Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRelatie tussen 2 verslaafden die al dan niet samen of apart nog gebruiken. Kan dit gezond zijn?

Relatie tussen 2 verslaafden die al dan niet samen of apart nog gebruiken. Kan dit gezond zijn?

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste DF'ers,

Denken jullie dat een relatie tussen 2 verslaafden gezond kan zijn zolang bv. 1 van de 2 nog gebruikt? Of indien beiden gestopt zijn maar nog niet erg lang. Kan een verslaafde die nog maar een jaar gestopt is een andere verslaafde helpen bv en tevens een relatie willen?

Zelf merk ik dat dit voor heel wat problemen zorgt. Ik denk dat er heel wat (emotioneel, financieel, seksueel, ...) misbruik gebeurd tussen mensen die gebruiken, ze gebruiken niet enkel drugs maar ook elkaar, iemand die aan drugs kan geraken kan bv een verslaafde nogal aan t lijntje houden en hier meer of minder misbruik van maken.

Ik denk dat een relatie tussen iemand die nog gebruikt en iemand die niet meer gebruikt praktisch ondenkbaar is. Als t gaat om mensen die erg verslavingsgevoelig zijn dan toch. K heb het meer bepaald over deze groep.

Ik denk natuurlijk ook dat dit erg persoons afhankelijkheid is, dat iedereen verschilt van hie ie zich verhoudt tot een ander. De ene manipuleert al es gemakkelijker, de andere is dominanter enz.

Daarnaast lijken er voordelen. Als je allebei verslaafd bent begrijp je elkaar beter op dat vlak dan wanneer je een relatie hebt met iemand die niet verslaafd is, toch...ik denk persoonlijk dat als je niet al een behoorlijke tijd clean bent allebei dat dit erg moeilijk is, zwaar emotioneel en je eigen situatie mogelijks erg kan verslechteren.

Hebben jullie ervaring btf dergelijke situaties en liepen deze positief of negatief?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fairflower zei:
Beste DF'ers,

Denken jullie dat een relatie tussen 2 verslaafden gezond kan zijn zolang bv. 1 van de 2 nog gebruikt?


- Nee. Imo is het "samen uit, samen thuis".


Of indien beiden gestopt zijn maar nog niet erg lang. Kan een verslaafde die nog maar een jaar gestopt is een andere verslaafde helpen bv en tevens een relatie willen?

- Dit dan weer wel. Mijn vriendin en ikzelf zijn pas enkele weken/maanden geleden gestopt na jaren van drugsgebruik. Onze relatie is gewoon helemaal in orde hoor.

Zelf merk ik dat dit voor heel wat problemen zorgt. Ik denk dat er heel wat (emotioneel, financieel, seksueel, ...) misbruik gebeurd tussen mensen die gebruiken, ze gebruiken niet enkel drugs maar ook elkaar, iemand die aan drugs kan geraken kan bv een verslaafde nogal aan t lijntje houden en hier meer of minder misbruik van maken.

- Als er een persoon is die misbruik maakt van het vertrouwen, en achter de rug om toch drugs besteld, gebruikt of whatever, is deze relatie gedoemd om te mislukken.
Zeker op gebied van deze zaken is vertrouwen een absolute must.

Ik denk dat een relatie tussen iemand die nog gebruikt en iemand die niet meer gebruikt praktisch ondenkbaar is. Als t gaat om mensen die erg verslavingsgevoelig zijn dan toch. K heb het meer bepaald over deze groep.

-Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit een relatie zou aangaan met iemand waar de visie over drugsgebruik mee verschilt.

Ik denk natuurlijk ook dat dit erg persoons afhankelijkheid is, dat iedereen verschilt van hie ie zich verhoudt tot een ander. De ene manipuleert al es gemakkelijker, de andere is dominanter enz.

Daarnaast lijken er voordelen. Als je allebei verslaafd bent begrijp je elkaar beter op dat vlak dan wanneer je een relatie hebt met iemand die niet verslaafd is, toch...ik denk persoonlijk dat als je niet al een behoorlijke tijd clean bent allebei dat dit erg moeilijk is, zwaar emotioneel en je eigen situatie mogelijks erg kan verslechteren.

- Er zijn quasi geen voordelen aan hoor.
Ja, je kan elkaar tegenhouden als er 1 van de twee zin heeft in drugs. Maar net zo goed kan de ene persoon de andere triggeren.

Hebben jullie ervaring btf dergelijke situaties en liepen deze positief of negatief?


- Ik heb drugs genomen tijdens de relatie. Maar al vanaf dag 1 was het ofwel doen we het samen, ofwel niet. Mocht ik ooit iemand anders leren kennen zou er van drugs nooit nog sprake zijn.
Klik om te vergroten...
M
MorrisonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat het niet onmogelijk is, het is wel nogal persoonsafhankelijk..

Het klopt dat, als je beide kampt met deze problematiek, je elkaar kan helpen en weet wat de ander doormaakt. Echter moet je dan wel beide er wat aan willen doen. Als eerste de verslaving, daarna het weer opbouwen van vertrouwen en positieve energie.

Helaas weet ik uit ervaring dat het niet alleen de verslaving zelf is die de relatie kapot maakt, het is vooral het negatieve en manipulerende gedrag wat de relatie kapot maakt. Ik heb zoveel tijd gestoken in het willen helpen van mijn vriend dat ik er zelf aan onderdoor ging.
En als ik dan de keuze had gemaakt om bij hem weg te gaan, dan was het sorry, ik mis je, het spijt me. En naief als ik was, liet ik hem weer toe in mijn leven. De smoesjes die ik voor mezelf gebruikte: 'ik ben ook een verslaafde, ik weet hoe het voelt' - 'hij heeft hulp gezocht dus het heeft tijd nodig' - 'straks wordt het allemaal beter'

Ik heb me bij mijn vriend vaak afgevraagd of het de COKE is die hem een gevoelloze eikel maakt. Of dat hij gewoon een gevoelloze eikel is, en gewoon niet meer kon doen alsof.. Heb zelf jaren aan de speed gehangen, en daarmee is ook een relatie kapot gegaan. Ik was zo boos op die ander, terwijl ik nu heel goed weet dat ik dit aan mezelf te danken had. Soms denk ik wel eens dat Karma mij een koekje van eigen deeg gegeven heeft,.,,,,,,,,,,,,

Ook al doet het nog steeds heel veel pijn, ik kan niet verder met deze relatie. Ik heb twee kids en die zijn veel belangrijker dan een man die wekelijks wel iets doet dat je aan het huilen maakt. Wat de reden daarvoor ook is, het is gewoon niet oke.
En ja, ik ben ook wel zon dromer dat ik ergens nog de hoop houdt dat over een jaar ofzo onze paden weer kruisen, hij afgekickt en clean is, en de liefde nog steeds zo sterk voelt..

Dus als beide personen laten zien dat ze ondanks de verslavingsproblemen nog steeds heel veel van elkaar houden (dus niet: tegen elkaar zeggen, maar het ook echt laten blijken), en het gezamelijke doel een clean en fijn leven is, dan kan het een win win situatie zijn! In ieder ander geval, lijkt het me gedoemd om te mislukken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."