Jeugdtrauma's te over...
En niet zonder gevolgen!
Ik was meteen de eerste keer, dat ik bier dronk, zo dronken als een verlopen scheefstaande dragonder...
En 6 jaar of 7 jaar lang zoop ik als een ketter. Ja. Iedere godvergeten dag opnieuw.
Om 10.00 uur begon ik.
De deur van die kroeg ging net open, de schoonmaakster zei " schenk je eigen glas maar zelf in."
(Want zij kon niet tappen,
wel poetsen)
Wel,
Dat was niet aan dovemansoren gezegd, waar er normaal een schuimkraag aanwezig is in een glas bier, was deze schuimkraag bij mij afwezig. Ja.
Die 3 tot 4 cm schuim, daar heb je niks aan, nietwaar, dus ik liet dat trappisten tripel (van het vat) erg langzaam in mijn glas vloeien.
Zo langzaam dat de ruimte voor die 3 cm schuimkraag in 3 cm bier was veranderd.
Tovernarij!
De moraal: op deze wijze was door deze tovenarij, die extra laag bier, (na zorgvuldige berekeningen) toch weer goed voor 2 volle slokken bier ...gratis!!
Deze manier van tappen toepassen bij de eerste 6 glazen bier (van die kelkglazen zijn dat) leveren alweer een gratis glas tripel op!
En zo gehaaid was ik, in die dwaze tijden, een echte alcoholisten streek in optima forma nietwaar..
Dit lukte alleen in de ochtend helaas.. (als er nog niemand was, die goed kon tappen, dus)
Veel later in deze waanzinnige tijd stapte ik toch uit deze vicieuze cirkel van zuiperij, rekenen en gratis drank gelukkig. ja.
Ik zet één oud trauma hier neer.
Oud, maar nog altijd niet vergeten... nee.
in tegendeel!
Op de lagere school werd er door de onderwijzers ook gelet op welke ouders het meeste geld hadden.
Hun kinderen mochten veeeel meer, streken uithalen dus, dan de bourgeoisie...het plebs m.a.w.
Ooit was ik kennelijk stout geweest, in de eerste klas van die driewerf vervloekte lagere school.
Want wat gebeurde er na mijn euvele daad?
Enig idee?
Wel, die godverdommese onderwijzeres liet mij in dat godverdommese schoolbankje ruim 3 maanden helemaal vooraan, onder het schoolbord, tegen de muur zitten tijdens de les.
Nu was ik al wat zwakker door de luchtverontreiniging aldaar in die contreien, ook dat nog, wat denken jullie wat er dan gebeurt?! Met iemand, die zo'n status aparte krijgt?
Dat zal ik jullie zeggen, na 57 jaren weet ik dit nog altijd haarfijn te zeggen!
Antwoord op deze vraag:
De hele klas valt over je heen. Ja.
Je wordt door iedereen gepest, geslagen na schooltijd, vernederd, en zelfs de onderwijzeres in casu deed met het verbaal vernederen. Ja.
Ik weet zelfs haar naam nog! van deze minkukel..
Juffrouw Minderman, destijds onderwijzeres op de ESV, shame on you!
De schade die u aangericht heeft, is met geen pen te beschrijven!
Dat u mag branden in het zevende, diepste deel van de hel.
Ja daar, waar knersing der tanden en wening heerst...
Dit gebeuren, die strafvorm, heeft ook anderen zwaar benadeeld. Jazeker!
Want toen ik elders woonde en naar school ging, werd ik sterker, veel sterker zelfs, en sloeg iedereen op zijn bek, die ook maar iets zei, wat mij niet aanstond.
Dus, goed gedaan, kutwijf dat je bent geweest!!
Ik laat mij normaal nooit in dit soort bewoordingen over andere mensen uit. Nee.
Maar juist dit specifieke drama voor mij tenminste, heeft een gigantische impact op mijn hele verdere schooltijd gehad.
Er was een diepe, diepe haat, en wrok ontstaan tegen alles wat met school, en gedwongen worden, te maken had en dat had ik voor 99% aan dit canaille van een onderwijzeres te danken.
M.i. is mijn taalgebruik in deze zaak volkomen op zijn plaats.
Ik neem er dan ook geen letter, punt of komma van terug.
Mocht er al iemand zijn, die deze wens koestert.