#1
@Gympie
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?
Ik denk zelf dat het nog een stap verder gaat en we niet slechts neutraal van nature zijn, maar liefhebbend. We leven in liefde, in eenheid, in verbinding met onze omgeving voor onze geboorte. We vertrouwen onze omgeving volkomen. Pas later na de geboorte wordt ons geleerd dat we anders zijn dan onze omgeving en dan zijn verdedigingsmechanismen noodzakelijk om dat ene stukje creatie te beschermen tegen de rest van creatie.
Ik ben zelf Christelijk opgevoed, maar zeker niet streng. Ik heb niet echt slechte gevoelens jegens mijn eigen ervaringen met het Christelijke geloof, aangezien het ons niet met harde hand werd opgedrongen. Het was gewoon iets dat we deden omdat onze familie dat altijd had gedaan. Al vond ik het als kind al onzinnig. Pas veel later begreep ik waarom dat was. Toen begreep ik dat echte religie een intieme relatie met God zelf is. Niet samenkomen in een kerkgebouw en luisteren naar een preek bijvoorbeeld. Alleen de essentie van religie, de spiritualiteit, is nu belangrijk voor me.
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?
Ik denk zelf dat het nog een stap verder gaat en we niet slechts neutraal van nature zijn, maar liefhebbend. We leven in liefde, in eenheid, in verbinding met onze omgeving voor onze geboorte. We vertrouwen onze omgeving volkomen. Pas later na de geboorte wordt ons geleerd dat we anders zijn dan onze omgeving en dan zijn verdedigingsmechanismen noodzakelijk om dat ene stukje creatie te beschermen tegen de rest van creatie.
Christelijk of niet, ik vind het idee van original sin op zichzelf gewoon verachtelijk.@Mindless is dat je mening over het christelijke geloof in het algemeen of?
Ik ben zelf Christelijk opgevoed, maar zeker niet streng. Ik heb niet echt slechte gevoelens jegens mijn eigen ervaringen met het Christelijke geloof, aangezien het ons niet met harde hand werd opgedrongen. Het was gewoon iets dat we deden omdat onze familie dat altijd had gedaan. Al vond ik het als kind al onzinnig. Pas veel later begreep ik waarom dat was. Toen begreep ik dat echte religie een intieme relatie met God zelf is. Niet samenkomen in een kerkgebouw en luisteren naar een preek bijvoorbeeld. Alleen de essentie van religie, de spiritualiteit, is nu belangrijk voor me.