#1
Je kunt iemand ook gewoon vertrouwen op zijn/haar woord in plaats van meteen te schakelen naar complotgekkie mode. De kans dat iemand oprecht een hulpvraag heeft over iemand anders in plaats van een verzonnen hulpvraag over iemand anders is een stuk groter. Dat is Münchhausen by proxy achtig gedrag en er lopen er niet zoveel rond die op die manier aandacht zoeken. Als iemand om onverklaarbare reden toch een problematische situatie verzint over een ander om aandacht te zoeken, dan verlies je alleen wat tijd met het reageren (die je als je sceptische vragen gaat stellen ook wel kwijt bent). Ga dus gewoon een beetje oké om met iemand die waarschijnlijk met een flink probleem zit. Als het jou zelf aangaat en je daadwerkelijk iets te verliezen hebt, dan mag je van mij zo sceptisch zijn als je zelf nodig acht.