#1
al de rest zit ik in mijn eigen realisme, nogal goed te rijmen met zelfs de openbare ruimte, hoewel ik die mijd ivm mijn mensenvrees
gewoon voor het debat:Mindless zei:Moet je geloven in bewustzijn? Alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, denkt, is je bewustzijn: een directe terugkoppeling, een spiegel aan jezelf die niet zou kunnen bestaan als er geen bewustzijn was, omdat het feit van de ervaring zelf het bewustzijn is. En zelfs 'je bewustzijn' is al te moeilijk gezegd, want hoe kun je bewustzijn 'hebben'. De directe ervaring = bewustzijn. Allemaal moeilijkdoenerij door taal.
Zeker. En dat vind ik ook het lelijke van religie. Het steeds maar weer scheiden van het spirituele en de "materiële" wereld. Op die manier zet je je eigenlijk af tegen de normale dagelijkse werkelijkheid, maar alsnog: je leeft ín die normale dagelijkse werkelijkheid. Religie heeft imo niets te zoeken in spiritualiteit. Religie is in bepaalde zin de corruptie van spiritualiteit. Wanneer simpele observatie van zijn/bestaan afdaalt naar geloof, interpretatie, op te volgen regels, enzovoort.autysd zei:gewoon voor het debat:Mindless zei:Moet je geloven in bewustzijn? Alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, denkt, is je bewustzijn: een directe terugkoppeling, een spiegel aan jezelf die niet zou kunnen bestaan als er geen bewustzijn was, omdat het feit van de ervaring zelf het bewustzijn is. En zelfs 'je bewustzijn' is al te moeilijk gezegd, want hoe kun je bewustzijn 'hebben'. De directe ervaring = bewustzijn. Allemaal moeilijkdoenerij door taal.
maar zijn er zelfs geen religien, zoals boedhisme, die streven naar het uitsluiten van waarnemingen, om dichter bij je echte bewustzijn te komen ? (ook meditatie)
Mooi ja! Daar zit denk ik veel waarheid in. De echte uitdaging is de mentale wereld én de interactie tussen ego's.in een film zag ik eens een decadente westerling op zoek naar wijsheid:
-hij vroeg aan een monnik, hoe word ik wijs; de monnik stuurde hem 3 maand op een besneeuwde berg met alleen sneeuwstormen en rotsen; toen hij terug afdaalde vroeg de monnik:'wat heb je nu geleerd'? de westerling zei : 'het is makkelijk heilig te zijn op de top van een berg' de monnik zei toen: 'er is nog hoop voor u'...mooie scene![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."