#1
Dit is ook een groot gevaar! Soms is een ervaring zo verschrikkelijk en/of beangstigend dat je denkt: dít doe ik nooit meer! De eerste dagen speelt dit nog actief in je hoofd rond. Je hersenen zitten echter zo in elkaar: je bent in je hoofd alleen actief bezig met dingen die zich tot ongeveer een week geleden afgespeeld hebben, en met dingen die in de komende week aan bod zijn.Maar over een week ben ik dit gevoel grotendeels vergeten en dan begint het eigenlijk pas.
De intensiteit van je dip (en dus de intensiteit van de reden waarom je wilt stoppen) neemt gewoon af naarmate het verder achteraan in je geheugen gestopt wordt over de tijd. Dus na een week word je weer eens getriggers door bijvoorbeeld een biertje en krijg je al snel de gedachte: zo verschrikkelijk was het toch niet? Of nog verraderlijker: dit keer doe ik het met mate...
Echt afleiding, afleiding afleiding is belangrijk om na te streven! Je probeert van een slechte gewoonte af te komen, maak het jezelf makkelijker en vervang hem voor een goeie gewoonte! Hoe dan ook succes 😁 Het komt zeker goed, dat geloof ik.
PS nog iets waar ik ook heilig in geloof: je gevoelens en doelen op papier schrijven. Naast dat je ze minder snel vergeet, kan je je na een langere tijd ook weer opnieuw verplaatsen in die gevoelens door het opnieuw te lezen! Zoek naar kennis die je helpt de werking van je hersenen en gewoontes te begrijpen, je leert er immens veel van!