Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Griekse) Oudheid en het hiernamaals bezien

(Griekse) Oudheid en het hiernamaals bezien

33 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Gympie
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?

Ik denk zelf dat het nog een stap verder gaat en we niet slechts neutraal van nature zijn, maar liefhebbend. We leven in liefde, in eenheid, in verbinding met onze omgeving voor onze geboorte. We vertrouwen onze omgeving volkomen. Pas later na de geboorte wordt ons geleerd dat we anders zijn dan onze omgeving en dan zijn verdedigingsmechanismen noodzakelijk om dat ene stukje creatie te beschermen tegen de rest van creatie.

Tomorrowneverknows zei:
@Mindless is dat je mening over het christelijke geloof in het algemeen of?
Klik om te vergroten...
Christelijk of niet, ik vind het idee van original sin op zichzelf gewoon verachtelijk.

Ik ben zelf Christelijk opgevoed, maar zeker niet streng. Ik heb niet echt slechte gevoelens jegens mijn eigen ervaringen met het Christelijke geloof, aangezien het ons niet met harde hand werd opgedrongen. Het was gewoon iets dat we deden omdat onze familie dat altijd had gedaan. Al vond ik het als kind al onzinnig. Pas veel later begreep ik waarom dat was. Toen begreep ik dat echte religie een intieme relatie met God zelf is. Niet samenkomen in een kerkgebouw en luisteren naar een preek bijvoorbeeld. Alleen de essentie van religie, de spiritualiteit, is nu belangrijk voor me.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
@Gympie
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?
Klik om te vergroten...

ik bedoel dat het subjectief is.. goed/slecht puur/ zondig
een roofdier mag een soortgenoot slachten.. een mens?.. niet.
maar die zou het in potentie wel kunnen doen.. opvoeding of niet
Kain vermoord Abel..
zo werd het denk ik bedoeld.. alleen compleet uit z'n verband getrokken...
zoals zoveel dingen uit het verleden.. mythes/sages ..door overlevering..
of doordat ' de winnaar' de geschiedenis herschrijft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gympie zei:
ik bedoel dat het subjectief is.. goed/slecht puur/ zondig
een roofdier mag een soortgenoot slachten.. een mens?.. niet.
maar die zou het in potentie wel kunnen doen.. opvoeding of niet
Kain vermoord Abel..
zo werd het denk ik bedoeld.. alleen compleet uit z'n verband getrokken...
zoals zoveel dingen uit het verleden.. mythes/sages ..door overlevering..
of doordat ' de winnaar' de geschiedenis herschrijft.
Klik om te vergroten...
Ah zo ja. Dat klopt, het zijn menselijke concepten.

De eerste regel op wiki over erfzonde:

De erfzonde is, volgens de christelijke leer, de zondigheid die ieder mens door zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar.
Klik om te vergroten...
Ongelofelijk, wat een leed dit onzinnige geloof teweeg heeft gebracht. Generaties op generaties mensen die ge茂ndoctrineerd werden/worden door dit idee en daar hun hele leven onder gebukt gaan.

Toch, we weten denk ik ergens ook best dat het fout is om sommige dingen te doen. Dat hoeft ons niet per se geleerd te worden. Alles wat je niet wilt dat jezelf overkomt, doe je een ander ook niet aan. Natuurlijk wordt dit gezegd in de bijbel, maar als je enig empathisch vermogen hebt, dan voel je dit toch ook vanuit jezelf?
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Tomorrowneverknows zei:
Interessante invals hoek hoor, zeker. Totaal anders dan ik van huis uit heb meegekregen, maar zeker aannemelijk.

Dat is ook de grootste reden geweest waarom ik gebroken heb met (christelijke) religies. Altijd maar dat schuld en zonde verhaal op de mens schuiven. Hou toch op, ik heb niks gedaan! 馃槢
Klik om te vergroten...
Wellicht is dat bedacht om ons een beetje nederig te houden omdat ze toen al wisten hoe de mens kan zijn lol!
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Gympie zei:
ik bedoel dat het subjectief is.. goed/slecht puur/ zondig
een roofdier mag een soortgenoot slachten.. een mens?.. niet.
maar die zou het in potentie wel kunnen doen.. opvoeding of niet
Kain vermoord Abel..
zo werd het denk ik bedoeld.. alleen compleet uit z'n verband getrokken...
zoals zoveel dingen uit het verleden.. mythes/sages ..door overlevering..
of doordat ' de winnaar' de geschiedenis herschrijft.
Klik om te vergroten...
Er is heel veel herschreven en gewist uit de bijbel, laat romeinse tijd, de vroege middeleeuwen, de late middeleeuwen. En een groot gedeelte daarvan was de kerk nog uiterst bloeddorstig ook. Neen, voor mij geen traditionele religie.

Goed en slecht bestaat alleen maar wat je daar aan hangt, kan vanalles zijn. De natuur doet vrijwel niet aan goed/slecht, een paar diersoorten uitgezonderd. Wat voor de ene soort goed is is voor de ander slecht. Hell, wat voor de ene mens goed is kan voor de ander slecht zijn. Ik denk niet dat er iets hogers dan ons is die ons na onze dood gaat beoordelen op onze daden in ieder geval.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er is geen enkele oorzaak, of reden, wat zelfs tot op heden ten dage, zo ontzettend veel mensen het leven heeft gekost, als door het geloof!
We hadden de kruistochten , en de ene oorlog na de andere, omdat de 茅茅n in Christus geloofde, en de ander in Allah, alleen al.
Ook de situatie destijds in Noord Ierland was zoiets.
En dan nog gaan lopen verkondigen, dat je bij je geboorte al een zonde op je donder kreeg, omdat de eerste twee mensen op aarde neergezet, iets verkeerd gedaan hadden, die erfzonde dus, dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.
Ja.
Het geloof zou juist rust, en vrede moeten brengen.
En kijk eens, wat voor een teringzooi erdoor is ontstaan.

Dit alles neemt niet weg, dat het geloof ook nu nog, na alle openbaringen van wat sommige mannetjes met zo'n zwarte rok aan, met kleine kinderen deden, dat voor mensen in nood het geloof steun kan bieden.
Men zegt dan ook: nood leert bidden bijvoorbeeld.
Dus, niet alle aspecten zijn per definitie slecht.
Maar hoe vroeger de Raad van Inquisitie heeft huisgehouden, de hertog Alva, en uiteraard de heksenvervolgingen, dat kan echt niet door de beugel op zijn zachtst gezegd.
Tegenwoordig de Heilige Oorlog, de orthodoxe moslims, ga daar maar eens aanstaan....
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Doet mij even denken aan mijn zoon toen 3 jaar oud.Wijzelf hebben geen geloof.Als ik met mijn kleine jongen voor het raam keek kwam jozef voorbij.Kijk zei ik dan jozef op de tractor.Zoon ging naar de kleuterschool die katholiek was.Nou je had hem moeten horen!Juf vertelde jozef zat op een ezel!Nee hij zei op een tractor!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kan er verder niet over meepraten,ben wel 4 keer in griekenland geweest en vind de oudheid erg mooi!Weet wel dat de kerk de (baas)is.In nederland de katholieken rijker zijn beelden enz .Protestanten geen beelden eren.Veel films gezien over de schoten en engeland.Zelf een bommelding meegemaakt door de ira in engeland.Koorknaapjes werden misbruikt.Mijn pa pikte uit het bakje.Ach....geloof
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Legio Patria Nostra zei:
Er is geen enkele oorzaak, of reden, wat zelfs tot op heden ten dage, zo ontzettend veel mensen het leven heeft gekost, als door het geloof!
We hadden de kruistochten , en de ene oorlog na de andere, omdat de 茅茅n in Christus geloofde, en de ander in Allah, alleen al.
Ook de situatie destijds in Noord Ierland was zoiets.
En dan nog gaan lopen verkondigen, dat je bij je geboorte al een zonde op je donder kreeg, omdat de eerste twee mensen op aarde neergezet, iets verkeerd gedaan hadden, die erfzonde dus, dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.
Ja.
Het geloof zou juist rust, en vrede moeten brengen.
En kijk eens, wat voor een teringzooi erdoor is ontstaan.

Dit alles neemt niet weg, dat het geloof ook nu nog, na alle openbaringen van wat sommige mannetjes met zo'n zwarte rok aan, met kleine kinderen deden, dat voor mensen in nood het geloof steun kan bieden.
Men zegt dan ook: nood leert bidden bijvoorbeeld.
Dus, niet alle aspecten zijn per definitie slecht.
Maar hoe vroeger de Raad van Inquisitie heeft huisgehouden, de hertog Alva, en uiteraard de heksenvervolgingen, dat kan echt niet door de beugel op zijn zachtst gezegd.
Tegenwoordig de Heilige Oorlog, de orthodoxe moslims, ga daar maar eens aanstaan....
Klik om te vergroten...
Ja als je rood haar had,was je een heks.Het zal altijd zoals jij zegt een teringzooi blijven
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ooit het boek gelezen,Vrouwen en kinderen het laatst.Over afghanistan mijn kinderen hebben daar gezeten.Moslims.....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik had met Mindless onder andere reeds het een en ander beschreven, ik vind dit onderwerp erg interessant.
En dus heb ik er een draadje over aangemaakt.
Kom op mensen, reageer! Graag!

Aangezien deze mythologie, door mij als iets "zweverige, dromerigs" wordt beschouwd en sommig drugs bij mij dat effect hebben, vond ik het weleens leuk om hier op DF eens te ventileren.
Vandaar.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mmm dit kan wel interessant worden. Volg. Ik weet er echter te weinig vanaf om mee te discussi毛ren. Heb me wel een poosje verdiept in Mithras en de rest van de Romeinse goden en hoe de Romeinse legioensoldaten daar mee om gingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeelanddude zei:
Mmm dit kan wel interessant worden. Volg. Ik weet er echter te weinig vanaf om mee te discussi毛ren.
Klik om te vergroten...
Same here.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Aanvulling is altijd interessant, en zeer welkom!
Van welke aard dan ook.
Laten we wel wezen, ook heden ten dage zijn er nog best veel mensen, die hiermee bezig zijn. Alhoewel ik zelf niet in een hiernamaals geloof, vind ik alle informatie over dit onderwerp erg interessant.
Ik zal zometeen een aftrap geven!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Maar als je zelf niet in een hiernamaals gelooft, waarom heb je het er dan steeds over dat jij en je familie letterlijk Charon ontmoeten na de dood? Of bedoel je dat niet zo?

Verder wel benieuwd naar een soort samenvatting van de Griekse mythologie of iets dergelijks.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
@ Mindless,
Ik geloof idd niet in een hiernamaals zoals dit in de Bijbel, of in de Koran beschreven staat. Ik ben er in elk geval nog niet uit.
Let wel alle extreme vormen volg ik du s niet. nooit. Nee.
Dit, omdat deze vaak de geschreven woorden volkomen uit hun verband lichten, en verdraaien op de koop toe.

Dus deze tellen niet mee!

Ik vind de oude mythologie w茅l interressant, en omdat de mens graag een soort van steuntje in de rug in barre tijden heeft, vind ikzelf de Griekse mythologie voor mij daarin het beste.
Nood leert bidden, nietwaar?
Al deze geloven of idee毛n eens nader bekijken.
En ook leuk om te lezen en bespreken. Filosoferen, zo je wilt.

Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
N.B.
Wie hier meer kennis over heeft, graag reageren!

Des te meer vind ik in het islamitische geloof over dat paradijs terug, en ik moet zeggen dat mij het islamitische paradijs, met zijn 8 poorten, aantrekkelijk vind!
Van de reis, die je in de Griekse mythologie vindt, die je als overleden entiteit moet maken, via Charon.
Naar de overkant want varen dus, en vervolgens Langs de hond met drie koppen, deze reis zou ik later wel willen meemaken.
Zie je het al v贸贸r je, je staat daar in de een of andere entiteitsvorm aan de oever van die brede rivier de Styx te wachten, totdat Charon je komt halen?
Ik vraag me af, hoe zie je , nee hoe herken je deze figuur, want het zou zomaar kunnen dat je op de verkeerde veerpont stapt?
D aan kom he dus niet, waar je wezen moet !
En, hoe hoog is de prijs voor die ene, speciale overtocht?
Je Zal eens een euro te weinig bij je hebben....?
Hoe blijft dat geld trouwens heel, als je in de oven hebt gelegen?
Is het een goed idee, om alvast in de kist iets mee te nemen waarmee je die hond kunt afweren?
En wat is dan het einddoel van de totale onderneming? Een soort van paradijs, lijkt me, of is dat einddoel de berg met de naam: Olympus? Waar de oppergod Zeus de scepter zwaait?
Allemaal vragen en onzekerheid te over, dus.

A we dan eens naar het islamitische paradijs kijken, dan weet je al, dat als je een goede moslim geweest bent, wat je te wachren staat.
Want dat is dus zeer uitvoerig beschreven.
De kleding, die gedragen wordt, hoe het "water" van de rivieren aldaar ruikt, ( zoeter, dan muskus) en hoe het eruit ziet ( witter, dan melk) plus dat het een soort van wijn is, waarvan je niet dronken zal kunnen worden?
Immers, de Profeet heef bepaald dat "Alles, wat dronken maakt, verboden is" ...
De boom el Sakkhoem die er staat a t, waar je verre van moet blijven, want er groeien duivelskoppen aan die boom, die, als ze de k aanstaande krijgen je maag en darmen stuk zullen scheuren,? Tja, een kleinigheidje blijf je natuurlijk houden! En verder nog:
Hoe de dames daar eruit zien, en hoe ze zich gedragen, staat er, voorts dat er geen pijn of vermoeidheid meer bestaat, en nog veel, veel meer!
Ik moet zeggen dat mij dat paradijs dus wel aanstaat, alleen heb ik dan 茅茅n probleem, en dit is het feit, dat ik geen moslim ben...

En vwb het christelijk geloof vind ik het moeilijk om te verteren dat wanneer je een hele grote boef bent geweest, en je ligt op je sterfbed, vraagt om een priester, en je vraagt n a je biecht om absolutie en je toont berouw over he zonden, dat je dan vergeven wordt en langs Petrus aan de hemel poort kunt gaan, het paradijs in.
(Al waren uw zonden zo rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw ) zou staat er in de Bijbel....
Dat klinkt me dan toch wel als muziek in de oren.
Want ik ben best wel een deugniet geweest.
G茅茅n crimineel, dat zeer zeker niet, maarreh...Ach, je weet wel!

Dus, welke moet ik nou kiezen, ik weet het echt niet....
Niet kiezen is 贸贸k een keuze!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Legio Patria Nostra zei:
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
Klik om te vergroten...
Klopt, in het boek Genesis wordt er wel over geschreven natuurlijk en dat Adam en Eva daar uit gezet werden, ik heb me altijd afgevraagd of het paradijs wel bestaan heeft. Of het niet meer een bepaalde state of mind is geweest ipv een vaste plaats.

Legio Patria Nostra zei:
zou staat er in de Bijbel....
Klik om te vergroten...
klopt ook, zo zouden we kunnen kijken naar de moordenaar aan het kruis die op het laatste moment nog vrede gevonden had en verzekerd was van een plaats in de hemel naast Jezus.

Ach, ik weet het ook niet wat een leven in het hiernamaals kan betekenen of wat je daar allemaal voor zou moeten doen. Denk nu opeens aan die rijke farizeer die naar Jezus kwam en alles had gedaan wat in de joodse wet beschreven stond waarop Jezus zei: verkoop alles wat u heeft en volg mij. En dat kon die man precies niet.

Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?

Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Legio Patria Nostra zei:
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
Klik om te vergroten...
Opvallend ja.

Streng Christelijken (voornamelijk Amerikaanse in mijn beleving) hebben allemaal details over de hel, maar niet over de hemel. Tenminste, ik heb er weinig van gehoord.

Persoonlijk geloof ik niet in een hemel als hiernamaals, maar in dat we hier op aarde komen om de energie van God (die altijd transcendentaal zal blijven) te 'channelen' en hier op aarde het koninkrijk van de hemel te cre毛ren. Waar we over het algemeen hard in aan het falen zijn, maar dat terzijde.

Sorry, niet echt ontopic maar ik heb maar weinig verstand van de Griekse oudheid.


Zeelanddude zei:
Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?
Klik om te vergroten...
Ik wil echt zo graag nog eens de boeken van de bijbel goed lezen, maar elke keer als ik het probeer stoot het me af door de dogmatische inhoud. Wel geloof ik zeker wel dat er echte betekenis in is te vinden, maar dat dit meer metaforisch is.

Zeelanddude zei:
Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk wel ja.

Zag laatst iets waarin werd uitgelegd hoeveel invloed Johannes heeft gehad op onze westerse beschaving en dat we nu ook dagelijks nog - inclusief alle athe茂sten - denken op een manier die heel veel ontleent van wat Johannes heeft geschreven in Openbaringen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Op zich is het gebruik van drugs in de oudheid, in elk geval de Romeinse tijd, en laten we niet vergeten de gelovigen in inheemse stammen in het regenwoud, een bekend feit.
Sjamanen gebruiken 贸贸k vele middelen, om hun trance stadium te kunnen bereiken.
Ik weet niet of de goden op de berg Olympus zich aan druggebruik schuldig hebben gemaakt, maar ik ga ervan uit, dat dit zonder meer het geval moet zijn geweest.
Alleen al de soms incestueuze handelingen tussen die goden onderling al.
Dat lijkt mij zonder aardig high te zijn geweest, al zeer moeilijk.
Heden ten dage, de ayahuasca ceremonie.
Daarover is veel meer bekend.
Alle sektes die er zijn.
Volgens mij zijn er daarvan heel veel, die gebruik als meditatie tolereren.
Terug naar de Griekse mythologie, zou het niet een mogelijkheid zijn geweest, om de hond met drie koppen een drogerende stof te laten eten, v贸贸rdat je daar voorbijgaat?
Ik heb inmiddels gezocht naar verdere info over deze mythologie.
Het valt mij op, welke wangedrag daar op de berg der goden zijn begaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Die bijbelse vertellingen, ik moet zeggen dat er toch wel erg goede in staan.
Lees bijvoorbeeld de gelijkenissen door Jezus eens. Doeltreffend vaak.
Maar er zijn ook passages te vinden waarvan ik geen donder geloof.
Ik heb op bijbelse scholen gezeten, en heb hierdoor wat bijbelkennis.
Maar daar houdt het mee op.

De jehova's. Die kennen de bijbel uit het hoofd geloof ik...

Ooit weleens mee in discussie gegaan.
Kan je beter nalaten.
Daar is geen kruid, ook geen cannabis, of die ene soort papaver, tegen gewassen...

Wie is het gelukt overigens om deze mensen kwaad te krijgen?!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."