#1
Beste DF'ers,
Denken jullie dat een relatie tussen 2 verslaafden gezond kan zijn zolang bv. 1 van de 2 nog gebruikt? Of indien beiden gestopt zijn maar nog niet erg lang. Kan een verslaafde die nog maar een jaar gestopt is een andere verslaafde helpen bv en tevens een relatie willen?
Zelf merk ik dat dit voor heel wat problemen zorgt. Ik denk dat er heel wat (emotioneel, financieel, seksueel, ...) misbruik gebeurd tussen mensen die gebruiken, ze gebruiken niet enkel drugs maar ook elkaar, iemand die aan drugs kan geraken kan bv een verslaafde nogal aan t lijntje houden en hier meer of minder misbruik van maken.
Ik denk dat een relatie tussen iemand die nog gebruikt en iemand die niet meer gebruikt praktisch ondenkbaar is. Als t gaat om mensen die erg verslavingsgevoelig zijn dan toch. K heb het meer bepaald over deze groep.
Ik denk natuurlijk ook dat dit erg persoons afhankelijkheid is, dat iedereen verschilt van hie ie zich verhoudt tot een ander. De ene manipuleert al es gemakkelijker, de andere is dominanter enz.
Daarnaast lijken er voordelen. Als je allebei verslaafd bent begrijp je elkaar beter op dat vlak dan wanneer je een relatie hebt met iemand die niet verslaafd is, toch...ik denk persoonlijk dat als je niet al een behoorlijke tijd clean bent allebei dat dit erg moeilijk is, zwaar emotioneel en je eigen situatie mogelijks erg kan verslechteren.
Hebben jullie ervaring btf dergelijke situaties en liepen deze positief of negatief?
Denken jullie dat een relatie tussen 2 verslaafden gezond kan zijn zolang bv. 1 van de 2 nog gebruikt? Of indien beiden gestopt zijn maar nog niet erg lang. Kan een verslaafde die nog maar een jaar gestopt is een andere verslaafde helpen bv en tevens een relatie willen?
Zelf merk ik dat dit voor heel wat problemen zorgt. Ik denk dat er heel wat (emotioneel, financieel, seksueel, ...) misbruik gebeurd tussen mensen die gebruiken, ze gebruiken niet enkel drugs maar ook elkaar, iemand die aan drugs kan geraken kan bv een verslaafde nogal aan t lijntje houden en hier meer of minder misbruik van maken.
Ik denk dat een relatie tussen iemand die nog gebruikt en iemand die niet meer gebruikt praktisch ondenkbaar is. Als t gaat om mensen die erg verslavingsgevoelig zijn dan toch. K heb het meer bepaald over deze groep.
Ik denk natuurlijk ook dat dit erg persoons afhankelijkheid is, dat iedereen verschilt van hie ie zich verhoudt tot een ander. De ene manipuleert al es gemakkelijker, de andere is dominanter enz.
Daarnaast lijken er voordelen. Als je allebei verslaafd bent begrijp je elkaar beter op dat vlak dan wanneer je een relatie hebt met iemand die niet verslaafd is, toch...ik denk persoonlijk dat als je niet al een behoorlijke tijd clean bent allebei dat dit erg moeilijk is, zwaar emotioneel en je eigen situatie mogelijks erg kan verslechteren.
Hebben jullie ervaring btf dergelijke situaties en liepen deze positief of negatief?