Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNieuwe kant van mijzelf Spiritueel

Nieuwe kant van mijzelf Spiritueel

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben benieuwd of iemand mijn verhaal herkent.

Vanaf ongeveer mijn 10e ben ik bezig met het spirituele. Alleen ik durfde nooit zo goed. Dus sloot ik het weer af.
Ik merkte al jong dat ik er gevoeliger voor was. Ik ben namelijk zeer HSP (Hoog sensitief persoon.)
Nu had ik dit niet doorontwikkeld tot het volledig kunnen aanvoelen.

Nu is dit helemaal veranderd sinds ik met drugs een poort open heb gemaakt ofzo. Ik vind het nog steeds erg raar, maar het was alsof het zo moest zijn. Ik kreeg van een van de belangrijkste overleden dierbaren van een dichtbijstaande van mij een duidelijke groet. Zo heftig zelfs dat diegene via mij hele verhalen vertellen ging aan mijn dichtsbijstaande. Dit was heel bizar, maar het geen wat er verteld moest worden was een hele opluchting.
Het leek allemaal wel uitgestippeld..

Sinds deze ervaring sta ik "perongeluk" helemaal open voor de spirituele wereld, en dit is echt een bevestiging dat drugs en spiritualiteit elkaar versterken en met mekaar in verbinding staan.

Ik hoor graag jullie verhalen!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het spijt me,

Hoog sensitief bestaat niet. Het is een term die in de vorige eeuw bedacht is maar na onderzoek weer verworpen is omdat gevoeligheid gewoon een karaktereigenschap is, de ene mens is gevoeliger dan de andere mens en dat is geen afwijking noch een gave.
Rond het millenium is die term opgevist door de steeds groter wordende groep nieuw spirituelen die zich deze loze term eigen hebben gemaakt, waarschijnlijk omdat ze denken dat ze vinden dat ze de zaken beter aanvoelen dan andere mensen. Je hebt je waarschijnlijk op zo'n spirituele site laten wijsmaken dat je ook 'hoogsensitief' bent. Maar als je er wat dieper naar gaat graven zal je tot de ontdekking komen dat hoogsensitiviteit echt niet bestaat, in ieder geval niet in de context zoals jij die kent. Er zijn wel mensen die overmatig gevoelig zijn voor prikkels, geluiden, emoties van anderen en dergelijke, maar met spiritualiteit en of intelligentie heeft dat niks van doen.

Ik hoop dat ik je hier niet mee tegen je zere been stoot.

Met drugs maak je geen poort naar spiritualiteit. Wel kan je met wel bepaalde drugs beter in contact komen met je onderbewustzijn die je dan tot inzichten kan laten komen in jezelf en de wereld om je heen. Maar vergeet vooral niet de ratio, gevoel en verstand moeten met elkaar in balans blijven anders ga je je ontwikkelen tot een zwever van jewelste.
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Het spijt me,

Hoog sensitief bestaat niet. Het is een term die in de jaren 50 a 60 bedacht is maar na onderzoek weer verworpen is omdat gevoeligheid gewoon een karaktereigenschap is, de ene mens is gevoeliger dan de andere mens en dat is geen afwijking noch een gave.
Eind jaren 90 is die term opgevist door de steeds groter wordende groep nieuw spirituelen die zich deze loze term eigen hebben gemaakt, waarschijnlijk omdat ze denken dat ze vinden dat ze de zaken beter aanvoelen dan andere mensen. Je hebt je waarschijnlijk op zo'n spirituele site laten wijsmaken dat je ook 'hoogsensitief' bent. Maar als je er wat dieper naar gaat graven zal je tot de ontdekking komen dat hoogsensitiviteit echt niet bestaat.

Ik hoop dat ik je hier niet mee tegen je zere been stoot.

Met drugs maak je geen poort naar spiritualiteit. Wel kan je met wel bepaalde drugs beter in contact komen met je onderbewustzijn die je dan tot inzichten kan laten komen in jezelf en de wereld om je heen. Maar vergeet vooral niet de ratio, gevoel en verstand moeten met elkaar in balans blijven anders ga je je ontwikkelen tot een zwever van jewelste.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie. Dit is zeker iets waar in gegraven kan worden zoals jij het zegt ;p
Echter is het zo dat ik alle geluiden, maar ook menselijke afweer 10x beter hoor en aanvoel. Ik denk niet dat jij dan "gevoelig" bent, maar dit is iets wat geen onzin is. Tuurlijk, bij de stempel die ik bij de psycholoog kreeg vroeger, kreeg je een ongeschreven lijstje met wat het HSP wel niet inhoudt. Echter, is dit natuurlijk het algemeen.. en misschien is t wel veel minder dan dat lijstje. Wie weet meer..
Ik ga iig me meer verdiepen in het bestaan van HSP.
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer er een drang was open te stellen, en jij met drugs op jezelf geen rem geeft.. dan is dat een free ticket naar je open stellen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Wijsneus1
Ik geloof best dat je gevoeliger bent voor prikkels dan de gemiddelde mens en dat je ook een stuk empatischer bent dan de gemiddelde mens, maar ik zou daar niet te vergaande conclusies aan verbinden als ik jou was.
Daarnaast zie i ook bij jou als wat ik bij die andere 'hoogsensitieven' aantref, het continue moeten benadrukken tegen anderen dat ze dus hoogsensitief zouden zijn. Wellicht is het beter daar niet zo de nadruk op te leggen, je bent wie je bent inclusief eventuele uitschieters naar welke kant dan ook en al die eigenschappen samen maakt je tot de mens die je bent, net zoals de som der eigenschappen dat doet bij een andere mens die een stuk minder gevoelig/empatisch is dan jij.

Dat je overgevoelig bent voor bepaalde zaken lijkt me vooral heel vervelend, iets waar je vooral last van hebt en dus geen 'gave' of iets dergelijks. En daarom vind ik de term 'hoogsensitief' gewoon misplaatst, want dat 'hoog' suggereert dat je beter bent dan een ander, en daar kan je alleen maar van naast je schoenen gaan lopen, iets wat nogal veel voorkomt bij die groep zogenaamd 'hoogsensitieven'.

Ik denk niet dat jij dan "gevoelig" bent
Klik om te vergroten...
Dat zeg jij, maar vooral als kind was ik heel erg gevoelig en vooral emotioneel heel kwetsbaar. En doorsdat ik een aantal maal zo enorm gekwetst ben in die tijd heb ik me destijds een soort van afgestoten van mijn gevoel, ik heb dus lang dichtgestaan. Inmiddels heb ik dat weer weten open te peuteren en probeer ik die 'schuif' een beetje zelf te regelen wat heel erg lastig is. Ik ben nog steeds erg gevoelig, vooral voor spanningen die in de lucht hangen tussen andere mensen, en als ik te open sta en gekwetst wordt heb ik nog steeds de neiging om me helemaal dicht te gooien en dan ben ik weer een a 2 weken bezig om dat weer open te peuteren en mezelf weer open te stellen voor anderen, maar ik wordt er steeds handiger in gelukkig. Maar je zal mij niet horen zeggen dat ik 'hoogsensitief' ben, mijn gevoeligheid is gewoon een van mijn vele eigenschappen, soms heb ik er wat aan, maar vaker is het toch een nadeel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Of je het nou "hoogsensitiviteit" of gevoeligheid als 1 van je karaktereigenschappen noemt, wat maakt het uit? Zolang maar duidelijk wordt dat iemand erg gevoelig is toch.

En wie claimt dat hoogsensitiviteit alleen maar goed is? Het is hoe je omgaat met hoe je bent, wat bepaalt of het een vloek of gave in je leven is.

Dit onderwerp lijkt in ieder geval altijd wel heel erg 'gevoelig' bij jou te liggen acht. :sweatsmile:


Praten met geesten heb ik trouwens geen ervaring mee en kan ik dus niets over zeggen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Dit onderwerp lijkt in ieder geval altijd wel heel erg 'gevoelig' bij jou te liggen acht. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Dat moge wel duidelijk zijn lol, en kan ik met geen mogelijkheid ontkennen nee. :tearsofjoy:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Dat moge wel duidelijk zijn lol, en kan ik met geen mogelijkheid ontkennen nee. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Oh well... Ik heb ook van die dingen.

We maken trouwens overal wel een identiteit van. De ene een heel spirituele identiteit, de ander een super rationele, de ander een heel gebalanceerde identiteit. Ik heb me wel geïdentificeerd met al deze drie en doe dat geregeld nog steeds. :wink: Zolang er dan maar weer het bewustzijn komt dat dat maar een identificatie met een idee is. :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Mindless
Ik ben er opdit moment wel van overtuigd dat je het beste functioneert als de zaken op een natuurlijke manier in balans zijn, maar dat heb je dus niet voor het kiezen want mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde en moeten het doen met de eigenschappen die ze hebben. Jezelf zijn en daar vrede mee hebben lijkt me in dat opzichte zelfs beter dan geforceerd het midden proberen te houden alsmede per se in een van de uitersten te willen zitten.

Mijn mening over dit alles is nog steeds in ontwikkeling, en ik zal die altijd blijven bijschaven bij nieuwe inzichten, een mens is nooit te oud om te leren, toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Inderdaad, sommigen zullen van zichzelf nou eenmaal meer neigen naar het ene dan het andere.

Zolang wat je dan ook doet maar natuurlijk doet en niet geforceerd.


Ben trouwens wel benieuwd of er hier ook echt meer mensen zitten die met geesten praten. Grappig dat ik dat eigenlijk niet associeer met spiritualiteit. Zo heb ik dan ook weer mijn eigen (beperkte) idee van spiritualiteit.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik krijg bij de term HSP vaak een beetje last van zogenaamde special-snowflake-kriebels, als er extreme overgevoeligheid is voor binnenkomende prikkels is dat vaak meer een symptoom van iets anders dan een karaktereigenschap an sich. Maar dat is mijn ervaring, en het maakt me op zich niet zo uit als iemand volgens die term wil leven, maar heb gewoon vaak het idee dat het slechts is om speciaal te willen zijn. Slechts een manier van het ego om zich af te scheiden tov de rest van de mensheid. Wbt geesten, ja, ik heb wel eea aan onverklaarbare dingen gezien/meegemaakt. Maar ja, ik heb op andere gebieden ook rare dingen meegemaakt en gezien waardoor geesten eigenlijk maar een minimaal stuk van spiritualiteit zijn (als het al onderdeel is) in mijn inziens. Iedereen kan spiritueel worden als ze per ongeluk op het juiste pad terecht komen en dat pad ook blijven volgen (dit vooral!).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Opvallend dat mensen er blijkbaar zo over denken.

Ik ben al mijn hele leven lang een gevoelige jongen geweest en het waren juist anderen die zeiden dat ik weleens hoog-sensitief kon zijn. Nu hou ik sowieso niet van mensen labelen/categoriseren, maar vind het wel een handige term om meteen duidelijk te maken wat wordt bedoeld. Denk dat ik echt niet de enige ben die het op die manier gebruikt. Volgens mijn zijn er ook nog wel heel wat meer labels die door mensen worden misbruikt voor persoonlijk gewin. Dat betekent nog niet meteen dat iedereen dat dan ook doet.

Maar, misschien kan dan beter gewoon 'gevoelig' worden gebruikt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb hetzelfde idee als @Bee en dat bepaalde mensen zich hogsensitiviteit aanmeten om zich speciaal te kunnen voelen en hun ego te kunnen strelen en dat gaat totaal in tegen een van mijn belangrijkste principes dat iedereen gelijk Is, en daar zal wel een gedeelte van mijn afkeer tegen hogsensitiviteit vandaan komen.
Daarnaast heb ik sowieso al een moeizame en soort haat/liefde verhouding met spiritualiteit in het algemeen. Ik heb me in de tijd dat ik emotioneel geblokkeerd was enorm afgezet tegen spiritualiteit, deze weer 100% omarmd toen ik mezelf weer 'open' heb gepeuterd, me weer tegen spiritualiteit afgezet toen ik in de gaten kreeg dat ik een zwerver van jewelste aan het worden was maar later toch weer inzag dat beide uitersten toch ook niet het juiste pad waren voor me en sinds een tijdje hou ik me er weer met mate mee bezig (spiritualiteit) zonder de ratio uit t oog te verliezen (probeer ik).
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eusj, acht.zes... Wat een mooie uiteenzetting. Ik moet bekennen dat ik het volledig met jou eens denk te zijn.
D
DéjàVoodooLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ben zelf een zeer emotioneel mens. Altijd sociaal ongemak gevoelt als kind. Onzeker, over-empatisch en sterk co-depent. Dit attributeer ik aan het feit dat ik van nature beslis op basis van emotie en intuitie. Dit zou je hoog sensitiviteit kunnen noemen. Dit wordt in bepaalde mate ook wetenschappelijk ondersteund(fMRI onderzoek en dergelijke). Er is hier vaak sprake van een overactief default mode network en verminderde activiteit in het limbisch systeem van de hersenen(amygdala/prefrontale cortex). Dat wil zeggen dat de cognitieve filters minder actief zijn en externe prikkels daadwerkelijk heftiger kunnen zijn. Dit is sterk vergelijkbaar met (C)PTSD. Dit resulteert overigens vaak in een AD(H)D en/of GAD diagnose. De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis zal velen bekend in de oren klinken.

Hoe ik het zie: Deze sterk ontwikkelde emotionele intelligentie zorgt ervoor dat mijn onderbewustzijn vaak bezig is met de subliminale "emotionele berichtgeving" van de mensen om mij heen. Mijn hersenen proberen deze te vertalen binnen mijn eigen ervaringen en zijn dus lang niet altijd juist.

Dit is in mijn ogen geen spirituele vorm van helderziendheid en er zijn geen emotionele vampieren e.d. Deze denkwijzen zijn niet meer dan een ego-trip. Zelf ben ik zeker spiritueel maar probeer dit niet te verklaren door allerlei esoterische ideetjes over te nemen van anderen. Spiritualiteit benodigt voor mij geen enkele verklaring. Het is een gevoel van verwondering dat levensbreed toe te passen is.

Hierbij moet ik zeggen dat ik pas 3 jaar geleden voor het eerst kennis gemaakt heb met spiritualiteit. Hiervoor moest ik er niets van hebben. Ik ben toen na een heftige avond (zonder drugs) wakker geworden met een onverklaarbaar gevoel van verbondenheid; de reden dat ik ben gaan experimenteren met psychedelische middelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."