"Ik denk dat het niet onmogelijk is, het is wel nogal persoonsafhankelijk..
Het klopt dat, als je beide kampt met deze problematiek, je elkaar kan helpen en weet wat de ander doormaakt. Echter moet je dan wel beide er wat aan willen doen. Als eerste de verslaving, daarna het weer opbouwen van vertrouwen en positieve energie.
Helaas weet ik uit ervaring dat het niet alleen de verslaving zelf is die de relatie kapot maakt, het is vooral het negatieve en manipulerende gedrag wat de relatie kapot maakt. Ik heb zoveel tijd gestoken in het willen helpen van mijn vriend dat ik er zelf aan onderdoor ging.
En als ik dan de keuze had gemaakt om bij hem weg te gaan, dan was het sorry, ik mis je, het spijt me. En naief als ik was, liet ik hem weer toe in mijn leven. De smoesjes die ik voor mezelf gebruikte: 'ik ben ook een verslaafde, ik weet hoe het voelt' - 'hij heeft hulp gezocht dus het heeft tijd nodig' - 'straks wordt het allemaal beter'
Ik heb me bij mijn vriend vaak afgevraagd of het de COKE is die hem een gevoelloze eikel maakt. Of dat hij gewoon een gevoelloze eikel is, en gewoon niet meer kon doen alsof.. Heb zelf jaren aan de speed gehangen, en daarmee is ook een relatie kapot gegaan. Ik was zo boos op die ander, terwijl ik nu heel goed weet dat ik dit aan mezelf te danken had. Soms denk ik wel eens dat Karma mij een koekje van eigen deeg gegeven heeft,.,,,,,,,,,,,,
Ook al doet het nog steeds heel veel pijn, ik kan niet verder met deze relatie. Ik heb twee kids en die zijn veel belangrijker dan een man die wekelijks wel iets doet dat je aan het huilen maakt. Wat de reden daarvoor ook is, het is gewoon niet oke.
En ja, ik ben ook wel zon dromer dat ik ergens nog de hoop houdt dat over een jaar ofzo onze paden weer kruisen, hij afgekickt en clean is, en de liefde nog steeds zo sterk voelt..
Dus als beide personen laten zien dat ze ondanks de verslavingsproblemen nog steeds heel veel van elkaar houden (dus niet: tegen elkaar zeggen, maar het ook echt laten blijken), en het gezamelijke doel een clean en fijn leven is, dan kan het een win win situatie zijn! In ieder ander geval, lijkt het me gedoemd om te mislukken."
In: Relatie tussen 2 verslaafden die al dan niet samen of apart nog gebruiken. Kan dit gezond zijn?
1-1-2024