Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalleen als ik fysiek lijd, geloof ik in 'bewustzijn'

alleen als ik fysiek lijd, geloof ik in 'bewustzijn'

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#1
al de rest zit ik in mijn eigen realisme, nogal goed te rijmen met zelfs de openbare ruimte, hoewel ik die mijd ivm mijn mensenvrees
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je geen bewustzijn zou hebben kon je bovenstaande niet tikken.
Snap de boodschap wel :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Moet je geloven in bewustzijn? Alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, denkt, is je bewustzijn: een directe terugkoppeling, een spiegel aan jezelf die niet zou kunnen bestaan als er geen bewustzijn was, omdat het feit van de ervaring zelf het bewustzijn is. En zelfs 'je bewustzijn' is al te moeilijk gezegd, want hoe kun je bewustzijn 'hebben'. De directe ervaring = bewustzijn. Allemaal moeilijkdoenerij door taal.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Is mensenvrees fysiek lijden? Alleen als je fysiologische klachten daarbij horend hebt toch?

Ik kan me er enigszins in vinden, als in de manier dat ik bewuster ben wanneer ik fysiek meer voel.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Moet je geloven in bewustzijn? Alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, denkt, is je bewustzijn: een directe terugkoppeling, een spiegel aan jezelf die niet zou kunnen bestaan als er geen bewustzijn was, omdat het feit van de ervaring zelf het bewustzijn is. En zelfs 'je bewustzijn' is al te moeilijk gezegd, want hoe kun je bewustzijn 'hebben'. De directe ervaring = bewustzijn. Allemaal moeilijkdoenerij door taal.
Klik om te vergroten...
gewoon voor het debat:
maar zijn er zelfs geen religien, zoals boedhisme, die streven naar het uitsluiten van waarnemingen, om dichter bij je echte bewustzijn te komen ? (ook meditatie)

in een film zag ik eens een decadente westerling op zoek naar wijsheid:
-hij vroeg aan een monnik, hoe word ik wijs; de monnik stuurde hem 3 maand op een besneeuwde berg met alleen sneeuwstormen en rotsen; toen hij terug afdaalde vroeg de monnik:'wat heb je nu geleerd'? de westerling zei : 'het is makkelijk heilig te zijn op de top van een berg' de monnik zei toen: 'er is nog hoop voor u'...mooie scene :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
autysd zei:
Mindless zei:
Moet je geloven in bewustzijn? Alles wat je ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, denkt, is je bewustzijn: een directe terugkoppeling, een spiegel aan jezelf die niet zou kunnen bestaan als er geen bewustzijn was, omdat het feit van de ervaring zelf het bewustzijn is. En zelfs 'je bewustzijn' is al te moeilijk gezegd, want hoe kun je bewustzijn 'hebben'. De directe ervaring = bewustzijn. Allemaal moeilijkdoenerij door taal.
Klik om te vergroten...
gewoon voor het debat:
maar zijn er zelfs geen religien, zoals boedhisme, die streven naar het uitsluiten van waarnemingen, om dichter bij je echte bewustzijn te komen ? (ook meditatie)
Klik om te vergroten...
Zeker. En dat vind ik ook het lelijke van religie. Het steeds maar weer scheiden van het spirituele en de "materiële" wereld. Op die manier zet je je eigenlijk af tegen de normale dagelijkse werkelijkheid, maar alsnog: je leeft ín die normale dagelijkse werkelijkheid. Religie heeft imo niets te zoeken in spiritualiteit. Religie is in bepaalde zin de corruptie van spiritualiteit. Wanneer simpele observatie van zijn/bestaan afdaalt naar geloof, interpretatie, op te volgen regels, enzovoort.

in een film zag ik eens een decadente westerling op zoek naar wijsheid:
-hij vroeg aan een monnik, hoe word ik wijs; de monnik stuurde hem 3 maand op een besneeuwde berg met alleen sneeuwstormen en rotsen; toen hij terug afdaalde vroeg de monnik:'wat heb je nu geleerd'? de westerling zei : 'het is makkelijk heilig te zijn op de top van een berg' de monnik zei toen: 'er is nog hoop voor u'...mooie scene :)
Klik om te vergroten...
Mooi ja! Daar zit denk ik veel waarheid in. De echte uitdaging is de mentale wereld én de interactie tussen ego's.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeker. En dat vind ik ook het lelijke van religie. Het steeds maar weer scheiden van het spirituele en de "materiële" wereld.

maar is dat zo?
heel toevallig heb ik een uitzending gezien van boedhisten in nederland
het ging vooral over het toepassen van boedhisme in het dagelijkse leven hier
subtiel en genuanceerd, gaf het een goede indruk want:

anders dan de islam, gebeuren de rituelen en bijzondere gebeurtenissen binnenshuis en niet opdringerig en provokatief en strijdlustig in de openbare ruimte...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."