een leven lang puur op discipline tegen een (wiet)verslaving blijven vechten, maar je kunt ook jezelf veranderen op zo'n manier dat er helemaal geen behoefte is aan wiet. Wiet geeft een high, maar wat als je van jezelf al een hoge staat van welzijn hebt? Zelf heb ik bijvoorbeeld de vaagheid die je krijgt van high zijn van wiet geassocieerd met een fijn gevoel. Maar toen ik me eenmaal zelf nuchter veel beter voelde, was die vaagheid maar vervelend en de high eigenlijk niet waard. Je kunt je nuchter zelfs zó goed voelen, dat de high van wiet je staat van welzijn naar beneden haalt. Als dat geen motivatie is om te stoppen.
Maar dit vereist dus een fundamentele verandering in jezelf. Maar zie dit niet teveel als in 1 keer moeten veranderen. Het is toch vaak een proces van 1 stap vooruit, 1 stap achteruit, 2 stappen vooruit, etc. Zeggen dat je 'er bent' is eigenlijk nooit een goed idee is mijn eigen ervaring. Altijd alert blijven.
Fundamentele verandering kan bijvoorbeeld het leven van je droom zijn. Stoppen met iets dat je haat en beginnen met iets waar je van houdt. Bijvoorbeeld op gebied van carrière. Het kan ook een fundamentele verandering in je levensstijl zijn: gezond gaan eten, regelmatig sporten/bewegen, een goed slaapritme aannemen. Mocht iemand dat nog niet doen. En het kan ook een meer spiritueel iets zijn: meer in contact met jezelf komen met behulp van bijvoorbeeld meditatie, mindfulness, yoga.
Waar de fundamentele verandering om draait denk ik, is dat je op een hogere frequentie/golflengte gaat functioneren. Misschien wat zweverige termen voor: een hogere staat van welzijn/gelukkig zijn. Als je van jezelf al gelukkig bent, is die aantrekkingskracht van wiet of welk ander middel (of activiteit, object, persoon) waar je verslaafd aan bent, lang niet zo sterk meer of verliest het zelfs al zijn allure. Je kunt je dan niet eens meer voorstellen dat je vroeger zo hunkerde naar dat.
Maar nogmaals: wees voorzichtig met conclusies en blijf alert.