Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrouw: duizenden Nederlanders zijn verslaafd aan benzo’s

Trouw: duizenden Nederlanders zijn verslaafd aan benzo’s

5 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heeft iemand toegang tot dit aritkel?
3AB01B63-2CA1-41F5-9B13-8BDE1F6C1980.jpeg
www.trouw.nl

Verslaafd aan benzo’s: het begon met een simpel receptje, ā€˜maar na twintig jaar kwam de klap’

Het lijkt zo gemakkelijk; wie niet kan slapen of angstig is, slikt gewoon een benzo. Maar zonder hulp met benzo’s stoppen, is extreem moeilijk, soms zelfs gevaarlijk. Waarom?
www.trouw.nl www.trouw.nl
En:
www.trouw.nl

Nederlanders slikken veel te lang verslavende slaap- en kalmeringsmiddelen

Het gebruik van verslavende slaap- en kalmeringsmiddelen loopt uit de hand. Mede door de hoge werkdruk komen huisartsen niet toe aan hulp voor patiƫnten bij het afbouwen.
www.trouw.nl www.trouw.nl

Ik ben van veel te veel kranten lid en kom niet achter de betaalmuur merp.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Heeft iemand toegang tot dit aritkel?
Klik om te vergroten...

Ja. Komtie:

Het gebruik van oppervlakkige slaap- en kalmeringsmiddelen loopt uit de hand. Mede door de hoge werkdruk komen huisartsen niet toe aan hulp voor patiƫnten bij het bouwen.
Honderdduizenden Nederlanders slikken veel te lange slaap- en kalmeringsmiddelen. Na twee weken moeten patiƫnten feitelijk met deze medicijnen stoppen, maar ze krijgen vaak nog maandenlang herhaalrecepten. Ruim 125.000 mensen slikken de pillen zelfs langer dan een jaar.

De medicijnen, geschikt voor de groep benzodiazepinen (benzo's), worden vooral door de huisarts, maar ook door psychiaters gebruikt. Huisartsen handelen door benzo's langer voor te schrijven in strijd met de eigen richtlijn, die stelt dat zij maar eenmalig maximaal tien tabletten mogen voorschrijven. De werking van de pillen neemt snel af, waardoor het risico op verslaving wordt veroorzaakt.
In 2023 gebruikten in totaal 125.100 mensen benzo's langer dan een jaar, blijken uit cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK), opgevraagd door platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en Trouw . Nog eens 272.100 mensen slikten de medicijnen ruim acht maanden, 410.300 mensen langer dan vier maanden.

Vorig jaar kregen ruim 1,2 miljoen Nederlanders deze middelen. De richtlijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) stelt dat artsen 'chronisch gebruik' moeten aanpakken. De stelregel is dat maar vijf tot tien tabletten - in een week - geslikt mogen worden, maar de huisarts is pas verplicht om met zijn patiƫnt afbouw te overwegen als die in drie maanden meer dan zes dagen benzo's slikt.

Knelpunten bij richtlijn​

Het NHG weet niet of huisartsen zich aan deze richtlijn houden. ā€œWe kunnen niet in de spreekkamer kijkenā€, zegt een eerlijk. Wel erkent het NHG dat er 'knelpunten' zijn bij de uitvoer van de richtlijn, onder andere omdat huisartsen niet altijd genoeg tijd hebben om patiĆ«nten te helpen afbouwen. Hoe snel iemand wordt gebouwd, is afhankelijk van de persoon en de omstandigheden. Hoe langer iemand benzo's leuk vindt, hoe ingewikkelder de afbouw.
Vijftien jaar geleden nam het kabinet maatregelen om verslaving te voorkomen. Benzodiazepinen worden sinds 2009 in de regel niet meer betaald uit het basispakket van de zorgverzekering. Uit de cijfers van SFK blijkt dat in 2023 meer dan 800.000 patiƫnten de medicatie zelf betaalden. Waarschijnlijk krijgt de rest van de gebruikers, 400.000 mensen dus, de medicijnen vergoed omdat ze een permanente angststoornis of epilepsie hebben - de twee belangrijkste mogelijkheden om de middelen via de zorgverzekering te krijgen.

Knelpunten bij richtlijn

Te goedkoop​

Het ontmoedigingsbeleid heeft dus geen groot effect gehad, ziet Anke Lambooij van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. ā€œHet gebruik van de benzodiazepinen in Nederland is nog steeds ongezond hoogā€, vindt zij. Een verklaring daarvoor is de relatief lage prijs: een pakje van het vaak voorkomende slaapmiddel oxazepam, waar je een week mee doet, kost de eerste keer rond de 16 euro. Recepten zijn een tientje goedkoper.
Onduidelijk is ook hoe vaak gebruikers benzo's of schadelijke medicijnen bestellen via internet. Online worden schematische klonen van bestaande benzodiazepinen aangeboden, de aanbevolen designer benzo’s . Verslavingsartsen ziet dat steeds meer gebruikers zich aanmelden in klinieken. De kwaliteit van de middelen die op internet worden aangeprezen is bovendien omstreden – niet voor niets wordt daar ook voor transparante door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Recentelijk is de Tweede Kamer een wet aangegaan om designer drugs zoals xtc en 3MMC te verbieden, maar hier vallen de varianten van benzodiazepinen nog niet onder.

ā€œOnnodig langdurig gebruik is onwenselijk in verband met de mogelijke afhankelijkheidā€, zegt een uitspraak van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport in een reactie op de SFK-cijfers over het gebruik van benzo's. De oorzaak zoekt het ministerie vooral bij de drukbezette huisarts. ā€œDe werkdruk in de huisartsenzorg is hoog.ā€
Het ministerie verwachtte wel dat huisartsen aan de slag gaan en serieus werk gaan maken van het bouwen van deze ontoereikende middelen bij hun patiƫnten. Daardoor heeft het naar het vorige jaar afspraken gemaakt om huisartsen meer tijd per patiƫnt te gunnen. De extra tijd kunnen huisartsen gebruiken voor het begeleid en begeleiden van de afbouw.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#3
https://archive.ph gewoon hierin gooien
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
@FredKroket: Water is nat
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Recentelijk is de Tweede Kamer een wet aangegaan om designer drugs zoals xtc en 3MMC te verbieden, maar hier vallen de varianten van benzodiazepinen nog niet onder.
Klik om te vergroten...
Misschien vinden ze het wel gemakkelijk dat mensen zelf hun benzo's buiten de reguliere zorg om kopen en gebruiken? Men declareert ze dan ook niet bij de zorgverzekering en loopt de deur niet meer plat bij de dokter en/of apotheek... Komt ze wel mooi uit als mensen zichzelf verdoven met benzo's.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#6
VJ_LSD72 zei:
Misschien vinden ze het wel gemakkelijk dat mensen zelf hun benzo's buiten de reguliere zorg om kopen en gebruiken? Men declareert ze dan ook niet bij de zorgverzekering en loopt de deur niet meer plat bij de dokter en/of apotheek... Komt ze wel mooi uit als mensen zichzelf verdoven met benzo's.
Klik om te vergroten...
Een pil temazepam kost 0,20 euro dus dat zullen de kosten ook niet zijn voor ze.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."