Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelemaal stoppen met benzo’s

Helemaal stoppen met benzo’s

27 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hier staan echt hele goede adviezen om met benzo's te kunnen stoppen!
Toen ik klinische hulp kreeg om met een benzo verslaving te gaan stoppen, werd er berekend hoeveel diazepam ik nodig zou hebben en kwam deze inplaats van een hele hoop verschillende soorten benzo's, werd daarna deze diazepam langzaam afgebouwd.
Dit werkte prima, in 5 weken was ik van die verduivelde benzo's af.
Ik heb me daarna, jaaaren later, bijna 2 x weer aan deze middelen afhankelijk gemaakt, maar ik ben op tijd weer gestopt.
Nu neem ik alleen nog zolpidem, wat geen echte benzo is.
Deze moet ik wel nemen met seroquel, omdat ik een slaapstoornis heb en zonder deze medicatie totaal geen slaap krijg...helaas is dit nodig.
Maar een langzame afbouw met diazepam betreffende stoppen met benzo's is een goede methode!
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nihilist88 zei:
@Sterretje1984 mijn eerste vraag, hoelang neem je al benzo's en wat is daarvan op voorschrift en wat uit eigen initiatief (rc's,...)?

De manier van afkicken is subjectief, zeker omdat jij ook nog maar net van oxycodon af bent.

Ikzelf had ook een benzo verslaving. e
Ik gebruikte jaren Zolpidem, wel heel lang met de regel, max 3 achtereen en 2 dagen geen. Ook verschillende jaren in combinatie met antidepressiva en antipsychotica (mirtazapine, cymbalta, quetapine).

Zolpidem werd mijn eerste echte verslaving, dagelijks, craving, niet de normale gewenste slaap n rust, fuckedup blackouts, verwarring n angst. Hier wou ik v af.

Ik was dus op eigen vraag gestopt met Zolpidem, maar na enkele maanden ging ik de benzo rc toer op. Ik weet het, zo dom, stoppen met een voorgeschreven benzo, door de fuckedup bijwerkingen, om dan benzooi op rc-shopjes te kopen.

Op bepaald moment had ik 8 verschillende benzo rc's, Etizolam, Flualprazolam, Clonazolam, Diclazepam, Flunitrazolam, Flubromazolam, Bromazolam, Dechloroetizolam,...

Creëerde snel een ferme verslaving Etizolam en Flualprazolam, dagelijks + craving. Hevige blackouts waren schering en inslag, volgende dag vind je zaken niet, liggen dingen op de bizarste plaatsen.
Eens zonder benzo willen slapen, was vol onrust, geflits n beelden in mn hoofd, ik zag beelden en mensen n was nooit zwart bij gesloten ogen n uit pure wanhoop na 2u hel, toch benzo (Etizolam) genomen en daar keerde de rust weder. Na dik halfu-45u merkte ik al minder onrust en dat alleen al deed zo'n deugd en wat volgde was een vast slaapje van 5-6u. Maar was wake-up call.

Na enige tijd wou ik snel vd benzo's af, 2 weken zonder, was pure hel, doodop, ogen vielen toen. Maar een ik ging liggen onder dekentje, poging tot slapen deed, was het enkel constant geflits en onrust van jewelste in mn hoofd, ook steeds mensen, beelden, ik kreeg maar geen donker, zwart beeld met gesloten ogen...
Ik zeg 2 weken, want dan had ik afspraak met m'n psychiater. Was nog maar recent en moest nog diagnose vaststellen. Mn situatie uitgelegd, ie luisterde goed en handelde kordaat. Hij zag mn verleden met mirtazapine en quetapine en aangezien ie nog enkele sessies nodig had om deftige diagnose te stellen, wou hij vooral iets doen met mirtazapine en quetapine. Dit voorgeschreven gekregen, niet als antidepressiva en antipsychotica, maar om 15mg mirtazapine en quetapine 50mg, s'avonds op vaste tijdstippen in te nemen en na enkele dagen eventueel de quetapine weg te laten. En zo gedaan en binnen het uur overviel de slaap mij, was natuurlijk doodop, kon nog strompelen nr mn bed en dik tklokje rond geslapen, kwas nog wel uren loom, mr hé ik had zo vast geslapen en dat had ik broodnodig. Deed dit nog 3 dagen, daarna enkel mirtazapine, telkens rond 22-00u en zo kreeg ik mn bioritme terug, bouwde ik mirtazapine ook af nr sporadisch.

Na volgende sessies bij psychiater, ook Rilatine voorgeschreven gekregen vr mn ADHD en dit hielp ook nog eens, overdag rustiger en georganiseerder, 's avonds vaak rond zelfde uren echt moe.

Mirtazapine gebruik ik heel sporadisch, wanneer ik eens wat moeilijke nachten gehad heb.

Dus vraag je arts om hulp, want plots volledig stoppen met benzo's wordt afgeraden.

Sterkte😉
Klik om te vergroten...
Volledig mee eens, ik heb 1,5 jaar 150mg diazepam geslikt per dag, op laten nemen in een kliniek en onder toezicht van de arts is meteen 2/3 geschrapt. Ik had exact dezelfde afkickverschijnselen. 7 dagen niet geslapen, niet gegeten, kotsen, versteend in je eigen lichaam als een zombie en met gesloten ogen extreem heftige hallucinaties. na 72 uur begon ik langzaam te wennen aan 3 x 10 mg diazepam. afkick werd wat milder maar na 7 dagen ging het nog steeds slecht. Op advies van de arts moest ik stoppen met afbouwen, omdat het zo slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3 x 10 mg en over een aantal maanden moet ik terug de kliniek in om verder af te bouwen. Cold Turkey stoppen met benzo's... heel gevaarlijk
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat goed van je dat je dit serieus neemt, en het klinisch doet!
Dat is een stevige afbouw....van 150 mg naar 30 in 1 keer als ik het goed begrijp! Ik zou maar ik ben geen arts natuurlijk, het iets meer gefaseerd gedaan hebben om minder ziek te worden maar wie ben ik.
Dat zal een veel mindere afvlakken betekenen, zoveel diazepam eraf!
Voel je dit ook zo, nu je op 30 mg zit?
En ja, benzo afbouw is gevaarlijk, al helemaal als je van zoveel diazepam af moet komen!
Alle sterkte toegewenst met de verdere afbouw!
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thanks! Ja ik ben van 150 direct naar 45 mg gegaan, en dan elke dag 5 mg minder. Maar dat was gewoon niet te doen, dus een veel langer afbouwschema is een veel betere manier in mijn optiek. Aan de andere kant, ik heb in korte tijd enorm veel laten vallen van die dosis. Het is echt een verschrikkelijke hel, ik heb wel 1000x per dag overwogen om weg te gaan uit de kliniek, maar gelukkig ben ik wel redelijk een doorbijter en weet je ook dat het uiteindelijk beter gaat. Nu ik stabiel ben op 30 mg voel ik me in principe hetzelfde als toen ik 150 mg slikte. Ik merk geen effect meer, vanwege de tolerantie, dus het is puur om niet in ontwenning te raken. Ik merk wel dat ik nu toch een stuk helderder in m'n hoofd ben. Dus daar ben ik enorm blij mee. En ik heb ook totaal geen behoefte om bij te slikken. Dus ik heb echt goede moed dat ik er over een paar maanden helemaal vanaf ben. :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat geldt ook voor mij.
Als het even kan nooit meer aan de benzo's.
Ik ben een tijd terug weer bijna in de val gelopen met etizolam toen .
Een week gebruik.
En prompt bijna een week weinig tot niets kunnen slapen.
Dat was voor mij de laatste keer dat ik me aan de benzo's heb bezondigd.
Zolpidem is geen echte benzo is me verteld, deze heb ik helaas gewoon nodig ( zeer tegen mijn zin overigens)
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja echt he?, dan hoef ik je inderdaad niet uit te leggen hoe ontzettend zwaar het is. Ik ga er gewoon keihard voor, want dit "geneesmiddel" is eigenlijk absurd. Het is een zeer zware hard drug. Voor mij ook geen benzo's meer. Nooit. Onder mn posts staat altijd: never say: never again. Maar voor benzos ga ik een uitzondering maken.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zolpidem is inderdaad geen benzo. Het heeft een selectieve binding op de receptor van het ω1-subtype (onderdeel van de GABA receptoren). Dat hebben benzos niet die binden vaak niet aan maar 1 receptor, maar aan meerdere. Het zijn dus specifiek de GABA receptoren. Alcohol bindt ook aan de GABA receptoren en daarom worden benzo's gebruikt om de afkick van alcohol te verzachten. Daarnaast hebben benzo's een wezenlijk andere chemische structuur.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, ze zijn zuinig met het geven van pammetjes. Tegenwoordig wordt Librium (chloordiazepoxide) niet meer gebruikt, maar doen ze het met diazepam of lorazepam. Je krijgt dan een CIWA om de zoveel uur en dat is een test hoe je in de ontwenning zit. Dus vragen over zweet je veel, hoe komt het licht binnen, heb je hoofdpijn, weet je waar je bent, ben je misselijk enz. Daar komt dan een score uit afhankelijk van hoe je je voelt op dat moment. Op basis van die score krijg je 1 tot 3 tabletten lorazepam of diazepam. Ik ben zelf ook meerdere keren in de kliniek geweest, omdat ik ook een alcohol verslaving had. (heb moet ik zeggen, want een verslaving gaat nooit meer over) Gelukkig kan ik alcohol nu prima laten staan, alleen nu nog de Benzos en dan misbruik ik niks meer! Ben het ook spuugzat moet ik je eerlijk zeggen. Elke keer terugvallen enzo.. werd er helemaal gek van.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."