Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe trauma leidt tot verslaving (After Skool video met Gabor Maté)

Hoe trauma leidt tot verslaving (After Skool video met Gabor Maté)

18 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Dat er een afgeboren aanwijking bestaat voor overgevoeligheid om verslaafd te kunnen raken, is m.i. algemeen bekend.
En ja, de rest van de familie is hierbij ook van belang....
In mijn familie ( die allen reeds tot stof zijn teruggekeerd alwaar zij ooit vandaan zijn gekomen), zaten er nogal wat "hits" tussen.
Een tante van me, een grootvader van me, en...mijn vader.
Aangezien via de vaderszijde er veel wordt doorgegeven zal mijn verslaving gevoeligheid zeer zeker van hem afkomstig zijn.
Maar wat ik ook geërfd heb van hem, is de discipline en kracht om ermee te stoppen.
Jazeker.
Hij dronk 3 tot 4 flessen whisky per week enbis er in één keer mee gestopt.
Hij rookte 25 jaren lang 3 pakjes per dag.
In één keer gestopt.
Dat kon hij.
Hij was net zoals ik een commando geweest, ik was legionnair. Dat is ook niet niks...
En ja, als er trauma's om de hoek komen kijken, bij mij, dus, ging het bij mij ook een aantal jaren mis...
Maar ook ik ben erbin één keer mee gestopt.
Eureka!
Klik om te vergroten...
Volgens de spreker hier is dat (genetica) dus eerder uitzondering dan regel qua oorzaak van verslaving(sgevoeligheid). Vanaf 1:03 minuut in de video.

De hoofdreden voor verslaving is jeugdtrauma, volgens Gabor Maté dus. En trauma kan al ontstaan door op het eerste oog 'normale' opvoeding, daar zijn niet per se extreme traumatische ervaringen voor nodig.

Heb je de video gezien? Dit wordt allemaal uitgelegd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb de video nog niet mogen aanschouwen.
Nadat ik dit alsnog gedaan heb kom ik erop terug.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jeugdtrauma's te over...
En niet zonder gevolgen!
Ik was meteen de eerste keer, dat ik bier dronk, zo dronken als een verlopen scheefstaande dragonder...
En 6 jaar of 7 jaar lang zoop ik als een ketter. Ja. Iedere godvergeten dag opnieuw.
Om 10.00 uur begon ik.
De deur van die kroeg ging net open, de schoonmaakster zei " schenk je eigen glas maar zelf in."
(Want zij kon niet tappen,
wel poetsen)

Wel,
Dat was niet aan dovemansoren gezegd, waar er normaal een schuimkraag aanwezig is in een glas bier, was deze schuimkraag bij mij afwezig. Ja.
Die 3 tot 4 cm schuim, daar heb je niks aan, nietwaar, dus ik liet dat trappisten tripel (van het vat) erg langzaam in mijn glas vloeien.
Zo langzaam dat de ruimte voor die 3 cm schuimkraag in 3 cm bier was veranderd.
Tovernarij!
De moraal: op deze wijze was door deze tovenarij, die extra laag bier, (na zorgvuldige berekeningen) toch weer goed voor 2 volle slokken bier ...gratis!!
Deze manier van tappen toepassen bij de eerste 6 glazen bier (van die kelkglazen zijn dat) leveren alweer een gratis glas tripel op!

En zo gehaaid was ik, in die dwaze tijden, een echte alcoholisten streek in optima forma nietwaar..
Dit lukte alleen in de ochtend helaas.. (als er nog niemand was, die goed kon tappen, dus)

Veel later in deze waanzinnige tijd stapte ik toch uit deze vicieuze cirkel van zuiperij, rekenen en gratis drank gelukkig. ja.

Ik zet één oud trauma hier neer.
Oud, maar nog altijd niet vergeten... nee.
in tegendeel!

Op de lagere school werd er door de onderwijzers ook gelet op welke ouders het meeste geld hadden.
Hun kinderen mochten veeeel meer, streken uithalen dus, dan de bourgeoisie...het plebs m.a.w.

Ooit was ik kennelijk stout geweest, in de eerste klas van die driewerf vervloekte lagere school.
Want wat gebeurde er na mijn euvele daad?
Enig idee?

Wel, die godverdommese onderwijzeres liet mij in dat godverdommese schoolbankje ruim 3 maanden helemaal vooraan, onder het schoolbord, tegen de muur zitten tijdens de les.
Nu was ik al wat zwakker door de luchtverontreiniging aldaar in die contreien, ook dat nog, wat denken jullie wat er dan gebeurt?! Met iemand, die zo'n status aparte krijgt?

Dat zal ik jullie zeggen, na 57 jaren weet ik dit nog altijd haarfijn te zeggen!
Antwoord op deze vraag:
De hele klas valt over je heen. Ja.
Je wordt door iedereen gepest, geslagen na schooltijd, vernederd, en zelfs de onderwijzeres in casu deed met het verbaal vernederen. Ja.
Ik weet zelfs haar naam nog! van deze minkukel..

Juffrouw Minderman, destijds onderwijzeres op de ESV, shame on you!
De schade die u aangericht heeft, is met geen pen te beschrijven!

Dat u mag branden in het zevende, diepste deel van de hel.
Ja daar, waar knersing der tanden en wening heerst...

Dit gebeuren, die strafvorm, heeft ook anderen zwaar benadeeld. Jazeker!
Want toen ik elders woonde en naar school ging, werd ik sterker, veel sterker zelfs, en sloeg iedereen op zijn bek, die ook maar iets zei, wat mij niet aanstond.

Dus, goed gedaan, kutwijf dat je bent geweest!!

Ik laat mij normaal nooit in dit soort bewoordingen over andere mensen uit. Nee.
Maar juist dit specifieke drama voor mij tenminste, heeft een gigantische impact op mijn hele verdere schooltijd gehad.
Er was een diepe, diepe haat, en wrok ontstaan tegen alles wat met school, en gedwongen worden, te maken had en dat had ik voor 99% aan dit canaille van een onderwijzeres te danken.

M.i. is mijn taalgebruik in deze zaak volkomen op zijn plaats.
Ik neem er dan ook geen letter, punt of komma van terug.
Mocht er al iemand zijn, die deze wens koestert.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb een boek van Gabor Maté gekregen over ADHD. Hierin beweert hij ook dat dit het gevolg is van trauma's uit het verleden. Hij zegt het zo stellig, dat volgens hem iedereen met ADHD dit door zijn jeugd heeft gekregen.

Omdat ik zelf overduidelijk ADHD heb (met diagnose), vond ik dat vreemd. Ik heb namelijk een zorgeloze jeugd gehad. Ook mijn ouders hebben geen trauma's aan mij doorgegeven. Bovendien was mij bekend dat de wetenschappelijke consensus anders is; namelijk dat ADHD voornamelijk door erfelijke factoren wordt veroorzaakt. Natuurlijk kan hij een andere theorie hebben, maar dan vind ik het raar dat hij het zo stellig brengt, en dan nog wel zonder degelijke bronvermelding, allemaal vanuit anekdotisch bewijs.

Met een beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat deze man erom bekend staat dat hij alles aan jeugdtrauma's pleegt toe te schrijven, ongeacht of daar wetenschappelijk bewijs voor is.

Nu geloof ik persoonlijk dat trauma's, in tegenstelling tot bij ADHD, wel een grote rol spelen bij verslaving. Maar met bovenstaande wil ik wel aangeven dat het bij deze 'expert' belangrijk is kritisch te zijn. Waarschijnlijk is het niet zo simpel als hij het voorstelt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Daar ben ik van overtuigd.
Het zou erg, erg gemakkelijk zijn als a l l e s te linken zou zijn aan een jeugdig opgelopen trauma...
Dat klopt gewoon niet.

Neemt niet weg dat in mijn geval, de verslaving, het willen dempen of ontwijken van gevoelens daar wel degelijk aan te wijten kan zijn geweest...
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat je bij Gabor Maté heel erg moet kijken/luisteren/lezen met de houding 'ik haal eruit wat op mij van toepassing is, de rest het ene oor in het andere oor weer uit'.

Já hij heeft nuttige punten, een andere visie op dingen etc. Maar juist daarmee ook weer een tunnelvisie, alleen gaat die tunnel net even een andere kant op dan de 'reguliere' tunnelvisie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vrijwel alle " raadgevers" hebben ergens wel goede punten.
Maar vaak net zoveel minpunten.
Daarom is mijn visie:
Bezie, waar je iets mee kunt.
En het andere?
Throw away....
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Jeugdtrauma's te over...
En niet zonder gevolgen!
Ik was meteen de eerste keer, dat ik bier dronk, zo dronken als een verlopen scheefstaande dragonder...
En 6 jaar of 7 jaar lang zoop ik als een ketter. Ja. Iedere godvergeten dag opnieuw.
Om 10.00 uur begon ik.
De deur van die kroeg ging net open, de schoonmaakster zei " schenk je eigen glas maar zelf in."
(Want zij kon niet tappen,
wel poetsen)

Wel,
Dat was niet aan dovemansoren gezegd, waar er normaal een schuimkraag aanwezig is in een glas bier, was deze schuimkraag bij mij afwezig. Ja.
Die 3 tot 4 cm schuim, daar heb je niks aan, nietwaar, dus ik liet dat trappisten tripel (van het vat) erg langzaam in mijn glas vloeien.
Zo langzaam dat de ruimte voor die 3 cm schuimkraag in 3 cm bier was veranderd.
Tovernarij!
De moraal: op deze wijze was door deze tovenarij, die extra laag bier, (na zorgvuldige berekeningen) toch weer goed voor 2 volle slokken bier ...gratis!!
Deze manier van tappen toepassen bij de eerste 6 glazen bier (van die kelkglazen zijn dat) leveren alweer een gratis glas tripel op!

En zo gehaaid was ik, in die dwaze tijden, een echte alcoholisten streek in optima forma nietwaar..
Dit lukte alleen in de ochtend helaas.. (als er nog niemand was, die goed kon tappen, dus)

Veel later in deze waanzinnige tijd stapte ik toch uit deze vicieuze cirkel van zuiperij, rekenen en gratis drank gelukkig. ja.

Ik zet één oud trauma hier neer.
Oud, maar nog altijd niet vergeten... nee.
in tegendeel!

Op de lagere school werd er door de onderwijzers ook gelet op welke ouders het meeste geld hadden.
Hun kinderen mochten veeeel meer, streken uithalen dus, dan de bourgeoisie...het plebs m.a.w.

Ooit was ik kennelijk stout geweest, in de eerste klas van die driewerf vervloekte lagere school.
Want wat gebeurde er na mijn euvele daad?
Enig idee?

Wel, die godverdommese onderwijzeres liet mij in dat godverdommese schoolbankje ruim 3 maanden helemaal vooraan, onder het schoolbord, tegen de muur zitten tijdens de les.
Nu was ik al wat zwakker door de luchtverontreiniging aldaar in die contreien, ook dat nog, wat denken jullie wat er dan gebeurt?! Met iemand, die zo'n status aparte krijgt?

Dat zal ik jullie zeggen, na 57 jaren weet ik dit nog altijd haarfijn te zeggen!
Antwoord op deze vraag:
De hele klas valt over je heen. Ja.
Je wordt door iedereen gepest, geslagen na schooltijd, vernederd, en zelfs de onderwijzeres in casu deed met het verbaal vernederen. Ja.
Ik weet zelfs haar naam nog! van deze minkukel..

Juffrouw Minderman, destijds onderwijzeres op de ESV, shame on you!
De schade die u aangericht heeft, is met geen pen te beschrijven!

Dat u mag branden in het zevende, diepste deel van de hel.
Ja daar, waar knersing der tanden en wening heerst...

Dit gebeuren, die strafvorm, heeft ook anderen zwaar benadeeld. Jazeker!
Want toen ik elders woonde en naar school ging, werd ik sterker, veel sterker zelfs, en sloeg iedereen op zijn bek, die ook maar iets zei, wat mij niet aanstond.

Dus, goed gedaan, kutwijf dat je bent geweest!!

Ik laat mij normaal nooit in dit soort bewoordingen over andere mensen uit. Nee.
Maar juist dit specifieke drama voor mij tenminste, heeft een gigantische impact op mijn hele verdere schooltijd gehad.
Er was een diepe, diepe haat, en wrok ontstaan tegen alles wat met school, en gedwongen worden, te maken had en dat had ik voor 99% aan dit canaille van een onderwijzeres te danken.

M.i. is mijn taalgebruik in deze zaak volkomen op zijn plaats.
Ik neem er dan ook geen letter, punt of komma van terug.
Mocht er al iemand zijn, die deze wens koestert.
Klik om te vergroten...
I feel you zandman! Een zekere middelbare school mocht van mij ook jarenlang in de hens vliegen iedere keer als ik er langs kwam zelfs na ruim 20 jaar! FUCK DE SCHOOL! Levenslang trauma !
Ik kan het nu loslaten maar toch ...🤬🔥🔥🔥🔥
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja. Een bom erop!
En dan nog eens een briefje aan mij sturen of ik financieel kon steunen voor de aanleg van het een of ander....
Ik heb als antwoord teruggestuurd, dat ik vanwege gigantische schade, door de onderwijzers aangericht, ik aanspraak maak op minstens 500.000 euro wegens een lijdensweg door dattuig van de richel veroorzaakt....
Helaas geen reply mogen ontvangen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Waardevol @Mindless
Ik leer van deze video, dank!
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
KlaasVaak zei:
Heb een boek van Gabor Maté gekregen over ADHD. Hierin beweert hij ook dat dit het gevolg is van trauma's uit het verleden. Hij zegt het zo stellig, dat volgens hem iedereen met ADHD dit door zijn jeugd heeft gekregen.

Omdat ik zelf overduidelijk ADHD heb (met diagnose), vond ik dat vreemd. Ik heb namelijk een zorgeloze jeugd gehad. Ook mijn ouders hebben geen trauma's aan mij doorgegeven. Bovendien was mij bekend dat de wetenschappelijke consensus anders is; namelijk dat ADHD voornamelijk door erfelijke factoren wordt veroorzaakt. Natuurlijk kan hij een andere theorie hebben, maar dan vind ik het raar dat hij het zo stellig brengt, en dan nog wel zonder degelijke bronvermelding, allemaal vanuit anekdotisch bewijs.

Met een beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat deze man erom bekend staat dat hij alles aan jeugdtrauma's pleegt toe te schrijven, ongeacht of daar wetenschappelijk bewijs voor is.

Nu geloof ik persoonlijk dat trauma's, in tegenstelling tot bij ADHD, wel een grote rol spelen bij verslaving. Maar met bovenstaande wil ik wel aangeven dat het bij deze 'expert' belangrijk is kritisch te zijn. Waarschijnlijk is het niet zo simpel als hij het voorstelt.
Klik om te vergroten...
Waardevolle toevoeging.
Ik denk dat ik de dik gedrukte zin misschien verkeerd interpreteer, zeg je dat er geen verband is tussen ADHD en verslaving?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je zegt het goed.
Hij beweert.
Ja, hij beweert wel meer, zo is mij gebleken.
Maar a l l e s dan maar terugvoeren naar jeugdtrauma's, is a bridge too far.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casaan zei:
Waardevolle toevoeging.
Ik denk dat ik de dik gedrukte zin misschien verkeerd interpreteer, zeg je dat er geen verband is tussen ADHD en verslaving?
Klik om te vergroten...
Nee, ik zeg dat er wel een verband is tussen trauma en verslaving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dit is niet meer dan logisch.
Bij mij al helemaal.
Voeg er een gevoelig karakter aan toe, bingooooo!
U mag uit de gevangenis, langs START en u krijgt 400 euro!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nog een interessante video waarin Gabor Maté het heeft over hoe stress en trauma in de jeugd invloed heeft op ons latere leven. Met ook enkele stellige uitspraken over ADHD.

Ik doe geen uitspraak over mijn mening daarover, ik deel slechts de video voor wie interesse heeft:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zat even te kijken waar ik deze video kon droppen. Algemeen verslaving topic? Kon ik niet echt vinden. Mediadump? Nee, dan staat 'ie zo op de vorige pagina.

Dit is een video die het denk ik waard is om door veel mensen bekeken te worden. Gabor Maté vind ik altijd een heel boeiende man om naar te luisteren en nu slaat hij in mijn ogen ook de spijker op de kop wat betreft het ontstaan van verslaving. En dat ook nog eens verpakt in een prachtige presentatie van After Skool (zoals gewend van ze) maakt dit al helemaal toegankelijk:



Wat denken jullie?
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Volgens mij is dit 100% waar. Ik denk alleen wel dat het misschien ook genetisch is in die zin dat er al een aantal generaties van problemen met veilige hechting zijn en dat daardoor het trauma een zwakke plek is. Dat bepaalde neurologische verbindingen in de hersenen al niet optimaal zijn bij de geboorte, omdat het bij de ouder(s) al niet helemaal jofel zit. De verslavingsgevoeligheid. Die bekende 'cycle'; de ene generatie geeft het door aan de volgende enz.

Ik vind het werkelijk raar om te denken dat verslaving een bewuste keuze is. Zoals Kurt Vonnegut zo mooi zegt: "een mens kan doen wat hij wil, maar hij kan niet willen wat hij wil." Met andere woorden: je kunt misschien wel eten wat je wilt, maar je kunt niet je eigen smaak kiezen - je vindt iets lekker of niet. Ik denk dat het ook zo is met wel of niet verslaafd raken, dat kun je niet zelf bepalen. Maar ik ben benieuwd naar andere ideeën hierover.

Het filmpje was in ieder geval een genot om naar te kijken, wat erg mooi getekend allemaal!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik zat even te kijken waar ik deze video kon droppen. Algemeen verslaving topic? Kon ik niet echt vinden. Mediadump? Nee, dan staat 'ie zo op de vorige pagina.

Dit is een video die het denk ik waard is om door veel mensen bekeken te worden. Gabor Maté vind ik altijd een heel boeiende man om naar te luisteren en nu slaat hij in mijn ogen ook de spijker op de kop wat betreft het ontstaan van verslaving. En dat ook nog eens verpakt in een prachtige presentatie van After Skool (zoals gewend van ze) maakt dit al helemaal toegankelijk:



Wat denken jullie?
Klik om te vergroten...
Een goede uitleg

Attachment..is niet alleen voor dope voor alles. Ook naar personen.
Zijn we universeel te verdeeld om liefde te delen. Zijn we te beschadigd dat we niet meer geloven dat we dit ook zelfstandig kunnen bereiken.

Ik denk dat we het geduld niet meer hebben. Een simpele snuif scheelt een hoop tijd..maar de prijs is te groot

In een andere tedtalk zeggen ze:
"Is the opposite from addiction soberheid? No, connections.

Ik kan me ook erg vinden zijn concept van trauma.
De 1e denkfout is dat iets groot of memorabel moet zijn om in de database ervaring te komen

Maar wij of iemand anders bestempelen de ervaring ineens als trauma en moeten we genezen door het te verwerken... fijn iemand te horen die er ook anders tegen aan kijkt. Niet dat ik een trauma niet erken, maar wel zeer kritisch op het GGZbeleid wat de oplossing moet zijn
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat er een afgeboren aanwijking bestaat voor overgevoeligheid om verslaafd te kunnen raken, is m.i. algemeen bekend.
En ja, de rest van de familie is hierbij ook van belang....
In mijn familie ( die allen reeds tot stof zijn teruggekeerd alwaar zij ooit vandaan zijn gekomen), zaten er nogal wat "hits" tussen.
Een tante van me, een grootvader van me, en...mijn vader.
Aangezien via de vaderszijde er veel wordt doorgegeven zal mijn verslaving gevoeligheid zeer zeker van hem afkomstig zijn.
Maar wat ik ook geërfd heb van hem, is de discipline en kracht om ermee te stoppen.
Jazeker.
Hij dronk 3 tot 4 flessen whisky per week enbis er in één keer mee gestopt.
Hij rookte 25 jaren lang 3 pakjes per dag.
In één keer gestopt.
Dat kon hij.
Hij was net zoals ik een commando geweest, ik was legionnair. Dat is ook niet niks...
En ja, als er trauma's om de hoek komen kijken, bij mij, dus, ging het bij mij ook een aantal jaren mis...
Maar ook ik ben erbin één keer mee gestopt.
Eureka!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."